Droga Elżbieto, masz słuszność, że twórczość plastyczna nie jest jedyną formą ekspresji dziecka. Jest najbardziej powszechna i najlepiej znana,, gdyż jest najłatwiej dostrzegana i ma charakter dzieła utrwalonego. Działanie artystyczne dziecka w zakresie poezji, czy muzyki niepozostawią po sobie bezpośrednich śladów i tylko uważni rodzice potrafią zwrócić na nieuwagę, a do wyjątków należą zapisy tych utworów.
Bardzo trafna jest Twoja obserwacja, że dzieci zwłaszcza młodsze przepadają za mową wiązaną, że chcą, by imwiele razy powtarzać ten sam wiersz, aż nauczą się go na pamięć. Słuchając pięknego utworu poetyckiego dzieci czują intuicyjnie, że znajdują się wobec czegoś niezwykłego, czegoś co przemawia do nich jako zwierzenie, jako odsłonięty przed nimi sekret czyjegośwzruszenia, które budzi w nich echo własnych przeżyć.
Niejasno wprawdzie, ale głęboko dociera do dzieci układ rymów i rytmów, zwłaszcza w wierszu wielkiego artysty, który będzie tak samo szczery jak dziecko, potrafi przemówić do dziecka.
Do dzieci docierają lepiej słowa, które malują, które śpiewają. Słowa, które wzruszają. Lektura pięknych utworów poetyckich i obcowanie z poezją od najmłodszych lat jest jednym ze środków najbardziej sprzyjających rozwojowi uczuć estetycznych, wrażliwości na piękno i może być źródłem własnej twórczości poetyckiej dziecka. Własne próby spontanicznejwypowiedzi poetyckiej są ekspresją tego, co dzieci odczuwają sercem przepełnionym radością, zachwytem, smutkiem lub niepokojem.
Poezje dzieci młodszych mają charakter żywiołowy. W swoich wypowiedziach nie wahają się przed użyciem najdziwniejszych zestawów słów. Wyrażają nadmiar uczuć po prostu, radość życia i nie troszczą się wcale o to, kto będzie odbiorcą ich utworów.
Ekspresja małych dzieci jest fragmentem czy okruchem jakiegoś momentu, zabawy, nieuświadomionym wzruszeniem związanym z aktualnym działaniem. Dziecko po chwili nie pamięta już swego utworu i nie potrafiłoby go powtórzyć, unosząc jedynie z tej twórczej zabawy radość i zadowolenie. Wśród utworów poetyckich dzieci zapisanych przez dorosłych jest dużo takich, które świadczą o specyficznym, jak gdyby magicznym sposobie myślenia małych dzieci. Nie ma dla nic nic niemożliwego, ożywiają wszystko, co je otacza.
Drzewa, kwiaty, gwiazdy, ptaki, słońce czy samolot, a nawet wiatr zostają wezwane dozabawy.
Liście mają lekcje na gałęziach,
one mówią proszę pani, proszę pani,
niech nam pani pozwoli iść na spacer! – Ania (6 lat).
Gwiazdy tańczyły wkoło mnie,
a ja im powiedziałam:
dzień dobry gwiazdki,
bardzo was lubię, chodźcie pobawić się ze mną! – Ewa (6 lat).
Filka.
Czarna suczka Filka jest od wczoraj mamą
Urodziły się jej trzy pieski, ślepe kuleczki.
Filka liże je i karmi.
Kocha swoje dzieci i nie pozwoli ruszyć ich nikomu. – Julek ( 6 lat).
Nie chciałabym Elżbieto, abyś z moich rozważań wyciągnęła pochopny wniosek, że wyzwalanie i pielęgnowanie poetyckiej ekspresji dzieci może przyczynić się do propagowania grafomaństwa z jego płytkimi określeniami i banalnymi rymami. Pragnęłam tylko zwrócićuwagę rodziców na tę mało znaną formę spontanicznej twórczości i pokazać, jak można wykształcić w dzieciach wrażliwość na piękno języka i na dzieła poetów, a jednocześnie wzbogacić własną, dorosłą osobowość w świeżym kontakcie ze sztuką dziecka.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 29 2022
POEZJA DZIECI
List 8.
POETYCKA TWÓRCZOŚĆ DZIECKA.
