mar 26 2015
TERMINY c.d.
Terminy – ciąg dalszy https://www.diagnostasamochodowy.pl/2015/terminy/
i . . . . . – już ostatni, czyli wreszcie „jedno”.[1]
Jarkowi, na specjalne życzenie 😉
W sprawie propozycji wyznaczania terminów kolejnych badań technicznych pojazdów, w oparciu o przepisy z KPA, mam taką oto obserwację:
Jeśli faktem jest, że
– te propozycje stosowania KPA są właściwe i dotyczą każdego terminu w rozumieniu art. 81 PoRD;
– każdego, to znaczy również tego pierwszego, trzyletniego terminu;
– w dowodach rejestracyjnych wydawanych przez organy rejestrujące z różnych miejsc w całym kraju (również we Wrocławiu), nigdy nie znalazłem terminu innego niż pełne trzy lata od daty pierwszej rejestracji nowego pojazdu – nie liczę oczywistych omyłek, bo te się zdarzają;
– diagności nie przykładają palca do tych pierwszych terminów – ustalają je pracownicy organów rejestrujących;
to wniosek nasuwa mi się taki: – wszystkie takie terminy trzyletnie, dla nowych pojazdów, które kończą się w sobotę, w niedzielę lub przypadkiem w święta, byłyby ustalane z naruszeniem prawa, bo powinny być przedłużane do pierwszego dnia roboczego po ustawowo wolnym – a nie są, choć to właśnie organy z definicji działają na podstawie KPA.
Dotyczyłoby to całego kraju, w którym różne przepisy są różnie interpretowane, ale ten jakoś nie. Zatem teza, że wszystkie WK łamią tu prawo, jest, uważam, dość ryzykowna.
Hipotetycznie jest oczywiście możliwe, że oni wszyscy się mylą, ale próba wykazania tego będzie karkołomna. Zwłaszcza, że jak słyszałem od znajomego prawnika, terminy określane na podstawie KPA są terminami prawa procesowego, a terminy określane według ustawy PoRD są terminami prawa materialnego i nie miesza się ich dowolnie. Nie mam wykształcenia prawniczego, wiec wierzę mu na słowo, że to rozróżnienie wynika z podstaw naszego systemu prawnego, a uczą tego ponoć studentów na pierwszym roku prawa…
Niezależnie od słów znajomego prawnika, pod tym linkiem http://www.jankes.info/post_adm/gr1_terminy.pdf znalazłem obszerne omówienie terminów w prawie administracyjnym. Cały tekst dotyczy terminów stosowanych w postępowaniu administracyjnym. Co by nie mówić, badanie techniczne pojazdu nie jest jednak postępowaniem administracyjnym w rozumieniu KPA i można by sobie darować czytanie, ale w opracowaniu tym jest takie oto zdanie:
– „Kodeks postępowania administracyjnego nie reguluje obliczania terminów określonych w latach.”
Autor stwierdza, że w tym przypadku należy stosować odpowiednio przepis z kodeksu cywilnego…
Zapewne z takiej informacji wzięło się przekonanie urzędników wrocławskiego Zespołu ds. nadzoru nad SKP, że jak nie KPA, to właśnie Kodeks Cywilny i puścili w zaleceniach, że trzeba termin badania obliczać na podstawie Art. 112. KC.
„Wyznaczać terminy badań technicznych zgodnie z art. 112 ustawy [KC] w związku z art. 81 ust. 5 ustawy [PoRD]”.
Jest to oczywiście autoryzowana i chroniona patentem wizja talentów kontrolujących wrocławskie SKP. Ale oni chyba też nie studiowali prawa… 😉
Odnośnie brzmienia § 4. w art. 57 KPA:
„Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.”
Dla mnie „uważa się” nie oznacza tu jednak tego samego co – „wyznacza się”, „oblicza się” lub „ustala się” – bo to pojęcia zupełnie różne znaczeniowo. Po ustaleniu i wyznaczeniu terminu, za jego ostatni dzień można by uważać inny dzień, zgodnie z § 4, co jednak nie zmienia dnia wyznaczonego terminem. Ale w zderzeniu z podstawami prawa, zasadność takiego zastosowania KPA do PoRD, jak uważam, upada zupełnie.
