PROKURATOR KRAJOWY DARIUSZ KORNELUK – Pismo

Rate this post

Szanowny Pan

Dariusz Korneluk

Prokurator Krajowy

W zawiązku z doniesieniami medialnymi opublikowanymi na portalu internetowym Warto Wiedzieć należącym do Związku Powiatów Polskich pod linkiem Rejestracja pojazdów z państw trzecich i wydziały komunikacji „bez winy”? – podsumowanie posiedzenia Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST – Dziennik Warto Wiedzieć informującymi o planowanym w dniu 12 marca 2025 r spotkaniu urzędników Ministerstwa Infrastruktury z Ministrem Sprawiedliwości i Prokuratorem Krajowym przy udziale Ministra Rolnictwa w sprawie dokonanych rejestracji pojazdów sprowadzanych spoza UE, w tym wydanych z naruszeniem prawa decyzji o rejestracji ciągników Belarus, co do których kilka prokuratur w kraju wniosło ponad 1000 sprzeciwów chciałbym przestrzec, że spotkanie może mieć na celu ukrycie niedopełnienia obowiązków bądź pomocnictwa poprzez zaniechanie wypełniania obowiązków przez urzędników Ministerstwa Infrastruktury i Transportowego Dozoru Technicznego przy przestępstwie wprowadzania na skalę hurtową do obrotu na obszar wspólnotowy poprzez obszar RP niehomologowanych pojazdów i ich rejestracji, pomimo braku wymaganych dokumentów homologacyjnych i oznaczenia zgodności z normami UE.

W załączeniu do niniejszego pisma załączam dowody zawierające wzajemnie sprzeczne i wzajemnie wykluczające się oświadczenia urzędników Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury oraz Transportowego Dozoru Technicznego składane na przestrzeni ostatnich 11-stu lat, w tym w śledztwach prowadzonych przez kilka prokuratur, w tym jasną i ostrą odpowiedź Sekretarza Stanu Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2012r na interpelację 24545, w której wyjaśnił, że od czasu wejścia w życie z dniem 22 czerwca 2013r ustawy z dnia 10 października 2012r zmieniającej ustawę o prawie drogowym, zaświadczenie o przeprowadzonym okresowym badaniu technicznym nie jest dokumentem uprawniającym (wymaganym) do pierwszej rejestracji pojazdu w RP oraz, że do takiej rejestracji wymagany jest dokument homologacyjny.

Obecnie zgoła odmienne i fałszywe oświadczenia urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury składają w odniesieniu do importowanych pojazdów samochodowych spoza UE (często luksusowych sprowadzanych z USA, Kanady, ZEA) czego przykładem są załączone ,,niewiążące,, mylne pisemne odpowiedzi udzielane Szefom Wydziałów Komunikacji jak te załączone z dnia 7 czerwca 2024r i 23 stycznia 2025r, na które obecnie powołują się urzędnicy WK przy rejestracji takich pojazdów.

Przesyłane dowody świadczą też w sposób oczywisty o wręcz kompromitujących efektach śledztw w sprawach nielegalnego udostępniania na rynku, bezprawnych rejestracji ciągników Belarus i nadzorze rynku prowadzonych od 2020r przez Prokuraturę Rejonową Poznań-Grunwald w Poznaniu pod sygnaturami (…), Prokuraturę Rejonową w Wyszkowie pod sygnaturą (…), Prokuraturę Rejonową w Wałczu pod sygnaturą (…) i obecnie przez Prokuraturę Okręgową w Koszalinie pod sygnaturą (…), czego dowodem jest wydanie kolejnych kilku tysięcy w następnych latach decyzji o rejestracji z naruszeniem prawa, co potwierdziły wyroki NSA z 4 grudnia 2024r oraz co potwierdza ciągła dalsza możliwość kupna fabrycznie nowych ciągników Belarus wprowadzonych do obrotu nielegalnie oferowanych na portalach ogłoszeniowych przez podmioty, które były wskazywane w zawiadomieniach do prokuratury i dalszej z nimi związanej korespondencji.

Powyższą tezę potwierdza też niezrealizowany w całości przez prokuraturę wyrok Sądu Rejonowego dla Warszawy Mokotowa w Warszawie z 18 listopada 2021r o sygnaturze (…) oraz obecnie podejmowane próby ze strony urzędników Ministerstwa Infrastruktury objęcia abolicją bezprawnie zarejestrowanych w RP w ostatnich 9-ciu latach ciągników Belarus co było omawiane w dniu 05.03.2025r na posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa (zapis posiedzenia pod linkiem iTV Sejm – transmisje archiwalne – Sejm Rzeczypospolitej Polskiej).

O problemach jakie się pojawią dla rolników po uchwaleniu ustawy projektu UC80 o systemach homologacji informowałem Ministra Infrastruktury wielokrotnie już od kwietnia 2022r. Była też składana w tej sprawie interpelacja nr 39436 z 28.02.2023r przez posła na Sejm RP pana Pawła Szramka.

Oczywistym jest przy tym, że wydanie aktów prawa krajowego o abolicji, o czym była mowa na komisji, będzie niezgodne z prawem Unii, w szczególności art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 167/2013, z art. 48, art. 198 ust. 1 rozporządzenia (UE) 952/2013 Kodeks Celny i przepisami rozporządzenia (UE) 2019/1020 o nadzorze rynku, czego uczestnicy posiedzenia tej komisji nie raczyli dostrzec.

Dlatego też przestrzegam przed uleganiem naciskom ze strony osób bezpośrednio zainteresowanych legalizacją bezprawnych czynów i zastosowanie się do prawa nakazującego ustalenie winnych i zobowiązania ich do naprawienia szkody.

Z poważaniem

(…)

Loading