lut 4 2025
DTD ODPOWIADA MORAWIECKIEMU ORAZ DZIWNA OPINIA SITK
Dnia 10 marca 2021 12:50 SekretariatDTD <[email protected]> napisał(a):
Szanowni Państwo,
odpowiadając na pytania zawarte w poniższym emailu, Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przedstawia, co następuje:
Na wstępie przekazujemy kilka podstawowych informacji w zakresie procedur homologacyjnych dotyczących ciągników rolniczych. System homologacji pojazdów rolniczych funkcjonujący w Unii Europejskiej jest określony w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych i polega na potwierdzeniu spełnienia określonych wymagań technicznych przez organ właściwy do spraw homologacji danego państwa członkowskiego poprzez wydanie świadectwa homologacji typu UE pojazdu. Zgodnie z przepisami ustanowionymi w prawie unijnym jak i krajowym, świadectwo homologacji typu UE pojazdu może być wydane, zmieniane lub wycofywane z obrotu jedynie przez ten organ właściwy do spraw homologacji, który jest odpowiedzialny za jego wydanie. Procedura związana z wydawaniem świadectw typu UE na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 została zharmonizowana i opiera się na Załączniku I do tego rozporządzenia oraz aktach tam wymienionych.
Z informacji uzyskanych od Dyrektora TDT wynika jednoznacznie, iż TDT nie wydał świadectwa homologacji typu WE pojazdu dla ciągnika rolniczego marki MTZ Belarus od początku pełnienia funkcji organu właściwego do spraw homologacji na terenie Polski, to jest od dnia 1 stycznia 2014 r. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż pojazdy, które podlegają rejestracji na terenie Polski nie posiadają świadectw zgodności wydanych na podstawie świadectwa homologacji typu WE pojazdu wydanego przez polski organ właściwy do spraw homologacji. Analogiczna sytuacja odnosi się do procedury wydania decyzji w sprawie dopuszczenia jednostkowego ciągnika rolniczego marki MTZ Belarus. Powyższe oznacza, że żaden pojazd marki MTZ Belarus nie został na terenie kraju zarejestrowany na podstawie decyzji w sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
Obowiązujące przepisy prawne określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 167/2013 oraz w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowy (Dz. U. z 2020r., poz. 110 z późn. zm.) precyzują procedurę wydania zezwolenia na dopuszczenie do ruchu pojazdu z końcowej partii produkcji. Procedura taka uwzględnia przypadek, kiedy z powodów formalnych wygasa ważność danego świadectwa homologacji typu WE pojazdu. W takiej sytuacji wszelkie dokumenty homologacyjne dla danego pojazdu również tracą swoją ważność. Ustawodawca uwzględnił możliwość wydłużenia okresu możliwości rejestracji pojazdów objętych takimi dokumentami poprzez wydanie stosownego zezwolenia na dopuszczenie do ruchu pojazdu z końcowej partii produkcji i tym samym umożliwienie rejestracji ciągnika rolniczego przez okres 24 miesięcy (w przypadku pojazdu kompletnego) lub 30 miesięcy (w przypadku skompletowanego) licząc od daty utraty ważności świadectwa homologacji typu WE pojazdu. Od wskazanej daty 1 stycznia 2014 r. Transportowy Dozór Techniczny również nie wydał takiej decyzji.
Jednocześnie informujemy, iż na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.) wykonywanie czynności związanych z rejestracją pojazdu oraz obsługa obywateli w tym zakresie należy do starosty (albo prezydenta miasta w przypadku miast na prawach powiatu), właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Zadanie wynikające z art. 73 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje w imieniu i na własną odpowiedzialność, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami określającymi procedurę rejestracji pojazdu, nowy ciągnik rolniczy powinien posiadać świadectwo zgodności lub decyzję w sprawie dopuszczenia jednostkowego.
Ad 1: Kopie decyzji wydanej przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego dotyczącej zgody na wprowadzanie do obrotu fabrycznie nowych ciągników marek handlowych Belarus 820, Belarus 820MK, Belarus 892, Belarus 892.2, Belarus 920.2, Belarus 952.2, Belarus 1025.2 , Belarus 1221.2 ( nowych w rozumieniu definicji pojazdu nowego art. 3 pkt. 37 rozporządzenia (UE) 167/2013 o homologacji i nadzorze rynku ) zarejestrowanych w jednym z państw członkowskich UE , a która to decyzja uwarunkowuje możliwość wprowadzania do obrotu na obszarze RP o czym informował Pan Rafał Weber Sekretarz Stanu Minister Infrastruktury w odpowiedzi na zapytanie poselskie pismem z dnia 19 listopada 2020r oznaczonym DTD-4.054.10.2020 w pkt. Ad5 – 6 i które to ciągniki jak to ujął Minister Infrastruktury w odpowiedzi DTD-4.054.17.2020 z 07 stycznia 2020r w pkt. Ad.4 ,, podlegają rejestracji,, w Polsce.
