Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych i Pojazdów
Warszawa 22.12.2017 r.
Sz. Pan Marek Chodkiewicz
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
UWAGI do projektu
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Szanowny Panie Ministrze
Uwagi ogólne
W opisie oddziaływania projektu w p. 4 Podmioty, na które oddziałuje projektźródłem danychjest tylkoPolski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego a rubryce „Grupa” napisano tylko „producenci pojazdów” niewiadomo jakich.
Można podejrzewać że urzędnicy dep. TD MIiB nie wiedzą o jakie pojazdy chodzi i czy rozporządzenie także wpływa i w jaki sposób na producentów podzespołów do tych pojazdów. Producenci podzespołów nie zostali zbadani jako grupa a powinni. Producenci pojazdów użytkowych ( bo o takie chodzi) i podzespołów to bardzo ważne grupy firm w gospodarce bo oni produkują i tworzą wartość dodaną.
O bardzo złych skutkach gospodarczych rozporządzenia, które zaczęło obowiązywać od 1.07.2016 r. poinformowała Pana poprzednika p. Szmita na spotkaniu w sierpniu 2016r. nasza delegacja producentów. Zgłosiliśmy wtedy zauważane bledy i nonsensowne zapisy w rozporządzeniu, które w obecnym projekcie nie zostały poprawione. Potem nasza delegacja producentów spotykała się jeszcze w tej sprawie z dyr. Smółką.
Nie zostaliśmy zaproszeni do oceny opisu skutków jako „źródło danych” mimo że na spotkaniach o nich mówili producenci uczestniczący w naszych delegacjach, który wiedzą najlepiej jak wprowadzane przepisy oddziaływają na produkcję w ich firmach ,czy mają sens techniczny i czy są jednoznaczne interpretacyjnie
Nie został zbadany i wypełniony p. 6 Wpływ na sektor finansów publicznych. Informujemy że rozporządzenie miało i ma wpływ ujemny bo zmniejsza dochody państwa z powodu zmniejszenia produkcji w firmach. .
Nie został zbadany i wypełniony p. 7 Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
Nie zostały opisane skutki wprowadzenia projektu rozporządzenia dla producentów pojazdów i podzespołów. Informuję że są negatywne. Wpływa na obniżenie konkurencyjności polskich firm produkujących pojazdy użytkowe, zabudowy i podzespoły.
Nie został zbadany i wypełniony 8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu.
Dotyczy projektu
9. Wpływ na rynek pracy
Ponieważ negatywnie wpływa na producentów pojazdów użytkowych i podzespołów ma wpływ na rynek pracy bo firmy zwalniają pracowników
Uwagi szczegółowe
W projekcie w §8 ust. 4 pkt. 9 jest zapis taki sam jak w rozporządzeniu
„spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N”
Uważamy za bezwzględnie konieczne wprowadzanie następującej zmiany w zapisie co pozwoli uniknąć różnej jego interpretacji.
„spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone jednorazowymbadaniemkonstrukcji, którą producent będzie stosował w produkcji przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N”
Do projektu rozporządzenia należy wprowadzić §8 ust. 4 pkt. 10, w którym należy wprowadzić poszerzony zapis jak do §8 ust. 4 pkt. 9.
Przykład od producenta o zapisach w rozporządzeniu którymi projekt się nie zajął mimo że należy je poprawić bo szkodzą i są śmieszne. .
Nie zrobiono bowiem nic w sprawie zapisów w §14 ust.7.
§ 14. 7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do
ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33
dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu
bezwładnościowego (najazdowy),działający co najmniej na koła jednej osi; warunek
stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t,
zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
Skąd 1,33 a nie np. 1,35? W Dyrektywach WE i Regulaminach EKG ONZ trudno znaleźć podobne zapisy.
Jeżeli producent samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3500 kg pozwala na ciągnięcie tym samochodem przyczepy z hamulcami o DMC 2800 kg i jest to potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym, to na podstawie powyższego przepisu w Polsce nie wolno ciągnąć takiej przyczepy jeśli wyposażona jest w hamulce najazdowe (3500 : 1,33 = 2631,57, a więc mniej niż 2800). Mieliśmy sygnały o zatrzymaniach dowodów rejestracyjnych. Około 100% przyczep hamowanych o DMC do 3,5T, to przyczepy wyposażone w hamulce najazdowe.
Stąd choćby dwa proste pytania:
Czy polskie służby mogą na podstawie tego przepisu karać kierowców z zagranicy?
Czy przepis ten nie obniża konkurencyjności krajowych przewoźników?
Kolorem czerwonym zaznaczyłem swoiste kuriozum. Przyczepy, w zakresie hamowania, dopuszczane są na podstawie Regulaminu nr 13 EKG ONZ.
Regulamin ten w części opisującej właściwości układów hamulcowych (pkt. 5.2.2.) mówi, że:
„5.2.2.4. Układ hamulcowy roboczy:
5.2.2.4.1. musi działać na wszystkie koła pojazdu;”
Przypominamy że obiecał Pan ponad miesiąc temu spotkać się z naszą delegacją. Dalej czekamy na podanie terminu przyjęcia naszej delegacji. .
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sty 4 2018
SPCMiP do DTD
00-992 Warszawa, ul. Jagiellońska 88 p. 23A
Tel. 607 097 892
E-mail: [email protected] www.spcm.pl
Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych i Pojazdów
Warszawa 22.12.2017 r.
