Mec. Rafał Szczerbicki w swoim artykule dokonuje bardzo ważnego dla całego naszego środowiska stwierdzenia, cyt.:
„… starosta nie ma żadnej możliwości wydawania wiążących dyspozycji SKP i UDS-om oprócz sytuacji zaleceń pokontrolnych.
Warto podkreślić, że także zalecenia pokontrolne muszą być zgodne z prawem i mieć jasną i mocną podstawę opartą na normach prawa a nie jedynie na luźnych interpretacjach urzędników.”
A z powyższego wynika, że przekonanie wielu naszych Kolegów o tym, że należy lub trzeba konsultować lub zwracać się do WK po wskazanie sposobu postępowania w czasie BT nie ma żadnego prawnego uzasadnienia!
Ciekawi mnie tylko, dlaczego urzędnicy tylu starostw w WK tego nie wiedzą . . . Czy ich nie obowiązuje nasze prawo?
No pomyślmy sami, czy nie powinno to być przedmiotem analiz i pracy ZPP, OSPWK, OSKWK, nie mówiąc już o MT (…) lub TDT – oprócz koniczności jednolitych interpretacji prawnych we wszystkich powiatach?
A w kontekście dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep uznać należy w ślad za mec. Rafałem Szczerbickim z Kancelarii Prawnej SKP-Lex, że kwestia badania legalizacji TR jest cyt.:
„… naszym polskim specyficznym pomysłem na zaostrzenie zakresu BT,(…) zatem warunek badania legalizacji tablic nie musiał zostać wprowadzony, aby uznać, że nasze przepisy są zgodne z prawem wspólnotowym”[2].
Z tego wynika, że w MT (…), albo śpią, albo robią za dużo, więc niepotrzebnie, czyli psu na budę.
Ale wróćmy do tematu, jak UDS ma podejść do kwestii warunku legalizacji, gdy wykonuje OBT z obcymi TR. Pomocna tu będzie interpretacja dokonana w piśmie z dnia 15 stycznia 2013 r., w którym nasze Ministerstwo Transportu (…) przedstawia wszystkim Starostom i Prezydentom Miast informację o tym, że „tablice rejestracyjne nielegalizowane, mogą być uznane jako usterka istotna, ale tylko w odniesieniu do tablic, jeżeli zostały wydane dla pojazdu zarejestrowanego, na podstawie art. 73 lub art. 74 ustawy PoRD jako zalegalizowane, po czym znak legalizacyjny został utracony lub zniszczony.
Nadal też używane są tzw. „tablice czarne”’ w pojazdach zarejestrowanych, które uznaje się za zalegalizowane bez konieczności umieszczania na nich nalepek legalizacyjnych”.
I w tym miejscu autor artykułu formułuje ważny dla nas wszystkich wniosek, że „N” na OBT może dotyczyć tylko TR wydawanych w Polsce i pojazdów zarejestrowanym w naszym kraju!
W przytoczonym piśmie ministerstwo stwierdza, że „nie jest błędem pozytywny wynik OBT w zakresie pojazdu sprowadzonego z zagranicy i tam uprzednio zarejestrowanego, jeżeli w ramach tego badania nie stwierdzono usterki istotnej w odniesieniu do zagranicznej tablicy rejestracyjnej, którą oznaczony jest ww. pojazd.
W przypadku BT pojazdu oznakowanego zagraniczną TR, nie należy określać negatywnego wyniku tego badania jeżeli tablica rejestracyjna nie spełnia wymagań określonych przepisami krajowymi.”[3]
I trudno się nie zgodzić z mec. Rafałem Szczerbickim, że próby narzucania przez starostów interpretacji przepisów o jakoby istniejącym obowiązku badania pojazdu wyłącznie z próbnymi polskimi tablicami są urzędniczym nadużyciem.
Więc pozdrawiamy wszystkich urzędników w WK i . . .
Do następnego
dP
[1] Legalizacja tablic – Rafał Szczerbicki, Serwis Motoryzacyjny nr 4/2013
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
wrz 6 2013
TABLICE REJESTRACYJNE – po raz . . .
Tablice rejestracyjne po raz ostatni (?) – chyba.