Jeśli Minister Infrastruktury nie dysponuje taką decyzją to bardzo uprzejmie proszę o uzyskanie jej od organu homologacyjnego dla którego Minister Infrastruktury jest organem zwierzchnim , a który to jako organ powinien wydać taką decyzję przed wprowadzeniem ww ciągników do obrotu, czyli Dyrektora TDT.
Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego od początku pełnienia obowiązków organu właściwego do spraw homologacji na terenie Polski nie wydał „decyzji dotyczącej zgody na wprowadzanie do obrotu fabrycznie nowych ciągników marek handlowych Belarus 820, Belarus 820MK, Belarus 892, Belarus 892.2, Belarus 920.2, Belarus 952.2, Belarus 1025.2 , Belarus 1221.2”. W świetle braku doprecyzowania przez wnioskującego charakteru powyższej decyzji, mając na względzie informacje ogólne podane we wstępie niniejszego pisma uściślamy, iż Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego nie wydał świadectwa homologacji typu pojazdu, świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz nie wydał decyzji w sprawie zezwolenia na dopuszczenie do ruchu pojazdu z końcowej partii produkcji dla producenta ciągników rolniczych MTZ Belarus obejmującego pojazdy wskazanych marek.
Ad 2: Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 167/2013 ministrowie do spraw transportu, którzy dopuszczają do obrotu na obszarze swojego kraju dany pojazd lub typ pojazdów któremu nie towarzyszy/ą ważne świadectwo homologacji typu UE lub ważne świadectwo zgodności (z normami UE) są zobowiązani do powiadomienia o tym Komisji Europejskiej i wykazania takich pojazdów z podaniem numerów VIN, których to dopuszczenie dotyczy. W związku z tym proszę odpowiedzieć czy udostępniane i wprowadzane do obrotu w Polsce ciągniki marek handlowych wymienionych w pkt.1 są wyszczególnione w danych, którymi dysponuje Komisja Europejska co mogło by potwierdzało, że takie ciągniki miały prawo być przed rejestracją wprowadzone do obrotu na terenie jednego z państw wspólnotowych, a jeżeli Ministerstwo Infrastruktury ani Dyrektor TDT nie dysponuje takimi danymi z Komisji Europejskiej to na jakiej podstawie Ministerstwo Infrastruktury i Dyrektor TDT uznały, że ciągniki takie (fabrycznie nowe) , którym nie towarzyszy ważne świadectwo homologacji ( tą wiedzą TDT i MI dysponuje co potwierdzone zostało przez MI w DTD-4.054.10.2020 w pkt. Ad 9 ) zostały przed rejestracją dopuszczone do obrotu w innym państwie UE i na tej podstawie mogą być w zgodzie z prawem przerejestrowywane w Polsce co by sugerowały odpowiedzi Ministra Infrastruktury DTD-4.054.3.2020.MK 02 czerwca 2020 r w pkt. Ad 4. , DTD-4.054.10.2020 z 19 listopada 2020r. w pkt. Ad 12. oraz DTD-4.054.17.2020 z 07 stycznia 2020r w pkt. Ad.4 ???
Procedury homologacyjne skutkujące dopuszczeniem pojazdu do ruchu są w sposób precyzyjny określone w przepisach wskazanych w informacjach ogólnych we wstępie niniejszego pisma. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego takich procedur nie realizował w związku z czym należy stwierdzić, jak już wspomniano powyżej, że decyzji o takim charakterze nie wydał. Jednocześnie informujemy, iż na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.) wykonywanie czynności związanych z rejestracją pojazdu oraz obsługa obywateli w tym zakresie należy do starosty (albo prezydenta miasta w przypadku miast na prawach powiatu), właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Zadanie wynikające z art. 73 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje w imieniu i na własną odpowiedzialność, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Na tym poziomie powinna rozstrzygnąć się decyzja na temat dopuszczenia do ruchu ciągnika rolniczego, który posiada ważne świadectwo homologacji typu WE pojazdu lub też go nie posiada.
