lut 5 2025
WNIOSEK DO PROKURATORA OKRĘGOWEGO, BO REJONOWY . . . . . – ?
Prokurator Okręgowy
za pośrednictwem
Prokuratora Rejonowego
w XXX
Wniosek
Stosownie do przepisów regulaminu wewnętrznego funkcjonowania jednostek organizacyjnych prokuratury składam wniosek do prokuratora nadrzędnego nad Prokuratorem Rejonowym w XXX i uprzejmie proszę o ponowne rozpatrzenie sprawy o sygnaturze (…).Ds.998.2024 i zmianę stanowiska prokuratora przedstawionego w piśmie z dnia 22 stycznia 2025 roku z uwagi, że prokurator popełnił oczywisty błąd w określeniu obowiązującego stanu prawnego jak i zaistniałych faktów.
Uzasadnienie
Przepis art. 81 ust. 3 prawa drogowego (PoRD), który zdaniem prokuratora wyrażonym w piśmie z dnia 22 stycznia 2025r w sprawie (…).Ds.998.2024 stanowił podstawę prawną do wykonania okresowego badania technicznego przez diagnostę, w rozpatrywanym przypadku nie mógł być zastosowany gdyż podlegał on wyłączeniu z dyspozycji wynikającej z art. 81 ust. 4 PoRD, który to przepis wskazuję sytuacje, w jakich pojazdy podlegają zwolnieniu z badań okresowych określonych w art. 81 ust. 3. Przenosząc to na grunt sprawy można stwierdzić, że badaniu, o którym mowa w art. 81 ust. 3 nie podlegał ,,nowy pojazd,, jakim był ciągnik Belarus 920.2 o nr VIN: (…)07K11XXXX poddany bezprawnie okresowemu badaniu technicznemu, który w akcie własności – fakturze sprzedaży – wykazany był jako ciągnik fabrycznie nowy i ponadto w obowiązującym stanie prawnym wynikającym z definicji art. 37 w zw. z pkt. 40 rozporządzenia (UE) 167/2013 był traktowany jako nowy pojazd.
Powyższe podważa stosowalność art. 81 ust. 3 PoRD w odniesieniu do pojazdów sprowadzanych spoza UE i świadczy, że obowiązywanie tego przepisu ogranicza się wyłącznie do pojazdów definiowanych jako nienowe, czyli uprzednio rejestrowanych i dopuszczonych w jednym z państw wspólnotowych. Z tego względu wiadomym jest, że art. 81 ust. 3 miałby zastosowanie wyłącznie wtedy, gdyby dany ciągnik Belarus 920.2 kategorii T1 był wcześniej zarejestrowanego na podstawie ważnej homologacji typu WE w jednym z Państw Członkowskich UE, co wykazane powinno wtedy być w harmonizowanej rubryce K dowodu rejestracyjnego wydanego w tym państwie unijnym, posiadałby ważny dowód rejestracyjny lub inny równoważny dokument (zawierający informacje o homologacji) w sytuacji braku poświadczenia ważnego terminu okresowego badania zdatności do ruchu drogowego.
Przedmiotowy ciągnik natomiast był pojazdem rejestrowanym w Białorusi, która nie jest Państwem Członkowskim UE i nigdy nie był rejestrowany wcześniej w Unii co stanowi, że w świetle obowiązującego stanu prawnego wynikającego z art. 3 pkt 38 w zw. z pkt. 40 i art. 3 pkt 37 w zw z pkt 40 rozporządzenia 167/2013 nie był pojazdem zarejestrowanym i był pojazdem nowym (patrz: wyrok TSUE C-513/15 z 15 czerwca 2017 r).
Celem art. 81 ust. 3 jest realizacja dyspozycji wynikających z przepisów dyrektywy 2009/40/WE :
Artykuł 3
2. Każde państwo członkowskie uznaje dowód wydany w innym państwie członkowskim, tak samo jakby to był dowód wydany przez to państwo, świadczący, że pojazd silnikowy zarejestrowany na terytorium tego państwa, razem z przyczepą lub naczepą, przeszedł z pozytywnym rezultatem badania zdatności do ruchu drogowego, które odpowiadają co najmniej wymogom niniejszej dyrektywy.
