Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Anonim
18 stycznia 2025 @ 12:33
O k…a w skrócie. Pytanie kto to podpisał?
dP
18 stycznia 2025 @ 19:25
Cyt.: „. . . kto . . . ?”
– pytanie o personalia nie jest merytorycznym zagadnieniem, bo nie rozwiązuje problemu.
My tu dyskutujemy o sprawach, z którymi coraz częściej będziemy mieli do czynienia na SKP. Jak choćby w kontekście braku homologacji dla większości „amerykańców, koreańczyków”, czy innych „kanadyjczyków”.
Pozdrawiam
dP
SUNGK
18 stycznia 2025 @ 15:37
Ale się uśmiałem w kwestii wyciągnięcia konsekwencji wobec diagnostów 🙂
ROZDZIAŁ I
PRZEDMIOT, DEFINICJE I ZAKRES STOSOWANIA
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsza dyrektywa ustanawia minimalne wymogi dotyczące systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowanych na drogach publicznych.
Artykuł 2
(…)
3. Państwa członkowskie mogą wprowadzić krajowe wymogi dotyczące badania zdatności do ruchu drogowego pojazdów zarejestrowanych na ich terytorium, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, oraz pojazdów wymienionych w ust. 2.
Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/dyrektywa-2014-45-ue-w-sprawie-okresowych-badan-zdatnosci-do-ruchu-drogowego-68423802
Radecki
18 stycznia 2025 @ 19:07
Czy Kolega SUNG czytał ze zrozumieniem, czy ubaw ma bez względu co czyta ?
1. Z powyższego wniosku wynika, że mamy do czynienia z pojazdem kategorii „T”, który nie był pojazdem rejestrowanym w UE.
2. W dyrektywie 2014/45, tak jak i wcześniejszej 2009/40 mówi się o badaniu zdatności pojazdu zarejestrowanego w jednym z Państw Członkowskich (a ze sprawy wynika, że ten ciągnik w czasie BT nie był pojazdem zarejestrowanym w RP ani w żadnym z innych Państw Członkowskich).
3. Przytoczony przez Kolegę SUNGA przepis dyrektywy 2014/45 mówi, że Państwo Członkowskie mogą wprowadzić krajowe wymogi badania zdatności do ruchu drogowego pojazdu zarejestrowanego na ich terytorium … – ZAREJESTROWANEGO ! – …, które nie są objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, oraz pojazdów wymienionych w ust.2
Z tego co wiem u Nas w Polsce pojazdy kategorii T podlegają jednak OBT i nie są wyłączone z tego obowiązku, natomiast wtedy zakres ich badania i ustalania WYMOGÓW już od czasu obowiązywania dyrektywy 2009/40 musi być następujący:
Artykuł 3
1. Państwa członkowskie podejmują takie środki, jakie uznają za niezbędne, umożliwiające wykazanie, że pojazd przeszedł z pozytywnym rezultatem badania zdatności do ruchu drogowego, które ODPOWIADAJĄ CO NAJMNIEJ wymogom niniejszej dyrektywy.
* * *
Obowiązek spełniania WYMOGÓW pojazdów wprowadzanych lub rejestrowanych po 1 lipca 2008r w odniesieniu do przepisów homologacyjnych wprowadziła dyrektywa 2010/48 zmieniająca dyrektywę 2009/40.
Diagnosta nie mógł więc wykonać tego I-OBT a tym bardziej poświadczyć, że spełnia on wymagania art. 66 ust. 1 pkt. 3 PoRD, który brzmi następująco:
Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
* * *
A te wielkości określone w przepisach szczególnych dla pojazdów kategorii T wprowadzanych do obrotu w UE po 1 stycznia 2017 określone są w rozporządzeniu UE 2016/1628, a nie w rozporządzeniu MI w sprawie warunków technicznych. I warto o tym wiedzieć jak się jest Diagnostą.
Więc faktycznie ubaw po pachy! 😉
SUNGK
20 stycznia 2025 @ 11:57
Ubaw nieustający:
1) Dyrektywa jest do stosowania dla diagnostów, czy dla ustawodawcy?
2) W jakich przypadkach diagnosta ma obowiązek stosować dyrektywę?
3) Czy w rozporządzeniu określono na czym polegają badania techniczne?
W jednym z wcześniejszych komentarzy napisałem:
„Wiele organów nadzoru wskazuje, że nie można bezwzględnie przeprowadzać dodatkowych badań technicznych pojazdu bez tablic Niestety wykazałem, że taki pogląd w konkretnych przypadkach jest pozbawiony podstaw prawnych.”
Dodam: tożsame dotyczy okresowych badań technicznych.
Jeśli Radecki napisał wniosek, to wg mojej wiedzy w części dotyczącej diagnostów samochodowych jest strzałem jak kulą w płot.
Anonim
19 stycznia 2025 @ 13:05
Nie oczekiwałem odpowiedzi na to pytanie. Obawiam się że diagności to będą jedyne osoby które poniosą odpowiedzialność za te wyczyny z obt ciągników. PSL zadba o urzędników zwłaszcza „swoich” w starostwach a że „Bodnarowcy” są z nimi w klooaklicji nie ma co liczyć na uczciwe ściganie winnych. Oberwą jak zwykle najsłabsi.
dP
19 stycznia 2025 @ 13:45
Oberwie tylko ten, kto tego chciał.
Środowisko nie chciało się bronić poprzez zrzeszenie się w jedną i silną organizację, która mogła gwarantować właściwą opiekę prawną.
Środowisko nie chciało i nadal nie chce ukarać za to najbardziej winnych, czyli tfu-tfurcuw naszej części ustawy PoRD.