Ad 3: Przesłać kopie pism jakie zostały przesłane Komisji Europejskiej przez kompetentnych w tej sprawie krajowych ministrów, na podstawie których Komisja Europejska wyszczególniła Transportowy Dozór Techniczny oraz Departament Nadzoru Rynku UOKiK na publikowanej przez siebie liście krajowe organy nadzoru rynku pod adresem internetowym https://ec.europa.eu/docsroom/documents/44344?locale=en , a które to podmioty są odpowiedzialne za nadzór rynku maszyn, silników spalinowych oraz pojazdów mobilnych nie poruszających się po drogach.
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 15 lipca 2020 r. o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (Dz. U. z 2020r., poz. 1339), Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego jest organem właściwym do spraw homologacji typu UE silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Realizuje obowiązki wynikające z tych przepisów od 14 sierpnia 2020r. Zostało to dokonane na podstawie prawa krajowego do czego zostały zobligowane wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej. Należy tu podkreślić, iż Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego nie sprawuje obowiązków organu nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach. Te kompetencje, zgodnie z treścią ustawy z 15 lipca 2020 r. zostały przekazane Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego.
Ad 4: Podanie informacji ile ciągników spośród 2017 sztuk zarejestrowanych w 2019 r. i ile spośród 2633 sztuk zarejestrowanych w 2020 r. pochodzących spoza Unii Europejskiej wykazanych a wykazanych w pkt. Ad 7. odpowiedzi DTD-4.054.3.2020.MK Ministra Infrastruktury z 02 czerwca 2020r. zostało wprowadzonych do obrotu na obszarze RP zgodnie z rozporządzeniem (UE) 165/2013, z którego to rozporządzenia przepisy dotyczące wprowadzania pojazdów do obrotu stosuje się wprost i które przepisy mają pierwszeństwo w stosowaniu przed stosowaniem przepisów krajowego Prawa drogowego?
W dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury brak jest informacji w tym zakresie.
Z poważaniem
Sekretariat Departamentu Transportu Drogowego
Ministerstwo Infrastruktury
tel. 22 630 12 40
e-mail: [email protected]
From: Biuro Poselskie Mateusza Morawieckiego [mailto:[email protected]]
Sent: Friday, February 26, 2021 8:44 AM
To: kancelaria <[email protected]>; [email protected]
Cc:
Subject: Fwd: dostęp do informacji publicznej
Szanowni Państwo,
w ślad za korespondencją oraz na prośbę Pana xxxxxxxxxxxx przekazuję wniosek o udzielenie informacji publicznej skierowany do Ministerstwa Infrastruktury. Korespondencja w załączeniu.
Z wyrazami szacunku,
XXXXXXXXX
Dyrektor biura poselskiego
Posła na Sejm RP
Mateusza Morawieckiego
———- Forwarded message ———
Od:
Date: pon., 22 lut 2021 o 10:51
Subject: dostęp do informacji publicznej
To: Biuro Poselskie Mateusza Morawieckiego <[email protected]>, biuro poselskie <[email protected]>
Bardzo proszę o przesłanie do Ministra Infrastruktury następującego wniosku;
Minister Infrastruktury
Wniosek o udzielenie informacji publicznej
Na podstawie artykułu 61 Konstytucji RP oraz Ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001 Nr 112 poz.1198) wnoszę o udzielenie informacji publicznej i przesłanie następujących dokumentów oraz udzielenia informacji;
1. Kopie decyzji wydanej przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego dotyczącej zgody na wprowadzanie do obrotu fabrycznie nowych ciągników marek handlowych Belarus 820, Belarus 820MK, Belarus 892, Belarus 892.2, Belarus 920.2, Belarus 952.2, Belarus 1025.2 , Belarus 1221.2 (…)
Radecki
4 lutego 2025 @ 01:02
Jak widać na podstawie załączonej korespondencji zdanie Ministra Infrastruktury w temacie konieczności załączania dokumentów homologacyjnych przy wniosku o pierwszą rejestrację uległo zachwianiu w ostatnim czasie. 😉
Nie zmieniło się jedno. Zdanie Ministra Infrastruktury, o tym że rejestracje starostwa wykonują na swoją WYŁĄCZNĄ odpowiedzialność .
