lut 28 2025
WK BEZ WINY (?) PRZY REJESTRACJI POJAZDÓW SPOZA UE
Rejestracja pojazdów z państw trzecich i wydziały komunikacji „bez winy”? – podsumowanie posiedzenia Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST
Resort Infrastruktury będzie bronić stanowiska, że wydziały komunikacji nie popełniły błędów w stosowaniu przepisów prawa przy rejestracji ciągników z Białorusi.
W poniedziałek, 24 lutego, odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dyskusja toczyła się głównie wokół problematyki związanej z rejestracją pojazdów sprowadzanych z państw trzecich w kontekście niedawnych wyroków NSA (…).
ZPP apeluje, MI zapowiada zmiany
Związek Powiatów Polskich zainicjował dyskusję związaną z rejestracją pojazdów sprowadzanych z państw trzecich w kontekście wyroków NSA z 4 grudnia 2024 r., w których to Sąd stwierdził, że w sprawie decyzji dotyczących rejestracji ciągników sprowadzonych z Białorusi MTZ Belarus doszło do naruszenia prawa.
– W praktyce te orzeczenia NSA wpłynęły negatywnie na sytuację właścicieli takich pojazdów, na działalność przedsiębiorców, którzy zajmują się sprowadzaniem pojazdów z zagranicy, nie tylko z państw członkowskich Unii Europejskiej, ale również z państw trzecich jak Stany Zjednoczone, Kanada. I to w praktyce odbiło się bardzo różnorodną praktyką wydziałów komunikacji w starostwach powiatowych, w zakresie rejestracji pojazdów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej.
Do nas, do Związku Powiatów Polskich, już od pewnego czasu wpływają regularnie zapytania, abyśmy pomogli w rozwikłaniu tych zagadnień – mówił Przemysław Matysiak. – (…) zdarzają się przypadki, kiedy [pracownicy wydziałów komunikacji w starostwach powiatowych – przyp. red.] są wzywani czy byli wzywani do prokuratury celem odbycia wizyty pod kątem tego czy czasem nie przekroczyli uprawnień lub nie dopełnili obowiązków; to chodzi o przestępstwo z artykułu 231 kodeksu karnego; generalnie o to, czy w danej sytuacji doszło przy tej rejestracji ciągnika MTZ Belarus do rażącego naruszenia prawa.
W trakcie spotkań, które odbyły się w styczniu 2025 r. z udziałem strony samorządowej, przedstawiciele Ministerstwa wskazywali, że projekt zmian legislacyjnych w obszarze rejestracji pojazdów i homologacji jest przygotowany i oczekuje na wpis do wykazu prac legislacyjnych. Jednak do dnia posiedzenia Zespołu resort nie przedstawił projektu. Nie było o nim również jakiejkolwiek wzmianki w wykazie prac legislacyjnych resortu.
Jak zauważył Przemysław Matysiak, w ubiegłym tygodniu zarówno do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również do Ministerstwa Infrastruktury, zaczęły wpływać interpelacje poselskie dotyczące tego tematu. W odpowiedzi Ministra i Rozwoju Wsi znalazł się następujący fragment:
Z informacji przekazanych przez resort infrastruktury wynika, że aktualnie finalizowane są prace nad przygotowaniem zmian do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, których celem będzie m.in. stworzenie nowej, precyzyjnej procedury dopuszczenia do ruchu w RP pojazdów z krajów trzecich i rozstrzygnięcie kwestii możliwych odmiennych interpretacji przepisów prawa w tym zakresie. Projektowane przepisy będą zawierały także przepis abolicyjny, poprzez który stan zastany wobec m.in. ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium RP z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych na obszarze RP bez dokumentów homologacyjnych, będzie mógł pozostać utrzymany tak, aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty użytkujące te pojazdy.
Obecna na posiedzeniu Olga Tworek, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, przekazała, że projekt ustawy, wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych MI oraz OSR są już przygotowane, ale uzgadniane są aktualnie z Departamentem Prawnym ostatnie zapisy. Prawdopodobnie, w przeciągu kilku dni, projekt trafi do Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu.
