HISTORYCZNY WYROK NSA W SPRAWIE BRAKU HOMOLOGACJI

5/5 - (1 vote)

Ten historyczny wyrok zapadł 4 grudnia 2023 r. Ilustruje on olbrzymią skalę patologii, z którą mamy do czynienia w naszej branży, najprawdopodobniej z powodu celowego działania urzędników MI, DTD na etapie tworzenia zmian w ustawie PoRD. Zaś uzasadnienie tego Wyroku opublikowano w dniu wczorajszym. Więc już mamy tę kompletną podstawę prawną, wskazującą na to, że od 1 stycznia 2016 r., czyli

  • po 8 latach nielegalnych działań MI, DTD (resortu transportu), TDT i ich pomocników w różnych organizacjach i instytucjach pod rządami PiS-u,

  • po roku nielegalnych działań złogów po PiS-ie w obecnym MI oraz przez cały 2024 r., na najważniejszych szczeblach naszej administracyjnej drabiny i w zgodnej współpracy z PSL-em oraz pod samym nosem Tuska (sic!),

  • przy biernej postawie wszystkich naszych organizacji branżowych, które zamiast walczyć o przestrzeganie Prawa podlizywały się ministerialnym urzędnikom,1

dochodziło i niestety, nadal jeszcze dochodzi do rażącego naruszania Prawa przez pracowników WK/starostw.

Niestety, my także mieliśmy i nadal jeszcze mamy na naszych SKP swój niechlubny udział w tym patologicznym procederze, głównie z powodu prawnej słabości/słabowitości liderów naszych branżowych organizacji.

Więc już popatrzmy/poczytajmy, o co w tym wszystkim chodzi . . . . .2

20 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej NSA doszło do rozpatrzenia skargi kasacyjnej K. Spółki z o.o., Spółki komandytowej z Wałcza. Firma ta wniosła tę skargę od wyroku WSA w Szczecinie z 31 maja 2023 r.3

Ten wyrok WSA w Szczecinie zapadł ze skargi Prokuratora Rejonowego w Wałczu na decyzję SKO w Koszalinie z 2 lutego 2023 r.4 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu bez homologacji. Jak pamiętamy, doszło do uchylenia zaskarżonej decyzji.5

Przypomnijmy, że Starosta Wałecki w wyniku rozpoznania wniosku K. Spółki z o.o., Spółki komandytowej z Wałcza (dalej Spółka, uczestnik postępowania), nielegalnie zarejestrował pojazd bez homologacji, wydając DR (dowód rejestracyjny) oraz TR (tablice rejestracyjne).

Pismem z 5 grudnia 2022 r. Prokurator Rejonowy w Wałczu złożył sprzeciw od tej urzędniczej decyzji WK/starostwa o rejestracji pojazdu bez homologacji, w którym wniósł o stwierdzenie jej nieważności! Zarzucił tej decyzji rażące naruszenie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, polegające na wydaniu decyzji bez zgromadzenia wszystkich wymaganych prawem dokumentów stanowiących podstawę rejestracji pojazdu, w tym bez uzyskania – „świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – jeżeli są wymagane„.6

2 lutego 2023 r. SKO w Koszalinie popełniło błąd prawny, gdy stwierdziło brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji.7

WSA w Szczecinie uchylając zaskarżoną przez Prokuratora Rejonowego w Wałczu decyzję uznał za bezsporne, że przedmiotowy pojazd podlegał procesowi rejestracji i wcześniej nie był zarejestrowany w Polsce, lecz na Białorusi. Czyli pierwsza rejestracja nie nastąpiła na terenie UE (sic!), zaś Spółka składając wniosek o rejestrację tego pojazdu nie przedłożyła dokumentu homologacji, a złożenie takiego dokument homologacji było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym.

Skargę kasacyjną do NSA od wyroku WSA w Szczecinie wniósł uczestnik postępowania – K. Spółka z Wałcza argumentując, że WSA w Szczecinie rzekomo wadliwie uznał, że:

  • stwierdzone przez organ odwoławczy naruszenie przez WK/starostwo (organ I instancji) PoRD było oczywiste i świadczyło o rażącym naruszeniu prawa,

  • w sytuacji gdy naruszenie to nie miało charakteru rażącego,

  • ewidentne wystąpienie naruszenia Prawa wynikało z wątpliwości interpretacyjnych ww. przepisów prawa, poprzedzonych złożonym procesem wykładni.8

W ten sposób sprawa ta wreszcie trafiła do NSA, który uznał, że cyt.:

Skarga kasacyjna nie została oparta na usprawiedliwionej podstawie.

