mar 28 2025
WARTO WIEDZIEĆ O DZIWNEJ WSPÓŁPRACY BUKOWCA I ZPP
– – – – – – – – – – –
źródło: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/76004-rejestracja-pojazdow-sprowadzanych-z-panstw-trzecich-mi-odpowiada-na-wystapienie-zpp
to interesujące co pan mówi a co mówią lekarze? – Brunet wieczorową porą
Pan Bareja wiecznie żywy…
* * *
Rozporządzenie 2018/858
art.13 Obowiązki importera
2. Przed wprowadzeniem do obrotu pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych posiadających homologację typu importerzy sprawdzają, czy posiadają one ważne świadectwo homologacji typu UE (…)
W przypadku pojazdu importer zapewnia, by pojazdowi towarzyszyło wymagane świadectwo zgodności.
Art.6
Obowiązki państw członkowskich
4. Państwa członkowskie zezwalają wyłącznie na wprowadzanie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
***
A co na to Minister Infrastruktury pan Stanisław Bukowiec ?
,, W odniesieniu do przywołanych w piśmie używanych pojazdów kategorii L,M,N,O sprowadzonych na obszar Rzeczypospolitej Polskiej spoza Unii Europejskiej, tj. niebędących pojazdami nowymi w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w opinii Ministerstwa Infrastruktury, może być stosowana procedura poddania pojazdu okresowemu badaniu technicznemu przed pierwszą rejestracją w RP, stosownie do art. 81 ust. 3 ww. ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W konsekwencji, zaświadczenie z takiego badania jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę do rejestracji ww. pojazdów, bez konieczności wymagania dokumentów homologacyjnych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Przedstawiając powyższe uprzejmie wskazuję, iż w Ministerstwie Infrastruktury powyżej nakreślone zagadnienia stanowią priorytet do realizacji w sposób niwelujący wątpliwości interpretacyjne. ˮ
***
Rozporządzenie (UE) 2018/858
Artykuł 17
Obowiązki importerów w odniesieniu do przywożonych przez nich pojazdów, układów, komponentów, oddzielnych zespołów technicznych, części i wyposażenia niezgodnych z wymogami lub stwarzających poważne zagrożenie
3. Importerzy przechowują kopię świadectwa homologacji typu oraz załączniki do niego przez okres 10 lat po upływie ważności homologacji typu UE pojazdu oraz przez okres pięciu lat po upływie ważności homologacji typu UE układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego oraz zapewniają, by to świadectwo oraz te załączniki, o których mowa w art. 28 ust. 1, mogły zostać udostępnione organom udzielającym homologacji UE i organom nadzoru rynku na ich żądanie.
***
A co na to Minister Infrastruktury pan Stanisław Bukowiec ?
,, (…) w Ministerstwie Infrastruktury finalizowane są prace nad przygotowaniem zmian do ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia1 oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym2, których celem będzie m.in. stworzenie nowej, precyzyjnej procedury dopuszczania do ruchu w RP pojazdów z krajów trzecich i rozstrzygnięcie kwestii możliwych odmiennych interpretacji przepisów prawa w tym zakresie. Uprzejmie informuję, że projektowane przepisy będą zawierały także przepis abolicyjny, poprzez który stan zastany wobec m.in. ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium RP z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych na obszarze RP bez dokumentów homologacyjnych, będzie mógł pozostać utrzymany (…)
***
Rozporządzenie (UE) 2018/858
Artykuł 3 Definicje
53) „rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego, znanego jako numer rejestracyjny, na stałe lub czasowo;
Artykuł 58
Równoważność regulaminów ONZ do celów homologacji typu UE
2. Organy państw członkowskich udzielające homologacji uznają homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminami ONZ, o których mowa w ust. 1, oraz, w stosownym przypadku, odpowiednie znaki homologacji, w miejsce odpowiadających im homologacji typu i znaków homologacji udzielonych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i aktami prawnymi wymienionymi w załączniku II.
* * *
A co na to Minister Infrastruktury pan Stanisław Bukowiec ?
,, (…) W odniesieniu do przywołanych w piśmie używanych pojazdów kategorii L,M,N,O sprowadzonych na obszar Rzeczypospolitej Polskiej spoza Unii Europejskiej, tj. niebędących pojazdami nowymi w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w opinii Ministerstwa Infrastruktury, może być stosowana procedura poddania pojazdu okresowemu badaniu technicznemu przed pierwszą rejestracją w RP, stosownie do art. 81 ust. 3 ww. ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W konsekwencji, zaświadczenie z takiego badania jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę do rejestracji ww. pojazdów, bez konieczności wymagania dokumentów homologacyjnych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. (…) ˮ
***
Choć w procedurze tej w ogóle nie ustala się czy badany pojazd jest pojazdem homologowanym, czy wypełnia normy bezpieczeństwa środowiskowego i funkcjonalnego, a jedynie potwierdza się stan techniczny pojazdu w zakresie minimalnych wymagań dla zdatności pojazdu do ruchu drogowego.