Wydawanie instrukcji jak rejestrować ciągniki rolnicze sprowadzane spoza Unii zajęło DTD niemalże 6 lat od chwili zgłoszenia nieprawidłowości. Ciekawe jak długo będą kluczyć w kwestii samochodów?
Ciekawa w tym wszystkim jest postawa SITK Krosno, które na liczne pytania dotyczące rejestracji pojazdów bez homologacji odpowiada słowami Ministerstwa Infrastruktury wpisując się w narracje, że homologacje są psu na budę – wystarczy OBT, bo każdy wie jak bezkrytycznie jest wykonywane. 😉
Kiedyś polscy inżynierowie w rozwijającej się Polsce projektowali samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, traktory, koparki – a dzisiejsi lobbują na rzecz importu odpadów wycofywanych z krajów rozwiniętych. Cóż począć…
Tak się zastanawiam dlaczego SITK tak pod rękę idzie z ministerialnymi urzędnikami, jakiś biznes ich łączy czy co ???
Bo przecież gdyby nie wiedzieć, że są przedstawicielami branży to wyskoczenie ze stawką za OBT na poziomie 450PLN trzeba by uznać za jakiś wewnętrzny sabotaż. Ta niedźwiedzia przysługa odbiła się takim niezadowoleniem społecznym, że dyskusją o waloryzacji została wykolejona na kilka miesięcy.
Może teraz ktoś z tej organizacji zdecyduje się poprzeć ,,słuszny,, rządowy projekt by karać spóźnialskich potrójną stawką za OBT ?
Wszystko w słusznej trosce o BRD.
Zgodzą się wszyscy, przygotują ustawę z takimi durnymi karami, choć być może niezgodną z Konstytucją, bo co do zasady nie można karać za to samo naruszenie obowiązku, raz na drodze przez Policję, drugi raz w postaci podwojonej czy potrojonej stawki za BT, a później…
Tymi opresyjnymi karami zniweczy się całkowicie poparcie społeczne, w tym akceptację do zmiany stawek.
Zrobią to na zasadzie, a niech społeczeństwo zobaczy tą Reksiową pazerność na szynkę…
A jak już zrozumienie w społeczeństwie dla słusznych postulatów minie, a z nim ulotna sympatia do branży SKP to się powie:
,,Wicie, rozumicie ( frajerzy), chcieliśmy z całego serca wam stawki podnieść ale ludziska się nie zgodzili. Musicie poczekać na lepszy klimat. 🙂
SUNGK
4 lutego 2025 @ 10:41
MI chce wprowadzić analogiczne kary jak w przypadku braku OC. Należy mieć na uwadze fakt: brak opłaconego ubezpieczenia OC wykryty podczas kontroli drogowej spowoduje, że policja nałoży na Ciebie wysoki mandat, odholuje pojazd na parking policyjny, a także poinformuje UFG o braku polisy.
To też jest nie konstytucyjne?
Środki uzyskane z kar maja być także przeznaczone dla SKP.
Dlaczego dp znacznie opóźnia publikację moich komentarzy?
SUNGK
4 lutego 2025 @ 18:14
Obarczanie SITK RP z Krosno „wykolejeniem itp..” prowadzonej rzeczowo dyskusji z rządzącymi w sprawie nowelizacji cennika jest jak trafić kulą w płot. Z podanego komentarza nie wynika, że „homologacje są psu na budę – wystarczy OBT”.
Myśli Radecki, że WK się z tym stanowiskiem DTD-MI zgadzają? Wg mojej wiedzy tak nie jest. Postępują jak napisał SITK.
Anonim
4 lutego 2025 @ 11:09
Ponosza pełną odpowiedzialność za brak cennika.
Kłapia jezykami i straszą obywateli ze badanie ma kosztować 400. 500 zl.
Doradcy od 7 boleści.
SUNGK
4 lutego 2025 @ 11:30
Zaczyna się pisanie bredni przez anonima.
——————————
Ze strony SITK RP o Krosno
W związku z wieloma artykułami medialnymi informujemy, że Ministerstwo Infrastruktury nigdy nie wskazywało, iż znowelizowana opłata za przeprowadzenie okresowego badania technicznego samochodu osobowego wyniesie 260 lub 555 zł. Pomimo licznych pytań – dotyczących m.in. daty wprowadzenia nowych opłat oraz ich wysokości – kierowanych do Ministra Infrastruktury podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 22 stycznia br., Pan Minister nie udzielił jednoznacznych odpowiedzi.
