Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa oraz tamtejszego SKO bez podstawy prawnej. Czyli Kraków w prawnej ruinie (jak zdecydowana większość naszych WK/starostw?) i nielegalne przypadki naszej siermiężnej rzeczywistości, jeśli chodzi o zakres zmian konstrukcyjnych przyczepy, gdzie dokonano tzw. „zmian konstrukcyjnych”, gdy po prawdzie nie było żadnych zmian konstrukcyjnych. Jest też tu ważny aspekt „homologacji” i jej znaczenia dla BRD, cyt.:
„W procesie homologacji cało pojazdowej homologację uzyskuje m.in. układ hamulcowy dla konkretnej masy całkowitej pojazdu, a normy bezpieczeństwa technicznego dla samochodów do przewozu osób i ich bagażu (M3 – autobus) są bardziej restrykcyjne niż dla samochodów skonstruowanych głównie do przewozu ładunków (kategoria N). Zmiana DMC pojazdu i zmiana masy własnej pojazdu to istotne zmiany mające niewątpliwie wpływ na BRD, a zwłaszcza zdrowie i życie ludzi.”
Ponadto mamy tu także bardzo ważny wątek zmian konstrukcyjnych, których istotą jest możliwość zwiększenia DMC (sic!).
A wracając do meritum sprawy warto też zacytować, co o urzędniczych decyzjach w tej sprawie powiedział WSA, cyt.:
„Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”1
Ta rozprawa WSA w Krakowie odbyła się niedawno, bo 2 kwietnia 2025 r. Dotyczyła skargi I. L. na decyzję SKO w Krakowie z 28 maja 2024 r., w przedmiocie odmowy dokonania zmiany danych pojazdu w DR.
Ponadto, nieco wcześniej Prezydent Miasta Krakowa decyzją z 28 marca 2024 r. odmówił skarżącemu dokonania zmian danych pojazdu marki F., w związku z zawiadomieniem o dokonaniu zmian konstrukcyjnych polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg.
Jeszcze wcześniej, bo 9 listopada 2023 r. wpłynęło zawiadomienie o dokonaniu zmian konstrukcyjnych tego pojazdu marki F., polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg. Do wniosku dołączono:
oświadczenie z dnia 31 października 2023 r. producenta pojazdu – F. Sp. z o.o.2,
oświadczenie z dnia 5 lipca 2022 r. o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów3,
świadectwo zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. dot. pojazdu opisanego w homologacji (…).
Organ zauważył, że w treści oświadczenia o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów dołączonego do zawiadomienia, zamieszczono dane pojazdu różniące się od danych zamieszczonych w oświadczeniu producenta będącego jednym z dokumentów, na podstawie których zarejestrowano pojazd.
Ustalono także, że:
decyzją z dnia 28 listopada 2022 r. orzeczono o zarejestrowaniu pojazdu wydając DR oraz zalegalizowaną TR.4
do wniosku – zawiadomienia o dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe – nie dołączono wymaganych dokumentów.5
skarżący właściciel/użytkownik przyczepy wyjaśnił, iż w jego ocenie zmiana nośności przyczepy w zakresie wytrzymałości konstrukcji jest dozwolona i nie jest zabroniona. Dodatkowo wskazał, iż w przyczepie nie były dokonane żadne zmiany konstrukcyjne.
WSA w Krakowie stwierdził, że, cyt.:
„... skarga jest zasadna, chociaż z innych względów niż w niej podniesionych. Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”
Problematyka formy prawnej załatwienia wniosku o dokonanie zmiany wpisów w DR, bądź też odmowa dokonania takiej zmiany była przedmiotem rozważań NSA w wyroku z 28 czerwca 2024 r. sygn. akt II GSK 2100/23.