Natomiast z ust. 14. w art 81 PoRD wynika, że:
„Termin ważności badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 lit. b, uznaje się, o ile nie jest dłuższy niż termin ważności badania technicznego ustalany na podstawie ust. 5–10.”
i jest to, według mnie, jednocześnie jasna informacja wprost, o podstawie ustalania i wyznaczania omawianego terminu.
Podsumowując:
- jeśli organy rejestrujące, z różnych miejsc kraju, przy ustalaniu omawianych terminów nie stosują KPA, a tylko PoRD;
- jeśli dyrektor Jerzy Król z Wydziału Warunków Technicznych Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury upiera się, że wyłącznie PoRD;
- jeśli ja sam czytając art. 81 PoRD nie widzę tam odsyłaczy do KPA;
- jeśli w opracowaniu o terminach czytam, że KPA nie reguluje terminów obliczanych w latach;
- jeśli mój znajomy prawnik, któremu ufam, mówi, że tylko PoRD bez KPA;
to tak sobie myślę, że to może być prawda 😉
KATALIZATOR
– – – – – – – – – – – – – – –
[1] Tytuł pochodzi od dP.
26 marca 2015 @ 06:48
był szach jest mat
26 marca 2015 @ 09:05
„był szach jest mat”
W samym OSDS niektórzy członkowie tego stowarzyszenia wyznaczają termin na pierwszy roboczy . Jak to możliwe ?
26 marca 2015 @ 07:00
Jeżeli mogę wtrącić do podsumowania:
– jeżeli w ustawie PoRD czytam, że „Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie dopiero przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.”
i tutaj zwracam uwagę po raz kolejny na słowo klucz „PRZED”, a nie po upływie to …
26 marca 2015 @ 08:11
Cyt biker100 „Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie dopiero przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.”
Znowu się pomylił albo celowo w cytacie coś zmienił więc nie jest to już cytat z przepisu. Popraw się biker100 bo to nie profesjonalne Od Ciebie wymagam więcej.
„6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania”
26 marca 2015 @ 08:15
Cyt biker100 i tutaj zwracam uwagę po raz kolejny na słowo klucz „PRZED”,
Ależ ja się z tym zgadzam PRZED ma kluczowe znaczenie tak jak i spójni „i”. Jak nie ma PRZED upływem 3 to nie może być mowy PRZED upływem 5 . No a jak jest PO UPŁYWIE 3
Cyt biker100 „a nie po upływie to …” to wtedy ” przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania”
26 marca 2015 @ 08:28
Podsumowując:
„jeśli organy rejestrujące, z różnych miejsc kraju, przy ustalaniu omawianych terminów nie stosują KPA, a tylko PoRD;”
Pewny jesteś, że wszystkie WK ?
„jeśli dyrektor Jerzy Król z Wydziału Warunków Technicznych Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury upiera się, że wyłącznie PoRD;”
Poproszę jakieś pismo na potwierdzenie tego „upierania się”
„jeśli ja sam czytając art. 81 PoRD nie widzę tam odsyłaczy do KPA;” A musi być ?
” jeśli w opracowaniu o terminach czytam, że KPA nie reguluje terminów obliczanych w latach;” PORD uzupełnia się w tym temacie z KPA
” jeśli mój znajomy prawnik, któremu ufam, mówi, że tylko PORD bez KPA;” Wolałbym żebyś miał to od niego na piśmie. Jak czytam opinie prawne które wskazują na łączność PORD z KPA Jak mi SIEDMIU moich zaufanych prawników mówi to samo co w opinii pisze ….
„Dotyczyłoby to całego kraju, w którym różne przepisy są różnie interpretowane, ale ten jakoś nie. Zatem teza, że wszystkie WK łamią tu prawo, jest, uważam, dość ryzykowna.”
