Nowe wymagania homologacyjne KE dla cięższych pojazdów użytkowych i zespołów dot. emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii (VECTO)
Komisja Europejska wprowadza nowe wymagania dla cięższych pojazdów użytkowych (heavy duty vehicles) (w pierwszym etapie: dla ciężarówek, następnie dla autobusów, przyczep i naczep) w odniesieniu do emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii. I tak – od 01.07.2019 producenci ciężarówek będą zobowiązani do deklarowania poziomu emisji CO2 oraz zużycia paliwa lub energii w nowych pojazdach (wartości dopuszczalne nie są i na razie nie będą określone).
Producenci pojazdów będą mogli obliczyć obie wartości (emisja CO2 i zużycie paliwa/ energii) przy użyciu specjalnego oprogramowania o nazwie VECTO („Vehicle Energy Consumption Tool”; to oprogramowanie zostało opracowane przez Komisję Europejską). Aby móc używać tego narzędzia do deklaracji oficjalnych wartości (na potrzeby rejestracji), producenci pojazdów muszą otrzymać najpierw upoważnienie (autoryzację procesu) z jednostki homologacyjnej. Z przyjemnością informujemy, że firma Applus IDIADA będzie jednym z pierwszych homologacyjnych serwisów technicznych w Europie, mających uprawnienia do homologacji wg przepisów VECTO. Innymi słowy: IDIADA będzie oferować przeprowadzanie autoryzacji procesu obliczania zużycia energii/ emisji CO2 (dla producentów pojazdów) oraz homologację podzespołów (dla producentów komponentów) zgodnie z wymogami VECTO, gdy tylko zostaną one oficjalnie opublikowane.
Do obliczeń emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii producenci pojazdów będą potrzebować następujących danych wejściowych:
a) certyfikaty VECTO dla elementów, które są istotne dla zużycia paliwa/ energii: nie tylko silniki, ale także skrzynie biegów, osie napędzane, opony(!) (ponieważ wszystkie elementy mają pewne mechaniczne straty);
b) wartość oporu aerodynamicznego (oporu powietrza).
Komentarz do punktu a): wymagania VECTO prowadzą do sytuacji, w której producenci komponentów, którzy do tej pory nigdy nie musieli przeprowadzać żadnych badań homologacyjnych, teraz będą musieli ubiegać się o homologację (dotyczy to zwłaszcza producentów skrzyń biegów, osi napędzanych, urządzeń zmniejszających opory aerodynamiczne).
Komentarz do punktu b): producenci pojazdów będą zobowiązani dokonywać pomiarów oporu powietrza dla swoich pojazdów. Na szczęście może mieć zastosowanie w tym przypadku filozofia „najgorszego przypadku”- pomoże to producentom zredukować liczbę badań. Należy jednak pamiętać, że jeżeli badania oporów powietrza mają być wykorzystywane do celów homologacji, powinny być one organizowane w ścisłej współpracy z jednostkami homologacyjnymi!
IDIADA została poproszona przez hiszpańskie Ministerstwo i przez RDW o wsparcie w przygotowywaniu procedur testowych i homologacyjnych dotyczących zużycia energii i emisji CO2 samochodów ciężarowych. Dlatego IDIADA ma dużą wiedzę na ten temat. Pozwoliło to nam już teraz rozpocząć pierwsze działania homologacyjne VECTO dla wybranych producentów pojazdów (OEM-ów).
Szanowne Producentki i Producenci
Zapraszam do wstępowanie do Stowarzyszenia. Wasz udział jest potrzebny i niezbędny, bo zwiększa nasz prestiż a członkowskie składki stworzą fundusz statutowy z którego pokrywamy koszty naszych działań w interesie producentów.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 10 2017
INFORMACJA SPCMiP
Warszawa 8.08.2017 r.
