Kolejne zawieszenie po Poznaniu i Kielcach, tym razem w Krakowie.
Postanowieniem WSA w Krakowie z 2017-02-14 nr III SA/Kr 1294/16 zawieszono postępowanie w sprawie pozbawienia uprawnień naszego kolegi. Machina konstytucyjna powoli rusza . . . . .
To zawieszenie nastąpiło po złożeniu skargi przez mec. R. Szczerbickiego z Kancelarii Prawnej SKP-Lex na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w przedmiocie cofnięcia uprawnień posiadanych od 6 maja 2015 r. – postanawia zawiesić postępowanie sądowe.
Podstawą odebrania uprawnień było przeprowadzenie z wynikiem pozytywnym OBT naczepy ciężarowej marki ENERCO NC-32, która jest przystosowana do przewozu paliw płynnych – materiałów niebezpiecznych i wystawienie zaświadczenia z tego OBT w dniu 18 września 2015 r.
W związku z tym, że nasz kolega – z niewielkim stażem pracy! – wykonał powyższe OBT bez wykonania dodatkowych badań technicznych oraz bez dokumentów wydanych przez Transportowy Dozór Techniczny możemy przypuszczać, że inicjatorem tej sprawy p-ko naszemu koledze był znowu TDT.
Na rozprawie w dniu 14 lutego 2017 r. pełnomocnik skarżącego radca prawny dr Rafał Szczerbicki wniósł o zawieszenie postępowania z uwagi na pytanie do Trybunału Konstytucyjnego skierowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygn. akt III SA/Po 1167/15.
W Trybunale Konstytucyjnym sprawa z ww. pytania została zarejestrowana pod sygn. P 16/16.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że może zawiesić postępowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowoadministracyjnego, sądowego, przed Trybunałem Konstytucyjnym lub Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jest to przeszkoda powstająca lub ujawniająca się w toku postępowania sądowego, której usunięcie jest istotne z punktu widzenia możliwości prawidłowej realizacji celu postępowania sądowoadministracyjnego i ma bezpośredni wpływ na jego wynik. Zawieszenie postępowania winno być uzasadnione również ze względów celowości, sprawiedliwości i ekonomiki procesowej.
W ocenie tego WSA wynik postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (sygn. P 16/16) zainicjowanego pytaniem prawnym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu będzie mieć wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowił bowiem na podstawie art. 193 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 79, poz. 483 ze zm.) przedstawić Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne „Czy przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2012r. poz. 1137 ze zm.) w zakresie w jakim nakłada na starostę obowiązek cofnięcia diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych bez uwzględnienia okoliczności podmiotowych i przedmiotowych – jest zgodny z art. 65 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)„.
Wojewódki Sąd Administracyjny w Poznaniu zwrócił uwagę na wątpliwości pojawiające się na płaszczyźnie konstytucyjnej związane ze zbyt rygorystycznie pojętą na gruncie cyt. wyżej przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym odpowiedzialnością administracyjną diagnostów, dokonujących wbrew przepisom czynności badania technicznego. Wskazał, że przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym nakładający na diagnostę wyłącznie jeden, i to bardzo dolegliwy dla adresata administracyjnoprawny środek sankcjonujący zaniechanie wywiązania się z normatywnych obowiązków przez diagnostę, bez normatywnych możliwości badania przez organ okoliczności podmiotowych i przedmiotowych (między innymi stopnia zawinienia), jak również skutkujący możliwością nabycia takich uprawnień po upływie pięciu lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna, stanowi nadmiernie restrykcyjną sankcję w postaci cofnięcia uprawnienia do wykonywania badań technicznych, naruszając zasadę proporcjonalności wynikającą z art. 65 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji, a także zasadę sprawiedliwości społecznej unormowaną w art. 2 Konstytucji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zastrzega jednak, że wpływ wyniku postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie o sygn. akt P 16/16 na rozstrzygnięcie rozpoznawanej sprawy oceniony został tylko i wyłącznie przez pryzmat okoliczności faktycznych niniejszej sprawy, w której skarżący posiadający uprawnienia diagnosty do wykonywania badań technicznych pojazdów od 6 maja 2015 r. utracił je wskutek poczynienia ustaleń tylko i wyłącznie w ramach postępowania administracyjnego, na podstawie dokumentów i bez przesłuchania świadków czy strony skarżącej.
W niniejszej sprawie nie zapadł prawomocny wyrok karny. Postępowanie zamknęło się tylko i wyłącznie w administracyjnych ramach, które jak już podniesiono, w sposób niewystarczający z punktu widzenia wykładni pro konstytucyjnej zbadało okoliczności sprawy. Stąd zachodzi konieczność zawieszenia postępowania sądowadministracyjnego w oczekiwaniu na wynik postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie P 16/16. Ten oczekiwany wyrok TK dokona oceny zgodności z Konstytucją przepisów stanowiących podstawę prawną zaskarżonej w niniejszej sprawie decyzji.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 26 2017
KOLEJNE ZAWIESZENIE
Kolejne zawieszenie po Poznaniu i Kielcach, tym razem w Krakowie.
