W związku z upublicznioną na stronie internetowej WartoWiedziec.pl odpowiedzią Sekretarza Stanu Ministra Infrastruktury z dnia 21 marca 2025r o nr DTD-4.4400.66.2025 udzieloną Prezesowi Zarządu Związkowi Powiatów Polskich dotyczącą m. innymi procedur administracyjnych i wymogów administracyjnych w procedurze pierwszej rejestracji w UE poprzez obszar RP pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane w Unii, a także w związku z planowaną działalnością X , która po zmianie siedziby planuje importować takie pojazdy spoza Unii i poddawać pierwszej rejestracji w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy, zwracam się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisuart. 81 ust. 11 pkt. 2 lit. b) prawa drogowego oraz wyjaśnienie jego związku z art. 66 ust. 1 pkt 3, art. 81 ust. 3 w zw. Art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD oraz w zw. z art. 6 ust. 4 w zw z art. 3 pkt 53 rozporządzenia (UE) 2018/858.
Przepis art. 34 Prawa Przedsiębiorcy nadaje przedsiębiorcy możliwość złożenia wniosku do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnejo wydanie wyjaśnienia co do zakresu sposobu i stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej. Organy administracji rządowej nie są więc wyłącznie właściwymi organami. Takim organem jest też starosta albo prezydent miasta w przypadku miast na prawach powiatu, właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania właściciela pojazdu, który stosownie do art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym na wniosek właściciela dokonuje rejestracji pojazdu. Takim właściwym organem jest więc też Prezydent Warszawy (z uwzględnieniem przeprowadzenia w razie konieczności postępowania wyjaśniającego), czy w świetle obowiązujących przepisów, zarówno krajowych, jak i bezpośrednio stosowanych unijnych, zgłoszony w indywidualnej sprawie dotyczącej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy weryfikacja dokumentów potwierdzających wypełnianie przez rejestrowany pojazd warunków określonych w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD załączanych do wniosku o rejestrację określonych w art. 72 PRD w tym dokumentów homologacyjnych oraz zaświadczenia o pozytywnym wyniku okresowego badania technicznego pojazdu przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy do wyłącznej właściwości organu rejestrującego. Jednocześnie stosownie do wniosku o indywidualną interpretacje przepisów wskazuję, że obowiązek daniny publicznej pobieranej przez ten organ wynika z przepisów ustawy o prawie drogowym art. 75 ust. 2. Wspomniany przepis art. 75 ustawy prawo o ruchu drogowym reguluje kwestię opłaty za dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz ich wtórniki oraz opłaty ewidencyjnej. Opłaty te pobiera organ dokonujący rejestracji. Uzyskanie świadczeń wykazanych w art. 75 ust. 2 związanych z rejestracją pojazdu warunkowane jest uiszczeniem opłat stanowiących daninę publiczną, która na podstawie art. 78h stanowi dochód powiatu, tak więc wskazanie tych przepisów powinno prowadzić do spełnienia przesłanek z art. 34 ust. 1 Prawa Przedsiębiorców. Gdyby Prezydent Warszawy nie uznał się organem właściwym do procedowania niniejszego wniosku to proszę o przesłanie go organowi właściwemu zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 6, art. 7 ( in fine, 7a ) i art. 65 §1 k.p.a.
* * *
Pojazd uczestniczący w ruchu drogowym musi wypełniać wymagania techniczne m. innymi związane z ochroną środowiska, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD i zostać zarejestrowany. By zostać zarejestrowany po raz pierwszy w UE zgodnie z art. 6 ust. 4 musi spełniać też warunki techniczne przewidziane w prawie Unii m. innymi również związane z ochroną środowiska. W związku z tym spółka X wnosi o wyjaśnienie w jakich okolicznościach organ rejestrujący będzie z urzędu kierował ww pojazdy na dodatkowe badanie techniczne zgodnie do dyspozycji art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w zw z art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD i dokumentami wymienionymi w art. 72 ust. 1 pkt 3 przy wniosku o rejestrację, która to rejestracja będzie pociągać za sobą konieczność świadczenia daniny publicznej przez sp. X.
Art.81
11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3–5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
2) skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska;
Sp. X interesuje czy organ rejestrujący mając na uwadze dyspozycję art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) jest zobowiązany każdorazowo z urzędu skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne jeśli z dokumentu homologacyjnego, załączonego do wniosku o rejestracje zgodnie do art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD, wydanego przez producenta z obowiązku wynikającego z rozporządzenia 2018/858, z opisu technicznego pojazdu wynikać będzie, że pojazd ten w dniu pierwszej rejestracji w UE stanowić będzie zagrożenie dla środowiska z uwagi na emisję substancji szkodliwych ponad normy ustalone w przepisach szczegółowych o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD.
