Brak wpisu daty ostatniego BT, a usterka istotna i zatrzymanie DR.
Takich sytuacji mamy aż nadto, nieomal każdego dnia. Więc ta sprawa spadła nam jak z nieba. NSA w dniu 5 czerwca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej w sprawie skargi kasacyjnej obywatela o inicjałach S.B. na postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Gl 278/17 o odrzuceniu jego skargi na akt Prezydenta Miasta Częstochowy z marca 2017 r. w przedmiocie odmowy zwrotu zatrzymanego DR postanawia: oddalić skargę kasacyjną.1
W uzasadnieniu WSA w Gliwicach wskazał, że S. B. pismem z 23 lutego 2017 r. wezwał Prezydenta Miasta Częstochowy o zwrot zatrzymanego przez Policję DR jego pojazdu oraz jednocześnie odrębnym pismem z tej samej daty wezwał ww. organ do usunięcia naruszenia prawa.
Prezydent Miasta Częstochowy pismem z marca 2017 r., poinformował go, że Policja zatrzymała jego DR z powodu danych zawartych w jego DR, które były niezgodne ze stanem faktycznym.
W przypadku tym chodziło o to, że ostatniego wpisu w DR nasz Kolega insp. Uprawniony Diagnosta Samochodowy dokonał 18 marca 2011 r., oznaczając datę kolejnego badania na 18 marca 2012 r. Gdy właściciel takiego pojazdu w ciągu jednego miesiąca nie zgłosi właściwemu staroście zmiany stanu faktycznego odnoszącego się do daty kolejnego badania technicznego, istnieje podstawa do zatrzymania DR przez Policjanta, lecz nie w związku z brakiem BT, a w związku z faktem, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu. Bo w przesłanym przez Policję DR nasz Kolega insp. UDS od 5 lat nie dokonywał wpisów, z uwagi na brak miejsca!
Skargę na czynność materialno – techniczną w przedmiocie odmowy zwrotu DR wniósł właśnie ten obywatel o inicjałach S.B., któremu przez 5 lat nie chciało się przedłużyć ważności tego DR.
Zdaniem WSA Gliwice, skoro Prezydent formalnie odmówił zwrotu tego DR pismem z marca 2017 r., to należy uznać, że jest to akt będący przedmiotem rozpoznania, a nie ewentualna nieformalna, ustna odmowa z 23 lutego 2017 r., o której wspomina się w skardze, dokonana przez bliżej niesprecyzowanego „pracownika organu skarżonego”. Taka ustna odmowa tym bardziej nie podlegałaby weryfikacji przez Sąd administracyjny i podlegałaby odrzuceniu.2
Urzędnicy WK/starostwa uznali, że nie mogą w takim stanie wydać tego DR, a jego zwrot jest związany z wymianą tego DR i nastąpi dopiero po uiszczeniu stosownych opłat.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie. W uzasadnieniu mamy bardzo wiele prawnych argumentów, dla których nie ma tutaj miejsca.3 Najważniejsze w tej sprawie jest to, że ten DR nie zostanie jednak wydany, a ten obywatel musi więc przedłużyć jego ważność i ponieść te jakieś koszty. Czyli otrzyma DR, ale już nowy i z nowymi miejscami na nasze pieczątki.4
Więc mamy oto taką trochę nową prawną sytuację, która pozwala uznać, że taki DR, którego nie przedłużono w odpowiednim czasie, zawiera dane niezgodne ze stanem faktycznym! Bo nie ma w nim istotnych informacji np. nie tylko nie ma pieczęci i podpisów naszych Kolegów, ale także nie ma info o datach poprzednich BT, które jednak były przecież wykonane.
Myślę więc, że jest to tez zielone światło dla Policji w całym kraju o bardziej energiczne kontrolowanie takich delikwentów w celu zatrzymywania im DR.
Ale, ale, czy i my nie mamy też podstawy do innego – niż dotychczas – potraktowania takiego klienta? Przecież, gdy mamy niezgodność danych w DR z rzeczywistością, to jest to usterka istotna, więc . . . .
Ja wiem, że:
to zdenerwuje wielu naszych dotychczasowych klientów, którzy przyzwyczaili się do naszego pobłażania w tym zakresie,
jest to kontrowersyjne w kontekście projektu zmierzającego do likwidacji DR w dotychczasowej formie,
przysporzy to Skarbowi Państwa dodatkowych złotówek na załatanie dziury budżetowej.