Postanowieniem WSA w Krakowie z 2017-02-14 nr III SA/Kr 1294/16 zawieszono postępowanie w sprawie pozbawienia uprawnień naszego kolegi. Machina konstytucyjna powoli rusza . . . . .
To zawieszenie nastąpiło po złożeniu skargi przez mec. R. Szczerbickiego z Kancelarii Prawnej SKP-Lex na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w przedmiocie cofnięcia uprawnień posiadanych od 6 maja 2015 r. – postanawia zawiesić postępowanie sądowe.
Podstawą odebrania uprawnień było przeprowadzenie z wynikiem pozytywnym OBT naczepy ciężarowej marki ENERCO NC-32, która jest przystosowana do przewozu paliw płynnych – materiałów niebezpiecznych i wystawienie zaświadczenia z tego OBT w dniu 18 września 2015 r.
W związku z tym, że nasz kolega – z niewielkim stażem pracy! – wykonał powyższe OBT bez wykonania dodatkowych badań technicznych oraz bez dokumentów wydanych przez Transportowy Dozór Techniczny możemy przypuszczać, że inicjatorem tej sprawy p-ko naszemu koledze był znowu TDT.
Na rozprawie w dniu 14 lutego 2017 r. pełnomocnik skarżącego radca prawny dr Rafał Szczerbicki wniósł o zawieszenie postępowania z uwagi na pytanie do Trybunału Konstytucyjnego skierowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygn. akt III SA/Po 1167/15.
W Trybunale Konstytucyjnym sprawa z ww. pytania została zarejestrowana pod sygn. P 16/16.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że może zawiesić postępowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowoadministracyjnego, sądowego, przed Trybunałem Konstytucyjnym lub Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jest to przeszkoda powstająca lub ujawniająca się w toku postępowania sądowego, której usunięcie jest istotne z punktu widzenia możliwości prawidłowej realizacji celu postępowania sądowoadministracyjnego i ma bezpośredni wpływ na jego wynik. Zawieszenie postępowania winno być uzasadnione również ze względów celowości, sprawiedliwości i ekonomiki procesowej.
W ocenie tego WSA wynik postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (sygn. P 16/16) zainicjowanego pytaniem prawnym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu będzie mieć wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowił bowiem na podstawie art. 193 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 79, poz. 483 ze zm.) przedstawić Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne „Czy przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2012r. poz. 1137 ze zm.) w zakresie w jakim nakłada na starostę obowiązek cofnięcia diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych bez uwzględnienia okoliczności podmiotowych i przedmiotowych – jest zgodny z art. 65 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)„.
Wojewódki Sąd Administracyjny w Poznaniu zwrócił uwagę na wątpliwości pojawiające się na płaszczyźnie konstytucyjnej związane ze zbyt rygorystycznie pojętą na gruncie cyt. wyżej przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym odpowiedzialnością administracyjną diagnostów, dokonujących wbrew przepisom czynności badania technicznego. Wskazał, że przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym nakładający na diagnostę wyłącznie jeden, i to bardzo dolegliwy dla adresata administracyjnoprawny środek sankcjonujący zaniechanie wywiązania się z normatywnych obowiązków przez diagnostę, bez normatywnych możliwości badania przez organ okoliczności podmiotowych i przedmiotowych (między innymi stopnia zawinienia), jak również skutkujący możliwością nabycia takich uprawnień po upływie pięciu lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna, stanowi nadmiernie restrykcyjną sankcję w postaci cofnięcia uprawnienia do wykonywania badań technicznych, naruszając zasadę proporcjonalności wynikającą z art. 65 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji, a także zasadę sprawiedliwości społecznej unormowaną w art. 2 Konstytucji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zastrzega jednak, że wpływ wyniku postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie o sygn. akt P 16/16 na rozstrzygnięcie rozpoznawanej sprawy oceniony został tylko i wyłącznie przez pryzmat okoliczności faktycznych niniejszej sprawy, w której skarżący posiadający uprawnienia diagnosty do wykonywania badań technicznych pojazdów od 6 maja 2015 r. utracił je wskutek poczynienia ustaleń tylko i wyłącznie w ramach postępowania administracyjnego, na podstawie dokumentów i bez przesłuchania świadków czy strony skarżącej.
W niniejszej sprawie nie zapadł prawomocny wyrok karny. Postępowanie zamknęło się tylko i wyłącznie w administracyjnych ramach, które jak już podniesiono, w sposób niewystarczający z punktu widzenia wykładni pro konstytucyjnej zbadało okoliczności sprawy. Stąd zachodzi konieczność zawieszenia postępowania sądowadministracyjnego w oczekiwaniu na wynik postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie P 16/16. Ten oczekiwany wyrok TK dokona oceny zgodności z Konstytucją przepisów stanowiących podstawę prawną zaskarżonej w niniejszej sprawie decyzji.
W oparciu o wyrok w tej sprawie
zrelacjonował dla Was dP
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, coroczna kontrola SKP, decyzje urzędnicze, diagnosta, diagnosta samochodowy, Konstytucja, nadzór nad SKP, praca na SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), rola starostwa, rola TDT, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), WSA, wyrok sądu