oraz
Artykuł 5
Nie naruszając przepisów zawartych w załącznikach I i II, państwa członkowskie mogą:
a) wyznaczyć wcześniejszą datę pierwszego obowiązkowego badania zdatności do ruchu drogowego oraz, w odpowiednich przypadkach, zażądać skierowanie pojazdu na badania przed rejestracją;
b) skrócić okres między dwoma kolejnymi obowiązkowymi badaniami technicznymi;
Stanowisko Prokuratora Rejonowego wyrażone w piśmie z dnia 22 stycznia 2025 roku jest natomiast zdumiewające i logicznie sprzeczne mając na uwadze fakt, że Prokurator Rejonowy składał sprzeciw do decyzji Starosty (…) dotyczącej pierwszej rejestracji w RP tego ciągnika w postępowaniu SKO w (…) w sprawie nr SKO.(…).2021 wskazując, że decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa, co też zostało ostatecznie potwierdzone wyrokiem WSA utrzymanym w mocy postanowieniem NSA z 4 grudnia 2024 r.
Ponadto stosowanie przepisu art. 81 ust. 3 PoRD z pominięciem dyspozycji z art. 81 ust. 4 powodowałoby kolizję z prawem wspólnotowym, tj. z art. 10 dyrektywy 2014/45 w zw z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 167/2013. A mając na uwadze obowiązujący w RP porządek prawny regulowany w polskiej Konstytucji to wiadomym jest, że w przypadku kolizji norm prawnych pierwszeństwo w stosowaniu mają przepisy prawa wspólnotowego.
Artykuł 10 Poświadczenie przeprowadzenia badania
1. Stacja kontroli pojazdów lub, w stosownych przypadkach, właściwy organ państwa członkowskiego, który przeprowadził badanie zdatności do ruchu drogowego pojazdu zarejestrowanego na jego terytorium, wydaje dla każdego pojazdu, który pozytywnie przeszedł takie badanie, poświadczenie na przykład w postaci wzmianki w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, naklejki, świadectwa lub jakiejkolwiek innej łatwo dostępnej informacji. Poświadczenie wskazuje termin, w jakim należy przeprowadzić następne badanie zdatności do ruchu drogowego.
Państwa członkowskie przekazują Komisji opis tego poświadczenia przed dniem 20 maja 2018 r. Komisja informuje następnie komitet, o którym mowa w art. 19.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 dyrektywy 2014/45 której przepisy zgodnie z art. 23 ust. 1 tej dyrektywy obowiązują w krajach Unii od 20 maja 2018 r., jak i wcześniej art. 2 ust. 1 dyrektywy 2009/40 zmienionej dyrektywą 2010/48, która została transponowana do prawa krajowego w 2012 r., badanie okresowe wykonuje się na pojeździe zarejestrowanym w Państwie Członkowskim.
Pierwszej rejestracji takiego ciągnika wydział komunikacji natomiast mógł dokonać jedynie zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 167/2013 wyłącznie, gdy pojazd spełniałby warunki i wymagania określone w tym rozporządzeniu potwierdzone ważnym dokumentem homologacyjnym, tj. świadectwem zgodności lub decyzją o indywidualnym dopuszczeniu pojazdu.
Jeśli więc był to pojazd, który wcześniej nie był rejestrowany w UE, to zgodnie z art. 71 ust. 6 PoRD ciągnik ten powinien najpierw przejść procedurę dopuszczenia do obrotu, tj. właściciel pojazdu w tym przypadku powinien poddać go badaniu upoważnionej przez Dyrektora TDT służbie technicznej w krajowej procedurze dopuszczenia indywidualnego w celu uzyskania decyzji o dopuszczeniu indywidualnym i uzyskać taką decyzję, która jest jednym z dokumentów homologacyjnych wymienionych w art. 72 ust. 1 pkt. 3 PoRD wymaganym przy wniosku o rejestrację.
Dopiero po uzyskaniu decyzji Dyrektora TDT o dopuszczeniu indywidualnym pojazd ten mógł uzyskać legalne zwolnienie z procedury celnej, o której mowa w art. 71 ust. 6 PoRD i być poddany procesowi rejestracji, jednak bez konieczności przeprowadzania jakiegokolwiek badania technicznego przed tą pierwszą rejestracją, gdyż wszystkie niezbędne dane potrzebne do rejestracji zawierałaby już decyzja o indywidualnym dopuszczeniu pojazdu.
Z dostępnych prokuraturze dowodów dostarczonych przeze mnie – kopii zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym wynika, że ciągnik ten w chwili badania nie posiadał dowodu rejestracyjnego wydanego w jednym z państw UE, ani równoważnego dokumentu bądź pozwolenia czasowego (czasowej rejestracji) wydanego przez starostę (…) – nie był więc pojazdem zarejestrowanym.