Ale, czy Prawo nie powinno być Prawem?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
1I OSK 2473/17 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2019-06-05; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2017-10-16; Naczelny Sąd Administracyjny. Odrzucenie skargi. Sygn. Powiązane: II SA/Gl 278/17 – Postanowienie WSA w Gliwicach z 2017-06-23; Skarżony organ: Prezydent Miasta Gliwice; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.
2WSA w Gliwicach odrzucając skargę wskazał, że skarżący kwestionuje odmowę zwrotu DR w trybie art. 132 ust. 6 p.r.d. Ta przybrała formę zmaterializowaną w piśmie Prezydenta Miasta Częstochowy z marca 2017 r. Zatem strona nie kwestionuje czynności zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez Policjanta, a bezprawne zachowanie Prezydenta Miasta Częstochowy.
3Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela stanowiska strony skarżącej, że odmowa zwrotu zatrzymanego DR nastąpiła w formie ustnej w dniu 23 lutego 2017 r. Zgodnie bowiem z zasadą ogólną wyrażoną w art. 14 § 1 k.p.a., sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r., poz. 1114), doręczanego środkami komunikacji elektronicznej. Wyjątkowo procedura administracyjna w art. 14 § 2 k.p.a. dopuszcza formę ustną, ale w formie ograniczonej treścią tego przepisu, według którego sprawa może być załatwiona ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji, co nie miało miejsca w niniejszej sprawie.
4Należy także wskazać, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych zastosowanie przepisu art. 14 § 2 k.p.a. jest wykluczone, gdy przepisy prawa określają pisemną formę decyzji lub gdy strona nie wyraża zgody na ustne załatwianie sprawy albo gdy stanowiska strony i organu są rozbieżne (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 1981 r., sygn. akt II SA 345/81, publ. ONSA 1981, nr 2, poz. 96 oraz postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 1998 r., sygn. akt II SA 1247/97, publ. OSP 1999, z. 2, poz. 25). W rozpoznawanej sprawie stanowiska strony i organu były rozbieżne, a zatem ustnej informacji udzielonej w dniu 23 lutego 2017 r. przez pracownika organu o odmowie zwrotu dowodu rejestracyjnego nie można było potraktować jako aktu lub czynności, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 19 2019
BRAK WPISU DATY OSTATNIEGO BT A ZATRZYMANIE DR I USTERKA ISTOTNA
Brak wpisu daty ostatniego BT, a usterka istotna i zatrzymanie DR.
Takich sytuacji mamy aż nadto, nieomal każdego dnia. Więc ta sprawa spadła nam jak z nieba. NSA w dniu 5 czerwca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej w sprawie skargi kasacyjnej obywatela o inicjałach S.B. na postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Gl 278/17 o odrzuceniu jego skargi na akt Prezydenta Miasta Częstochowy z marca 2017 r. w przedmiocie odmowy zwrotu zatrzymanego DR postanawia: oddalić skargę kasacyjną.1
W uzasadnieniu WSA w Gliwicach wskazał, że S. B. pismem z 23 lutego 2017 r. wezwał Prezydenta Miasta Częstochowy o zwrot zatrzymanego przez Policję DR jego pojazdu oraz jednocześnie odrębnym pismem z tej samej daty wezwał ww. organ do usunięcia naruszenia prawa.
Prezydent Miasta Częstochowy pismem z marca 2017 r., poinformował go, że Policja zatrzymała jego DR z powodu danych zawartych w jego DR, które były niezgodne ze stanem faktycznym.
W przypadku tym chodziło o to, że ostatniego wpisu w DR nasz Kolega insp. Uprawniony Diagnosta Samochodowy dokonał 18 marca 2011 r., oznaczając datę kolejnego badania na 18 marca 2012 r. Gdy właściciel takiego pojazdu w ciągu jednego miesiąca nie zgłosi właściwemu staroście zmiany stanu faktycznego odnoszącego się do daty kolejnego badania technicznego, istnieje podstawa do zatrzymania DR przez Policjanta, lecz nie w związku z brakiem BT, a w związku z faktem, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu. Bo w przesłanym przez Policję DR nasz Kolega insp. UDS od 5 lat nie dokonywał wpisów, z uwagi na brak miejsca!
Skargę na czynność materialno – techniczną w przedmiocie odmowy zwrotu DR wniósł właśnie ten obywatel o inicjałach S.B., któremu przez 5 lat nie chciało się przedłużyć ważności tego DR.
