WK W KRAKOWIE W RUINIE PRAWNEJ, CZYLI DECYZJE BEZ PODSTAWY PRAWNEJ

Rate this post

Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa oraz tamtejszego SKO bez podstawy prawnej. Czyli Kraków w prawnej ruinie (jak zdecydowana większość naszych WK/starostw?) i nielegalne przypadki naszej siermiężnej rzeczywistości, jeśli chodzi o zakres zmian konstrukcyjnych przyczepy, gdzie dokonano tzw. „zmian konstrukcyjnych”, gdy po prawdzie nie było żadnych zmian konstrukcyjnych. Jest też tu ważny aspekt „homologacji” i jej znaczenia dla BRD, cyt.:

W procesie homologacji cało pojazdowej homologację uzyskuje m.in. układ hamulcowy dla konkretnej masy całkowitej pojazdu, a normy bezpieczeństwa technicznego dla samochodów do przewozu osób i ich bagażu (M3 – autobus) są bardziej restrykcyjne niż dla samochodów skonstruowanych głównie do przewozu ładunków (kategoria N). Zmiana DMC pojazdu i zmiana masy własnej pojazdu to istotne zmiany mające niewątpliwie wpływ na BRD, a zwłaszcza zdrowie i życie ludzi.

Ponadto mamy tu także bardzo ważny wątek zmian konstrukcyjnych, których istotą jest możliwość zwiększenia DMC (sic!).

A wracając do meritum sprawy warto też zacytować, co o urzędniczych decyzjach w tej sprawie powiedział WSA, cyt.:

Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”1

Ta rozprawa WSA w Krakowie odbyła się niedawno, bo 2 kwietnia 2025 r. Dotyczyła skargi I. L. na decyzję SKO w Krakowie z 28 maja 2024 r., w przedmiocie odmowy dokonania zmiany danych pojazdu w DR.

Ponadto, nieco wcześniej Prezydent Miasta Krakowa decyzją z 28 marca 2024 r. odmówił skarżącemu dokonania zmian danych pojazdu marki F., w związku z zawiadomieniem o dokonaniu zmian konstrukcyjnych polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg.

Jeszcze wcześniej, bo 9 listopada 2023 r. wpłynęło zawiadomienie o dokonaniu zmian konstrukcyjnych tego pojazdu marki F., polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg. Do wniosku dołączono:

  • oświadczenie z dnia 31 października 2023 r. producenta pojazdu – F. Sp. z o.o.2,

  • oświadczenie z dnia 5 lipca 2022 r. o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów3,

  • świadectwo zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. dot. pojazdu opisanego w homologacji (…).

Organ zauważył, że w treści oświadczenia o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów dołączonego do zawiadomienia, zamieszczono dane pojazdu różniące się od danych zamieszczonych w oświadczeniu producenta będącego jednym z dokumentów, na podstawie których zarejestrowano pojazd.

Ustalono także, że:

  1. decyzją z dnia 28 listopada 2022 r. orzeczono o zarejestrowaniu pojazdu wydając DR oraz zalegalizowaną TR.4

  2. do wniosku – zawiadomienia o dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe – nie dołączono wymaganych dokumentów.5

  3. skarżący właściciel/użytkownik przyczepy wyjaśnił, iż w jego ocenie zmiana nośności przyczepy w zakresie wytrzymałości konstrukcji jest dozwolona i nie jest zabroniona. Dodatkowo wskazał, iż w przyczepie nie były dokonane żadne zmiany konstrukcyjne.

WSA w Krakowie stwierdził, że, cyt.:

... skarga jest zasadna, chociaż z innych względów niż w niej podniesionych. Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”

Problematyka formy prawnej załatwienia wniosku o dokonanie zmiany wpisów w DR, bądź też odmowa dokonania takiej zmiany była przedmiotem rozważań NSA w wyroku z 28 czerwca 2024 r. sygn. akt II GSK 2100/23.