– Trwało to długo (…), ponieważ projekt reguluje nie tylko ten obszar związany z dopuszczeniem do ruchu pojazdów z krajów trzecich od strony homologacyjnej przede wszystkim, ale także wdrażamy inne regulacje, między innymi te związane z nadzorem rynku, ponieważ przy procedowaniu ustawy homologacyjnej uchylono przepisy związane z wycofywaniem chociażby pojazdów z obrotu, karami administracyjnymi z tym związanymi – mówiła Olga Tworek. – W chwili obecnej mamy pewną lukę prawną. Chcemy w tym projekcie tę lukę uzupełnić, (…) stworzyć taki spójny system (…) Dodatkowo wdrażamy też przepisy związane z elektronicznymi świadectwami zgodności, ponieważ wymaga od nas tego prawo unijne i mamy tutaj też terminy określone w prawie unijnym, więc musieliśmy również ten komponent w ustawie odzwierciedlić. (…) jeżeli chodzi o sam projekt, to mogę zdradzić, że przewidujemy rzeczywiście precyzyjne określenie, w jakich przypadkach, jaki pojazd, skąd pochodzący powinien być poddany jakiemu badaniu. Będzie to się odbywało na zasadzie krajowego indywidualnego dopuszczenia. Będzie ta procedura podzielona na 2 „odnogi”. Będą specjalne zasady dla pojazdów, które nie są już pojazdami nowymi (…) będziemy jako resort bronić stanowiska że jeżeli chodzi o stosowanie przepisów prawa no to wydziały komunikacji nie popełniły błędów i w tym kierunku zmierzamy.
Resort przekazał również, że nowa regulacja ma liczyć 50 stron. Projekt zostanie przedstawiony stronie samorządowej dopiero po wpisaniu go do wykazu prac legislacyjnych. Przedtem być może dojdzie do spotkania on-line, podczas którego – w ramach prezentacji – Ministerstwo Infrastruktury przedstawi założenia aktu. Po otrzymaniu projektu ustawy ZPP roześle do swoich członków ankiety z prośbą o zgłaszanie uwag.
Odnosząc się do dotychczasowych postępowań prokuratorskich, Olga Tworek zapowiedziała, że na 12 marca br. zaplanowane jest spotkanie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisława Bukowca z Ministrem Sprawiedliwości i Prokuratorem Krajowym przy udziale Ministra Rolnictwa, w celu omówienia tego tematu.
(…)
Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich zwrócił się (…) z prośbą – o rewizję przepisów związanych z brakiem możliwości rejestracji pojazdu, który nie ma badania technicznego o postawienie tego punktu na kolejnym posiedzeniu Zespołu.
– W polskim prawie nie jest nigdzie zapisane, że nie można nabyć pojazdu, który jest uszkodzony. Ktoś, kto skonstruował te przepisy, nie do końca wiedział, jak wygląda rzeczywistość – mówił, dzieląc się przykładem ze swojego życia, dotyczącym problemu zarejestrowania uszkodzonego pojazdu.
Olga Tworek potwierdziła, że zostały przygotowane propozycje zmian legislacyjnych w tym zakresie. Kwestie, co do których nie udało się wypracować kompromisowego stanowiska, między innymi w kontekście obowiązku rejestracji np. przy naprawach, nadal są dyskutowane.
(…).
Śr., 26 Lt. 2025
Dodane przez: Anna Dąbrowska
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
źródło: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/75713-rejestracja-pojazdow-z-panstw-trzecich-i-wydzialy-komunikacji-bez-winy-podsumowanie-posiedzenia-zespolu-do-spraw-infrastruktury-urbanistyki-i-transportu-kwrist
28 lutego 2025 @ 08:50
„Resort Infrastruktury będzie bronić stanowiska, że wydziały komunikacji nie popełniły błędów w stosowaniu przepisów prawa przy rejestracji ciągników z Białorusi.”
A czego chce resort bronić, jak już ponoć to NSA prawomocnie orzekło?
Będą się z tym do TSUE do Strasburga odwoływać czy co ???
Ja chyba z racji na wiek za głupi już na to jestem, bo nie rozumiem działań DTD – gdzie sens, gdzie logika ?
Myślałem, że kwestię zbiorowego gwałcenia prawa na masową skalę przez urzędników WK po 2016 roku mamy już wyjaśnioną i prawomocnie potwierdzoną, a teraz co najwyżej ktoś zacznie szukać winnych.
Gdzie był TDT i KAS kiedy te rzęchy ktoś tu sprowadzał?
28 lutego 2025 @ 09:11
Rosjanie w takiej sytuacji zwykli mawiać ,, nada rjeszit problem ,, 🙂
Najlepiej ludziom z pewnej opcji politycznej wychodzi jak zwykle rozwiązywanie problemów, które sami stworzyli.
Niby blisko 40 lat temu skończyła się komuna ale ta maniera w wykonaniu Pana Rafała Webera i aniołków dwutygodniowego ministra A.G., które ciągle okupują DTD wiecznie żywa.
Czyżby Panu D.T. brakowało kadr, czy po prostu dba o parytet płci w urzędach ?
