lip 12 2018
DIAGNOŚCI DOSTALI ZALECENIA
Diagności dostali zalecenia odnośnie silników TDI. W zamian propozycja, by nie dawać im przeglądu.
Autor: MARCIN ŁOBODZIŃSKI • wczoraj https://autokult.pl/31671,diagnosci-dostali-zalecenia-odnosnie-silnikow-tdi-ministerstwo-chce-informowac-kierowcow-o-wadzie
Ministerstwo Infrastruktury wysłało pismo do diagnostów w sprawie silników TDI. Są w nim zalecenia odnośnie akcji naprawczej, ale nie zgadza się z nimi stowarzyszenie stojące w obronie diagnostów. Sugeruje niedopuszczenie do ruchu trefnych aut koncernu Volkswagena.
Czy jest możliwe, że bez tego dokumentu samochody z silnikiem EA 189 nie przejdą badania technicznego?
W piśmie do starostw i urzędów miast Ministerstwo Infrastruktury, a konkretnie Departament Transportu Drogowego, informuje o akcji naprawczej, jakiej podlegają samochody wyposażone w silniki TDI serii EA 189, wyprodukowane w latach 2008–2015.
Jak wiadomo, nie wszystkie samochody w Polsce trafiły do serwisu w celu wykonania „naprawy”, dlatego Ministerstwo Infrastruktury zaleca diagnostom sprawdzanie, czy auto ich klienta takiej podlega i poinformowania go o tym. Jest też zobowiązanie Stacji Kontroli Pojazdów do przesyłania do 15 dnia każdego miesiąca do organu nadzorującego raportu, w którym ma się pojawić liczba przeprowadzonych badań takich pojazdów wraz z ich numerami VIN. Następnie ta informacja ma trafić do Ministerstwa Infrastruktury.
W piśmie ministerstwo wyjaśnia, że celem jest zapobieżenie ewentualnemu negatywnemu wpływowi tych samochodów na środowisko. Wywołało to zamieszanie i podobno niektóre stacje odmawiają pozytywnego wyniku badania technicznego właścicielom aut z wadliwymi silnikami.
Jak wyjaśnia Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK), zalecenia ministerstwa nie wynikają bezpośrednio z przepisów prawa. W ich piśmie skierowanym do wszystkich diagnostów w kraju można przeczytać, że: „Sens i celowość wskazanego zalecenia nie jest badaniem technicznym, lecz kampanią informacyjną, którą mają obowiązek przeprowadzić producenci pojazdów”.
Jednocześnie Stowarzyszenie staje w obronie diagnostów i zwraca uwagę na fakt, że ministerstwo próbuje realizować kampanię informacyjną rękami diagnostów. Informację o pojazdach z silnikami podlegającymi akcji serwisowej ministerstwo może pozyskać samo, bezpośrednio z CEP-u.
„Uzyskane dane można zweryfikować w Centralnej Ewidencji Pojazdów celem ustalenia obecnych użytkowników pojazdów i poprzez organ rejestrujący pojazdy, wysłać powiadomienia o celowości wykonania akcji naprawczej recall. Realizowanie kampanii informacyjnej kosztem właściciela stacji kontroli pojazdów, gdy od wielu lat z niezrozumiałych względów nie ulegają zmianie ceny za badanie techniczne, jest zaleceniem obniżającym rentowność SKP. Faktem jest, że wykonanie akcji naprawczej recall przez użytkownika pojazdu jest dobrowolne, więc brak jest podstaw do absorbowania stacji kontroli pojazdów dodatkowymi czynnościami” – czytamy w piśmie do Stacji Kontroli Pojazdów.
SITK napisało coś jeszcze, o wiele ciekawszego. O ile odciążenie diagnostów z realizowania kampanii serwisowej można uznać za słuszne, o tyle poniższa sugestia dla ministerstwa może się wydawać kontrowersyjna:
„Uważamy, że wydanie regulacji o nieprzedłużaniu przez diagnostów samochodowych dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego przy okresowym badaniu technicznym, w przypadku braku wykonania akcji naprawczej recall dałoby efektywniejsze działanie, niż zbędne tworzenie administracyjnej papierologii„.