Zaś wątpliwości co do formy prawnej załatwienia sprawy o rejestrację pojazdu w świetle ustawy PoRD oraz co do charakteru prawnego DR wyjaśnił NSA.6 DR spełnia podwójną rolę: potwierdza wydanie decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu oraz jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu.7

W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę zawartych w DR danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, wynikającą ze zmiany właściwych,8 do wniosku dołącza się:

1) dowód rejestracyjny;

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

Tym samym zmiana danych zawartych w DR, nie objętych decyzją o rejestracji, jest dopuszczalna bez konieczności zmiany decyzji rejestracyjnej (sic!)! Przepisy dotyczące procedury administracyjnej nie przewidują dla czynności materialno-technicznej, która nie jest decyzją administracyjną, waloru ostateczności, toteż jej zmiana jest możliwa w każdym czasie. Dlatego organ I instancji wydał decyzję administracyjną, dla wydania której brak jest podstaw w przepisach prawa materialnego. Także decyzja SKO w Krakowie utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie odmowy dokonania zmian danych pojazdu, jest pozbawiona podstawy materialnoprawnej, a w konsekwencji zachodziła konieczność stwierdzenia jej nieważności oraz decyzji ją poprzedzającej – na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., jako wydanych bez podstawy prawnej.

Tym samym, dokonanie wpisu, jak i odmowa dokonania zmian w dokumencie rejestracyjnym pojazdu winna być postrzegana jako czynność materialno-techniczna, o której dokonaniu (braku dokonania) należy poinformować skarżącego wyłącznie poprzez pismo informacyjne.

Więc po co te koszty i te kosztowne i czasochłonne procedury? Aby uzasadnić te liczne etaty w tamtejszym WK/starostwie? A co z tym brakiem znajomości obowiązującego Prawa w tym UM Krakowa. Nie ma tam żadnego radcy prawnego? A jeśli już jest, to po znajomości a nie po konkursie wiedzy?

Pytania, pytania i pytania

dziadek Piotra

– – – – – – – – – – – –

1 III SA/Kr 1288/24 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2025-04-02; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-08-09; Symbol z opisem: 6039 Inne, o symbolu podstawowym 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy, BRD; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: stwierdzono nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej decyzji I instancji;

2 W treści oświadczenia z dnia 31 października 2023 r. wskazano m.in. że dokument przygotowano na prośbę użytkownika ww. pojazdu, iż pojazd ten jest technicznie przystosowany do dopuszczalnej masy całkowitej w zakresie 2700 kg oraz że producent wydaje zgodę na zwiększenie wartości dopuszczalnej masy całkowitej z 1100 kg do 1850 kg.

3 W treści dołączonego do zawiadomienia świadectwa zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. zamieszczono dane różniące się od danych zamieszczonych w świadectwie zgodności pojazdu kompletnego będącym jednym z dokumentów na podstawie których zarejestrowano pojazd m.in. w zakresie wersji pojazdu. Organ wskazał, że zwrócił się do producenta pojazdu F. Sp. z o.o. o wyjaśnienie przyczyn ponownego wydania dokumentów związanych z homologacją pojazdu. W dniu 15 lutego 2024 r. wpłynęły wyjaśnienia.

4 Zarejestrowanie pojazdu nastąpiło na podstawie dokumentów potwierdzających prawidłowe dane pojazdu. Okoliczność tą potwierdził producent pojazdu.

5 W sprawie nie znaleziono podstaw do zmiany dotychczasowej decyzji o rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym lub w centralnej ewidencji pojazdu.

6 w składzie siedmiu sędziów w uchwale z dnia 24 września 2001 r., sygn. akt OPS 6/01

7 Nie będąc decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572) – dalej: k.p.a., jako dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy administracji publicznej w zakresie ich działania, stanowi jednak potwierdzenie wcześniejszego uzyskania pozytywnej decyzji o rejestracji pojazdu.

8 określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 5a ustawy, warunków technicznych,

Loading