lut 27 2025
SZABLON WNIOSKU DLA KAŻDEGO WŁAŚCICIELA SKP – DO ROZPROPAGOWANIA
Szablon wniosku w wydanie wiążącej interpretacji indywidualnej zgodny z Prawem Przedsiębiorcy (poniżej)1, który jest do wykorzystania przez każdego przedsiębiorcę prowadzącego nasze SKP. Dotyczy ważnej sprawy, jaką jest problem z brakiem homologacji rejestrowanych pojazdów (np. „am-carów”).
Jeśli jakikolwiek nasz pracodawca nie chce, aby w przyszłości postawiono jemu albo jego pracownikom zarzutu łamania obowiązującego prawa, jak to stwierdzi NSA w wyroku z 4 grudnia 2024 r., to powinien zabezpieczyć się poprzez złożenie poniższego wniosku.
Wystarczy tylko zmienić adresata na siedzibę nadzoru w swoim mieście/powiecie oraz poprzez wstawienie właściwego nadawcy (w miejsce przykładowej firmy X spółka z o.o.).
Uzyskanie takiej wiążącej interpretacji (po wniesieniu stosownej opłaty) i postępowanie zgodne z jej treścią umożliwi w przyszłości uniknięcie ewentualnej odpowiedzialności.
Nasza Redakcja gorąco poleca to rozwiązanie nie tylko wszystkim pracodawcom, którzy działają w branży SKP. Albowiem uważam, że każda Koleżanka i każdy Kolega z naszymi uprawnieniami powinien zwrócić się do swojego pracodawcy o złożenie tego wniosku, aby w przyszłości także uniknąć ewentualnej odpowiedzialności za pracę niezgodną z przepisami UE, do której przecież należymy od 2004 r..
Polecamy to rozwiązanie także firmom, które działają na rynku handlu pojazdami spoza UE. Bo uzyskanie wiążącej interpretacji indywidualnej umożliwi im spokojne funkcjonowanie w najbliższej i nieco (?) niepewnej przyszłości.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Szanowny Pan
Jacek Sutryk
Prezydent Wrocławia
Urząd Miejski we Wrocławiu
Wniosek
o wydanie wiążącej interpretacji indywidualnej
składany na podstawie art. 34 ustawy Prawo Przedsiębiorcy
W związku z wydaniem przez Naczelny Sąd Administracyjny wyroków w postępowaniach kasacyjnych z 4 grudnia 2024 r., w sprawach rejestracji sprowadzanych spoza UE pojazdów, między innymi o sygnaturze II GSK 1606/23, II GSK 1904/22, w których znalazły się następujące stwierdzenia, cyt.:
„(…) Przypominając okoliczności faktyczne niniejszej sprawy, jak również przepisy prawa mające w niej zastosowanie, należy zauważyć, że na dzień rejestracji pojazdu przepisy prawa wskazywały, że dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu był i nadal jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 PRD). Przepis art. 72 PRD zawiera z kolei katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD). Żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem „nowego pojazdu„, do którego odnosi się SKO i skarżąca kasacyjnie spółka.
(…)Z przedstawionych powodów Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że wynik przeprowadzonej przez WSA kontroli zaskarżonej decyzji SKO był zgodny z prawem, i słusznie orzeczono o jej uchyleniu.
Tożsame argumenty przemawiają za przyjęciem, że skarga kasacyjna kwestionująca w istocie „oczywistość” naruszenia przepisów prawa nie została oparta na usprawiedliwionej podstawie.”
Mając na uwadze powyższe na podstawie art. 34 Prawa Przedsiębiorcy zwracam się o wydanie indywidualnej wiążącej interpretacji przepisów i wyjaśnień, w jakim przypadku przy wniosku o pierwszą rejestrację w RP pojazdu samochodowego objętego obowiązkiem homologacyjnym określonym w rozporządzeniu (UE) 2018/858 sprowadzonego spoza obszaru wspólnotowego UE, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany w Unii ani dopuszczony, a który był pojazdem rejestrowany wcześniej w kraju nie będącym członkiem Unii, zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy o prawie drogowym będzie wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym o którym mowa w art. 81 ust. 3 tejże ustawy.
