sty 8 2025
WAŻNY WYROK WSA I NSA W SPRAWIE BRAKU HOMOLOGACJI
To ten bardzo ważny wyrok w sprawie braku homologacji, o którym mówił NSA w dniu 4 grudnia 2023 r. Rozpisuję go na poszczególne elementy, albowiem okazało się, że wielu Kolegów nie rozumie znaczenia tego Wyroku WSA w Szczecinie.1
Więc teraz popatrzmy/poczytajmy/zobaczmy o co w tym wszystkim chodziło, jaka to była w rzeczywistości decyzja i w jakiej sprawie.2
Zaczęło się od tego, że Starosta Wałecki wydał 14 marca 2019 r. decyzję3, po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Wałczu (dalej „spółka”, „uczestnik postępowania”), w której zarejestrował pojazd marki Belarus, wydając DR oraz TR (tablice rejestracyjne).
Potem minęło trochę czasu, gdy Prokurator Prokuratury Rejonowej w Wałczu pismem z 5 grudnia 2022 roku złożył do SKO w Koszalinie sprzeciw od w/w i ostatecznej decyzji organu I instancji (Starosta Wałecki), w którym tenże Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji o rejestracji tego Belarusa (sic!).
Prokurator zarzucił temu Staroście (organ I instancji), że wydał w/w decyzję z cyt.:
„rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, polegającym na wydaniu decyzji bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów, w tym:
-
braku świadectwa zgodności WE albo
-
świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu,
-
dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
-
decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo
-
świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.”
W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej.4
Pismem z 27 stycznia 2023 r., wałecka spółka rozprowadzająca nielegalne Belarusy przedstawiła swoje stanowisko o rzekomym braku podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji Starosty o rejestracji pojazdu. Argumentowała między innymi, że:
-
pojazd ten był po raz pierwszy zarejestrowany na Białorusi, co skutkowało jej zdaniem, o braku podstaw do załączenia dokumentów homologacji,
-
najważniejsze są BT pojazdu na SKP, dopuszczające ten ciągnik rolniczy do ruchu,
-
stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji (Starosty Wałeckiego) w oparciu, o którą pojazd od kilku lat jest dopuszczony do ruchu spowoduje szereg komplikacji po stronie spółki i podmiotów, które nabyły od niej ten pojazd i ewentualnie dalej nim rozporządziły.
Dalej SKO w Koszalinie wydało decyzję w dniu 2 lutego 2023 r., w której stwierdziło rzekomy brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji (starosty).5
SKO argumentowało, że o rażącym naruszeniu prawa6 decydują łącznie trzy przesłanki:
-
oczywistość naruszenia prawa,
-
charakter przepisu, który został naruszony oraz
-
racje ekonomiczne lub gospodarcze skutki, które wywołuje decyzja, niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia obowiązującej zasady praworządności.
SKO Koszalin przeprowadziło własną analizę pojęcia „nowego pojazdu”7, przywołując też wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawi o sygn. C-513/15, w który to Trybunał stwierdził, że używany ciągnik z państwa trzeciego, który nie posiada homologacji typu WE i jest przeznaczony po raz pierwszy do użytku w Unii Europejskiej jest „nowym pojazdem”.
Efektem tej analizy było stwierdzenie, że:
-
w niniejszej sprawie organ I instancji (Starosta) powinien jednak odmówić dokonania rejestracji ww. ciągnika z uwagi na brak dokumentów homologacji.
-
choć Starosta naruszył art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD, to jednak nie w sposób rażący.
Prokurator złożył skargę na ww. decyzję i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji o rejestracji pojazdu m-ki Belarus argumentując między innymi, że w tej sprawie doszło do niewystarczającego i błędnego określenie stanu prawnego sprawy, co w konsekwencji doprowadziło do wadliwego poglądu, iż prawo nie zostało naruszone w stopniu rażącym.