W omawianym przypadku, mając na uwadze oczywistą sprzeczność wynikającą z dyspozycji art. 81 ust. 3 w zestawieniu z art. 81 ust. 4 PoRD oraz dyspozycją z art. 5 ust. 2 rozporządzenia 167/2013 w zw z art. 10 ust. 1 dyrektywy 2014/45 jasnym jest, że badanie techniczne niniejszego ciągnika nie miało prawa się odbyć.
Co więcej, jego przeprowadzenie spowodowało szkodę w budżecie właściciela w postaci wniesienia opłaty za BT, które nie było w tym przypadku wymagane przepisami prawa drogowego jak i przyszłą szkodę jaka wyniknie dla obecnego właściciela pojazdu z obowiązku wycofania tego ciągnika z użytkowania.
Tymczasem diagnosta samochodowy przeprowadzając okresowe badanie techniczne dla celów pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego spoza UE w rubryce zaświadczenia, w której wykazuje się nr rejestracyjny wpisał słowo BRAK, tak samo jak w załączniku danych identyfikacyjnych pojazdu (DIP) w pkt 1, przyznając tym samym, że badanie przeprowadził na pojeździe nierejestrowanym w żadnym z państw Unii i wydał przy tym pozytywny wynik badania nie ustalając danych niezbędnych do rejestracji, tj. typu, wersji i wariantu ciągnika co wykazane jest w załączniku DIP zaświadczenia w pkt 7, a które to dane winny być zamieszczone w dowodzie rejestracyjnym w harmonizowanej rubryce D.2 oraz nie wykazał oznaczenia homologacyjnego z tabliczki znamionowej ciągnika zamieszczanego z obowiązku określonego w ramach realizacji czynności określonych w §2. ust. 1. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach w zakresie danych identyfikacyjnych pojazdu, które powinny być wykazane w harmonizowanej rubryce K dowodu rejestracyjnego, a które to dane wynikają z obowiązku warunków technicznych określonych w §2 ust. 1 poz. 2 załącznika nr 4 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY1 z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 27 października 2016 r., Poz. 2022).
Tylko na marginesie zaznaczę, że przy braku powyższych danych wydział komunikacji zgodnie z art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. a) winien skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne w celu ustalenia danych niezbędnych do rejestracji i do czasu ich ustalenia nie powinien wydać dowodu rejestracyjnego, gdyż rubryka D.2 dowodu rejestracyjnego, tak samo jak rubryka K również jest harmonizowana w prawie Unii i powinna być wypełniana przy pierwszej rejestracji w UE pojazdów kategorii T, L, M, N, O objętych obowiązkiem homologacyjnym co potwierdza, że ani diagnosta ani urzędnicy wydziału komunikacji nie realizowali obowiązujących ich przepisów.
Ponadto bez ustalenia tych danych w odniesieniu do kategorii, typu, wersji i wariantu oczywistym jest, że dla celów BT diagnosta samochodowy nie mógł poprawnie ustalić WYMOGÓW jakie ten ciągnik powinien wypełniać zgodnie z obowiązującym stanem prawnym wynikającym z przepisów pkt. 8.2.2.2 załącznika nr 1 dyrektywy 2014/45/WE.
Ponadto bez znaczenia jest upływ czasu na możliwość ustalenia faktu wypełniania wymagań w zakresie emisji spalin tego ciągnika w stosunku do norm obowiązujących w chwili jego pierwszej rejestracji w UE (RP), gdyż na podstawie dostępnych charakterystyk technicznych typu silnika ustalonych w procesie homologacji jaki jest zamontowany w niniejszym ciągniku (o które dane prokurator może wystąpić do kompetentnych organów, rzeczoznawcy – biegłego) można jednoznacznie potwierdzić, że dany silnik nie wypełniał norm określonych w rozporządzeniu 2016/1628 mających zastosowanie zgodnie z art. 63 tego rozporządzenia do tej kategorii silnika stosownie do daty pierwszego wprowadzenia do obrotu lub pierwszej rejestracji ciągnika w UE.
Mając na uwadze dostarczony przeze mnie materiał dowodowy znajdujący się przy sprawie (…).2021 dotyczącej bezprawnej rejestracji tego ciągnika, która jest znana prokuraturze, w którym znajduje się zdjęcie tabliczki znamionowej ciągnika oraz zdjęcie tabliczki znamionowej silnika z wykazaniem jego typu, przytoczone powyżej argumenty muszą wpłynąć na zmianę stanowiska prokuratora.