Uzasadnienie
X sp. z o.o. planuje w przyszłości prowadzić import pojazdów samochodowych kategorii M, N, O z państw spoza obszaru celnego Unii Europejskiej, które to pojazdy były rejestrowane i użytkowane poza obszarem wspólnotowym Unii i nie są pojazdami o których mowa w art.2 ust.3 i ust.4 rozporządzenia (UE) 2018/858, a następnie zamierza je wprowadzać do obrotu w UE poprzez obszar celny RP oraz rejestrować je w RP po raz pierwszy w Urzędzie Miejskim Wrocławia po przeniesieniu siedziby firmy do Wrocławia. W związku z tym sp. X zainteresowana jest uzyskaniem wiążącej interpretacji indywidualnej w sprawie wymaganych dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy o prawie o ruchu drogowym (PRD) wymaganych do wniosku o rejestrację ww pojazdów, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane w UE.
Mianowicie spółka pragnie się dowiedzieć i uzyskać wiążącą interpretacje indywidualną:
-
w jakich sytuacjach wymagane są przy wniosku o rejestracje w RP dokumenty homologacyjne wymienione w art. 72 ust. 1 pkt 3 (świadectwo zgodności, decyzja o dopuszczeniu indywidualnym bądź dokumenty równoważne),
-
w jakim przypadku będzie dodatkowo wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 3 w zw z art. 72 ust. 1 pkt 3 i w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1,
-
czy samo zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym danego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 3 wystarczy do zarejestrowania pojazdu w sytuacji, gdy spółka nie będzie dysponować na pojazd żadnym z ww dokumentów homologacyjnych, a będzie dysponować pozostałymi dokumentami, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-6 ?
Obowiązujące od 1 września 2020 r w RP rozporządzenie (UE) 2018/858 stosowane między innymi do pojazdów kategorii M, N, O w art. 6 ust. 4 określa, że wprowadzaniu do obrotu, dopuszczeniu i rejestracji podlegają wyłącznie pojazdy spełniające wymagania określone w tym rozporządzeniu. W art. 3 pkt 53 rejestracje definiuje się jako administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu, w tym do ruchu drogowego, a przez dopuszczenie rozumie się pierwsze wykorzystanie pojazdu w UE zgodnie z przeznaczeniem.
53) „rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego, znanego jako numer rejestracyjny, na stałe lub czasowo;
52) „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem;
Mając na uwadze powyższą definicję, w której mowa jest o dopuszczeniu pojazdu homologowanego, to czy samo zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD będzie dokumentem wystarczającym do wydania decyzji o pierwszej rejestracji w RP pojazdu sprowadzanego spoza UE, który to pojazd nigdy wcześniej nie był rejestrowany (czyli też dopuszczony) w żadnym z Państw Członkowskich UE?
Skoro zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym nie poświadcza, że dany pojazd jest pojazdem homologowanym (w zakresie badań okresowych Minister Infrastruktury w ogóle nie określił wymogu ustalania czy badany pojazd jest pojazdem homologowanym), a jedynie poświadcza jego stan techniczny w zakresie jego zdatności do ruchu drogowego, a rejestracja stanowi administracyjne zezwolenie na dopuszczenie, to czy można wydać takie zezwolenie bez żadnego dokumentu poświadczającego, że organ rejestrujący ma do czynienia z pojazdem homologowanym ?
Z uwagi, że rozporządzenia UE mają zasięg ogólny co znaczy, że są aktami prawa powszechnie obowiązującego, mają charakter generalny i abstrakcyjny; wiążą wszystkich, których potencjalnie obowiązują (instytucje UE, władze krajowe, władze samorządowe, jednostki), to czy poddanie przez spółkę pierwszej rejestracji w UE poprzez obszar RP pojazdu sprowadzonego spoza Unii, na który nie dysponuje żadnym dokumentem homologacyjnym wymienionym w art. 72 ust. 1 pkt 3 PRD nie będzie naruszać zakazu wynikającego z art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858 ?
Przepis art. 34 Prawa Przedsiębiorcy nadaje przedsiębiorcy możliwość złożenia wniosku do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej o wydanie wyjaśnienia co do zakresu, sposobu i stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej. Mając na uwadze, że rejestracja pojazdów jest zadaniem własnym organu rejestrującego pojazdy, który wykonuje je na własną odpowiedzialność w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, dokonanie oceny dokumentów przedłożonych do wniosku o rejestrację pojazdu, ustalenie stanu faktycznego w tej sprawie i wydanie decyzji administracyjnej należy do wyłącznej właściwości organu rejestrującego pojazdy, który jest również uprawniony do dokonania wykładni prawa w danej indywidualnej sprawie jako organ stosujący prawo i dokonujący rozstrzygnięcia sprawy w prowadzonym postępowaniu administracyjnym, w którym pobierana jest dania publiczna w postaci opłaty skarbowej, Prezydent Wrocławia jest organem zobligowanym zgodnie z art. 34 Prawo Przedsiębiorcy do wydania wnioskowanej interpretacji indywidualnej na wniosek sp. X
Dowód uiszczenia opłaty za wniosek przesyłam w załączeniu.