W tym zakresie sp. X chciała by uzyskać wyjaśnienie, które to akty prawa krajowego i prawa Unii będą miały zastosowanie w celu ustalenia dopuszczalnych poziomów emisyjnych, które przepisy aktów prawnych będą nadrzędne w takich przypadkach (wspólnotowe czy krajowe) oraz jakie są maksymalne dopuszczalne poziomy emisji poszczególnych substancji szkodliwych do środowiska wykazywanych w świadectwie zgodności załączanym do wniosku o rejestrację, których przekroczenie będzie obligowało organ rejestrujący do zastosowania się do dyspozycji art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w odniesieniu do pojazdów kategorii M i N wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym. Spółkę to szczególnie interesuje gdyż w Warszawie obowiązują strefy czystego powietrza.
Na mocy art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858 pierwszej rejestracji w UE podlegają wyłącznie pojazdy wypełniające warunki techniczne określone w tym rozporządzeniu, a przez rejestracje zgodnie z art. 3 pkt 53 rozumie się administracyjne zezwolenie na dopuszczeniehomologowanego pojazdudo ruchu drogowego, natomiast pkt. 52 definiuje dopuszczenie jako pierwsze wykorzystanie pojazdu w UE zgodnie z przeznaczeniem. To oznaczało by, że sprowadzony pojazd zarejestrowany w państwie nie będącym członkiem UE w myśl przepisów Uniinie jest pojazdem rejestrowanym ani dopuszczonym, a wtedy dla takiego pierwszy raz rejestrowanego pojazdu muszą być zastosowane wymogi techniczne zgodnie z harmonizacyjnym homologacyjnym rozporządzeniem 2018/858. Mając to na uwadze wynikało by, że samo zaświadczenie z przeprowadzonego okresowego badania technicznego o którym mowa w art. 81 ust.3 PRD nie może stanowić dokumentu potwierdzającego wypełnianie warunków technicznych o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 gdyż badanie takie wykonywane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniachswoim zakresem w ogóle nie obejmuje ustalania czy dany pojazd byłhomologowany oraz nie stosuje się w nim tych samych wymogów co są określone w wyjaśnieniach do przypisów załącznika nr 1 pkt 8.2.2.2 dyrektywy 2014/45/WE w zakresie wymogów technicznych stosowanych dla pojazdów samochodowych rejestrowanych w UE po 30 czerwca 2008 r., które powinny być stosowane wprost z przepisów homologacyjnych adekwatnie do daty pierwszej rejestracji w UE. W związku z tym wynikało by, że badanie okresowe nie może stanowić dokumentu potwierdzającego wypełnianie przez dany pojazd wymagań dotyczących ochrony środowiska do których odwołuje się przepis art.81 ust.11 pkt.2 lit. b) w zw. z wymogami o których mowa w art.66 ust.1 pkt.3 PRD, których spełnianie warunkuje możliwość dokonania rejestracji podlegającej daninie publicznej. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że przepisy prawa wspólnotowego zostały implementowane do prawa krajowego w sposób niepełny i w tym zakresie prawo krajowe przepis §9 ust.1 pkt.3 i 3a Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażeniajest niezgodny z prawem Unii określonym w załączniku 1 pkt.8.2.2.2 dyrektywy 2014/45/WE, a wcześniej z pkt 8.2.2.2 załącznika nr 2 dyrektywy 2010/48/WE. W prawie krajowym wymogów technicznych w tym zakresie nie określono na poziomie co najmniej równoważnym z wymogami wspólnotowymi i z tego powodu nigdy nie został spełniony warunek określony w art.3 ust.1 dyrektywy 2009/40/WE oraz przepisów kolejnych dyrektyw w tym motywu (11) preambuły i art. 6 ust. 2 dyrektywy 2014/45/WE.
Zdaniem sp. X, mając na uwadze obowiązek wynikający z art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858 ciążący na organie dokonującym pierwszej rejestracji w UE, jeśli z dokumentów przedstawionych do rejestracji (świadectwa zgodności) będzie wynikać, że pojazd wykazuje emisje substancji szkodliwych ponad dopuszczalne normy bądź z dokumentów załączonych do rejestracji w ogóle nie będzie wynikać jaki poziom substancji szkodliwych jest emitowany przez dany pojazd do środowiska (zakres okresowego badania technicznego tego nie obejmuje – badanie na zadymienie ustala jedynie stan techniczny silnika, a nie poziom emisji spalin) to taki pojazd, który nigdy wcześniej nie był pojazdem dopuszczonym w Unii w ramach obowiązku ochrony środowiska powinien być kierowany przez organ rejestrujący na dodatkowe badanie techniczne o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w celu weryfikacji wypełniania warunków technicznych dotyczących emisji spalin określonych w przepisach szczegółowych stosowanie do art. 66 ust.1 pkt 3 oraz pkt. 2 lit. a) w celu ustalenia czy dany pojazdem był homologowany w celu potwierdzenia pozostałych wymogów określonych w art. 66 ust. 1 PRD.
