sty 5 2021
NASZA WIARYGODNOŚĆ W ŚWIETLE OPINII BIEGŁEGO
Nasza wiarygodność w codziennej praktyce i opinia biegłego.
Nie tak dawno pisałem już dwukrotnie o jednym z naszych kolegów z Tarnowskich Gór, który ogłasza się w internecie pod hasłem „diagnosta sprzedaje samochód”:
-
https://www.diagnostasamochodowy.pl/2020/niemiecki-diagnosta-to-nasz-odpowiednik/
-
https://www.diagnostasamochodowy.pl/2020/to-i-owo-zawsze-branzowo-2/
W ten sposób udało mu się ostatni sprzedać samochód z mocno cofniętym licznikiem/drogomierzem. Obiecałem Wam śledzić tę historię do jej pozytywnego zakończenie. Ale na razie mamy tylko opinię biegłego w tej sprawie, o którą poprosił kupujący ten samochód. A kupił go tylko dlatego, że przekonał go anons o tym, iż sprzedającym jest diagnosta.
A oto elementy tej opinii:
OPINIA TECHNICZNA nr LGL 694/20 z dnia 2020.12.16
Opinię wykonał uprawniony rzeczoznawca – inż. (…) – nr legitymacji (…)
RZECZOZNAWCA TECHNIKI SAMOCHODOWEJ I RUCHU DROGOWEGO
ODDZIAŁ WROCŁAW (…)
UPRAWNIONY DIAGNOSTA nr DLU/D/0031, BIEGŁY SKARBOWY, BIEGŁY SĄDOWY, POSIADAJĄCY UPRAWNIENIA DO WYCENY MASZYN I URZĄDZEŃ
Opinia wykonana na podstawie:
Zlecenia z dnia 16.12.2020.
Zleceniodawca:
(…)
Adres: (…)
Zakres opinii: Ustalenie stanu technicznego samochodu BMW 325D, nr rej. (…).
Do opinii przedstawiono następującą dokumentację :
-
Dowód rejestracyjny pojazdu seria (…), samochodu BMW 325D, nr VIN (…), nr rej. (…), wydany przez : Starosta (…).
LGL 694/20 strona 2
-
Umowa kupna sprzedaży samochodu BMW nr (…), nr rej. STA (…), z dnia 18.07.2020, zawarta pomiędzy sprzedawcą : A. (…) a kupującą (…).
-
Wydruk z odczytu danych wykonany przez (…), (…). Do dokumentu dołączony jest wydruk indykatorowy pomiaru ciśnienia w cylindrach z wykonaną próbą olejową.
-
Wydruk historii serwisowej ASO BMW .
Zgodnie z oświadczeniem zleceniodawcy:
Samochód został zakupiony w dniu 18.07.2020 na podstawie oferty ze strony internetowej, gdzie ogłoszenie było wystawione. Pojazd miał być sprawny technicznie . Po wykonaniu oględzin zewnętrznych auto zostało zakupione. Przebieg pojazdu miał być rzeczywisty.
W okresie kiedy się ochłodziło, uruchamianie silnika było trudne , z tego powodu samochód trafił do warsztatu specjalistycznego , tam ustalono jego stan i zweryfikowano przebieg.
ANALIZA ZEBRANYCH MATERIAŁÓW
Oględziny samochodu zostały wykonane w dniu 16.12.2020 roku w miejscowości (…).
Fot.1 Widok zakupionego samochodu BMW 325d.
LGL 694/20 strona 3
Stan zewnętrzny samochodu dobry , przebieg widniejący na liczniku kilometrów to 252565 km, fot.2.
Fot.2
Od czasu zakupu do dnia wykonanych oględzin samochód przejechał 7565 km.
Na podstawie wydruku z odczytu danych wykonanych przez (…) oraz wydruku indykatorowego pomiaru ciśnienia sprężania z dnia 04.12.2020 można stwierdzić :
WYKRES INDYKATOROWY
Fot.3 Wykres indykatorowy wykonanej próby ciśnienia sprężania
LGL 694/20 strona 4
Nominalne ciśnienie sprężania dla tego typu silnika wynosi 28 bar.
Wskazówka (pisak) , nie pokrywa się względem lewej linii pionowej, odczyt zatem należy przesunąć .
Cylinder ciśnienie
1 23
2 24
3 23
4 23
5 25
6 24
Próba olejowa została wykonana dla 4 cylindra . Pomiar po zalaniu cylindra odpowiednią ilością oleju silnikowego wskazuje wartość 32 .
Stan taki wskazuje ,że ciśnienie sprężania jest poniżej nominalnego na wszystkich cylindrach.
Wzrost ciśnienia sprężania po wykonaniu próby olejowej informuje o tym ,że zużyte są co najmniej pierścienie uszczelniające.
W takim przypadku silnik kwalifikuje się co najmniej do naprawy polegającej na wymianie pierścieni tłokowych.
DOKUMENTACJA SERWISOWA ASO BMW Na podstawie odczytu danych z kluczyka w dniu 14.03. 2017 przebieg samochodu wynosił 352966 km .
ZAPIS NA UMOWIE KUPNA SRZEDAŻY Zapis na umowie kupna sprzedaży wskazuje na przebieg 245000 km .
ZAPIS HISTORIA POJAZDU Dokument historii pojazdu wskazuje jako pierwszy odnotowany przebieg w Polsce w dniu 02.03.2019 podczas okresowego badania technicznego 224322 km.
LGL 694/20 strona 5
Różnica pomiędzy ostatnim przebiegiem w Niemczech a pierwszym w Polsce wynosi 352966 – 224322 = 128644km
Z przebiegu usunięto 128644 km, zabieg ten został wykonany przed zarejestrowaniem samochodu w Polsce .
Na podstawie przedstawionej dokumentacji należy stwierdzić ,że poprzedni właściciel pojazdu mógł sprawdzić przebieg pojazdu . Podczas sprzedaży nie poinformował kupującego o fakcie znacznej różnicy w przebiegu.
Stan obecny odnośnie przebiegu jest wadą samochodu , która powoduje ,że obecny właściciel w przypadku zbycia pojazdu będzie miał problem ze sprzedażą , wyższy przebieg także powoduje spadek wartości pojazdu w stosunku co ceny zakupu.
Istotnym pozostaje także fakt braku prawidłowego ciśnienia sprężania ,co przy przebiegu 352966 km na dzień 14.03.2017 wskazuje na intensywne użytkowanie samochodu. . Brakujący przebieg do dnia zakupu i przewiezienia pojazdu na teren Polski można w przybliżeniu ustalić na postawie przedstawionej dokumentacji z ASO BMW(poniżej). Należy przyjąć z niedomiarem roczny przebieg na 30000 km za 2018, 30000 km. W sumie możliwego przebiegu przed sprzedażą do Polski dochodzi około 60000 km co daje 412966 km.
LGL 694/20 strona 6
PODSUMOWANIE
Samochód w obecnym stanie kwalifikuje się do naprawy silnika ,co w przypadku szacowanego całkowitego przebiegu z podaniem w większości przebiegu rzeczywistego daje powyżej 400000 km . Przy takim przebiegu należy silnik poddać gruntownej weryfikacji w celu ustalenia pełnego jego zużycia.
BMW 325 d , nr VIN (…), obecny numer rej. (…), został zakupiony w stanie nie odpowiadającym rzeczywistemu odnośnie stanu technicznego silnika i rzeczywistego przebiegu , są to wady istotne mające wpływ na wartość pojazdu oraz koszty przywrócenia do prawidłowego stanu technicznego.
Wykonano zdjęcia szt. 9
Opinia wykonana w 1 drukowanym egzemplarzu.
LGL 694/20 strona 7
Na tym zakończono opinię
PIECZĘĆ RZECZOZNAWCA
TWA
5 stycznia 2021 @ 12:34
Cyt. „Na podstawie przedstawionej dokumentacji należy stwierdzić ,że poprzedni właściciel pojazdu mógł sprawdzić przebieg pojazdu . Podczas sprzedaży nie poinformował kupującego o fakcie znacznej różnicy w przebiegu. ”
No, czyli winnym jest sprzedający, bo jak kupował nie sprawdził autentycznego przebiegu, i nie poinformował o różnicy następnego kupującego.
I nieistotnym w opinii biegłego jest fakt, czy sprzedający rzeczywiście znał lub nie właściwy przebieg.
Ciekawe czy biegły, sprawdził autentyczność przedstawionej mu do opinii dokumentacji. BO OPINIA MOŻE BYĆ NIEZGODNA Z STANEM FAKTYCZNYM, O CZYM BIEGŁY NIE POINFORMOWAŁ.
I trzeba będzie biegłego ciągać po sądach 🙂 🙂
TWA
5 stycznia 2021 @ 20:57
No zobaczcie jaki jestem mądry.
Nik tak się nie zna, jak słynny JA TWA XXX.
Jak już coś napisze to można się posikać.
Stawiam uśmieszki, bo sam się z siebie śmieje.
TWA
7 stycznia 2021 @ 10:11
Wiem, irytacja przez ciebie przemawia, bo sam do tych wniosków, które opisałem, byś nie doszedł.
Czyżby aż tak duże ograniczenie ? 🙂
MISIO
14 stycznia 2021 @ 22:29
Opinia biegłego nie rozstrzyga, że nasz kolega z Tarnowskich Gór jest oszustem. Równie dobrze mógł zostać zrobiony w …. przez handlarza z Niemiec. Co do stanu silnika, znam przypadek kiedy przez mniej niż siedem tys. przebiegu pewien młodzianin doprowadził swoje bmw do ruiny.
dP
16 stycznia 2021 @ 12:36
To prawda. Opinia biegłego potwierdza tylko (?) fakt oszustwa.
Ale tu chodzi o coś innego, bo o naszą wiarygodność zawodową.
Jeśli sprzedający ogłasza anons sprzedaży, jako „diagnosta”, to tym samym daje gwarancję rzetelności. A tu tego nie było.
I nikt nie kazał mu przecież podpisywać tego anonsu o sprzedaży samochodu, jako „diagnosta”!
I jeszcze jedno.
Nikt nie posiada tak szerokiej wiedzy i umiejętności w zakresie sprawdzania pojazdów, jak nasze zawodowe środowisko. Więc jest bardzo mało prawdopodobne, że sprzedający nie wiedział o tym, co sprzedaje.
Ale, jeśli tak nie było, jeśli nie wiedział co sprzedaje, to tym gorzej dla niego, bo może nie nadaje się do naszego zawodu? Może trzeba powiadomić nadzór, aby zweryfikował jego umiejętności w praktyce na SKP? Szczególnie w zakresie pojazdów sprowadzonych z zagranicy?
Pozdrawiam
dP