W załączeniu przesyłam wyciąg ze świadectwa homologacji ciągnika Belarus 820 wyposażonego w ten sam typ silnika, w który był wyposażony poddany okresowemu badaniu technicznemu przedmiotowy ciągnik Belarus 920.2. Z wyciągu świadectwa homologacji dowiedzieć się można, że poziom zadymienia emitowany przez ten typ silnika to 1,04m -1. Natomiast poziom zadymienia dla tej kategorii silnika w dacie pierwszej rejestracji w UE podczas badania winien być ustalony zgodnie WYMOGAMI, o których mowa w pkt 8.2.2.2 załącznika I dyrektywy 2014/45 lecz nie może być on wyższy niż 0,7m -1 dla tej kategorii silnika. Z tego prostego zestawienia danych oczywistym jest, że opisywany ciągnik Belarus 920.2 nie był w stanie wypełniać norm zadymienia w czasie przeprowadzanego okresowego badania technicznego, stosownie do daty jego wprowadzenia do obrotu po raz pierwszy na obszar UE.
Ponadto nie można tracić z pola widzenia faktu, że w tym zakresie również występuje niezgodność krajowych przepisów ze wspólnotowymi, gdyż występuje niezgodność przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury o warunkach technicznych pojazdów oraz ich wyposażenia określonych w par. 9 ust. 1 pkt. 3 i 3a z przepisami Unii, w których mówi się o konieczności wypełniania WYMOGÓW, o których mowa w pkt 8.2.2.2 załącznika 1 dyrektywy 2014/45, tj. wymagań technicznych określonych w rozporządzeniach homologacyjnych jakie mają zastosowanie dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na obszarze UE po 30 czerwca 2008r.
Natomiast konieczność stosowania WYMOGÓW określonych w prawie Unii wynika już od czasu obowiązywania powyżej przywołanego już art. 3 ust. 1 dyrektywy 2009/40/WE transponowanej do prawa krajowego.
Tym samym można mieć przypuszczenia graniczące z pewnością, że diagnosta wykonał błędnie badanie na zadymienie lub w ogóle go nie wykonał, po czym potwierdził pozytywny wynik tego badania czym naruszył prawo w sposób oczywisty.
Problem z wykonywaniem badań na zadymienie jest powszechny i znany już co najmniej od 2012 r., o czym można się przekonać w artykule Gazety Prawnej pod poniższym linkiem
Badanie zadymienia silników diesla – dlaczego prawie nikt się go nie podejmuje? – Infor.pl
Sprawą oczywistą jest, że diagnosta samochodowy powinien znać obowiązujące przepisy krajowe oraz wspólnotowe jakie mają zastosowanie w procedurach badania zdatności pojazdów do ruchu drogowego służących celom zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa funkcjonalnego i środowiskowego, jak również poszanowania prawa konkurencji (motyw 1 dyrektywy 2010/48/WE).
Mając więc na uwadze przytoczone powyżej fakty uprzejmie proszę o wszczęcie śledztwa na nowo i ustalenie przyczyn, dla których diagnosta samochodowy zdecydował się wykonać okresowe badanie techniczne na pojeździe nierejestrowanym w sposób sprzeczny z obowiązującym stanem prawnym i dlaczego zdecydował się poświadczyć nieprawdę w zaświadczeniu z badania technicznego, wydając wynik pozytywny dla badanego pojazdu, gdy pojazd ten faktycznie nie wypełniał warunków i wymagań technicznych określonych w prawie.
Wszczęte na nowo śledztwo powinno ustalić przyczyny bezprawności diagnosty samochodowego wykonującego okresowe badanie techniczne, czy było świadomym działaniem w ramach pomocnictwa, czy rezultatem programu szkolenia, o którym mowa w art. 84a ust. 1 pkt 2) prawa drogowego przygotowanego przez Ministra Infrastruktury.
Podtrzymanie wcześniejszej decyzji Prokuratora Rejonowego w (…) w zakresie odmowy podjęcia na nowo umorzonego śledztwa w moim odczuciu stanowiłoby nie zastosowanie się prokuratora do art. 2 k.p.k., co podważałoby zaufanie do organów państwa i byłoby to sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa.
