ZMIANY, ZMIANY I ZMIANY. CZYLI CO NAS CZEKA W 2025 ROKU

Rate this post

Zmiany, to jest jedyny stały element naszej – nie tylko branżowej – rzeczywistości. Czyli o zmianach w podejściu do braku homologacji w telefonach od Kolegów, o czekających nas podwyżkach Cennika BT i o pisowskich „macherach” w naszej branży.

 

I. Wzrośnie opłata za BT na SKP, choć nadal nie wiemy od kiedy.

Bo to, że nasz Cennik BT na SKP zostanie zmieniony to pewne, jak 2 + 2 + 4. Zaś największa niewiadoma dotyczy daty, od której ta zmiana nastąpi. Bo choć można tego dokonać w 2 tygodnie, to:

  • za PiS czekaliśmy na to bezowocnie aż 8 lat, za zgodą naszej branżowej większości, złożonej z miękiszonów, która akceptowała likwidację ich interesów,

  • za PSL czekamy na to już rok, za zgodą liderów naszych organizacji, którym widocznie bardzo zależy na obserwowanych gołym okiem zmianach własnościowych w naszej branży. Bo firmy transportowe przejmujące ten rynek są bogatsze od dotychczasowej „biedy”?

Ale to info ukazało się w dniu przed- i wczorajszym, więc jest wyjątkowo świeże, wręcz jeszcze ciepłe, niczym bułeczka wyciągnięta przed chwilą z pieca. Być może, że wreszcie wracamy do cywilizowanej rzeczywistości: https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9701492,nowa-cena-za-badanie-techniczne-auta-w-2025-roku-oto-zmiany-dla-kierowcow.html

Także inne portale już powielają tę informację. Ja zaś proponuje się zbytnio nie ekscytować, choć zapowiadają podwyżkę do poziomu 260 zł i wprowadzenia nowych obowiązków, cyt.:

Nowe obowiązki:

Oprócz zmiany w wysokości opłat resort chce także sprawić, że o pozytywny wynik badania będzie trudniej. Zmiany mają doprowadzić do „uszczelnienia systemu badań technicznych i stworzenia spójnego nadzoru nad prawidłowością ich przeprowadzania”. Między innymi poprzez wymianę dymomierzy na liczniki cząstek stałych, które pozwalają wykryć, czy pojazd z silnikiem diesla ma uszkodzony lub wycięty filtr DPF. Więcej szczegółów na razie nie ujawniono.”1

Może dlatego tych rzekomych „szczegółów” nie ujawniono, albowiem:

  • to wcale nie są cyt. „szczegóły”,

  • trudno uzasadnić ponad roczne łamania Prawa w sposobie badania zadymienia na SKP przez obecną ekipę Tuska w MI i DTD (resorcie transportu),

  • nie wiadomo skąd SKP mają wziąć na te zakupy, gdy od roku Tusk z PSL nadal nie chce zwaloryzować nam stawek.

 

II. Koledzy dzwonią i dzwonią w sprawie braku homologacji.

To już trzeci telefon w okresie międzyświątecznym od Kolegów z różnych regionów w Polsce. I wszyscy oni dzwonią także w imieniu swoich Kolegów, bo nie wiedzą co robić, gdy przyjeżdża jakiś pojazd bez homologacji. I choć wszyscy moi rozmówcy mają już pewność w odniesieniu do Belarusów i tym podobnych wynalazków, to ich „mienszane” odczucia i wątpliwości wywołują „kanadyjczyki, amerykańce i inne koreańczyki”.

Więc już czas postawić tamę różnym kłamstwom i celowej polityce dezinformacyjnej, którą od lat prowadzi MI z DTD (resortem transportu) na czele.2 Czas to zmienić, dlatego gorąco apeluję:

Nie róbcie więcej żadnych BT pojazdów, które nie posiadają homologacji,

albowiem ich rejestracja w III RP jest zakazana już od 2016 r.!!!

Zaś wynik jakiegokolwiek BT dla takich pojazdów musi być „N”, czyli NEGATYWNY.3

Przypomnijmy więc, czym jest homologacja pojazdów w Unii Europejskiej (UE). Jest to proces, który służy do zatwierdzenia, że dany pojazd spełnia wszystkie wymagania dotyczące BRD, ochrony środowiska oraz innych norm prawnych obowiązujących w UE, więc także w III RP. Celem homologacji jest zapewnienie, że:

  • pojazdy sprzedawane lub używane w UE są bezpieczne dla użytkowników dróg,

  • nie szkodzą środowisku,

  • spełniają standardy techniczne,

  • spełniają wymogi ochrony zdrowia i komfortu użytkowników.

Homologacja pojazdu w UE jest wymagana przed jego dopuszczeniem do sprzedaży na rynku, co oznacza, że producent pojazdu musi przejść przez proces oceny technicznej i uzyskać odpowiednie dokumenty, zanim pojazd trafi do sprzedaży.

 

III. A co w tym temacie mają do powiedzenia „macherzy” na innych naszych forach?

Na jednym naszych forum od 19 grudnia nie ma odważnego, który zgodnie z Prawem, zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i w zgodzie z interesem naszego zawodowego środowiska zechciałby wyrazić swoje jednoznaczne stanowisko w tym zakresie.4 A szkoda, bo do tej pory „macherzy” tego forum zawsze stawiali tę osobliwą i egoistyczną tezę o konieczności ochrony swoich własnych czterech liter przed interesem całego środowiska. Jakoś to nie uchroniło przed kwartalnymi aferami, przed łamaniem Prawa przez całą ostatnią dekadę i dopuszczaniem Belarusów (wbrew sankcjom z grudnia 2023 r.!). Więc co się nagle zmieniło, że zapomnieli języka w gębie na zdecydowane „tak” lub na twarde „nie”? Czyżby nagle oglądając się w lustrze nie zauważyli, że każdy z nich ma także swoje własne i przysłowiowe tzw. „4 litery”? A może to oznacza, że teraz już tylko interes całej naszej branży będzie stawiany na pierwszym miejscu?

 

Pyta i pozdrawiam

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

 

2 Za zgodą miękiszonów w naszej branży.

3 chyba, że posiada dopuszczenie jednostkowe

 

Loading