31 maja 2023 r. WSA w Szczecinie wskazał między innymi, że:
-
Instytucja stwierdzenia nieważności decyzji stanowi wyjątek od zasady trwałości decyzji administracyjnych i z tego względu przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji muszą być interpretowane w sposób ścisły.
-
Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji na podstawie art.156 § 1 pkt 2 K.p.a. z uwagi na naruszenie art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
-
Organ odwoławczy (SKO), choć przyznał, że organ I instancji naruszył art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy PoRD to uznał, iż naruszenie to nie charakteru rażącego i odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Wałeckiego (organu I instancji) o rejestracji Belarusa.
-
Bezsporne było, że przedmiotowy pojazd podlegał procesowi rejestracji i wcześniej nie był zarejestrowany w Polsce lecz na Białorusi.
-
Przedłożenie dokumentu homologacji pojazdu na podstawie art. 72 § 1 pkt 3 PoRD, w sytuacji gdy była ona wymagana, jest obowiązkowe w sytuacji gdy pojazd nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium RP, zgodnie z art. 72 ust. 2 pkt 1 PoRD.8
-
Jak wynikało z akt, spółka składając wniosek o rejestrację ciągnika nie przedłożyła dokumentów homologacji.9
-
Kwestia regulacji prawnych dotyczących homologacji pojazdów rolniczych jest w sposób precyzyjny określona na poziomie unijnym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r., w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych. Jest to akt prawny stosowany w sposób bezpośredni we wszystkich państwach członkowskich UE. Zatem jest to akt prawny, który winien być stosowny przez organ I instancji. Ww. rozporządzenie określa ogólnounijne przepisy dotyczące wymogów technicznych i procedur, aby zapewnić zgodność pojazdów z wymogami homologacji typu UE w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska.10
-
Każdy ciągnik z w/w przepisu pkt 7 jest pojazdem (art. 3 pkt 11). Według art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013 „nowy pojazd” to pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony.
-
„Rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego znanego jako numer rejestracyjny, na stałe, czasowo lub na krótki okres (art. 3 pkt 38), zaś „dopuszczenie” to pierwsze wykorzystanie w Unii Europejskiej pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem (art. 3 pkt 40).
-
„Wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu po raz pierwszy w Unii Europejskiej (art. 3 pkt 39). W rozumieniu art. 3 pkt 41 rozporządzenia nr 167/2013 „importerem” jest każda osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii Europejskiej, która wprowadza do obrotu pojazd, pochodzący z państwa trzeciego, czyli jak w niniejszej sprawie z Białorusi (państwa nie będącego członkiem UE). Ww. rozporządzenie określa, min. obowiązki w zakresie homologacji pojazdów rolniczych ciążące nie tylko na producentach, lecz również na importerach. Do przepisów rozporządzenia nr 167/2013 odnoszą się przepisy PoRD, przewidując np.:
– w art. 70g p.r.d. – zakaz wprowadzenia do obrotu nowego pojazdu bez wymaganych świadectw homologacji; sposób postępowania podmiotu, który wprowadził do obrotu ww. pojazd; sankcje;
– w art. 70zn ust. 1 i ust. 2 pkt 1 w zw.z art.70zo ust. 2 p.r.d.- możliwość dopuszczenia jednostkowego pojazdu na wniosek producenta, importera czy właściciela pojazdu;
– w art. 72 ust. 1 pkt 3 p.r.d.- obowiązek załączenia dokumentów homologacji pojazdu do wniosku jego rejestrację, czy zwolnienie z tego obowiązku z art. 72 ust. 2 pkt 1 p.r.d.
Powyższe rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku i jest obowiązujące na terenie UE.11 TSUE wyjaśnił, że zarejestrowanie używanego ciągnika, pochodzącego z państwa trzeciego i wprowadzonego po raz pierwszy na teren UE jest możliwe dopiero po spełnieniu przez niego wymogów homologacji obowiązujących w UE.