Zaś wątpliwości co do formy prawnej załatwienia sprawy o rejestrację pojazdu w świetle ustawy PoRD oraz co do charakteru prawnego DR wyjaśnił NSA.6 DR spełnia podwójną rolę: potwierdza wydanie decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu oraz jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu.7
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę zawartych w DR danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, wynikającą ze zmiany właściwych,8 do wniosku dołącza się:
1) dowód rejestracyjny;
2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
Tym samym zmiana danych zawartych w DR, nie objętych decyzją o rejestracji, jest dopuszczalna bez konieczności zmiany decyzji rejestracyjnej (sic!)! Przepisy dotyczące procedury administracyjnej nie przewidują dla czynności materialno-technicznej, która nie jest decyzją administracyjną, waloru ostateczności, toteż jej zmiana jest możliwa w każdym czasie. Dlatego organ I instancji wydał decyzję administracyjną, dla wydania której brak jest podstaw w przepisach prawa materialnego. Także decyzja SKO w Krakowie utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie odmowy dokonania zmian danych pojazdu, jest pozbawiona podstawy materialnoprawnej, a w konsekwencji zachodziła konieczność stwierdzenia jej nieważności oraz decyzji ją poprzedzającej – na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., jako wydanych bez podstawy prawnej.
Tym samym, dokonanie wpisu, jak i odmowa dokonania zmian w dokumencie rejestracyjnym pojazdu winna być postrzegana jako czynność materialno-techniczna, o której dokonaniu (braku dokonania) należy poinformować skarżącego wyłącznie poprzez pismo informacyjne.
Więc po co te koszty i te kosztowne i czasochłonne procedury? Aby uzasadnić te liczne etaty w tamtejszym WK/starostwie? A co z tym brakiem znajomości obowiązującego Prawa w tym UM Krakowa. Nie ma tam żadnego radcy prawnego? A jeśli już jest, to po znajomości a nie po konkursie wiedzy?
Pytania, pytania i pytania
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1III SA/Kr 1288/24 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2025-04-02; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-08-09; Symbol z opisem: 6039 Inne, o symbolu podstawowym 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy, BRD; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: stwierdzono nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej decyzji I instancji;
2W treści oświadczenia z dnia 31 października 2023 r. wskazano m.in. że dokument przygotowano na prośbę użytkownika ww. pojazdu, iż pojazd ten jest technicznie przystosowany do dopuszczalnej masy całkowitej w zakresie 2700 kg oraz że producent wydaje zgodę na zwiększenie wartości dopuszczalnej masy całkowitej z 1100 kg do 1850 kg.
3W treści dołączonego do zawiadomienia świadectwa zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. zamieszczono dane różniące się od danych zamieszczonych w świadectwie zgodności pojazdu kompletnego będącym jednym z dokumentów na podstawie których zarejestrowano pojazd m.in. w zakresie wersji pojazdu. Organ wskazał, że zwrócił się do producenta pojazdu F. Sp. z o.o. o wyjaśnienie przyczyn ponownego wydania dokumentów związanych z homologacją pojazdu. W dniu 15 lutego 2024 r. wpłynęły wyjaśnienia.
4Zarejestrowanie pojazdu nastąpiło na podstawie dokumentów potwierdzających prawidłowe dane pojazdu. Okoliczność tą potwierdził producent pojazdu.
5W sprawie nie znaleziono podstaw do zmiany dotychczasowej decyzji o rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym lub w centralnej ewidencji pojazdu.
6w składzie siedmiu sędziów w uchwale z dnia 24 września 2001 r., sygn. akt OPS 6/01
7Nie będąc decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572) – dalej: k.p.a., jako dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy administracji publicznej w zakresie ich działania, stanowi jednak potwierdzenie wcześniejszego uzyskania pozytywnej decyzji o rejestracji pojazdu.
8określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 5a ustawy, warunków technicznych,
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
kwi 23 2025
WK W KRAKOWIE W RUINIE PRAWNEJ, CZYLI DECYZJE BEZ PODSTAWY PRAWNEJ
Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa oraz tamtejszego SKO bez podstawy prawnej. Czyli Kraków w prawnej ruinie (jak zdecydowana większość naszych WK/starostw?) i nielegalne przypadki naszej siermiężnej rzeczywistości, jeśli chodzi o zakres zmian konstrukcyjnych przyczepy, gdzie dokonano tzw. „zmian konstrukcyjnych”, gdy po prawdzie nie było żadnych zmian konstrukcyjnych. Jest też tu ważny aspekt „homologacji” i jej znaczenia dla BRD, cyt.:
„W procesie homologacji cało pojazdowej homologację uzyskuje m.in. układ hamulcowy dla konkretnej masy całkowitej pojazdu, a normy bezpieczeństwa technicznego dla samochodów do przewozu osób i ich bagażu (M3 – autobus) są bardziej restrykcyjne niż dla samochodów skonstruowanych głównie do przewozu ładunków (kategoria N). Zmiana DMC pojazdu i zmiana masy własnej pojazdu to istotne zmiany mające niewątpliwie wpływ na BRD, a zwłaszcza zdrowie i życie ludzi.”
Ponadto mamy tu także bardzo ważny wątek zmian konstrukcyjnych, których istotą jest możliwość zwiększenia DMC (sic!).
A wracając do meritum sprawy warto też zacytować, co o urzędniczych decyzjach w tej sprawie powiedział WSA, cyt.:
„Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”1
Ta rozprawa WSA w Krakowie odbyła się niedawno, bo 2 kwietnia 2025 r. Dotyczyła skargi I. L. na decyzję SKO w Krakowie z 28 maja 2024 r., w przedmiocie odmowy dokonania zmiany danych pojazdu w DR.
Ponadto, nieco wcześniej Prezydent Miasta Krakowa decyzją z 28 marca 2024 r. odmówił skarżącemu dokonania zmian danych pojazdu marki F., w związku z zawiadomieniem o dokonaniu zmian konstrukcyjnych polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg.
Jeszcze wcześniej, bo 9 listopada 2023 r. wpłynęło zawiadomienie o dokonaniu zmian konstrukcyjnych tego pojazdu marki F., polegających na podniesieniu DMC pojazdu do 1850 kg. Do wniosku dołączono:
oświadczenie z dnia 31 października 2023 r. producenta pojazdu – F. Sp. z o.o.2,
oświadczenie z dnia 5 lipca 2022 r. o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów3,
świadectwo zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. dot. pojazdu opisanego w homologacji (…).
Organ zauważył, że w treści oświadczenia o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów dołączonego do zawiadomienia, zamieszczono dane pojazdu różniące się od danych zamieszczonych w oświadczeniu producenta będącego jednym z dokumentów, na podstawie których zarejestrowano pojazd.
Ustalono także, że:
decyzją z dnia 28 listopada 2022 r. orzeczono o zarejestrowaniu pojazdu wydając DR oraz zalegalizowaną TR.4
do wniosku – zawiadomienia o dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe – nie dołączono wymaganych dokumentów.5
skarżący właściciel/użytkownik przyczepy wyjaśnił, iż w jego ocenie zmiana nośności przyczepy w zakresie wytrzymałości konstrukcji jest dozwolona i nie jest zabroniona. Dodatkowo wskazał, iż w przyczepie nie były dokonane żadne zmiany konstrukcyjne.
WSA w Krakowie stwierdził, że, cyt.:
„... skarga jest zasadna, chociaż z innych względów niż w niej podniesionych. Sąd stwierdził bowiem wydanie decyzji bez podstawy prawnej, które skutkować musiało stwierdzeniem nieważności zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej.”
Problematyka formy prawnej załatwienia wniosku o dokonanie zmiany wpisów w DR, bądź też odmowa dokonania takiej zmiany była przedmiotem rozważań NSA w wyroku z 28 czerwca 2024 r. sygn. akt II GSK 2100/23.