Z poważaniem
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(podpis)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
1 Autorem tego szablonu jest Kol. Radecki
27 lutego 2025 @ 07:26
czy myślicie ,że jakiś właściciel będzie wysyłał takie pisma ??? rynek amerykański to u mnie 1/3 badań , kliencie płacą i robimy badania bez zbędnego czepiania bo po co ? to jest biznes , a nie jakaś zabawa klockami ,kto się będzie przejmował waszym gadaniem skoro nie wychodzi to poza to forum .Małego tego ,żaden urząd jak widać nawet się tym nie przejął , ostatni tydzień to również mnóstwo aut z dubaju , w urzędzie nikt nie dochodzi , sprawne , jeżdzi , następne …
27 lutego 2025 @ 13:18
Dopiero niedawno!!!! dotarło do mnie co będzie gdy dopuszczony prze mnie do ruchu samochód bez homologacji EKG ONZ bedzie uczestniczył w wypadku na terenie UE, zwłaszcza nie z winy nim kierującego, a tamtejszy ubezpieczyciel stwierdzi, że nie powinien być dopuszczony do ruchu bo brak homologacji i odmówi wypłaty odszkodowania. Co zrobi właściciel , któremu wcześniej zrobiliśmy dobrze?
27 lutego 2025 @ 19:07
Dokładnie.
Ustawa przewiduje, że ubezpieczyciel może zwrócić się z regresem do uczestnika zdarzenia drogowego o pokrycie kosztów wypłaconego odszkodowania z OC jeśli kierujący nie miał uprawnień, ważnego OC lub uczestniczący w zdarzeniu pojazd pochodził z przestępstwa.
Z przestępstwa będzie też znajdował się na drodze pojazd, który zostanie zarejestrowany w wyniku przestępstwa, o którym mowa w art. 233 K.K., na co wskazał Minister Infrastruktury w piśmie z 6 listopada 2020 r., nr DTD-4.4400.218.2020 upublicznionego przez dP 6 lutego 2025 r.
Pechowców, którym się to przydarzy za granicą i ubezpieczyciel zagraniczny się połapie, że ma do czynienia z pojazdem niehomologowanym można tylko współczuć.
27 lutego 2025 @ 07:30
wasz głos rozpaczy nie wychodzi poza to forum , to jest biznes , czy ameryka czy dubaj wszystko idzie jak potrzeba , po staremu , bez problemów . Co będzie ? kogo to obchodzi 😛
27 lutego 2025 @ 09:13
Samochody z USA:
– odsyłam na OSKP celem wykonania TZ zastępczej oraz nr VIN na stałym elemencie nadwozia lub ramy (moja stacja nie wykonuje takiej usługi).
– informuję o konieczności wymiany elementów oświetlenia, opon, pasów bezpieczeństwa, szyb, lusterek, kierownicy (są dostępne bez konieczności demontażu innych elementów) na posiadające znaki homologacji zgodne z UE.
I mam z głowy.
27 lutego 2025 @ 09:31
Niezobowiązujące odpowiedzi z 23 stycznia 2025r oraz z 7 czerwca 2024r nr DTD-3.4400.494.2024 ładnych Pań z DTD Ministerstwa Infrastruktury, że do pierwszej rejestracji w UE wystarczy samo OBT były mało przekonujące, więc należało dopytać kompetentny organ, by nie zostać z kontenerem afrykańskich aut jak pan Himilsbach z tym angielskim. 😉
27 lutego 2025 @ 10:04
Dzięki wykorzystam, pora sprawy wyjaśnić i działać legalnie
27 lutego 2025 @ 11:14
Dzięki.
Bo to właśnie o to tylko (?) chodzi!
Pozdrawiam
dP
27 lutego 2025 @ 12:51
Legalnie czyli nadal nie widzieć potrzeby homologacji tych pojazdów , na czerwonym kierunku na symetryku na wydechu który słychać z kilometrów itd. Ale po tym cudownym pisemnym antidotum już działamy legalnie, fajne rozwiązanie.
27 lutego 2025 @ 18:03
Radecki cały czas odnosisz się do art. 5 ust. 2 rozporządzenia 167/2013, z którego wynika, że zdefiniowane w nim wprowadzenie do obrotu to „Przekazanie wyrobu po raz pierwszy w kraju: użytkownikowi, konsumentowi bądź sprzedawcy przez producenta, jego upoważnionego przedstawiciela lub importera”.