Podnoszona przez SKO odmienność pojęcia „nowy pojazd” z art. 2 pkt 62 p.r.d. i w przepisach rozporządzenia nr 167/2013 nie ma znaczenia dla rozpoznania sprawy, gdyż w istocie pojęcie nowego pojazdu na tle przepisów PoRD odnosi się do kwestii homologacji pojazdu, np. art. 70g, art. 70s.
W ocenie Sądu, stwierdzone przez organ odwoławczy naruszenie przez Starostę Wałeckiego (organ I instancji) art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 72 ust. 2 pkt 1 PoRD jest zatem oczywiste i świadczy o rażącym naruszeniu prawa. Zaś znajomość obowiązujących przepisów prawa jest obowiązkiem organu administracji (sic!).
I pozwólcie, że jeszcze zacytuję:
„Podnoszone przez uczestnika postępowania okoliczności w postaci:
-
negatywnych skutków społecznych związanych z wycofaniem ciągników z użytkowania,
-
konsekwencjami odpowiedzialności z tytułu rękojmi sprzedawcy pojazdów na rynku polskim,
-
upadku głównego importera i dealerów przedmiotowych pojazdów,
-
brak możliwości legalnego korzystania z takich pojazdów przez rolników, którzy je zakupili
nie mają bezpośredniego wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Kwestia ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej uczestnika postępowania, czy organu administracyjnego pozostaje poza oceną sądu administracyjnego w rozpoznawanej sprawie.”
Mając na uwadze powyższe rozważania WSA w Szczecinie uchylił zaskarżoną przez Prokuratora decyzję SKO w Koszalinie o tym, że to rzekomo nie było rażące naruszenie prawa.12
Wyrok WSA z 31 maja 2023 roku przesądził o tym, że było to rażące naruszenie prawa. Z takim stanowiskiem nie chciał się zgodzić importer Belarusów z Wałcza i złożył skargę kasacyjną do NSA, który tę skargę odrzucił „przyklepując” tym samym wyrok WSA w Szczecinie.13
I to tyle wyjaśnienia w tej sprawie.
Trzymajmy się
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
2 II SA/Sz 285/23 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2023-05-31; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-03-21; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Drogi publiczne, rejestracja pojazdu, homologacja; Sygnatury powiązane: II GSK 1606/23 – Wyrok NSA z 2024-12-04; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję.
3 na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. K.p.a. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.)
4 Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach u.p.r. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).
5 Była to błędna decyzja tego SKO, o czym ostatecznie przesądził wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2023 r.
6 w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a.
7 w oparciu o treść art. 73 ust.1, ust. 1e pkt 1, art. 72 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 2a, § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 23355 ze zm., dalej „rozporządzenie MIB”), art. 70b ust. 1 i ust. 2, art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013
8 Kwestii homologacji został poświęcony rozdział 1a PoRD, dopuszczeniu jednostkowym – rozdział 1b PoRD, zaś dopuszczeniu indywidualnym WE pojazdu- rozdział 1c PoRD. Organem uprawnionym w zakresie ww. postępowań jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego
9 W niniejszym postępowaniu organ odwoławczy stanął na stanowisku, że przedmiotowy pojazd powinien posiadać dokument homologacji w rozumieniu art. 72 ust.1 pkt 3 PoRD. Zatem w sytuacji gdy pojazd ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski – złożenie takiego dokument homologacji przez spółkę było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym ww. pojazdu.
10 Zgodnie z art.3 pkt 8 rozporządzenia nr 167/2013 „ciągnik” to każdy silnikowy, kołowy lub gąsienicowy pojazd rolniczy lub leśny mający co najmniej dwie osie i maksymalną prędkość konstrukcyjną nie mniejszą niż 6 km/h, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany do ciągnięcia, pchania, przewożenia i napędzania niektórych wymiennych urządzeń przeznaczonych do wykonywania prac rolniczych lub leśnych oraz do ciągnięcia rolniczych lub leśnych przyczep lub urządzeń; może on być dostosowywany do przewożenia ładunków podczas wykonywania prac rolniczych lub leśnych lub może być wyposażony w jedno lub więcej siedzeń dla pasażerów.