Sprawy luk prawnych w przepisach projektowanej ustawy o systemach homologacji pojazdów UC80, którymi dzisiaj dzielnie zajmuje się komisja połączonych sił (ministerialnych wraz z ZPP i Panem Przemysławem Matysiakiem na szpicy) były zgłaszane Ministerstwu Infrastruktury, TDT, Rzecznikowi MŚP, UOKiK, CBA już od kwietnia 2022 r.
W lutym 2023r składany był wniosek, w którym wszystkie te problemy jakie pojawią się po uchwaleniu ustawy, nad którymi pochyla się te Szacowne Grono były dokładnie opisane. Przesłany on został do ponad 20 instytucji (ministerstw, UOKiK, Rzecznika MŚP, organizacji branżowych), w tym do ZPP w dniu 14 lutego 2023 r.!
Żadna z organizacji branżowych nie poparła znajdujących się tam zarzutów. Czyżby nikt nie zadał sobie trudu przeczytania?
W publikacji dP z 12.02.2025 r znajduje się nawet relacja z posiedzenia Rady do spraw motoryzacji przy Rzeczniku MŚP z dnia 03 marca 2023 r., w której poruszany jest problem tworzonej luki prawnej w zakresie nadzoru rynku. Relacja jest potwierdzeniem, że ta luka była tworzona z pełną świadomością i determinacją przez kierownictwo DTD!
W sprawach, którymi dzisiaj zajmuje się Szacowne Grono specjalistów składana też była interpelacja poselska nr 39436 przez Posła Pawła Szramka.
Wszystko na nic.
Minister Rafał Weber i DTD w odpowiedzi na wniosek i dalszą z nim związaną korespondencję utrzymywali, że nie ma tam żadnych luk prawnych, że prawo Unii nie będzie naruszane, a w procedurach dopuszczeń indywidualnych też nic nie trzeba zmieniać.
Czynili to wszystko z pełną premedytacją.
Dzisiaj powinna przez rządzących zostać powołana inna komisja niż ta wyżej wymieniona.
To powinna być komisja śledcza, która by wyjaśniła, dlaczego podległe panu Mateuszowi Morawieckiemu organy państwa przez tyle lat tolerowały nielegalne udostępnianie białoruskich ciągników na rynku, nie reagowały na liczne zgłoszenia tego faktu, prokuratura umarzała postępowania, tworzono luki prawne w kolejnych aktach prawnych pomimo wytykanych wad, a teraz Ci sami ludzie proponują abolicję.
Natomiast dzisiaj pomimo toczących się śledztw oraz postępowań administracyjnych dotyczących uznania rejestracji za nieważne, oferty sprzedaży fabrycznie nowych nielegalnie zarejestrowanych ciągników ciągle widnieją na stronach najpopularniejszych portali ogłoszeniowych i każdy potencjalny konsument może nabyć sobie taki ciągnik.
Brawo Prezes UOKiK, brawo Dyrektor TDT, brawo Szef KAS !
Czy Pan Premier Donald Tusk za te draństwo chce teraz brać odpowiedzialność na siebie ???
28 lutego 2025 @ 10:32
Zapewne zapomną o pojazdach innych niż ciągniki i zrobią abolicję dotyczącą tylko Belarusów.
Bardzo ciekawe co znajdzie się na 50 stronach projektu zmian w prawie oraz czy zostanie uproszczona procedura dopuszczenia jednostkowego, w tym ustalone stawki i terminy za takie dopuszczenie.
28 lutego 2025 @ 11:33
Na następujący postulat dotyczący kwestii dopuszczeń indywidulanych :
,, Ponadto być może warto przy okazji uchwalania ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia określić ustawowo koszty jakie winien jest ponosić producent na rzecz uprawnionej jednostki badawczej – służby technicznej – dokonującej oceny pojazdu w procedurze dopuszczenia indywidualnego i procedurze homologacyjnej. Transparentność jest jedną z cech demokratycznego państwa prawa , dlatego mając na uwadze wiadomy zakres czynności jakie należy przeprowadzić w procesie oceny zgodności danego pojazdu to wydaje się być wskazanym by ceny takich badań były regulowane ustawowo i upublicznione tak samo jak ma to miejsce w przypadku badań technicznych prowadzonych przez stacje diagnostyczne. ,,
Sekretarz Stanu Rafał Weber udzielił odpowiedzi DTD-4.4400.24.2023 z dnia 04 kwietnia 2023 .r :
,, Odpowiadając natomiast na argumentację badań homologacyjnych wskazuję, że kwestie te nie są regulowane przepisami rozporządzeń unijnych transponowanych w ustawie o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Zgodnie z art.32 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 państwa członkowskie mogą pobierać opłaty tytułem procedowania procesu homologacji typu UE pojazdu, jak również mogą być pobierane opłaty tytułem wyznaczania służb technicznych. Na tej podstawie na terytorium RP już obecnie ustanowione są wysokości opłat za wydawanie dokumentów, o których mowa w ww. ustawie o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Jednocześnie opłaty za czynności dokonywane w ramach badań homologacyjnych przez służby techniczne są opłatami, których wysokość określają te służby. ,,
Tym samym rżnąc głupa Pan Minister Rafał Weber zabetonowywał status quo udając, że ustalanie z czapy cen za badanie w procedurze krajowego dopuszczenia indywidualnego przez służby techniczne (np. w wysokości 20 tys. PLN na pojazd) jest słuszne i chwalebne. Chociaż np. w RFN to cena kilkuset Euro.