Środowisko nie chciało wesprzeć w słusznych postulatach waloryzacji Cennika BT na SKP naszych przedsiębiorców, więc także nie ma prawa domagać się ochrony z ich strony.
Środowisko wolało zajmować się polityką i personaliami, zamiast walką z patologią – także w swoich własnych szeregach.
Każdy w życiu ma to, na co zasłużył: albo własnym działaniem albo zaniechaniem właściwych działań.
Pozdrawiam
dP
Atomek
19 stycznia 2025 @ 16:47
Powyższe pismo wskazuje, na nieuchronne oczyszczenie się środowiska diagnostów. Można wystosować przygotowane przez samych diagnostów pismo, które trafi do wydziałów komunikacji i będzie bardziej dbało o interes diagnostów. Czy na forum jest omówiony szczegółowo wątek odpowiedzialności diagnosty?
dP
19 stycznia 2025 @ 22:35
cyt.: „Czy na forum jest omówiony szczegółowo wątek odpowiedzialności diagnosty?”
– tak.
I to w dość szerokim zakresie, bo formalnym (np.: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2012/konstytucyjne-spojrzenie-na-nasza-odpowiedzialnosc/ ) oraz materialnym (np.: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2022/patologia-w-branzy-kolo-bialegostoku/ ).
Ale wystarczy w naszą przeglądarkę (prawy górny róg) – wizerunek lupy – wpisać słowa, jak np.: wyrok, policja, prokurator, WSA, sąd, itd., itp., et’cetera.
Uzbierało się tego trochę przez te ostatnie 15 lat . . . . .
I najgorsze, że to nie ma końca.
Pozdrawiam
dP
SUNGK
20 stycznia 2025 @ 11:58
Ubaw nieustający:
1) Dyrektywa jest do stosowania dla diagnostów, czy dla ustawodawcy?
2) W jakich przypadkach diagnosta ma obowiązek stosować dyrektywę?
3) Czy w rozporządzeniu określono na czym polegają badania techniczne?
W jednym z wcześniejszych komentarzy napisałem:
„Wiele organów nadzoru wskazuje, że nie można bezwzględnie przeprowadzać dodatkowych badań technicznych pojazdu bez tablic Niestety wykazałem, że taki pogląd w konkretnych przypadkach jest pozbawiony podstaw prawnych.”
Dodam: tożsame dotyczy okresowych badań technicznych.
Jeśli Radecki napisał wniosek, to wg mojej wiedzy w części dotyczącej diagnostów samochodowych jest strzałem jak kulą w płot.
Radecki
20 stycznia 2025 @ 15:10
Dyrektywa ma zastosowanie dla wszystkich łącznie z diagnostą jeśli mija termin w jakim Państwo Członkowskie miało obowiązek implementowania prawa Unii do prawa krajowego.
Wyrok TSUE C-513/15 odnoszący się do stosowania dyrektywy 2003/37/WE odnosił się do ustawodawcy czy litewskich WK które odmówiły rejestracji?
Na tym poprzestanę w komentowaniu tej sprawy.
Atomek
20 stycznia 2025 @ 19:05
Art. 81 PoRD szczegółowo omawia kiedy dokonuje się badania, a kiedy nie, w tym omówiona jest sprawa badania w związku z pierwszą rejestracją w Polsce. Dyrektywa została implementowana do polskiej ustawy PoRD, więc wystarczy sprawdzić czy spełniony jest art 81 w zw z art 72.
Możemy np dowiedzieć się, że nie prowadzi się badań przy pierwszej rejestracji w Polsce jeżeli pojazd był zarejestrowany na który wydano świadectwo homologacji typu UE pojazdu – w okresie od dnia pierwszej rejestracji za granicą do dnia terminu okresowego badania technicznego, ustalonego na podstawie ust. 5 (tj. corocznie z wyjątkami)
Radecki
20 stycznia 2025 @ 22:32
Przepis o którym piszesz jest mało czytelny jeśli ktoś nie zna definicji ,,rejestracja,, a tej w PoRD się nie uświadczy. Definicja jest rozporządzeniach Unii , które obowiązują diagnostów tyle że Oni o tym najczęściej nie wiedzą i często nie mają nawet pojęcia o ich istnieniu ( tak samo jak dyrektorzy WK). Z jakiego powodu jest on tak mało czytelnie przygotowany i wprowadzony to możemy się tylko domyślać.
(…) nie prowadzi się badań przy pierwszej rejestracji w Polsce jeżeli pojazd był zarejestrowany i na który wydano świadectwo homologacji typu UE pojazdu (…)
Na te bezprawnie wprowadzane do obrotu i bezprawnie rejestrowane po raz pierwszy w UE za pośrednictwem RP ciągniki MTZ Belarus było wydane świadectwo homologacji typu UE a w zasadzie EWG, tyle że;
1. od 1 lipca 2009r te świadectwo przestało uprawniać do wprowadzania tej kategorii ciągników do obrotu w UE w zw. z art.23 dyrektywy 2003/37
2. sprowadzane do Polski ciągniki były rejestrowane w Białorusi i nie były nigdy rejestrowane w UE, więc w świetle obowiązującego w tym przypadku prawa nie mogły być traktowane jako pojazdy zarejestrowane bo te pojęcie odnosi się wyłącznie do dopuszczenia unijnego .
Natomiast przepis o którym piszesz odnosi się stricte do pojazdów sprowadzonych z UE które zostały zarejestrowane w UE na podstawie ważnej homologacji typu WE i dla których nie upłynął termin zobowiązujący do wykonania OBT liczony od czasu pierwszej rejestracji. Nie ma on zastosowania do pojazdów sprowadzanych spoza Unii.