Istotne jest, że uwzględnienie wyłącznie samej inflacji od 2004 roku (bez uwzględniania minimalnego wynagrodzenia) spowodowałoby, iż opłata za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego wynosiłaby prawie 200 zł. Inflacja to jednak nie wszystko – tabela opłat za badania techniczne pojazdów powinna, zgodnie z art. 84a ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, uwzględniać także koszty wykonywania tych badań. Dlatego wskazywaliśmy stronie rządowej, aby opłata wynosiła 260 zł.
Natomiast kwota 555 zł wynika z analizy relacji między minimalnym wynagrodzeniem w 2004 roku a wynagrodzeniem w 2025 roku, gdzie opłata za badanie w 2004 roku stanowiła 11,9% (824 zł x 11,9% = 98 zł) minimalnego wynagrodzenia, a obecnie jedynie 2,1% (4666 zł x 2,1% = 98 zł). Minimalne wynagrodzenie wzrosło zatem ponad 460 %.
Wskazuje to na niewystarczalność obecnych stawek.
Źródło: (… – admin)
Zanim dp usunie pochodzenie informacji powinien poczytać: prawo autorskie i dobre obyczaje (prawo cytatu).
SUNGK
4 lutego 2025 @ 18:21
Kłapią językami i straszą obywateli dziennikarze oraz niektórzy politycy. Błędnie wskazują, że to diagności samochodowi chcą podwyżek. Można się tylko :):):)
Radecki
4 lutego 2025 @ 16:13
To, że kiedyś udało się zachachmęcić w ministerstwie i ustalić kosmiczne stawki za BT w stosunku do zarobków, jakie były w 2004 r., wcale nie oznacza, że były one wtedy słuszne i sprawiedliwe społecznie.
Nie ma co żądać wskaźnika stawek OBT w stosunku do płacy minimalnej i średniej z tamtych czasów bo nikt o zdrowych zmysłach w społeczeństwie nie zamierza płacić frajerowego na życzenie wąskiej grupy pazernych ludzi układających się z resortem. Należy skończyć z życzeniowym myśleniem i zejść na ziemię z tymi marzeniami.
Wkurza mnie takie ciągłe biadolenie na temat stawek przy równoczesnym przemilczaniu i pomijaniu nierozwiązanych problemów związanych z:
– nieuczciwą konkurencją,
– brakiem nadzoru ze strony starostw (które systemowo do tego nadzoru nie są przystosowane),
– niską jakością szkoleń w zakresie obowiązujących przepisów prawa,
– niską jakością badań co jest potwierdzone w opracowaniach naukowych i kontrolach NIK.
A problemu z badaniami na zadymienie to nikt nawet nie dostrzega, bo po prostu się ich nie wykonuje, więc nie ma o czym mówić!
Stawki muszą być zwaloryzowane do poziomu zapewniającego zyskowność SKP po uwzględnieniu płacy diagnostów, których płaca powinna być uregulowana ustawowo, tak samo jak ich status podniesiony do statusu funkcjonariusza publicznego, by ten zawód mógł być wykonywany rzetelnie i w sposób niezależny od presji zewnętrznych.
Obowiązkowe wyposażenie jakim mają dysponować SKP jest znane, więc jego koszt i stawki amortyzacyjne są do oszacowania, jak i inne koszty funkcjonowania, w tym samego obiektu oraz utrzymania personelu.
Zyskowność działalności powinna być ustalona na poziomie zapewniającym ekonomiczne podstawy funkcjonowania SKP na poziomie dostępności dla obywateli zgodnej z polityką rządu, uwzględniającą BRD.
Resztę musi załatwiać zwykłe prawo rynku. Tam gdzie będzie więcej roboty biznes będzie się kręcił, tam gdzie tego zabraknie zrobi się miejsce dla lepszych.
Czy te koszty już zostały oszacowane przez te ostatnie lata w których branża domaga się więcej pieniędzy ?
SUNGK
4 lutego 2025 @ 21:04
cytat: „płacić frajerowego na życzenie wąskiej grupy pazernych ludzi układających się z resortem”
SITK RP z Krosna, czy moja osoba i działalność od wielu lat z nikim się nie układamy, więc kogo Radecki ma na myśli?
Radecki
5 lutego 2025 @ 00:16
Do tej pory nie miałem nikogo konkretnego.