To Twoja teza, a co do zasady „przecież wszystkich nie pozamykają” myślę że się może udać
Czy jesteś pewny, że wszystkie tak samo robią ? Tak jak wszystkie WK wydają czerwone TR dla aut sprowadzanych bez ważnych badań.
26 marca 2015 @ 12:29
„Pewny jesteś, że wszystkie WK ? ”
– To proste – wskaż nam taki WK, który postępuje inaczej. Moje założenie upadnie.
„Poproszę jakieś pismo na potwierdzenie tego „upierania się”
– Jakiegoś pisma nie będzie, bo jest relacja ze szkolenia – skontaktuj się z dyr. Królem i poproś o zaprzeczenie temu co powiedział na szkoleniu, to najlepsza możliwa weryfikacja…
„A musi być ? ”
– Myślę, że nie musi – stwierdzam fakt, nie ma i już…
„PORD uzupełnia się w tym temacie z KPA”
– Podaj sensowny, możliwy do zweryfikowania argument, na uzasadnienie tego twierdzenia.
„Wolałbym żebyś miał to od niego na piśmie.”
– Tu uzasadniam swój pogląd na sprawę, tak jak obiecałem. Nie objawiam jedynie słusznej prawdy. Ja się wypowiedziałem przyjmując założenia możliwe do zweryfikowania – chcesz pokazać, że jest inaczej, użyj argumentów, które każdy będzie mógł sprawdzić. Na piśmie będę miał, kiedy to będzie konieczne do udowodnienia moich racji w sądzie.
„To Twoja teza,”
– To nie jest moja teza. Taką należałoby przyjąć w opisanej sytuacji, a to różnica.
„Czy jesteś pewny, że wszystkie tak samo robią ? ”
– Nie jestem pewny, ale nie spotkałem innego przykładu – masz jakiś to pochwal się.
„Tak jak wszystkie WK wydają czerwone TR dla aut sprowadzanych bez ważnych badań.”
– Rozmawiamy tu o terminach – nie rozmywaj tematu.
26 marca 2015 @ 10:11
” jeśli mój znajomy prawnik, któremu ufam, mówi, że tylko PORD bez KPA;” Wolałbym żebyś miał to od niego na piśmie. Jak czytam opinie prawne które wskazują na łączność PORD z KPA Jak mi SIEDMIU moich zaufanych prawników mówi to samo co w opinii pisze ….”
W wyrokach sądów, kolegiów uwagach nadzorów możemy przeczytać, że diagnosta wyznaczył termin niezgodnie z ustawą PoRD, a nie z KPA.
26 marca 2015 @ 11:04
Nie dyskutujcie z Jarkami Krzemienieckimi, poziom ich wiedzy nie opuścił przedszkola. To największe szkodniku w tej branży.
Jarolud nad ludy.
26 marca 2015 @ 11:11
Oni piszą aby przeszkadzać innym.
26 marca 2015 @ 11:15
Jarek Krzemieniecki jest na poziomie przedszkolaka .
Oni mają za zadanie Wam przeszkadzać nie dyskutujcie z takimi tumanami.
26 marca 2015 @ 13:26
Jest MAT!
Kropka i koniec!
Po sprawie!
Pozamiatane!
28 marca 2015 @ 13:16
Zabrakło chyba w tej analizie Kolegi Katalizator-a zasady „Lex specialis derogat legi generali” (łac.).
To zasada prawna oznaczająca, że pierwszeństwo uzyskuje zawsze prawo o większym stopniu szczegółowości (pochodzące z aktów prawnych o tej samej mocy, np. z dwóch ustaw, obowiązujące w tym samym czasie).
Tym samym, ustawę PoRD, jako bardziej szczegółową, należy zawsze zastosować przed ustawami administracyjnymi lub ustawą Kodeks Cywilny, jako prawem ogólniejszym.
I to już jest chyba ta „kropka” i ten „koniec”.
29 marca 2015 @ 21:12
Ja myślę, że to jeszcze nie koniec i będzie część trzecia… temat nie został wyczerpany 😉