mar 13 2025
WODÓR A SPRAWA POLSKA, W TYM SPRAWA NASZYCH SKP
Wodór w teorii i w praktyce naszych Okręgowych SKP.
W moim mieście buduje się stacja tankowania wodorem. Śmiać się czy płakać?
Pozwólcie, że na początek zacytuję:
„Tymczasem przełom 2024/2025 był dla wodoru czarnym okresem.
Na początku grudnia 2024 roku wyszło na jaw, że aż 15 procent samochodów FCEV w Korei Południowej – kraj jest światowym liderem we wdrażaniu gazu w transporcie – 1 463 z 9 482 sztuk, głównie Hyundaiów Nexo, ma nieszczelności w instalacji gazowej.
Pod koniec grudnia doszło najpierw do wybuchu autobusu, następnie, kilka dni później, do pożaru na stacji tankowania wodoru. Obowiązkowa inspekcja wykazała nieszczelności w aż 11 procent autobusów FCEV. H2 jest gazem lekkim, łatwo uciekającym, wybitnie wybuchowym.
Początek stycznia 2025 r., to pożar siedmiu autobusów, około 1 procenta europejskiego taboru takich pojazdów. Klamrą spektakularnego rozwoju „paliwa przyszłości” była decyzja Polenergii sprzed dosłownie kilku dni. Firma wycofała się z przetargu na dostarczanie gazu w Rzeszowie, nie podpisała umowy. Jako przyczynę podano „ocenę ryzyka projektu związaną ze zidentyfikowanymi wątpliwościami natury prawnej oraz z zagrożeniem terminowego odbioru dostaw wodoru”. Rzeszów będzie miał autobusy, tyle że bez paliwa. Gaz może dostarczy ktoś inny, a może ktoś zauważy, że pojazdy da się eksploatować na baterii…”1
Koledzy dzwonią, media donoszą, branżowe organizacje nie wiedzą, ministerialni urzędnicy tradycyjnie milczą z wypiekami wstydu na twarzy, bo są spóźnieni o prawie dekadę (za milczącą akceptacja naszych branżowych organizacji!).
Kolega po raz wtóry dzwoni zdenerwowany, bo otrzymał informację, że zjadą mu niedługo na jego Okręgową SKP wodorowe autobusy, w które zaopatrzył się nieopatrznie jego samorząd. To już kolejny samorząd w Polsce. A my nadal nie mamy listy usterek i nawet jak wiemy co kontrolować, to nie wiemy jak i czym…..
O problematyce tej oraz o stanie ministerialnych prac w tym zakresie pisaliśmy kilkakrotnie w drugiej połowie 2023 r.2 Od tego czasu nic się nie zmieniło i wydaje się, że nikomu już nie zależy na postępie prac w tym zakresie (tylko dzwoniącemu Koledze i naszej redakcji?).
A tu kolejne samorządy dokonały zakupu tych i takich autobusów. Nikt z kupujących (gamonie?) nie przewidział, że stosunkowo szybko trzeba będzie robić im OBT? Już nie mówiąc/pisząc o zawrotnych cenach użytkowania tych i takich pojazdów, bo paliwo wodorowe jest o wiele droższe od tradycyjnych paliw na rynku. W pierwszej chwili myślałem dzwonić do tamtejszych Kolegów pytając, jak dokonali kontroli tych i takich instalacji wodorowych w tych autobusach oraz w oparciu o jakie przepisy. Ale zrezygnowałem, bo ile tych stresów można przyjąć za sprawą niekompetentnych i niedouczonych urzędników?
Myślę, że tu może pomóc metoda Elona Muska, który postawił brutalne ultimatum tysiącom pracowników amerykańskiej administracji federalnej. „Wszyscy zatrudnieni na państwowych stanowiskach muszą zdać raport z pracy z ostatniego tygodnia — inaczej zostaną zwolnieni.” Takie samo ultimatum należy postawić urzędnikom MI. Niech wytłumaczą się w ciągu tygodnia, dlaczego nadal nie ma waloryzacji Cennika BT na SKP, dlaczego nie wdrożono jeszcze Naszej Rewolucyjnej Dyrektywy 45/2014 w całym jej zakresie (!!!), dlaczego kłamali w sprawie homologacji od 2016 r. (!), dlaczego jeszcze nie wdrożono przepisów „wodorowych”, itd., itp., et’cetera i co oni tam właściwie robią każdego dnia?
Inną jest sprawą, że tą problematyką nie powinni zajmować się nasi Koledzy w trakcie OBT takich pojazdów lub dP, ale nasze branżowe organizacje. Bo one muszą wreszcie zająć się prawdziwymi i najważniejszymi problemami, które nam codziennie doskwierają. A nie pierdołami i bzdurami, które mają tylko promować ich kierownictwo.
Jeśli w tej sprawie od lat skandalicznie milczy MI i TDT, to nie pozostaje nam nic innego, jak zwrócić się w tej sprawie do własnego nadzoru w swoim WK/starostwie. Powinni to zrobić właściciele naszych SKP. Bo szablon stosownego wniosku od dnia 27 lutego br jest już dostępny. Wystarczy mała korekta w treści.3
Polecam trzymanie się Prawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – –
1 źródło: https://elektrowoz.pl/transport/chelm-i-walbrzych-kupily-autobusy-na-wodor-i-wlasnie-sie-zorientowaly-ze-wodor-jest-drogi-apeluja-w-ministerstwie/
2 https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/odpowiedz-dtd-w-sprawie-bt-pojazdow-elektrycznych-hybrydowych-i-zasilanych-wodorem/?highlight=wod%C3%B3r
3 https://www.diagnostasamochodowy.pl/2025/szablon-wniosku-dla-kazdego-wlasciciela-skp-do-rozpropagowania/
13 marca 2025 @ 07:34
Mogą odmówić wykonywania takich badań i włos im z głowy nie spadnie. Z dwojga złego lepiej postąpić tak niż odpowiadać za wysadzenie autobusu w „luft” robiąc badanie jako wróżbita.
13 marca 2025 @ 08:46
dP jest już zdaje się na emeryturze i zamiast przejmować się BRD mógłby spokojnie w fotelu przed telewizorem popcorn zajadając oglądać jaka piękna katastrofa.
Po co się martwić skoro mamy urzędników DTD, wysokiej klasy specjalistki, które doświadczenie zawodowe zdobyły w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. To te Panie mają od kilku lat płacone za martwienie się i zapewne nawet za to pobierają premię. A do tego nad ich bezbłędną pracą czuwa fachowiec z PSL-u. Jesteśmy w dobry rękach, nie bój żaby. 😉
Kolegom na SKP pozostaje kreatywność.
Być może dobrym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z Polskim Towarzystwem Kynologicznym w celu dobrania odpowiedniej rasy psa, który potrafiłby wykryć wszelkie nieszczelności.
Można też próbować szukać nieszczelności podpaloną gazetą ale wtedy trzeba się wykazać niebywałym refleksem, więc nie polecam.
A można też klepnąć P, bo przecież nikt nie udowodni, że był niesprawny.