Tym samym, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP sugeruje, że najlepszym rozwiązaniem problemu z niezrealizowaną akcją serwisową samochodów wyposażonych w jednostkę EA 189 jest niedopuszczenie ich do ruchu, co miałoby się odbyć na stacji diagnostycznej podczas corocznego badania.
Zapytałem o komentarz do tej sprawy Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych Przez Spółki Grupy Volkswagen AG (Stop VW) od początku zajmujące się aferą spalinową. Z jednej strony wydaje się, że Stop VW nie chciałoby, aby takie pojazdy jeździły po ulicach, ale z drugiej, działa w interesie swoich klientów, czyli posiadaczy aut z silnikami podlegającymi akcji naprawczej.
Ci z kolei nie chcieliby negatywnego wyniku podczas badania technicznego, a jednocześnie nie do końca chcą wykonywać „naprawę” w swoich autach, ponieważ, jak czytamy na stronie Stop VW: ” (…) akcja serwisowa, proponowana przez koncern VAG może przynieść więcej szkody niż pożytku dla naszego samochodu (…) Wśród objawów, wskazywanych przez właścicieli po aktualizacji oprogramowania zgłaszane są między innymi: zwiększenie zużycia paliwa, pogorszenie dynamiki pojazdu, awarie filtra DPF w tym jego częstsze zapychanie, awarie silnika oraz osprzętu w tym utrata mocy”.
Czekamy na odpowiedź i stanowisko Stowarzyszenia Stop VW.
– – – – – – – – –
z internetowej strony wp.pl
simtek
12 lipca 2018 @ 13:39
Jeżeli, ktoś ustalił coś czego diagnosta nie ustali na stacji, ale ustalił to inny organ lub instytucja do tego uprawniona. Sporządził wykaz, przesłał, informuje i prosi, to diagnosta powinien to wykonać.
Bo …..
Władza w kraju jest potrzebna
Jak kierownica dla pojazdu samochodowego
Żeby spokój na SKP
W otchłań zamętu się nie pogrążył
Cechą władzy sprawiedliwej
Jest szacunek władcy do diagnostów
Tak mawiają najlepsi doradcy
Których wzrok i słuch sięga dalej
Niż biurka koniec
Władzę swą diagności szanować winni
Gdyż kiedy diagnosta władzę no i władza diagnostę
wzajemnie będą mieć się na uwadze
Zapanuje spokój który
Diagnostom jest potrzebny
By czegoś na SKP dokonać
Skoro Rząd znalazł dobrą drogę
diagności mają ją pokonać
Lecz jeżeli diagności pójdą inną drogą………..
Mogą dużo czasu i sił roztrwonić
Wniosek jest następujący...
12 lipca 2018 @ 17:25
Wniosek jest następujący: popierasz zalecenia, których wykonanie odbywa się kosztem właściciela SKP?
Wniosek jest następujący.
12 lipca 2018 @ 19:20
Napisałeś: Wniosek jest następujący: popierasz zalecenia, których wykonanie odbywa się kosztem właściciela SKP?
To może napisz jaki jest twój wniosek.
wypuszcza w eter bezsensowne zalecenie
12 lipca 2018 @ 22:44
Mój punkt widzenia całej sprawy odzwierciedla pismo SITK RP O/Krosno. Jak dla mnie, to wierchuszka dla odciągnięcia od bieżących problemów celowo wypuszcza w eter bezsensowne zalecenie.
To podsumuj w dwóch zdaniach pismo SITK RP
13 lipca 2018 @ 07:32
To podsumuj w dwóch zdaniach pismo SITK RP. Akurat widzę, że opublikował dp.
Pismo sporządziło SITK RP O/Krosno
12 lipca 2018 @ 17:14
Pismo sporządziło SITK RP O/Krosno http://www.dlid.pl/images/stories/wyjasnianie/Zbieranie-danych-o-pojazdach—dot.-pisma-Ministerstwa-z-11-maja-2018.pdf
Część Państw UE wprowadziło już regulacje o nieprzedłużaniu przez diagnostów samochodowych dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego przy okresowym badaniu technicznym, w przypadku braku wykonania akcji naprawczej recall. Odnośnie szkód po wykonaniu akcji to między półki włożyć wskazywane objawy, że dotyczy wszystkich pojazdów.