Droga Elżbieto, masz słuszność, że twórczość plastyczna nie jest jedyną formą ekspresji dziecka. Jest najbardziej powszechna i najlepiej znana,, gdyż jest najłatwiej dostrzegana i ma charakter dzieła utrwalonego. Działanie artystyczne dziecka w zakresie poezji, czy muzyki nie pozostawią po sobie bezpośrednich śladów i tylko uważni rodzice potrafią zwrócić na nie uwagę, a do wyjątków należą zapisy tych utworów.
Bardzo trafna jest Twoja obserwacja, że dzieci zwłaszcza młodsze przepadają za mową wiązaną, że chcą, by im wiele razy powtarzać ten sam wiersz, aż nauczą się go na pamięć. Słuchając pięknego utworu poetyckiego dzieci czują intuicyjnie, że znajdują się wobec czegoś niezwykłego, czegoś co przemawia do nich jako zwierzenie, jako odsłonięty przed nimi sekret czyjegoś wzruszenia, które budzi w nich echo własnych przeżyć.
Niejasno wprawdzie, ale głęboko dociera do dzieci układ rymów i rytmów, zwłaszcza w wierszu wielkiego artysty, który będzie tak samo szczery jak dziecko, potrafi przemówić do dziecka.
Do dzieci docierają lepiej słowa, które malują, które śpiewają. Słowa, które wzruszają. Lektura pięknych utworów poetyckich i obcowanie z poezją od najmłodszych lat jest jednym ze środków najbardziej sprzyjających rozwojowi uczuć estetycznych, wrażliwości na piękno i może być źródłem własnej twórczości poetyckiej dziecka. Własne próby spontanicznej wypowiedzi poetyckiej są ekspresją tego, co dzieci odczuwają sercem przepełnionym radością, zachwytem, smutkiem lub niepokojem.
Poezje dzieci młodszych mają charakter żywiołowy. W swoich wypowiedziach nie wahają się przed użyciem najdziwniejszych zestawów słów. Wyrażają nadmiar uczuć po prostu, radość życia i nie troszczą się wcale o to, kto będzie odbiorcą ich utworów.
Ekspresja małych dzieci jest fragmentem czy okruchem jakiegoś momentu, zabawy, nieuświadomionym wzruszeniem związanym z aktualnym działaniem. Dziecko po chwili nie pamięta już swego utworu i nie potrafiłoby go powtórzyć, unosząc jedynie z tej twórczej zabawy radość i zadowolenie. Wśród utworów poetyckich dzieci zapisanych przez dorosłych jest dużo takich, które świadczą o specyficznym, jak gdyby magicznym sposobie myślenia małych dzieci. Nie ma dla nic nic niemożliwego, ożywiają wszystko, co je otacza.
Drzewa, kwiaty, gwiazdy, ptaki, słońce czy samolot, a nawet wiatr zostają wezwane do zabawy.
Liście mają lekcje na gałęziach,
one mówią proszę pani, proszę pani,
niech nam pani pozwoli iść na spacer! – Ania (6 lat).
Gwiazdy tańczyły wkoło mnie,
a ja im powiedziałam:
dzień dobry gwiazdki,
bardzo was lubię, chodźcie pobawić się ze mną! – Ewa (6 lat).
Filka.
Czarna suczka Filka jest od wczoraj mamą
Urodziły się jej trzy pieski, ślepe kuleczki.
Filka liże je i karmi.
Kocha swoje dzieci i nie pozwoli ruszyć ich nikomu. – Julek ( 6 lat).
Nie chciałabym Elżbieto, abyś z moich rozważań wyciągnęła pochopny wniosek, że wyzwalanie i pielęgnowanie poetyckiej ekspresji dzieci może przyczynić się do propagowania grafomaństwa z jego płytkimi określeniami i banalnymi rymami. Pragnęłam tylko zwrócić uwagę rodziców na tę mało znaną formę spontanicznej twórczości i pokazać, jak można wykształcić w dzieciach wrażliwość na piękno języka i na dzieła poetów, a jednocześnie wzbogacić własną, dorosłą osobowość w świeżym kontakcie ze sztuką dziecka.
Pozdrawiam Cię Elżbieto!
Życzę Państwu zdrowia i pozdrawiam,
Zenobia T.K.
By dP • DIAGNOZA KULTURY, Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: diagnosta, Dziecko, KULTURA, poezja, Społeczeństwo, wychowanie