Informacja Biura SPCMiP Nr 18 /2017
Nowe wymagania homologacyjne KE dla cięższych pojazdów użytkowych i zespołów dot. emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii (VECTO)
Komisja Europejska wprowadza nowe wymagania dla cięższych pojazdów użytkowych (heavy duty vehicles) (w pierwszym etapie: dla ciężarówek, następnie dla autobusów, przyczep i naczep) w odniesieniu do emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii. I tak – od 01.07.2019 producenci ciężarówek będą zobowiązani do deklarowania poziomu emisji CO2 oraz zużycia paliwa lub energii w nowych pojazdach (wartości dopuszczalne nie są i na razie nie będą określone).
Producenci pojazdów będą mogli obliczyć obie wartości (emisja CO2 i zużycie paliwa/ energii) przy użyciu specjalnego oprogramowania o nazwie VECTO („Vehicle Energy Consumption Tool”; to oprogramowanie zostało opracowane przez Komisję Europejską). Aby móc używać tego narzędzia do deklaracji oficjalnych wartości (na potrzeby rejestracji), producenci pojazdów muszą otrzymać najpierw upoważnienie (autoryzację procesu) z jednostki homologacyjnej. Z przyjemnością informujemy, że firma Applus IDIADA będzie jednym z pierwszych homologacyjnych serwisów technicznych w Europie, mających uprawnienia do homologacji wg przepisów VECTO. Innymi słowy: IDIADA będzie oferować przeprowadzanie autoryzacji procesu obliczania zużycia energii/ emisji CO2 (dla producentów pojazdów) oraz homologację podzespołów (dla producentów komponentów) zgodnie z wymogami VECTO, gdy tylko zostaną one oficjalnie opublikowane.
Do obliczeń emisji CO2 i zużycia paliwa/ energii producenci pojazdów będą potrzebować następujących danych wejściowych:
a) certyfikaty VECTO dla elementów, które są istotne dla zużycia paliwa/ energii: nie tylko silniki, ale także skrzynie biegów, osie napędzane, opony(!) (ponieważ wszystkie elementy mają pewne mechaniczne straty);
b) wartość oporu aerodynamicznego (oporu powietrza).
Komentarz do punktu a): wymagania VECTO prowadzą do sytuacji, w której producenci komponentów, którzy do tej pory nigdy nie musieli przeprowadzać żadnych badań homologacyjnych, teraz będą musieli ubiegać się o homologację (dotyczy to zwłaszcza producentów skrzyń biegów, osi napędzanych, urządzeń zmniejszających opory aerodynamiczne).
Komentarz do punktu b): producenci pojazdów będą zobowiązani dokonywać pomiarów oporu powietrza dla swoich pojazdów. Na szczęście może mieć zastosowanie w tym przypadku filozofia „najgorszego przypadku”- pomoże to producentom zredukować liczbę badań. Należy jednak pamiętać, że jeżeli badania oporów powietrza mają być wykorzystywane do celów homologacji, powinny być one organizowane w ścisłej współpracy z jednostkami homologacyjnymi!
IDIADA została poproszona przez hiszpańskie Ministerstwo i przez RDW o wsparcie w przygotowywaniu procedur testowych i homologacyjnych dotyczących zużycia energii i emisji CO2 samochodów ciężarowych. Dlatego IDIADA ma dużą wiedzę na ten temat. Pozwoliło to nam już teraz rozpocząć pierwsze działania homologacyjne VECTO dla wybranych producentów pojazdów (OEM-ów).
Szanowne Producentki i Producenci
Zapraszam do wstępowanie do Stowarzyszenia. Wasz udział jest potrzebny i niezbędny, bo zwiększa nasz prestiż a członkowskie składki stworzą fundusz statutowy z którego pokrywamy koszty naszych działań w interesie producentów.
Warunki członkostwa w SPCMiP http://spcm.pl/pl/warunki-czonkowstwa.html
Z poważaniem
Antoni T. Dąbrowski
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: branżowe organizacje, decyzje urzędnicze, diagnosta, konsultacje Ministerstwa Transportu, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, resort transportu, SPCMiP