Zaś wątpliwości co do formy prawnej załatwienia sprawy o rejestrację pojazdu w świetle ustawy PoRD oraz co do charakteru prawnego DR wyjaśnił NSA.6 DR spełnia podwójną rolę: potwierdza wydanie decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu oraz jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie zarejestrowanego pojazdu do ruchu.7
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę zawartych w DR danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, wynikającą ze zmiany właściwych,8 do wniosku dołącza się:
1) dowód rejestracyjny;
2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
Tym samym zmiana danych zawartych w DR, nie objętych decyzją o rejestracji, jest dopuszczalna bez konieczności zmiany decyzji rejestracyjnej (sic!)! Przepisy dotyczące procedury administracyjnej nie przewidują dla czynności materialno-technicznej, która nie jest decyzją administracyjną, waloru ostateczności, toteż jej zmiana jest możliwa w każdym czasie. Dlatego organ I instancji wydał decyzję administracyjną, dla wydania której brak jest podstaw w przepisach prawa materialnego. Także decyzja SKO w Krakowie utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie odmowy dokonania zmian danych pojazdu, jest pozbawiona podstawy materialnoprawnej, a w konsekwencji zachodziła konieczność stwierdzenia jej nieważności oraz decyzji ją poprzedzającej – na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., jako wydanych bez podstawy prawnej.
Tym samym, dokonanie wpisu, jak i odmowa dokonania zmian w dokumencie rejestracyjnym pojazdu winna być postrzegana jako czynność materialno-techniczna, o której dokonaniu (braku dokonania) należy poinformować skarżącego wyłącznie poprzez pismo informacyjne.
Więc po co te koszty i te kosztowne i czasochłonne procedury? Aby uzasadnić te liczne etaty w tamtejszym WK/starostwie? A co z tym brakiem znajomości obowiązującego Prawa w tym UM Krakowa. Nie ma tam żadnego radcy prawnego? A jeśli już jest, to po znajomości a nie po konkursie wiedzy?
Pytania, pytania i pytania
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Kr 1288/24 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2025-04-02; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-08-09; Symbol z opisem: 6039 Inne, o symbolu podstawowym 603; Hasła tematyczne: Ruch drogowy, BRD; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: stwierdzono nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej decyzji I instancji;
2 W treści oświadczenia z dnia 31 października 2023 r. wskazano m.in. że dokument przygotowano na prośbę użytkownika ww. pojazdu, iż pojazd ten jest technicznie przystosowany do dopuszczalnej masy całkowitej w zakresie 2700 kg oraz że producent wydaje zgodę na zwiększenie wartości dopuszczalnej masy całkowitej z 1100 kg do 1850 kg.
3 W treści dołączonego do zawiadomienia świadectwa zgodności pojazdu kompletnego z dnia 5 lipca 2022 r. zamieszczono dane różniące się od danych zamieszczonych w świadectwie zgodności pojazdu kompletnego będącym jednym z dokumentów na podstawie których zarejestrowano pojazd m.in. w zakresie wersji pojazdu. Organ wskazał, że zwrócił się do producenta pojazdu F. Sp. z o.o. o wyjaśnienie przyczyn ponownego wydania dokumentów związanych z homologacją pojazdu. W dniu 15 lutego 2024 r. wpłynęły wyjaśnienia.
4 Zarejestrowanie pojazdu nastąpiło na podstawie dokumentów potwierdzających prawidłowe dane pojazdu. Okoliczność tą potwierdził producent pojazdu.
5 W sprawie nie znaleziono podstaw do zmiany dotychczasowej decyzji o rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym lub w centralnej ewidencji pojazdu.
6 w składzie siedmiu sędziów w uchwale z dnia 24 września 2001 r., sygn. akt OPS 6/01
7 Nie będąc decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024 r. poz. 572) – dalej: k.p.a., jako dokument urzędowy sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy administracji publicznej w zakresie ich działania, stanowi jednak potwierdzenie wcześniejszego uzyskania pozytywnej decyzji o rejestracji pojazdu.
8 określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 i 5a ustawy, warunków technicznych,
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: BRD, homologacja, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), PRZYCZEPA, rejestracja pojazdu, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), stan techniczny przyczep, starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu, zmiany konstrukcyjne