A już całkowitym creme de la creme w przekazanym ZPP niewiążącym stanowisku Ministra Infrastruktury jest fragment:
(…) W przypadku zgłoszenia do rejestracji pojazdu, sprowadzonego z państwa UE, niepodlegającego rejestracji w państwie pochodzenia, gdy wnioskujący w tej sprawie informuję, że pojazd był dopuszczony do użytkowania na terytorium UE i jest pojazdem używanym, a jednocześnie nie był zarejestrowany w tym państwie, wówczas przedłożenie dowodu rejestracyjnego nie jest wymagane stosownie do art. 72 ust. 1 pkt 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany. W takiej sytuacji nie jest więc również w mojej ocenie wymagane przedłożenie jednego z dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy, jeżeli obowiązek ich uzyskania i przedłożenia do wniosku o rejestrację dotyczy wyłącznie pojazdów nowych. Należy jednak w omawianej sytuacji uwzględniać przepis art. 72 ust. 1 pkt 4 w połączeniu z art. 81 ust. 3 ww. ustawy, stanowiący o obowiązku załączenia do wniosku o rejestrację pojazdu zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu. (…)
* * *
Z czego pan Minister Stanisław Bukowiec wywnioskował, że obowiązek przedłożenia dokumentów homologacyjnych przy rejestracji dotyczy wyłącznie pojazdów nowych tego pan Minister nie wyjaśnił.
A przecież stanowisko NSA w wyrokach z 4 grudnia 2025r na które pan Minister się powołuje było następujące:
Przepis art. 72 PRD zawiera z kolei katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD). Żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem „nowego pojazdu„, do którego odnosi się SKO i skarżąca kasacyjnie spółka.
* * *
To może w ogóle umówmy się, że takie oświadczenie właściciela pojazdu będzie jednym z dokumentów o których mowa w art.72 ust.1 pkt.3 PRD poświadczającym, że poddawany rejestracji pojazd jest pojazdem homologowanym i wypełnia wszystkie warunki techniczne określone w rozporządzeniu 2018/858 i stanowi unijne świadectwo wypełniania norm bezpieczeństwa środowiskowego i funkcjonalnego. W końcu procedury rejestracyjne w Unii nie są harmonizowane w pełni to róbmy co chceta!
* * *
Pan Minister Stanisław Bukowiec przytaczając stanowisko SKO z Koszalina z dnia 7 lutego 2025r zapomniał dodać, że jest ono takie samo jak wszystkie inne stanowiska w tych sprawach tego SKO, które to wszystkie decyzje są zaskarżone przez prokuraturę, a utrwalona linia orzecznicza wynikająca z orzeczeń SKO w Białymstoku i WSA w Szczecinie jest taka, że wydawanie decyzji o pierwszej rejestracji w RP pojazdów bez ważnych dokumentów homologacyjnych stanowi rażące naruszenie prawa mogące być podstawą uznania takich decyzji za nieważne.
,, W sprawie prowadzona jest również korespondencja z Ministerstwem Sprawiedliwości, której konsekwencją ma być spotkanie z udziałem ekspertów Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Sprawiedliwości, Prokuratora Generalnego, Prokuratorii Generalnej RP oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na początku kwietnia br., m.in. w celu omówienia brzmienia ww. przepisu abolicyjnego. ˮ
***
Poważnie ? A co z obowiązkiem wynikającym prawa Unii?
Rozporządzenie 2018/858
Artykuł 84
Sankcje
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji za naruszenie przez podmioty gospodarcze i służby techniczne niniejszego rozporządzenia oraz wprowadzają wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich wdrożenia. Sankcje te muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. W szczególności, sankcje te są proporcjonalne do powagi braku zgodności i liczby niezgodnych z wymogami pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych udostępnionych na rynku danego państwa członkowskiego. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 1 września 2020 r. o tych przepisach i środkach oraz niezwłocznie informują Komisję o wszelkich późniejszych zmianach ich dotyczących.
2. Sankcjom podlegają przynajmniej następujące typy naruszeń przepisów przez podmioty gospodarcze i służby techniczne:
c) zatajanie danych lub specyfikacji technicznych, które mogłoby prowadzić do wycofania pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych od użytkowników, lub do odmowy wydania lub cofnięcia świadectwa homologacji typu UE;
* * *
Jak można się przekonać z odpowiedzi udzielonej ZPP w sprawach dotyczących zagadnień homologacyjnych oraz zasad funkcjonowania rynku wspólnotowego z poszanowaniem prawa konkurencji pan Minister Infrastruktury zdaje się nie mieć bladego pojęcia.
