Rola i znaczenie zaleceń pokontrolnych w świetle wyroku WSA.1
Dosłownie przed paroma dniami, bo zaledwie 25 kwietnia 2019 r. WSA w Krakowie rozpoznawał (szkoda, że na posiedzeniu niejawnym) sprawę ze skargi właściciela jednej z naszych SKP o inicjałach M.H. na zalecenia pokontrolne Starosty z 28 stycznia 2018 r.
Właściciel tej SKP (skarżący) zakwestionował treść zaleceń pokontrolnych obligujących go do innego niż dotychczas, czyli już właściwego dokumentowania BT.2 Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonych zleceń pokontrolnych w całości lub stwierdzenie ich bezskuteczności.3
Z treści tego wyroku możemy się domyślić, że chodziło w tym przypadku o właściwe dokumentowanie urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (mam tylko nadzieję, że sprawa ta nie dotyczy pojazdów z cysternami do przewozu materiałów sypkich, dla których TDT uzurpuje sobie prawo władztwa). Albowiem, jak stanowi art. 81 ust.12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. 2018 r. poz. 1990), BT pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
W odpowiedzi na skargę Starosta wniósł o odrzucenie skargi, względnie o jej oddalenie. Starosta argumentował, że:
zalecenia pokontrolne będące przedmiotem skargi zostały wydane zgodnie z obowiązującym Prawem, czyli na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990) i przewidzianych w art. 83b tejże ustawy uprawnień kontrolnych i nadzorczych starosty,
niewykonanie zaleceń pokontrolnych wydanych na podstawie ustawy PoRD nie skutkuje automatycznie sankcją w postaci skutków opisanych przez skarżącego (utrata uprawnień przez diagnostów oraz cyt. „zamknięciem prowadzonej przez Skarżącego OSKP„),
skutki opisane przez właściciela tej SKP mogłaby wywołać jedynie decyzja, o której mowa w art. 83b ust. 2 pkt 3 naszej ustawy PoRD, która podlegałaby zaskarżeniu w ramach ogólnych środków odwoławczych.
Warto tu podkreślić i przypomnieć, że sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola sądu polega na zbadaniu zgodności z prawem materialnym i procesowym aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej. Zaś w tym przypadku podstawowym zagadnieniem do rozstrzygnięcia w rozpatrywanej sprawie była kwestia dopuszczalności skargi na zalecenia pokontrolne.4
Zgodnie z art. 83b ust. 1 naszej ustawy PoRD nadzór nad SKP sprawuje starosta. Ustępy 2-3 powołanego przepisu stanowią: „W ramach wykonywanego nadzoru starosta:
1) co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę stacji kontroli pojazdów w zakresie:
a) zgodności stacji z wymaganiami, o których mowa w art. 83 ust. 3,
b) prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów,
c) prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji;
2) wydaje zalecenia pokontrolne i wyznacza termin usunięcia naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia SKP;
3) wydaje decyzję o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając przedsiębiorcę z rejestru działalności regulowanej, jeżeli przedsiębiorca:
a) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 83a ust. 4, niezgodne ze stanem faktycznym,
b) nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie,
c) rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
2a. Decyzja, o której mowa w ust. 2 pkt 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
2b. (…).
3. (…)„.
Zdaniem tego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie ulega wątpliwości, że w zaleceniach pokontrolnych organ – w tym przypadku Starosta – jedynie wzywa do usunięcia nieprawidłowości, wyznaczając termin usunięcia naruszeń. Na tym etapie dochodzi jedynie do stwierdzenia, że kontrolowany podmiot nie wypełnia odnoszących się do niego obowiązków wynikających z regulacji ustawowych.
Dopiero niezastosowanie się do zawartego w zaleceniach pokontrolnych wezwania spowodować może skonkretyzowanie się obowiązków kontrolowanego podmiotu, w wyniku wydania decyzji, o której mowa w art. 83b ust. 2 pkt 3 ustawy. To niezastosowanie się do zaleceń pokontrolnych może mieć formę:
przekroczenia terminu określonego na realizację zaleceń pokontrolnych,
częściowego tylko zrealizowania zaleceń pokontrolnych,
odmowy zrealizowania zaleceń pokontrolnych.
Dopiero w takim przypadku starosta może decyzją administracyjną zakazać prowadzenia SKP przez przedsiębiorcę, skreślając go z rejestru działalności regulowanej.5 Dopiero więc taka decyzja, rozstrzygająca o prawach i obowiązkach kontrolowanego podmiotu, podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Zdaniem tego WSA zalecenia pokontrolne nie mieszczą się w pojęciu aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Wobec tego uznać należało, że zalecenia pokontrolne nie podlegają kontroli sądów administracyjnych. W tej sytuacji pozostaje nam jedynie skrupulatnie realizować przedkładane nam zalecenia pokontrolne – we wskazanym terminie i bez szemrania!
Radzi
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
1III SA/Kr 322/19 – Postanowienie WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2019-04-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2019-03-25; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie; Skarżony organ: Starosta; Treść wyniku: odrzucono skargę.
2 Skargą z dnia 25 lutego 2019 r. skarżący M. H. zaskarżył zalecenia pokontrolne Starosty z dnia 28 stycznia 2018 r. w przedmiocie zaleceń pokontrolnych w sprawie nieprawidłowego przeprowadzania i dokumentowania badań technicznych pojazdów.
4Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., określającym właściwość rzeczową sądów administracyjnych, sądy wykonując kontrolę działalności administracji publicznej orzekają między innymi w sprawach skarg na inne niż decyzje i postanowienia akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
a) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 83a ust. 4, niezgodne ze stanem faktycznym,
b) nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie,
c) rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 7 2019
ZALECENIA POKONTROLNE – ROLA I ZNACZENIE
Rola i znaczenie zaleceń pokontrolnych w świetle wyroku WSA.1
Dosłownie przed paroma dniami, bo zaledwie 25 kwietnia 2019 r. WSA w Krakowie rozpoznawał (szkoda, że na posiedzeniu niejawnym) sprawę ze skargi właściciela jednej z naszych SKP o inicjałach M.H. na zalecenia pokontrolne Starosty z 28 stycznia 2018 r.
Właściciel tej SKP (skarżący) zakwestionował treść zaleceń pokontrolnych obligujących go do innego niż dotychczas, czyli już właściwego dokumentowania BT.2 Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonych zleceń pokontrolnych w całości lub stwierdzenie ich bezskuteczności.3
Z treści tego wyroku możemy się domyślić, że chodziło w tym przypadku o właściwe dokumentowanie urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (mam tylko nadzieję, że sprawa ta nie dotyczy pojazdów z cysternami do przewozu materiałów sypkich, dla których TDT uzurpuje sobie prawo władztwa). Albowiem, jak stanowi art. 81 ust.12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. 2018 r. poz. 1990), BT pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
W odpowiedzi na skargę Starosta wniósł o odrzucenie skargi, względnie o jej oddalenie. Starosta argumentował, że:
Warto tu podkreślić i przypomnieć, że sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola sądu polega na zbadaniu zgodności z prawem materialnym i procesowym aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej. Zaś w tym przypadku podstawowym zagadnieniem do rozstrzygnięcia w rozpatrywanej sprawie była kwestia dopuszczalności skargi na zalecenia pokontrolne.4
Zgodnie z art. 83b ust. 1 naszej ustawy PoRD nadzór nad SKP sprawuje starosta. Ustępy 2-3 powołanego przepisu stanowią: „W ramach wykonywanego nadzoru starosta:
1) co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę stacji kontroli pojazdów w zakresie:
a) zgodności stacji z wymaganiami, o których mowa w art. 83 ust. 3,
b) prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów,
c) prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji;
2) wydaje zalecenia pokontrolne i wyznacza termin usunięcia naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia SKP;
3) wydaje decyzję o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając przedsiębiorcę z rejestru działalności regulowanej, jeżeli przedsiębiorca:
a) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 83a ust. 4, niezgodne ze stanem faktycznym,
b) nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie,
c) rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
2a. Decyzja, o której mowa w ust. 2 pkt 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
2b. (…).
3. (…)„.
Zdaniem tego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie ulega wątpliwości, że w zaleceniach pokontrolnych organ – w tym przypadku Starosta – jedynie wzywa do usunięcia nieprawidłowości, wyznaczając termin usunięcia naruszeń. Na tym etapie dochodzi jedynie do stwierdzenia, że kontrolowany podmiot nie wypełnia odnoszących się do niego obowiązków wynikających z regulacji ustawowych.
Dopiero niezastosowanie się do zawartego w zaleceniach pokontrolnych wezwania spowodować może skonkretyzowanie się obowiązków kontrolowanego podmiotu, w wyniku wydania decyzji, o której mowa w art. 83b ust. 2 pkt 3 ustawy. To niezastosowanie się do zaleceń pokontrolnych może mieć formę:
Dopiero w takim przypadku starosta może decyzją administracyjną zakazać prowadzenia SKP przez przedsiębiorcę, skreślając go z rejestru działalności regulowanej.5 Dopiero więc taka decyzja, rozstrzygająca o prawach i obowiązkach kontrolowanego podmiotu, podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Zdaniem tego WSA zalecenia pokontrolne nie mieszczą się w pojęciu aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Wobec tego uznać należało, że zalecenia pokontrolne nie podlegają kontroli sądów administracyjnych. W tej sytuacji pozostaje nam jedynie skrupulatnie realizować przedkładane nam zalecenia pokontrolne – we wskazanym terminie i bez szemrania!
Radzi
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
1 III SA/Kr 322/19 – Postanowienie WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2019-04-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2019-03-25; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie; Skarżony organ: Starosta; Treść wyniku: odrzucono skargę.
2 Skargą z dnia 25 lutego 2019 r. skarżący M. H. zaskarżył zalecenia pokontrolne Starosty z dnia 28 stycznia 2018 r. w przedmiocie zaleceń pokontrolnych w sprawie nieprawidłowego przeprowadzania i dokumentowania badań technicznych pojazdów.
3 – na podstawie 146 § 1 p.p.s.a.
4 Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., określającym właściwość rzeczową sądów administracyjnych, sądy wykonując kontrolę działalności administracji publicznej orzekają między innymi w sprawach skarg na inne niż decyzje i postanowienia akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
5 jeżeli przedsiębiorca:
a) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 83a ust. 4, niezgodne ze stanem faktycznym,
b) nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie,
c) rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 83 b PoRD, art. 84 ust. 3 PoRD, nadzór nad SKP, PoRD - ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu, zalecenia pokontrolne