Sz. Pan Marek Chodkiewicz
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
UWAGI do projektu
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Szanowny Panie Ministrze
Uwagi ogólne
W opisie oddziaływania projektu w p. 4 Podmioty, na które oddziałuje projekt źródłem danych jest tylko Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego a rubryce „Grupa” napisano tylko „producenci pojazdów” niewiadomo jakich.
Można podejrzewać że urzędnicy dep. TD MIiB nie wiedzą o jakie pojazdy chodzi i czy rozporządzenie także wpływa i w jaki sposób na producentów podzespołów do tych pojazdów. Producenci podzespołów nie zostali zbadani jako grupa a powinni. Producenci pojazdów użytkowych ( bo o takie chodzi) i podzespołów to bardzo ważne grupy firm w gospodarce bo oni produkują i tworzą wartość dodaną.
O bardzo złych skutkach gospodarczych rozporządzenia, które zaczęło obowiązywać od 1.07.2016 r. poinformowała Pana poprzednika p. Szmita na spotkaniu w sierpniu 2016r. nasza delegacja producentów. Zgłosiliśmy wtedy zauważane bledy i nonsensowne zapisy w rozporządzeniu, które w obecnym projekcie nie zostały poprawione. Potem nasza delegacja producentów spotykała się jeszcze w tej sprawie z dyr. Smółką.
Nie zostaliśmy zaproszeni do oceny opisu skutków jako „źródło danych” mimo że na spotkaniach o nich mówili producenci uczestniczący w naszych delegacjach, który wiedzą najlepiej jak wprowadzane przepisy oddziaływają na produkcję w ich firmach ,czy mają sens techniczny i czy są jednoznaczne interpretacyjnie
Nie został zbadany i wypełniony p. 6 Wpływ na sektor finansów publicznych. Informujemy że rozporządzenie miało i ma wpływ ujemny bo zmniejsza dochody państwa z powodu zmniejszenia produkcji w firmach. .
Nie został zbadany i wypełniony p. 7 Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
Nie zostały opisane skutki wprowadzenia projektu rozporządzenia dla producentów pojazdów i podzespołów. Informuję że są negatywne. Wpływa na obniżenie konkurencyjności polskich firm produkujących pojazdy użytkowe, zabudowy i podzespoły.
Nie został zbadany i wypełniony 8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu.
Dotyczy projektu
9. Wpływ na rynek pracy
Ponieważ negatywnie wpływa na producentów pojazdów użytkowych i podzespołów ma wpływ na rynek pracy bo firmy zwalniają pracowników
Uwagi szczegółowe
W projekcie w §8 ust. 4 pkt. 9 jest zapis taki sam jak w rozporządzeniu
„spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N”
Uważamy za bezwzględnie konieczne wprowadzanie następującej zmiany w zapisie co pozwoli uniknąć różnej jego interpretacji.
„spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone jednorazowym badaniem konstrukcji, którą producent będzie stosował w produkcji przez jednostkę uprawnioną do prowadzenia badań homologacyjnych typu WE pojazdu/typu pojazdu kategorii N”
Do projektu rozporządzenia należy wprowadzić §8 ust. 4 pkt. 10, w którym należy wprowadzić poszerzony zapis jak do §8 ust. 4 pkt. 9.
Przykład od producenta o zapisach w rozporządzeniu którymi projekt się nie zajął mimo że należy je poprawić bo szkodzą i są śmieszne. .
Nie zrobiono bowiem nic w sprawie zapisów w §14 ust.7.
§ 14. 7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do
ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33
dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu
bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek
stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t,
zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.
Skąd 1,33 a nie np. 1,35? W Dyrektywach WE i Regulaminach EKG ONZ trudno znaleźć podobne zapisy.
Jeżeli producent samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 3500 kg pozwala na ciągnięcie tym samochodem przyczepy z hamulcami o DMC 2800 kg i jest to potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym, to na podstawie powyższego przepisu w Polsce nie wolno ciągnąć takiej przyczepy jeśli wyposażona jest w hamulce najazdowe (3500 : 1,33 = 2631,57, a więc mniej niż 2800). Mieliśmy sygnały o zatrzymaniach dowodów rejestracyjnych. Około 100% przyczep hamowanych o DMC do 3,5T, to przyczepy wyposażone w hamulce najazdowe.
Stąd choćby dwa proste pytania:
Czy polskie służby mogą na podstawie tego przepisu karać kierowców z zagranicy?
Czy przepis ten nie obniża konkurencyjności krajowych przewoźników?
Kolorem czerwonym zaznaczyłem swoiste kuriozum. Przyczepy, w zakresie hamowania, dopuszczane są na podstawie Regulaminu nr 13 EKG ONZ.
Regulamin ten w części opisującej właściwości układów hamulcowych (pkt. 5.2.2.) mówi, że:
„5.2.2.4. Układ hamulcowy roboczy:
5.2.2.4.1. musi działać na wszystkie koła pojazdu;”
Przypominamy że obiecał Pan ponad miesiąc temu spotkać się z naszą delegacją. Dalej czekamy na podanie terminu przyjęcia naszej delegacji. .
Z wyrazami szacunku
Antoni T. Dąbrowski
Prezes Zarządu
SPCMiP
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: branżowe organizacje, decyzje urzędnicze, konsultacje Ministerstwa Transportu, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, resort transportu, SPCMiP, stan techniczny pojazdów