Ale żeby nie było tak, że we wszystkim z panem Ministrem się nie zgadzam to przytoczę fragment, który uważam za jak najbardziej zasadną dobrą radę pana Bukowca dla urzędników starostw zanim potraktują ,, niezobowiązujące ˮ stanowisko wysokiego urzędnika Rządu RP na serio :
,, W sprawach wymagających interpretacji organ rejestrujący powinien korzystać z obsługi prawnej urzędu i dokonać rozstrzygnięcia w wyniku dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz dążyć do załatwienia sprawy, mając na względzie również interes społeczny i słuszny interes obywateli, w myśl art. 7 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego .ˮ
* * *
Niby 20 lat jesteśmy w Unii.
Niby umówiliśmy się na grę fair play, i niby przestrzegamy reguł gry, rozumiejąc jakim kołem zamachowym dla całej gospodarki unijnej jest przemysł motoryzacyjny i rozumiejąc, że gospodarczo w tej unijnej strukturze gospodarczej jesteśmy układem naczyń połączonych …
Dlatego od tych 20 lat ,,My Naród ˮ dbamy by te Nasze Made in Poland auta podbijały świat – dbamy k…a prawie jak Donald Trump!
KSU – Kto Cię Obroni Polsko [CAŁY ALBUM] 2004 – YouTube
Radecki
28 marca 2025 @ 10:36
Jeszcze jedna rzecz przy tym.
Redaktorzy strony Warto Wiedzieć (chyba bojąc się prawdy) blokują i nie publikują komentarzy pod artykułem, które ujawniałyby stan prawny. Warto by Wiedzieć z jakiego powodu 36 lat po upadku komunizmu, ktoś tam w ZPP nadal stosuje cenzurę prewencyjną.
No, nie wiem… może wiedzę w temacie rejestracji czerpią ze społecznościowej strony fb Kania Wałcz i tylko wyłącznie taką wiedzę opłaca im się bardziej kolportować ? 😉
28 marca 2025 @ 11:12
Zamieszczanie takiego pisma jakiegoś Bukowca, bez stosownego i merytorycznego komentarza ze strony Redakcji „Warto wiedzieć” jest . . . . . . . . – ewidentnym dowodem na upadek branżowych mediów.
A już wyłączenie możliwości konstruktywnej krytyki takich i podobnych bukowieckich wypocin to lobbowanie na rzecz branżowej głupoty i prawnego analfabetyzmu.
Środowisko skupione wokół ZPP nie wyciągnęło wniosków z faktu, że od 1 stycznia 2016 roku było oszukiwane przez takich „bukowców” i nadal brnie w te wasalne bagienko – moralnie podejrzanie.
To może sugerować, że agentura białoruskich służb przeniknęła wiele naszych branżowych instytucji i organizacji. Warto wiedzieć, kto na tym zyska. Bo kto na tym stracił i ile, to już wszyscy wiemy.
dP
28 marca 2025 @ 12:36
Ale trzy razy napisał że nie ma uprawnień do wydawania opinii wiążących!
28 marca 2025 @ 13:56
Te trzykrotnie złożone deklaracje, że nie ma uprawnień do wydawania interpretacji są tak samo prawdziwe jak wszystko pozostałe co pan Bukowic popełnił.
Najtragiczniejsze jest to, że jak DTD przygotowuje przepisy i trwają tzw. konsultacje społeczne to geniusze ignorują uwagi branżowców, trwają przy swoich wydumanych argumentach, które często są fałszywe i przynoszą dla obywatela więcej szkody niż pożytku ( jak chociażby 30 dniowy termin na rejestracje pojazdu, a obecnie pomysł na podwajanie i potrajanie stawki za OBT dla spóźnialskich, gdy ci np. z jakichś przyczyn w ogóle nie eksploatują danego pojazdu) , a później twierdzą, że nie mogą interpretować przepisu, którzy sami przygotowali i uzasadniali w procesie legislacji. A gdzie w tym wszystkim obowiązek organu państwa wynikający z art.34 ustawy Prawo Przedsiębiorcy?
To, że urzędnicy DTD krzyczą ,,to nie moja ręka,, nie powinno nikogo dziwić.
30 marca 2025 @ 12:49
Warto wiedzieć, że te bukowcowe wypociny (słowne wybroczyny lub wymiociny) dość dobrze odbierane są przez ZPP (Związek Powiatów Polskich), co może wskazywać, że oni lubią te i takie klimaty.
To ewidentnie syndrom sztokholmski, gdy lubią być nadal oszukiwani przez ministerialnych urzędników, jak to się dzieje aż od 1 stycznia 2016 r.
Tylko pogratulować wiedzy prawnej wszystkim zatrudnionym w ZPP.
dP
31 marca 2025 @ 08:48
Jedno jest pewne , kolesie do tych traktorów mają dobre polityczne plecy psl. Wataha politycznych piiii … pilnuje im interesu.