To byłoby na tyle, na co pod rządami panów i pań z PiS-owskiego nadania mogli liczyć importerzy pojazdów spoza Unii.
Inne podejście do problemu zburzyło by bowiem niepisany układ gdzie wszechmogący Dyrektor TDT współdziałając ze służbą techniczną może ,,trzymać za jaja,, wszystkich importerów i przedsiębiorców z sektora MŚP.
Nie warto było burzyć układy, gdy taki Dyrektor TDT bądź inny powiązany dyrektor (np. z którejś ze służb technicznych) zawsze może się odwdzięczyć jakimś spadochronem w razie utraty ministerialnego stołka, jak już to miało miejsce w przypadku dyrektora Bogdana O.
28 lutego 2025 @ 11:48
To są kuriozalne sprawy, naprawdę!
MI wspólnie i w porozumieniu z DTD (resortem transportu) od 1 stycznia 2016 roku ochoczo „dymało” wszystkich Urzędników naszego nadzoru oraz ich przełożonych w każdym WK/starostwie w Polsce.
W ten sposób MI wydymało nie tylko urzędników, ale także ich (pożal się Boże) „prawników”, którzy nie wiedzieli o tym, że od 2004 roku jesteśmy już w UE i obowiązują nas wspólne i wspólnotowe rozwiązania prawne.
A teraz ZPP (Związek Powiatów Polskich) zwraca się do tych „gwałcicieli” o pomoc.
Ale najciekawsze jest to, że sami „gwałceni” od 2016 roku urzędnicy WK/starostwa bardzo chcą tej ochrony ze strony swoich gwałcicieli (syndrom sztokholmski?).
Polska, to taki dziwny Kraj, prawda?
dP
1 marca 2025 @ 10:26
Na tym planowanym na 12 marca 2025r spotkaniu urzędników Ministerstwa Infrastruktury z Prokuratorem Krajowym, to urzędnicy MI powinni usłyszeć zarzuty prokuratorskie z art. 231 K.K., o ile nie dotyczące pomocnictwa w oszustwie mając na uwadze odpowiedź DTD z 23 stycznia 2025r udzieloną Szefom Wydziałów Komunikacji.
Już teraz doprowadzili Skarb Państwa do gigantycznych strat, mając na uwadze ok 1,5 tys. postępowań administracyjnych wszczynanych przez prokuratorów, a każde z tych postępowań przed trzyosobowymi składami SKO a następnie WSA przecież niemało kosztuje.
Same MI wielokrotnie informowało, że udostępnianie na rynku i poddawanie rejestracji pojazdów bez ważnych homologacji ma znamiona przestępstwa m. innymi z art.233 K.K. Tak więc udzielanie niewiążących odpowiedzi, jak ta z 7 czerwca 2024 r i ta z 23 stycznia 2025 r są ewidentnym składaniem fałszywych oświadczeń Szefom Wydziałów Komunikacji, by ci na swoją odpowiedzialność nadal rejestrowali na podstawie OBT pojazdy sprowadzane spoza Unii, co do których urzędnik WK na podstawie zaświadczenia z OBT nie jest w stanie ustalić czy pojazd był homologowany, bo to nie jest zakresem czynności przeprowadzanym przez diagnostę przy tergo rodzaju badań.
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 53 rozporządzenia 2018/858, urzędnik WK może przecież dokonać rejestracji wyłącznie pojazdu homologowanego.
DTD MI nie wydało sensownych rozporządzeń, by import aut spoza Unii nie został sparaliżowany, m. innymi przez obecnie obowiązującą procedurę dopuszczenia indywidualnego określoną w prawie krajowym oraz warunki alternatywne jakie określił w tej procedurze MI, a teraz próbuje za ten stan rzeczy odpowiedzialność wobec importerów przerzucić na Bogu ducha winnych urzędników WK i starostwa.
A starostwa jak pelikany łykają tą odpowiedzialność względem właścicieli, którym obciążają wadą prawną ich pojazdy podczas rejestracji.
Czy Pan Przemysław Matysiak i Pan Marek Wójcik z ZPP to dostrzega ?