WODÓR A SPRAWA POLSKA, W TYM SPRAWA NASZYCH SKP

Rate this post

Wodór w teorii i w praktyce naszych Okręgowych SKP.

W moim mieście buduje się stacja tankowania wodorem. Śmiać się czy płakać?

Pozwólcie, że na początek zacytuję:

Tymczasem przełom 2024/2025 był dla wodoru czarnym okresem.

Na początku grudnia 2024 roku wyszło na jaw, że aż 15 procent samochodów FCEV w Korei Południowej – kraj jest światowym liderem we wdrażaniu gazu w transporcie – 1 463 z 9 482 sztuk, głównie Hyundaiów Nexo, ma nieszczelności w instalacji gazowej.

Pod koniec grudnia doszło najpierw do wybuchu autobusu, następnie, kilka dni później, do pożaru na stacji tankowania wodoru. Obowiązkowa inspekcja wykazała nieszczelności w aż 11 procent autobusów FCEV. H2 jest gazem lekkim, łatwo uciekającym, wybitnie wybuchowym.

Początek stycznia 2025 r., to pożar siedmiu autobusów, około 1 procenta europejskiego taboru takich pojazdów. Klamrą spektakularnego rozwoju „paliwa przyszłości” była decyzja Polenergii sprzed dosłownie kilku dni. Firma wycofała się z przetargu na dostarczanie gazu w Rzeszowie, nie podpisała umowy. Jako przyczynę podano „ocenę ryzyka projektu związaną ze zidentyfikowanymi wątpliwościami natury prawnej oraz z zagrożeniem terminowego odbioru dostaw wodoru”. Rzeszów będzie miał autobusy, tyle że bez paliwa. Gaz może dostarczy ktoś inny, a może ktoś zauważy, że pojazdy da się eksploatować na baterii…1

Koledzy dzwonią, media donoszą, branżowe organizacje nie wiedzą, ministerialni urzędnicy tradycyjnie milczą z wypiekami wstydu na twarzy, bo są spóźnieni o prawie dekadę (za milczącą akceptacja naszych branżowych organizacji!).

Kolega po raz wtóry dzwoni zdenerwowany, bo otrzymał informację, że zjadą mu niedługo na jego Okręgową SKP wodorowe autobusy, w które zaopatrzył się nieopatrznie jego samorząd. To już kolejny samorząd w Polsce. A my nadal nie mamy listy usterek i nawet jak wiemy co kontrolować, to nie wiemy jak i czym…..

O problematyce tej oraz o stanie ministerialnych prac w tym zakresie pisaliśmy kilkakrotnie w drugiej połowie 2023 r.2 Od tego czasu nic się nie zmieniło i wydaje się, że nikomu już nie zależy na postępie prac w tym zakresie (tylko dzwoniącemu Koledze i naszej redakcji?).

A tu kolejne samorządy dokonały zakupu tych i takich autobusów. Nikt z kupujących (gamonie?) nie przewidział, że stosunkowo szybko trzeba będzie robić im OBT? Już nie mówiąc/pisząc o zawrotnych cenach użytkowania tych i takich pojazdów, bo paliwo wodorowe jest o wiele droższe od tradycyjnych paliw na rynku. W pierwszej chwili myślałem dzwonić do tamtejszych Kolegów pytając, jak dokonali kontroli tych i takich instalacji wodorowych w tych autobusach oraz w oparciu o jakie przepisy. Ale zrezygnowałem, bo ile tych stresów można przyjąć za sprawą niekompetentnych i niedouczonych urzędników?

Myślę, że tu może pomóc metoda Elona Muska, który postawił brutalne ultimatum tysiącom pracowników amerykańskiej administracji federalnej. „Wszyscy zatrudnieni na państwowych stanowiskach muszą zdać raport z pracy z ostatniego tygodnia — inaczej zostaną zwolnieni.” Takie samo ultimatum należy postawić urzędnikom MI. Niech wytłumaczą się w ciągu tygodnia, dlaczego nadal nie ma waloryzacji Cennika BT na SKP, dlaczego nie wdrożono jeszcze Naszej Rewolucyjnej Dyrektywy 45/2014 w całym jej zakresie (!!!), dlaczego kłamali w sprawie homologacji od 2016 r. (!), dlaczego jeszcze nie wdrożono przepisów „wodorowych”, itd., itp., et’cetera i co oni tam właściwie robią każdego dnia?

Inną jest sprawą, że tą problematyką nie powinni zajmować się nasi Koledzy w trakcie OBT takich pojazdów lub dP, ale nasze branżowe organizacje. Bo one muszą wreszcie zająć się prawdziwymi i najważniejszymi problemami, które nam codziennie doskwierają. A nie pierdołami i bzdurami, które mają tylko promować ich kierownictwo.

Jeśli w tej sprawie od lat skandalicznie milczy MI i TDT, to nie pozostaje nam nic innego, jak zwrócić się w tej sprawie do własnego nadzoru w swoim WK/starostwie. Powinni to zrobić właściciele naszych SKP. Bo szablon stosownego wniosku od dnia 27 lutego br jest już dostępny. Wystarczy mała korekta w treści.3

Polecam trzymanie się Prawa

dziadek Piotra

– – – – – – – – –

Loading