sty 25 2022
PREZES BARANKIEWICZ O STANOWISKU WEBERA
Waloryzacja opłat BTP – ODPOWIEDŹ NA PETYCJĘ
Szanowni Państwo,
otrzymaliśmy odpowiedź na naszą petycję w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Petycja była skierowana do Pana Premiera Mateusza Morawieckiego i została złożona w KRPM w trakcie naszego protestu 18 listopada 2021 roku.
Z treścią odpowiedzi mogą się Państwo zapoznać tutaj.
Trudno przejść obojętnie wobec tej odpowiedzi. Jest ona lekceważąca dla przedsiębiorców prowadzących skp.
Każdy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że prowadzenie stacji kontroli pojazdów nie jest prowadzeniem zwykłej działalności gospodarczej, jedynie nastawionej na zysk. Przedsiębiorca musi spełnić szereg wymogów prawnych, które zna i akceptuje. Wie też, że opłaty za badania techniczne są określone urzędowo. Z tym, że przedstawiciele Ministerstwa zapominają o tym, że zgodnie z delegacją ustawową określoną w art. 84a ust. 2, wydając rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za badania techniczne minister właściwy ds. transportu powinien uwzględnić koszty wykonywanych badań. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że koszty wykonywania badań 18 lat temu, czyli w 2004 roku były zupełnie inne (znacznie niższe) niż obecnie w 2022 roku.
Nie tylko na Przedsiębiorcach ciążą obowiązki. ŻADEN przedsiębiorca nie przewidział tego, że przez tyle lat delegacja ustawowa nie będzie wykonywana. Rodzi się więc pytanie, czy to nie jest przypadkiem działanie celowe?
Wielu przedsiębiorców nie myśli teraz o zysku, tylko koncentruje się na walce o przetrwanie. Nowa wysokość faktur za gaz, prąd i inne jest zatrważająca.
Istotą prowadzenia każdej działalności jest osiąganie zysku. Przecież nikt nie prowadzi działalności, żeby do niej dokładać. Skoro Państwo zdecydowało się na taki model, że to przedsiębiorcy mają dbać o bezpieczeństwo ruchu drogowego sprawdzając stan techniczny pojazdów w skp, nie dostając żadnego wsparcia z budżetu, tylko inwestując swoje środki, to opłaty za badania powinny być tak określone, żeby ten zysk zapewnić. Przedsiębiorca powinien mieć taki dochód, żeby zapewniał mu pokrycie kosztów, zysk, a także możliwość odłożenia środków na inwestycje w przyszłości np. związane z wymianą, naprawą, czy zakupem nowych urządzeń. Projektowane nowe przepisy w zakresie badań technicznych spowodują dodatkowe wydatki po stronie przedsiębiorców. Tylko skąd brać na to środki, skoro koszty stale rosną i konsumują zyski. Tak należy rozumieć akceptowalne kryterium dochodowości, o którym mowa w odpowiedzi. Jeśli koszty przewyższą przychody, to działalność przestaje być rentowna, a stacjom grozi bankructwo.
Ministerstwo podaje dane dotyczące liczby stacji na podstawie decyzji wydanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Bardziej miarodajne są dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów, które dotyczą aktywnych stacji. Jeśli porównamy koniec 2019 r. do końca 2020 r., to przekonamy się, że w tym okresie przybyło 41 stacji okręgowych, a ubyły cztery stacje podstawowe. W sumie przybyło więc tylko 37 SKP, wzrost zaledwie o 0,7%. Według najnowszych danych CEP na koniec 2021 roku były 5443 stacje. Łącznie rok do roku przybyły 64 nowe stacje (39 okręgowych i 25 podstawowych), czyli 1,2%.
W skali kraju nie jest to dużo i raczej przeczy tezie, że ciągle przybywa dużo nowych stacji, kiedy przyrosty sięgały nawet ponad 300 nowych stacji rocznie.
Jeśli porówna się dane dot. wydanych nowych poświadczeń do liczby stacji wg. CEP na koniec roku, to w 2020 roku zamknięto 126 stacji (163-37=126), a w 2021 roku zamknięto 52 stacje (116-54=52).
To kolejny dowód na to, że branży skp nastały trudne czasy.
Wielka szkoda, że rządzący nie dostrzegają problemów przedsiębiorców prowadzących skp.
Będziemy podejmować dalsze działania w kierunku waloryzacji opłat za badania techniczne. Informacje co do dalszych kroków będą przekazywane na bieżąco.
https://piskp.pl/waloryzacja-oplat-btp-odpowiedz-na-petcyje/
Anonim
25 stycznia 2022 @ 21:48
Problem jest w tym że przedsiębiorcy nie umieją się zjednoczyć. Był protest i większość przedsiębiorców go olało. A wystarczy żeby każdy zamknął stację na kilka dni to zaraz by się głośno w kraju zrobiło. A tak to nawet w TV tego protestu nie pokazali. Ale w tym kraju zawsze znajdzie się cwaniak, który będzie patrzył to wykorzystać i będzie klepał przez te parę dni jak Reksio. Mam jeszcze jedna propozycję: niech przedsiębiorcy oleją system i sami sobie podniosą stawki.
Anonim
26 stycznia 2022 @ 11:40
Jest proste rozwiązanie,producenci oprogramowania skp niech zablokują programy na kilka dni, żeby stacje nie mogły wykonywać badań technicznych i wtedy nie potrzebne jest zjednoczenie. przedsiębiorców nikt nie będzie wykonywał przeglądów-strajk ogólnopolski.
dP
26 stycznia 2022 @ 14:21
To bardzo ciekawa inicjatywa, która może zostać wzięta pod uwagę.
Jednak nie rokuję jej powodzenia, bo G.K. wspiera PiS, więc nie zablokuje oprogramowania.
Ale, gdyby wprowadzić protest na części innego terenu niż Centralna Polska, to może się udać.
Pozdrawiam
dP
Anonim
26 stycznia 2022 @ 16:20
G.K nic nie może, bo on sprzedaje program na „lewo”.
Zobaczymy co w tym temacie powiedzą stosowne organa.
Ale i ci co go kupowali też będą mieli problemy.
Anonim
27 stycznia 2022 @ 11:36
Moim zdaniem żadnych problemów G.K. nie ma i mieć nie będzie. Oby nie było odwrotnie.
Anonim
27 stycznia 2022 @ 11:53
Na jakiej podstawie twierdzisz, że G.K. wspiera PIS, czy zablokuje program?
Moim zdaniem to banialuki z epoki PRL-u?
To ja g.k..
27 stycznia 2022 @ 18:30
SUNGK 6 listopada 2021 @ 21:27
„Zawarty został cichy pakt między PISKP a MC, niestety przez pomyłkę informacja trafiła na mojego maila i sprawa się rypła.”
DORADCA MINISTRA.
Anonim
26 stycznia 2022 @ 15:42
A wielu przedsiębiorców może pozwać dostawców. Skoro towar, usługa sprzedana i zapłacona, to jakim prawem ją blokują
dP
27 stycznia 2022 @ 13:38
„ANONIM-y”
– bardzo Was proszę, oznaczcie się jakoś, żeby Was nie mylono.
Np. Aninim1, 2anonim, anonim3, itd., itp., et’cetera.
Co Wy na to
pozdrawiam
dP