Pozwólcie, że wrócimy i zakończymy wreszcie (?) ten temat. Przypomnę tylko, że ostatnio pisaliśmy o funkcjonującej u nas praktyce w tym zakresie – http://www.diagnostasamochodowy.pl/2013/tablice-rejestracyjne/
Więc do rzeczy . . ., i skupmy się dziś na interpretacji obowiązujących nas przepisów dotyczących TR. Przypomnę tylko, że:
Mec. Rafał Szczerbicki w swoim artykule dokonuje bardzo ważnego dla całego naszego środowiska stwierdzenia, cyt.:
„… starosta nie ma żadnej możliwości wydawania wiążących dyspozycji SKP i UDS-om oprócz sytuacji zaleceń pokontrolnych.
Warto podkreślić, że także zalecenia pokontrolne muszą być zgodne z prawem i mieć jasną i mocną podstawę opartą na normach prawa a nie jedynie na luźnych interpretacjach urzędników.”
A z powyższego wynika, że przekonanie wielu naszych Kolegów o tym, że należy lub trzeba konsultować lub zwracać się do WK po wskazanie sposobu postępowania w czasie BT nie ma żadnego prawnego uzasadnienia!
Ciekawi mnie tylko, dlaczego urzędnicy tylu starostw w WK tego nie wiedzą . . . Czy ich nie obowiązuje nasze prawo?
No pomyślmy sami, czy nie powinno to być przedmiotem analiz i pracy ZPP, OSPWK, OSKWK, nie mówiąc już o MT (…) lub TDT – oprócz koniczności jednolitych interpretacji prawnych we wszystkich powiatach?
A w kontekście dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep uznać należy w ślad za mec. Rafałem Szczerbickim z Kancelarii Prawnej SKP-Lex, że kwestia badania legalizacji TR jest cyt.:
„… naszym polskim specyficznym pomysłem na zaostrzenie zakresu BT,(…) zatem warunek badania legalizacji tablic nie musiał zostać wprowadzony, aby uznać, że nasze przepisy są zgodne z prawem wspólnotowym”[2].
Z tego wynika, że w MT (…), albo śpią, albo robią za dużo, więc niepotrzebnie, czyli psu na budę.
Ale wróćmy do tematu, jak UDS ma podejść do kwestii warunku legalizacji, gdy wykonuje OBT z obcymi TR. Pomocna tu będzie interpretacja dokonana w piśmie z dnia 15 stycznia 2013 r., w którym nasze Ministerstwo Transportu (…) przedstawia wszystkim Starostom i Prezydentom Miast informację o tym, że „tablice rejestracyjne nielegalizowane, mogą być uznane jako usterka istotna, ale tylko w odniesieniu do tablic, jeżeli zostały wydane dla pojazdu zarejestrowanego, na podstawie art. 73 lub art. 74 ustawy PoRD jako zalegalizowane, po czym znak legalizacyjny został utracony lub zniszczony.
Nadal też używane są tzw. „tablice czarne”’ w pojazdach zarejestrowanych, które uznaje się za zalegalizowane bez konieczności umieszczania na nich nalepek legalizacyjnych”.
I w tym miejscu autor artykułu formułuje ważny dla nas wszystkich wniosek, że „N” na OBT może dotyczyć tylko TR wydawanych w Polsce i pojazdów zarejestrowanym w naszym kraju!
W przytoczonym piśmie ministerstwo stwierdza, że „nie jest błędem pozytywny wynik OBT w zakresie pojazdu sprowadzonego z zagranicy i tam uprzednio zarejestrowanego, jeżeli w ramach tego badania nie stwierdzono usterki istotnej w odniesieniu do zagranicznej tablicy rejestracyjnej, którą oznaczony jest ww. pojazd.
W przypadku BT pojazdu oznakowanego zagraniczną TR, nie należy określać negatywnego wyniku tego badania jeżeli tablica rejestracyjna nie spełnia wymagań określonych przepisami krajowymi.”[3]
I trudno się nie zgodzić z mec. Rafałem Szczerbickim, że próby narzucania przez starostów interpretacji przepisów o jakoby istniejącym obowiązku badania pojazdu wyłącznie z próbnymi polskimi tablicami są urzędniczym nadużyciem.
Więc pozdrawiamy wszystkich urzędników w WK i . . .
Do następnego
dP
[1] Legalizacja tablic – Rafał Szczerbicki, Serwis Motoryzacyjny nr 4/2013
[2] Tamże.
[3] Jednocześnie wskazano, że dopiero powstanie baza informacji o TR stosowanych w państwach UE.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD • Tags: decyzje urzędnicze, Ministerstwo Transportu, motoryzacja, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), rola starostwa, Stacja Kontroli Pojazdów (SKP)