I to powinno nam wystarczyć, bo w ten sposób jedynie zasadny i sprawiedliwy pozostał wyrok WSA w Szczecinie o „rażącym naruszeniu Prawa” w procesie rejestracji pojazdu bez homologacji.

Ale dla „smakoszy Prawa” i tych wszystkich, którzy potrafią czytać ze zrozumieniem informuję dodatkowo o szczegółach tego historycznego wyroku NSA.

A mianowicie m.in.:

  1. NSA podziela pogląd Sądu I instancji (WSA Szczecin) jedynie w zakresie przyjęcia, że naruszenie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD było „oczywiste, natomiast co najmniej za przedwczesną uznaje konkluzję z tego wynikającą, że przesądza to o rażącym naruszeniu prawa, o którym mowa w art. 156 § 1 pkt 2 kpa.

  2. W świetle przepisów obowiązującego od 1 stycznia 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/20139, dokument o którym mowa w art. 72 ust.1 pkt 3 PoRD był wymagany przy rejestracji ciągnika rolniczego.

  3. Rozporządzenie to definiuje pojęcie nowego pojazdu (pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony) i pojęcie dopuszczenia, które oznacza „pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu” (odpowiednio art. 3 pkt 37 i pkt 40 rozporządzenia). Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 38 omawianego rozporządzenia rejestracja oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego.

  4. Omawiane zagadnienie budziło wątpliwości interpretacyjne, które jednak zostały ostatecznie rozstrzygnięte wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 czerwca 2017 r. C-513/15, który przesądził w punkcie 1 wyroku, że dyrektywa powinna być interpretowana w ten sposób, że wprowadzenie do użytku i zarejestrowanie w państwie członkowskim używanych ciągników przywiezionych z państwa trzeciego jest uzależnione od spełnienia wymogów technicznych przewidzianych w tej dyrektywie.10

Tym samym NSA ostatecznie stwierdził/orzekł/zawyrokował:

wyrok WSA w Szczecinie (Sądu I instancji),

uchylający zaskarżoną decyzję urzędników WK/starostwa z Wałcza

ODPOWIADA PRAWU.

Trzymajmy się Prawa,

tylko i wyłącznie Prawa!

A zniknie Wasz stres i obawa

i jasna stanie się każda sprawa

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – – –

1 jak choćby na corocznych potańcówkach w Zakopanem, które od lat praktykował PISKP, a które były obiektem zazdrości innych branżowych organizacji,

2 II GSK 1606/23 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2024-12-04; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2023-08-18; Sędziowie: Cezary Pryca, Małgorzata Korycińska /przewodniczący sprawozdawca/, Wojciech Sawczuk; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Sygnatury powiązane: II SA/Sz 285/23 – Wyrok WSA w Szczecinie z 2023-05-31; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;

3 sygnatura akt II SA/Sz 285/23

4 nr SKO.4120.3634.2022

6 W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem Unii.

7 Zdaniem SKO: organ I instancji powinien odmówić dokonania rejestracji ciągnika z uwagi na brak dokumentów homologacji. Zatem brak odmowy stanowił naruszenie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, jednakże nie w sposób rażący. Proste zestawienie treści decyzji organu I instancji z treścią przepisów PoRD nie wykazuje, że pozostają one ze sobą w jawnej sprzeczności. Sprzeczność ujawnia się dopiero po dokonaniu wykładni przepisów krajowych z przepisami unijnymi.

8 Podnosząc te zarzuty strona skarżąca kasacyjnie wniosła o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i rozpoznanie skargi Prokuratora Rejonowego w Wałczu poprzez jej oddalenie oraz zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych. Strona wniosła o rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie.

9 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U.UE.L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.; dalej: rozporządzenie nr 167/2013)

10 NSA oczywiście dostrzega to, że przed wejściem w życie rozporządzenia nr 167/2013, w okresie obowiązywania Dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 maja 2003 r. „w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i leśnych” omawiane zagadnienie budziło wątpliwości interpretacyjne.

Loading