Niezależnie od powyższych argumentów i kierowanego wniosku sp. X uważa, że zaświadczenie z okresowego badania technicznego o którym mowa w art.81 ust.3 PRD stanowi dokument wymagany do wniosku o rejestrację przepisem art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 wyłącznie w odniesieniu do zarejestrowanych w UE pojazdów pojazdów objętych obowiązkiem homologacyjnym wynikającym z przepisów harmonizowanego prawa homologacyjnego Unii – rozporządzenia 2018/858, na które zostały wydane świadectwa rejestracyjne (dowody rejestracyjne) zawierające wypełnioną oznaczeniem homologacyjnym harmonizowaną rubrykę (K) oraz kategorii pojazdów dla których obowiązek homologacyjny nie istnieje, natomiast pozostałe pojazdy objęte obowiązkiem homologacyjnym, którym oprócz świadectwa rejestracji nie towarzyszy świadectwo zgodności, przed rejestracją w UE zobowiązane są przejść procedurę indywidualnego dopuszczenia pojazdu i uzyskać decyzję Dyrektora TDT uprawniającą do wprowadzenia danego pojazdu do obrotu na obszar UE, dopuszczenia oraz pierwszej rejestracji i która to decyzja będzie uprawniać do zwolnienia pojazdu w procedurze celnej o którym mowa w art. 194 ust. 1 rozporządzenia (UE) 952/2013 Kodeks Celny.
W związku z powyższym wnoszę jak w sentencji.
Dowód uiszczenia opłaty za wniosek przesyłam w załączeniu.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
kwi 5 2025
WNIOSEK O INDYWIDUALNĄ INTERPRETACJĘ DO TRZASKOWSKIEGO
Szanowny Pan
Rafał Trzaskowski
Prezydent Warszawy
Wniosek o wiążącą interpretacje indywidualną
składany na podstawie art. 34 ustawy
prawo przedsiębiorcy
W związku z upublicznioną na stronie internetowej WartoWiedziec.pl odpowiedzią Sekretarza Stanu Ministra Infrastruktury z dnia 21 marca 2025r o nr DTD-4.4400.66.2025 udzieloną Prezesowi Zarządu Związkowi Powiatów Polskich dotyczącą m. innymi procedur administracyjnych i wymogów administracyjnych w procedurze pierwszej rejestracji w UE poprzez obszar RP pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane w Unii, a także w związku z planowaną działalnością X , która po zmianie siedziby planuje importować takie pojazdy spoza Unii i poddawać pierwszej rejestracji w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy, zwracam się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisu art. 81 ust. 11 pkt. 2 lit. b) prawa drogowego oraz wyjaśnienie jego związku z art. 66 ust. 1 pkt 3, art. 81 ust. 3 w zw. Art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD oraz w zw. z art. 6 ust. 4 w zw z art. 3 pkt 53 rozporządzenia (UE) 2018/858.
Przepis art. 34 Prawa Przedsiębiorcy nadaje przedsiębiorcy możliwość złożenia wniosku do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej o wydanie wyjaśnienia co do zakresu sposobu i stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej. Organy administracji rządowej nie są więc wyłącznie właściwymi organami. Takim organem jest też starosta albo prezydent miasta w przypadku miast na prawach powiatu, właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania właściciela pojazdu, który stosownie do art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym na wniosek właściciela dokonuje rejestracji pojazdu. Takim właściwym organem jest więc też Prezydent Warszawy (z uwzględnieniem przeprowadzenia w razie konieczności postępowania wyjaśniającego), czy w świetle obowiązujących przepisów, zarówno krajowych, jak i bezpośrednio stosowanych unijnych, zgłoszony w indywidualnej sprawie dotyczącej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy weryfikacja dokumentów potwierdzających wypełnianie przez rejestrowany pojazd warunków określonych w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD załączanych do wniosku o rejestrację określonych w art. 72 PRD w tym dokumentów homologacyjnych oraz zaświadczenia o pozytywnym wyniku okresowego badania technicznego pojazdu przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, należy do wyłącznej właściwości organu rejestrującego. Jednocześnie stosownie do wniosku o indywidualną interpretacje przepisów wskazuję, że obowiązek daniny publicznej pobieranej przez ten organ wynika z przepisów ustawy o prawie drogowym art. 75 ust. 2. Wspomniany przepis art. 75 ustawy prawo o ruchu drogowym reguluje kwestię opłaty za dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz ich wtórniki oraz opłaty ewidencyjnej. Opłaty te pobiera organ dokonujący rejestracji. Uzyskanie świadczeń wykazanych w art. 75 ust. 2 związanych z rejestracją pojazdu warunkowane jest uiszczeniem opłat stanowiących daninę publiczną, która na podstawie art. 78h stanowi dochód powiatu, tak więc wskazanie tych przepisów powinno prowadzić do spełnienia przesłanek z art. 34 ust. 1 Prawa Przedsiębiorców. Gdyby Prezydent Warszawy nie uznał się organem właściwym do procedowania niniejszego wniosku to proszę o przesłanie go organowi właściwemu zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 6, art. 7 ( in fine, 7a ) i art. 65 §1 k.p.a.