Pomijasz sytuacje importu/sprowadzenia pojazdu przez obywatela w ilości jednej sztuki rocznie, który nie jest przedsiębiorcą?
Dz.U.2024.502 t.j.Akt obowiązujący
Wersja od: 27 września 2024 r.
§ 59. – Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
6b. Pojazdy (…) importowane w liczbie jednej sztuki rocznie, zarejestrowane po raz pierwszy w okresie od dnia 28 lipca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., niespełniające wymagań określonych w tabeli nr 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia, powinny spełniać wymagania określone w kolumnie 6 tabeli nr 1 tego załącznika.
http://stacja.com.pl/prawo/pdf/2024/0502.pdf
`
27 lutego 2025 @ 18:53
Kolega SUNG,
jak zwykle wyszuka jakiś pojedynczy przepis i próbuje go naciągnąć do danej sytuacji tak, żeby tylko mu pasowało.
Zdaje się, że obecny wątek to już nie dotyczy 167/2013, a 2018/858 bo to jest rozporządzenie stosowane dla pojazdów samochodowych. Prawo krajowe to w ogóle proszę sobie…
rozporządzenie 2018/858
art.3
42) „importer” oznacza osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę w Unii, która wprowadza do obrotu pojazd, układ, komponent, oddzielny zespół techniczny, część lub wyposażenie, które zostały wyprodukowane w państwie trzecim
Artykuł 16
Obowiązki importerów
1. Importerzy wprowadzają do obrotu tylko takie pojazdy, układy, komponenty lub oddzielne zespoły techniczne, które spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia.
2. Przed wprowadzeniem do obrotu pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych posiadających homologację typu importerzy sprawdzają, czy posiadają one ważne świadectwo homologacji typu UE oraz czy na układzie, komponencie lub oddzielnym zespole technicznym umieszczono wymagany znak homologacji typu i czy spełniają one art. 13 ust. 8.
Wężykiem, wężykiem…
27 lutego 2025 @ 22:41
cytat: ….X sp. z o.o. planuje w przyszłości prowadzić import pojazdów samochodowych…(…) Mianowicie spółka pragnie się dowiedzieć i uzyskać wiążącą interpretacje indywidualną:
Jest jeszcze 6a. Zamieszczając miałem co innego na myśli. Brakuje mi wniosku osoby fizycznej, która też może postąpić podobnie np.:
Jako osoba fizyczna (importer*) planuje w przyszłości sprowadzić pojazd samochodowy…(…) Mianowicie pragnę się dowiedzieć i uzyskać wiążącą interpretacje indywidualną:…itd….
Do tego wszystkiego dodać, że pojazd będzie spełniał wymagania określone w § 59. ust. 6a i/lub 6 b (Dz.U.2024.502).
*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG.) art.3 pkt 42
Ciekawi mnie ile byłoby ze sobą tożsamych interpretacji z organów rejestrujących pojazdy?
28 lutego 2025 @ 16:36
,, Do tego wszystkiego dodać, że pojazd będzie spełniał wymagania określone w § 59. ust. 6a i/lub 6 b (Dz.U.2024.502).,,
Nie wiem, czy będzie wypełniał, bo to dopiero ustalą badania techniczne i też nie ma takiej potrzeby, bo moje afrykańskie auta to rocznik 2024.
Poza tym we wniosku chodzi o to, że najpierw muszę ustalić z Urzędem Miejskim we Wrocławiu, czy moje pojazdy samochodowe mają wypełniać warunki określone w rozporządzeniu 2018/858, czy wystarczą te z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia . 😉
28 lutego 2025 @ 20:54
Co do możliwej ilości tych interpretacji to będzie to wyłącznie zależne od ilości zatrudnionych w WK urzędników, którzy opanowali umiejętność czytania ze zrozumieniem i mają wystarczające predyspozycje intelektualne by zastosować się do obowiązujących przepisów rozporządzenia 2018/858, które są jasne, proste i oczywiste w odróżnieniu od Naszych krajowych, często przeciwstawnych i formalnie nieobowiązujących. Interpretacje, więc w każdym WK winny być takie same, a jak nie będą to skorygują je wyroki WSA albo NSA.
Miejmy nadzieję, że z konsekwencją dla tych co czytania ze zrozumieniem nie opanowali, na zasadach określonych w ustawie o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa.
28 lutego 2025 @ 21:07
W kwestii dywagacji czy do rozporządzenie 2018/858 muszą się stosować firmy handlowe czy osoby prywatnie sprowadzający pojazd na własny użytek to jakiekolwiek wątpliwości powinna rozwiewać obowiązująca definicja pojęcia rejestracja.
art.3
53) „rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie homologowanego pojazdu do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego, znanego jako numer rejestracyjny, na stałe lub czasowo.