XXXXXXXXXX
Do wniosku wskazuję następujące dowody:
1. Kopia zaświadczenia z badania technicznego ciągnika Belarus 920.2 w którym zaświadczono brak rejestracji w UE ( dowód w sprawie PR Ds XXX.2021)
2. Zdjęcie tabliczki znamionowej ciągnika ( dowód jw.)
3. Zdjęcie tabliczki znamionowej silnika zamontowanego ww ciągniku (dowód jw.)
4. Kopie wyciągu ze świadectwa homologacji ciągnika Belarus 820 wyposażonego w ten sam typ silnika jak w modelu Belarus 920.2 zwierający ustalony w procesie homologacji poziom zadymienia przekraczający normy obowiązujące w dacie pierwszej rejestracji w UE ww ciągnika modelu Belarus 920.2
5. Kopie dokumentu z odprawy celnej w którym w rubryce 44 wykazano, że w sprawie homologacji nie udzielono wyjaśnień ( dowód w sprawie PR Ds XXX.2021)
6. Kopie faktury VAT sprzedaży ciągnika wykazującej, że ciągnik jest fabrycznie nowy (dowód jw.)
7. Producencką specyfikacje techniczną silników MMZ w tym zawierającą charakterystykę techniczną typu silnika zamontowanego w ciągniku Belsrus 920.2 wykazującą poziom normy EURO jaki ten silnik wypełnia.
8. Przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (Dziennik Ustaw – 49 – Poz. 148 ):
załącznik 1, tabela 2
22.6. Tabliczki znamionowe
Przepisy szczegółowe:
/1. Podstawa prawna Dyrektywa 2009/144/WE Dyrektywa 76/114/EWG4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 951 i 1720).
/2. Kategoria pojazdu *) T, C, R
/3. Wymagania techniczne Muszą być spełnione wymagania dotyczące tabliczki znamionowej oraz numeru identyfikacyjnego na ciągniku:
– tabliczka powinna być przymocowana w dobrze widocznym i łatwo dostępnym miejscu na części, która nie jest wymieniana w normalnych warunkach w trakcie eksploatacji;
– wysokość znaków (liter i cyfr) w numerze identyfikacyjnym min 4 mm;
– wysokość znaków (liter i cyfr) numeru identyfikacyjnego umieszczonego bezpośrednio na konstrukcji ciągnika min. 7 mm;
– tabliczka powinna zawierać (z wyjątkiem tabliczki zastępczej):
– nazwę producenta;
– typ ciągnika (również wersję, jeśli jest taka potrzeba);
– numer świadectwa homologacji typu (jeśli takie posiadał ciągnik);
– numer identyfikacyjny ciągnika;
– min i max wartości dopuszczalnej masy obciążonego ciągnika (w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli są przewidywane);
– dopuszczalne obciążenie osi (w zależności od możliwych rodzajów opon jeśli są przewidywane) – osi przedniej;
– osi tylnej;
– technicznie dopuszczalne masy ciągnięte;
– bez hamulców; – z hamulcem inercyjnym – bezwładnościowym (najazdowym);
– z hamulcem niezależnym od pojazdu ciągnącego (uruchamianym z miejsca kierowcy);
– z hamulcem uruchamianym jednym ruchem z hamulcem roboczym ciągnika (np. z hamulcem hydraulicznym, pneumatycznym).
poz. 23.1. Emisja zanieczyszczeń;
Przepisy szczegółowe:
/1. Podstawa prawna Dyrektywa 2000/25/WE
/2 Kategoria pojazdu *) T, C
/3. Wymagania techniczne – Muszą być spełnione wymagania dopuszczalnych wartości dotyczące emisji zanieczyszczeń silnika ciągnika odpowiednio dla kategorii mocy silnika (według daty produkcji/rejestracji ciągnika). Ocenę należy przeprowadzić na podstawie analizy informacji zawartych na tabliczce znamionowej silnika.
5 lutego 2025 @ 01:40
W uzupełnieniu:
cytat: pkt 8.2.2.2 załącznika I dyrektywy 2014/45 lecz nie może być on wyższy niż 0,7m -1 dla tej kategorii silnika.
Dotyczy – b) W przypadku braku danych lub gdy wymogi 1 nie zezwalają na stosowanie wartości odniesienia, (…) lub — w przypadku pojazdów określonych w wymogach 1 lub po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach 1 : 1,5 m– 1 (9) lub 0,7 m– 1 (10)
(…)
(9 ) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z wartościami granicznymi z wiersza B w pkt 5.3.1.4 załącznika I do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej dyrektywą 98/69/WE lub późniejszą; wiersza B1, B2 lub C w pkt 6.2.1 załącznika I do dyrektywy 88/77/EWG, lub zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2008 r.