* * *
Pojazd uczestniczący w ruchu drogowym musi wypełniać wymagania techniczne m. innymi związane z ochroną środowiska, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD i zostać zarejestrowany. By zostać zarejestrowany po raz pierwszy w UE zgodnie z art. 6 ust. 4 musi spełniać też warunki techniczne przewidziane w prawie Unii m. innymi również związane z ochroną środowiska. W związku z tym spółka X wnosi o wyjaśnienie w jakich okolicznościach organ rejestrujący będzie z urzędu kierował ww pojazdy na dodatkowe badanie techniczne zgodnie do dyspozycji art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w zw z art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD i dokumentami wymienionymi w art. 72 ust. 1 pkt 3 przy wniosku o rejestrację, która to rejestracja będzie pociągać za sobą konieczność świadczenia daniny publicznej przez sp. X.
Art.81
11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3–5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
2) skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska;
Sp. X interesuje czy organ rejestrujący mając na uwadze dyspozycję art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) jest zobowiązany każdorazowo z urzędu skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne jeśli z dokumentu homologacyjnego, załączonego do wniosku o rejestracje zgodnie do art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD, wydanego przez producenta z obowiązku wynikającego z rozporządzenia 2018/858, z opisu technicznego pojazdu wynikać będzie, że pojazd ten w dniu pierwszej rejestracji w UE stanowić będzie zagrożenie dla środowiska z uwagi na emisję substancji szkodliwych ponad normy ustalone w przepisach szczegółowych o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 PRD.
W tym zakresie sp. X chciała by uzyskać wyjaśnienie, które to akty prawa krajowego i prawa Unii będą miały zastosowanie w celu ustalenia dopuszczalnych poziomów emisyjnych, które przepisy aktów prawnych będą nadrzędne w takich przypadkach (wspólnotowe czy krajowe) oraz jakie są maksymalne dopuszczalne poziomy emisji poszczególnych substancji szkodliwych do środowiska wykazywanych w świadectwie zgodności załączanym do wniosku o rejestrację, których przekroczenie będzie obligowało organ rejestrujący do zastosowania się do dyspozycji art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w odniesieniu do pojazdów kategorii M i N wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym. Spółkę to szczególnie interesuje gdyż w Warszawie obowiązują strefy czystego powietrza.
