ULŻYĆ SĄDOM, CZYLI KOMISJA ARBITRAŻOWA W BRANŻY MOTO

Rate this post

Ulżyć sądom, czyli Komisja Arbitrażowa w branży moto.

Sądy w Polsce są niewydolne. Na rozpatrzenie swojej sprawy czeka się za długo, a jak się już doczekamy wreszcie pierwszej wokandy, to na ostatnią czekamy całymi latami. Winni tego stanu jesteśmy po trosze wszyscy, przez tę naszą skłonność do sądowego pieniactwa. Chodzi o to, że nawet drobne i mało istotne sprawy wnosimy do sądu, zamiast rozstrzygać je w postępowaniach arbitrażowych.

Ponadto należy założyć, że nasze sądy jeszcze długo będą zawalone i przeładowane sprawami związanymi z przywracaniem praworządności po 8 latach rządów PiS-u. To wszystko sprawia, że w Polsce należy pilnie zinstytucjonalizować kwestię arbitrażu w branży moto. Przyniesie to korzyść całemu społeczeństwu, gdyż może przyczynić się nie tylko do zmniejszenia czasu oczekiwania na rozstrzygnięcie danej sprawy w sądzie, ale także do obniżenia dotychczasowych kosztów takich spraw.

Powyższy postulat przedkładany jest bezskutecznie od paru lat przez środowisko skupione wokół rzeczoznawców samochodowych. Ta bezskuteczność tych działań może wynikać z faktu, że w dotychczas proponowanym rozwiązaniu brak jest jednego ważnego elementu. Tym elementem jest przedstawiciel naszego zawodowego środowiska insp. UDS-ów, który reprezentując nasze środowisko zawodowe jest osobą zaufania publicznego:

  1. jednocześnie reprezentuje Państwo Polskie, które właśnie nam powierzyło codzienne dbanie o stan techniczny pojazdów;

  2. jest gwarantem profesjonalnego i codziennego doświadczenia w zakresie stanu technicznego pojazdów.

Warto w tym zakresie wziąć przykład z naszych sąsiadów za Odrą, gdzie funkcjonuje około 100 centrów arbitrażu samochodowego. W 2020 roku odnotowały one około 5 900 wniosków o arbitraż. Największa liczba tych wniosków tradycyjnie dotyczy usług warsztatowych w zakresie ich ceny i jakości.

Warto zasygnalizować też, że motoryzacyjny arbitraż w Niemczech jest dwustopniowy.

Pierwszy etap jest postępowaniem wstępnym, w bezpośredniej wymianie stanowisk między komisją arbitrażową, klientem i firmą motoryzacyjną, gdzie rozpatrywane jest około 90 % wniosków, bez zbędnej biurokracji i bez wstępnego przesłuchania.

Drugi etap dotyczy postępowania przed komisją arbitrażową. To postępowanie dotyczy pozostałych 10 %. Prawie 50 procent z nich kończy się ugodą. Pozostałe przypadki rozstrzygane są prawie równomiernie na korzyść i na niekorzyść wnoszącego klienta.

Większość wniosków dotyczy napraw i konserwacji pojazdów. Klienci skarżyli się głównie na:

  • niewłaściwą jakość wykonanej pracy,

  • niezrozumiałe lub rzekomo zawyżone faktury,

  • prace, które nie zostały zlecone, ale i tak zostały wykonane.

20 procent wniosków składanych do komisji arbitrażowych dotyczy samochodów używanych, gdzie najczęściej rozpatrywane są przypadki wad technicznych pojazdów, a następnie nienazwane uszkodzenia powypadkowe.

Miejsce prowadzenia działalności warsztatu lub salonu samochodowego ma decydujące znaczenie dla odpowiedniego centrum arbitrażu pojazdów. W Niemczech można je znaleźć na internetowej stronie.1

Komisji arbitrażowej przewodniczy prawnik. W przypadku sporów wynikających ze zleceń naprawy zaangażowany jest również ekspert z uznanej organizacji rzeczoznawców. Dla członków organizacji motoryzacyjnych usługa arbitrażu wstępnego jest bezpłatna.

Jestem przekonany, że warto bardziej zdecydowanie zabiegać o taki arbitraż z udziałem przedstawicieli naszego środowiska zawodowego. Pomoże to nam, Państwu, Społeczeństwu i naszemu niewydolnemu Sądownictwu.

Trzymajcie się zdrowo,

pozdrawiam poniedziałkowo

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 np.: kfz-schiedsstellen.de , wymienione według krajów związkowych.

Loading