* * *
Mowa o dopuszczeniu homologowanego pojazdu, a nie czy pojazd sprowadza firma handlowa czy osoba prywatna.
Żeby pojazd był dopuszczony musi być pojazdem homologowanym. A to musi mieć potwierdzenie w dokumentach.
To chyba jest jasne jak słońce? Być może nie dla wszystkich.
28 lutego 2025 @ 13:18
Właśnie przyszło mi do głowy, że grupą szczególnie zainteresowanych złożeniem tego i takiego wniosku o wydanie wiążącej interpretacji prawnej powinni być ci wszyscy właściciele/współwłaściciele naszych SKP, którzy posiadając nasze uprawnienia wykonują swoją codzienną pracę w charakterze Uprawnionego Diagnosty Samochodowego. Bo oni ryzykują więcej niż pozostali Koledzy świadczący pracę na SKP w ramach Kodeksu Pracy.
Albowiem w przypadku ewentualnej „wpadki” to nie tylko utrata uprawnień, ale także utrata władztwa na własną SKP.
Pozdrawiam
dP
3 marca 2025 @ 11:25
Wielokrotnie próbowałem nakłonić właścicieli i diagnostów samochodowych iść w takim kierunku, niestety bez odzewu. Ponadto nie wytyczne ze strony organów nadzoru SKP i rejestracji pojazdów, a decyzje, co do których, gdy są wątpliwości ich stosowania można się odwołać. Cóż jak kulą w płot.
Kolejnym elementem układanki jest wykonywanie badań technicznych jak sobie poszczególne WK życzą. Jedna SKP, wzór zaświadczenie taki sam, a jego wypełnienie i wystawienie według wróżenia z fusów.
Są takie sytuacje, że naoglądają się i/lub usłyszą kontrolujący bzdur u konkurencji co skutkuje marnowaniem pieniędzy podatników poprzez wszczynanie postepowań o cofnięcie uprawnień. Wtedy ja z SITK RP o/Krosno skutecznie pomagamy, gdy diagności wykonują badania techniczne zgodnie z naszymi zaleceniami.
Jeszcze trochę, a dp zrozumie jak wielkim błędem było dyskredytowanie mojej działalności i SITK RP o/Krosno. Zadam pytanie: co to dp dało? Dodam, że innym też stawiałem i milczą jak grób. Mało tego, część tych co mnie krytykowało teraz użytkuje program SKP PRO 🙂 🙂 🙂
3 marca 2025 @ 16:59
Czas zasłaniania się trudnością w interpretacji przepisów przez urzędników WK właśnie dobiegł końca.
Teraz nadchodzi czas rozliczeń, bo coraz więcej właścicieli pojazdów zdaje sobie sprawę, że albo bezprawnie odmówiono im dokonania zmian konstrukcyjnych, albo obciążono pojazd wadą prawną i nie przejdzie on kolejnych OBT. A jeśli nawet przejdzie, to po zweryfikowaniu tego w CEPIK wydający wynik P diagnosta zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
9 marca 2025 @ 13:24
Dasz P jak przyjedzie do twojej SKP Tesla Cybertruck? Co do tego będzie miał WK? Odpowiedz mi też kto te przepisy układa i kto je opiniuje?
Nie spodziewam się odpowiedzi tak samo jak odpowiedzi WK na twoją propozycję wniosku
9 marca 2025 @ 16:29
Najpierw żeby Cybertruk przyjechał to musi być zarejestrowany przez WK. Żeby byc rejestrowany to zgodnie z art.3 pkt.53 rozporządzenia 2028/858 musi najpierw być homologowany, tzn, że najpierw albo musi uzyskać homologacje typu WE albo unijne indywidualne dopuszczenie albo krajowe indywidualne dopuszczenie wydane przez TDT. Jak tego nie ma to i nie ma tabliczki znamionowej zgodnej z rozporządzeniem o warunkach technicznych. Pojazd nie spełnia wymogów transponowanych do polskiego prawa dyrektywy 2010/48 więc wypad z baru, wynik N nawet jak został wcześniej zarejestrowany przez WK nie na podstawie ważnych dokumentów homologacyjnych a z wykorzystaniem g… wartego I-OBT. To, że gdzieś być może za łapówkę komuś udało się zarejestrować to badziewie nie ma najmniejszego znaczenia i powodu by się poruszało po naszych drogach nie spełniając wymogów technicznych.