11 Rozporządzenie nr 167/2013 uchyliło dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych homologowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG (Dz. U. 2003.L 171, s.1), do której odnosił się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 czerwca 2017 r. o sygn. C-513/15. W ww. wyroku, choć wydanym na tle przepisów dyrektywy 2003/37/WE, które były podobne do przepisów rozporządzenia nr 167/201,
12 na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit.c p.p.s.a.,
Atomek
8 stycznia 2025 @ 11:36
Dziękuję za rzeczowe wyjaśnienie. Teraz przedstawie stanowisko Naczelnika Wydziału Komunkacji z Wałcza:
1. Czekają na uzasadnienie wyroku NSA i są przecieki, że będzie wyważone dobre dla obu stron
2. Nadal sa związani decyzją SKO nie wiadomo w sumie dlaczego bo wyrok NSA/WSA usunął tę decyzję
4. Czekają na nową decyzję o odmowie rejestracji traktora
5. Nie rejestrują już takich traktorów ale autobusy i auta spoza UE rejestrują w oparciu o inne rozporządzenia UE gdzie są inne przepisy
Proszę o komentarz czy jest to słuszne stanowisko?
SUNGK
8 stycznia 2025 @ 13:52
Ad1) Uzasadnienie wyroku dotyczy konkretnej sprawy. Nie sądzę, że będzie cokolwiek wyważone.
Ad2) Zastosują się do niego jak będzie prawomocny.
https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/walcz-policja-tajemnica/
Ad4) Myślę, że będzie ich wiele!
Ad5) Nie jest to słuszne stanowisko w zakresie rejestracji innych pojazdów spoza UE. Pod poniższym linkiem jest odpowiedź:
https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/walcz-policja-tajemnica/
Radecki
8 stycznia 2025 @ 12:27
Czy stanowisko Starostwa w dalszym ciągu rejestrującego auta spoza Unii jest słuszne?…
A czy autobus lub inne auto sprowadzane z poza Unii nie jest POJAZDEM ?
Wystarczy przeczytać uważnie jedną z wykładni wyroku TSUE C-513/15
34 Ponadto, jak podkreślił w istocie rzecznik generalny w pkt 68 i 69 opinii, odmienna wykładnia, której skutkiem byłoby pozwolenie, aby każde państwo członkowskie samo określiło wymogi techniczne mające zastosowanie do używanych pojazdów przywożonych z państwa trzeciego, byłaby sprzeczna z zamysłem polegającym na zapewnieniu i promowaniu funkcjonowania rynku wewnętrznego, realizowanym kolejno przez dyrektywę 74/150, następnie przez dyrektywę 2003/37 i obecnie przez
rozporządzenie nr 167/2013, ponieważ uprawnienia przyznane w ten sposób państwom członkowskim mogłyby utrudnić wymianę handlową pomiędzy nimi.
Przecież dyrektywy i rozporządzenia homologacyjne – obowiązujące rozporządzenie 2018/858 – stosowane w odniesieniu do pojazdów kategorii M, N, O, L objętych obowiązkiem homologacyjnym mają określone takie same cele jak dyrektywa 2003/37 i rozporządzenie 167/2013 stosowane dla pojazdów kategorii T w stosunku do których odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przecież te rozporządzenia homologacyjne harmonizujące prawo Unii w zakresie wymagań technicznych, bez znaczenia czy dla kategorii T, L, M, N, O mają służyć temu samemu – zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego i środowiskowego oraz swobody gospodarczej poprzez zapewnienie prawa konkurencji i ułatwienie wymiany handlowej poprzez ujednolicenie wymagań technicznych na terenie całej Unii.
Tylko Nasi urzędnicy WK – biurokraci podbijający codziennie kartę obecności w firmie tego nie rozumieją i mają problem z przyswojeniem do świadomości, że z reguły ustanowiony przepis czemuś służy, a nie jest tworzony w ramach sztuki dla sztuki.