(10 ) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 (Euro 6). Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI).
UWAGI: 1 „Wymogi” są określone w homologacji typu w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, a także zgodnie z obowiązkami w zakresie modernizacji lub przepisami krajowymi w państwie rejestracji pojazdu. Te kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy sprawdzono zgodność z wymogami.
Indeksy górne: bez nawiasu i z nawiasem mają różne opisy/znaczenie i dotyczą pojazdów homologowanych.
5 lutego 2025 @ 22:48
I jak idą przygotowania do spotkania liderów?
dP
5 lutego 2025 @ 09:43
,, lub,, czyli stosuje się do pojazdów objętych obowiązkiem homologacyjnym będzie miał zastosowanie. Te ,,lub,, po prostu wyłącza z tych WYMOGÓW pojazdy które poddaje się badaniom i nie muszą spełniać WYMOGÓW bo nie były objęte obowiązkiem homologacyjnym np. ze względu na datę produkcji/rejestracji itp. Z tego co wiem to pojazdy samochodowe, które nie są pojazdami specjalnymi, zabytkowymi, przeznaczonymi wyłącznie do wyścigów by być dopuszczone do ruchu to jednak najpierw muszą uzyskać homologacje, więc te WYMOGI będą je OBOWIĄZYWAĆ.
Proszę przestać zniekształcać znaczenie przepisów bo one są tworzone po to by osiągać jakiś cel , a nie po to by sobie były sztuką dla sztuki.
Proszę mi wierzyć, że durnie tych przepisów nie tworzyli tak jak niektórym by się to mogło wydawać bo po prostu ich nie rozumieją.
Jeszcze raz podkreślam, prawo to nie karta dań w knajpie z której się wybiera co komu pasuje. Prawo to zbór norm wzajemnie powiązanych służących określonym celom.
5 lutego 2025 @ 10:56
Co ciągnika rolniczego jw to WYMOGI określone w rozporządzeniu 2016/1628 w zw z art.63 też dotyczyły tego Belarusa 920.2 bo jego pierwsza rejestracja miała miejsce w 2021r a rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2017r. był on wtedy objęty obowiązkiem homologacyjnym przewidzianym dla kategorii T1.
5 lutego 2025 @ 11:09
Silniki zamontowane w ciągnikach rejestrowanych po 1 stycznia 2017r muszą być homologowane na zgodność z rozporządzeniem 2016/1628 i to musi być wykazane na tabliczce znamionowej silnika. Na homologowanym silniku zgodnie z tym rozporządzeniem producent na tabliczce znamionowej ma obowiązek określać poziom zadymienia. Sposób ustalenia wg daty rejestracji , że ciągnik nie spełnia warunków jest banalny i wynik N powinien być wydany już po wizualnej identyfikacji TZ silnika.
Reszta to farmazony proszę Kolegów.
5 lutego 2025 @ 13:07
Cyt.: „... Stanowisko Prokuratora Rejonowego wyrażone w piśmie z dnia 22 stycznia 2025 roku jest natomiast zdumiewające i logicznie sprzeczne mając na uwadze fakt, że Prokurator Rejonowy składał sprzeciw do decyzji Starosty (…)”
– to jest bardzo, Bardzo, BARDZO ciekawe!
Albo Prokurator Rejonowy pękł pod naciskiem:
a/ lokalnego lobby (tzw. układy powiatowe)
lub też
b/ pękł pod naciskiem polityków z PSL-u i PiS-u,
ewentualnie
c/ pękł pod naciskiem tzw. „góry”, czyli otrzymał nowe wytyczne w tej sprawie z najwyższego, bo ministerialnego szczebla.
Noooo,
ciekawe, jak ten wątek się dalej rozwinie . . . . .
dP
5 lutego 2025 @ 13:30
A ja myślę, że te ,,pęknięcie,, może mieć bardziej prozaiczne przyczyny, chociażby takie jak nawał roboty do przewalenia, również ważnej bo np. dotyczących życia (lub jego ujścia) konkretnych osób.
Czasem z tym problemem prokurator pozostawiony jest sam sobie i to pod ścianą.
Osobiście stawiam taką przyczynę i nadal wierzę w uczciwość i przyzwoitość Tego prokuratora.