Na mocy art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858 pierwszej rejestracji w UE podlegają wyłącznie pojazdy wypełniające warunki techniczne określone w tym rozporządzeniu, a przez rejestracje zgodnie z art. 3 pkt 53 rozumie się administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu do ruchu drogowego, natomiast pkt. 52 definiuje dopuszczenie jako pierwsze wykorzystanie pojazdu w UE zgodnie z przeznaczeniem. To oznaczało by, że sprowadzony pojazd zarejestrowany w państwie nie będącym członkiem UE w myśl przepisów Unii nie jest pojazdem rejestrowanym ani dopuszczonym, a wtedy dla takiego pierwszy raz rejestrowanego pojazdu muszą być zastosowane wymogi techniczne zgodnie z harmonizacyjnym homologacyjnym rozporządzeniem 2018/858. Mając to na uwadze wynikało by, że samo zaświadczenie z przeprowadzonego okresowego badania technicznego o którym mowa w art. 81 ust.3 PRD nie może stanowić dokumentu potwierdzającego wypełnianie warunków technicznych o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 3 gdyż badanie takie wykonywane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach swoim zakresem w ogóle nie obejmuje ustalania czy dany pojazd był homologowany oraz nie stosuje się w nim tych samych wymogów co są określone w wyjaśnieniach do przypisów załącznika nr 1 pkt 8.2.2.2 dyrektywy 2014/45/WE w zakresie wymogów technicznych stosowanych dla pojazdów samochodowych rejestrowanych w UE po 30 czerwca 2008 r., które powinny być stosowane wprost z przepisów homologacyjnych adekwatnie do daty pierwszej rejestracji w UE. W związku z tym wynikało by, że badanie okresowe nie może stanowić dokumentu potwierdzającego wypełnianie przez dany pojazd wymagań dotyczących ochrony środowiska do których odwołuje się przepis art.81 ust.11 pkt.2 lit. b) w zw. z wymogami o których mowa w art.66 ust.1 pkt.3 PRD, których spełnianie warunkuje możliwość dokonania rejestracji podlegającej daninie publicznej. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że przepisy prawa wspólnotowego zostały implementowane do prawa krajowego w sposób niepełny i w tym zakresie prawo krajowe przepis §9 ust.1 pkt.3 i 3a Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia jest niezgodny z prawem Unii określonym w załączniku 1 pkt.8.2.2.2 dyrektywy 2014/45/WE, a wcześniej z pkt 8.2.2.2 załącznika nr 2 dyrektywy 2010/48/WE. W prawie krajowym wymogów technicznych w tym zakresie nie określono na poziomie co najmniej równoważnym z wymogami wspólnotowymi i z tego powodu nigdy nie został spełniony warunek określony w art.3 ust.1 dyrektywy 2009/40/WE oraz przepisów kolejnych dyrektyw w tym motywu (11) preambuły i art. 6 ust. 2 dyrektywy 2014/45/WE.
Zdaniem sp. X, mając na uwadze obowiązek wynikający z art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858 ciążący na organie dokonującym pierwszej rejestracji w UE, jeśli z dokumentów przedstawionych do rejestracji (świadectwa zgodności) będzie wynikać, że pojazd wykazuje emisje substancji szkodliwych ponad dopuszczalne normy bądź z dokumentów załączonych do rejestracji w ogóle nie będzie wynikać jaki poziom substancji szkodliwych jest emitowany przez dany pojazd do środowiska (zakres okresowego badania technicznego tego nie obejmuje – badanie na zadymienie ustala jedynie stan techniczny silnika, a nie poziom emisji spalin) to taki pojazd, który nigdy wcześniej nie był pojazdem dopuszczonym w Unii w ramach obowiązku ochrony środowiska powinien być kierowany przez organ rejestrujący na dodatkowe badanie techniczne o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. b) w celu weryfikacji wypełniania warunków technicznych dotyczących emisji spalin określonych w przepisach szczegółowych stosowanie do art. 66 ust.1 pkt 3 oraz pkt. 2 lit. a) w celu ustalenia czy dany pojazdem był homologowany w celu potwierdzenia pozostałych wymogów określonych w art. 66 ust. 1 PRD.
Niezależnie od powyższych argumentów i kierowanego wniosku sp. X uważa, że zaświadczenie z okresowego badania technicznego o którym mowa w art.81 ust.3 PRD stanowi dokument wymagany do wniosku o rejestrację przepisem art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 wyłącznie w odniesieniu do zarejestrowanych w UE pojazdów pojazdów objętych obowiązkiem homologacyjnym wynikającym z przepisów harmonizowanego prawa homologacyjnego Unii – rozporządzenia 2018/858, na które zostały wydane świadectwa rejestracyjne (dowody rejestracyjne) zawierające wypełnioną oznaczeniem homologacyjnym harmonizowaną rubrykę (K) oraz kategorii pojazdów dla których obowiązek homologacyjny nie istnieje, natomiast pozostałe pojazdy objęte obowiązkiem homologacyjnym, którym oprócz świadectwa rejestracji nie towarzyszy świadectwo zgodności, przed rejestracją w UE zobowiązane są przejść procedurę indywidualnego dopuszczenia pojazdu i uzyskać decyzję Dyrektora TDT uprawniającą do wprowadzenia danego pojazdu do obrotu na obszar UE, dopuszczenia oraz pierwszej rejestracji i która to decyzja będzie uprawniać do zwolnienia pojazdu w procedurze celnej o którym mowa w art. 194 ust. 1 rozporządzenia (UE) 952/2013 Kodeks Celny.
W związku z powyższym wnoszę jak w sentencji.
Dowód uiszczenia opłaty za wniosek przesyłam w załączeniu.
(. . .)
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: diagnosta, Homologacje, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), prawo przedsiębiorcy, starostwo, Wydział Komunikacji