Zdaniem WSA Gliwice, skoro Prezydent formalnie odmówił zwrotu tego DR pismem z marca 2017 r., to należy uznać, że jest to akt będący przedmiotem rozpoznania, a nie ewentualna nieformalna, ustna odmowa z 23 lutego 2017 r., o której wspomina się w skardze, dokonana przez bliżej niesprecyzowanego „pracownika organu skarżonego”. Taka ustna odmowa tym bardziej nie podlegałaby weryfikacji przez Sąd administracyjny i podlegałaby odrzuceniu.2
Urzędnicy WK/starostwa uznali, że nie mogą w takim stanie wydać tego DR, a jego zwrot jest związany z wymianą tego DR i nastąpi dopiero po uiszczeniu stosownych opłat.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie. W uzasadnieniu mamy bardzo wiele prawnych argumentów, dla których nie ma tutaj miejsca.3 Najważniejsze w tej sprawie jest to, że ten DR nie zostanie jednak wydany, a ten obywatel musi więc przedłużyć jego ważność i ponieść te jakieś koszty. Czyli otrzyma DR, ale już nowy i z nowymi miejscami na nasze pieczątki.4
Więc mamy oto taką trochę nową prawną sytuację, która pozwala uznać, że taki DR, którego nie przedłużono w odpowiednim czasie, zawiera dane niezgodne ze stanem faktycznym! Bo nie ma w nim istotnych informacji np. nie tylko nie ma pieczęci i podpisów naszych Kolegów, ale także nie ma info o datach poprzednich BT, które jednak były przecież wykonane.
Myślę więc, że jest to tez zielone światło dla Policji w całym kraju o bardziej energiczne kontrolowanie takich delikwentów w celu zatrzymywania im DR.
Ale, ale, czy i my nie mamy też podstawy do innego – niż dotychczas – potraktowania takiego klienta? Przecież, gdy mamy niezgodność danych w DR z rzeczywistością, to jest to usterka istotna, więc . . . .
Ja wiem, że:
Ale, czy Prawo nie powinno być Prawem?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
1I OSK 2473/17 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2019-06-05; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2017-10-16; Naczelny Sąd Administracyjny. Odrzucenie skargi. Sygn. Powiązane: II SA/Gl 278/17 – Postanowienie WSA w Gliwicach z 2017-06-23; Skarżony organ: Prezydent Miasta Gliwice; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.
2 WSA w Gliwicach odrzucając skargę wskazał, że skarżący kwestionuje odmowę zwrotu DR w trybie art. 132 ust. 6 p.r.d. Ta przybrała formę zmaterializowaną w piśmie Prezydenta Miasta Częstochowy z marca 2017 r. Zatem strona nie kwestionuje czynności zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez Policjanta, a bezprawne zachowanie Prezydenta Miasta Częstochowy.
3 Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela stanowiska strony skarżącej, że odmowa zwrotu zatrzymanego DR nastąpiła w formie ustnej w dniu 23 lutego 2017 r. Zgodnie bowiem z zasadą ogólną wyrażoną w art. 14 § 1 k.p.a., sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r., poz. 1114), doręczanego środkami komunikacji elektronicznej. Wyjątkowo procedura administracyjna w art. 14 § 2 k.p.a. dopuszcza formę ustną, ale w formie ograniczonej treścią tego przepisu, według którego sprawa może być załatwiona ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji, co nie miało miejsca w niniejszej sprawie.
4 Należy także wskazać, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych zastosowanie przepisu art. 14 § 2 k.p.a. jest wykluczone, gdy przepisy prawa określają pisemną formę decyzji lub gdy strona nie wyraża zgody na ustne załatwianie sprawy albo gdy stanowiska strony i organu są rozbieżne (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 1981 r., sygn. akt II SA 345/81, publ. ONSA 1981, nr 2, poz. 96 oraz postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 1998 r., sygn. akt II SA 1247/97, publ. OSP 1999, z. 2, poz. 25). W rozpoznawanej sprawie stanowiska strony i organu były rozbieżne, a zatem ustnej informacji udzielonej w dniu 23 lutego 2017 r. przez pracownika organu o odmowie zwrotu dowodu rejestracyjnego nie można było potraktować jako aktu lub czynności, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: diagnosta, nadzór nad SKP, NSA, Policja, PoRD - ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu