ODPOWIEDŹ NA SYTUACJĘ W MIŃSKU MAZOWIECKIM

Rate this post

Odpowiedź z WK/starostwa w Mińsku Mazowieckim na problem opisany w dniu 20 stycznia br.: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2025/patologia-w-minsku-mazowieckim-i-okolicy/
– – – – – – – – – – – – –

Szanowny Panie,

poniżej przesyłam kontynuację odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie informacji.

 

I. Zestawienie diagnostów wykonujących badania w stacji kontroli pojazdów (…) w latach 2020 – 2025, niewymienionych w aktualnym wykazie: (…).

II. Zestawienie zaleceń i uwag pokontrolnych z kontroli przeprowadzonych w stacji kontroli pojazdów (…), w latach 2019 – 2023

Kontrola przeprowadzona w roku 2019:

Zalecenie pokontrolne zostało wydane w związku ze stwierdzeniem przypadku nieprawidłowo wyznaczonego terminu następnego badania technicznego. Treść zalecenia:

„W myśl art. 81 ust. 5 ustawy PORD okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się corocznie, z zastrzeżeniem ust. 6-10, tj.:

6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM”, pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

(…)

8. Przepisy ust. 6 i 7 dotyczą również pojazdów, o których mowa w ust. 6 i 7, zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą. W tym przypadku za dzień pierwszej rejestracji, o której mowa w ust. 6 i 7, przyjmuje się dzień pierwszej rejestracji za granicą.(…)

Stosownie do art. 81 ust. 3 ustawy PORD okresowe badanie techniczne po raz pierwszy jest przeprowadzane przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem [art. 81 ust. 4 ustawy PORD]:

1) nowego pojazdu, dla którego wydano świadectwo zgodności WE, świadectwo zgodności, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzję o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;

2) zarejestrowanego pojazdu:

a) na którego typ wydano świadectwo homologacji typu WE pojazdu – w okresie od dnia pierwszej rejestracji za granicą do dnia terminu okresowego badania technicznego, ustalonego na podstawie ust. 5, lub

b) w którego dowodzie rejestracyjnym lub innym dokumencie wydanym przez właściwy organ państwa członkowskiego przedstawionym do rejestracji, zawarta jest informacja o wykonanym badaniu technicznym i jego terminie ważności

– z wyjątkiem taksówki, pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych, pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu oraz pojazdu przystosowanego konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego.

Wobec powyższego należy uznać, że jeżeli przeprowadzenie przedmiotowego badania okresowego było uzasadnione w świetle powołanych przepisów, to diagnosta powinien wyznaczyć termin następnego badania na dzień 12 listopada 2021 r., [2 lata od daty badania], z zastrzeżeniem wyżej wymienionych wyjątków.

Zaleca się zaniechanie praktyki wyznaczania terminu następnego badania technicznego na dzień przypadający w dniu upływu terminu 3 lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu.”

 

Kontrola przeprowadzona w roku 2020:

Nie wydano zaleceń pokontrolnych, z zastrzeżeniem uwag dotyczących wątpliwości w odniesieniu do dwóch z wpisów do rejestru badań technicznych. Poniżej treść uwagi:

„Na podstawie przedstawionych przez przedsiębiorcę wydruków zaświadczeń o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nie można jednoznacznie stwierdzić dlaczego uprawniony diagnosta wyznaczył termin następnego badania technicznego na rok od daty badania, a nie zgodnie z art. 81 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym – przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego. Należy potwierdzić prawidłowość wyznaczonego terminu lub dokonać korekty w rejestrze i zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym [ewentualnie również w dowodzie rejestracyjnym].”

 

Kontrola przeprowadzona w roku 2021:

Stwierdzono jeden przypadek nieterminowego przekazania opłat ewidencyjnych na konto Funduszu CEPIK oraz w sześciu przypadkach w wydrukach z rejestru badań brakowało informacji o rodzaju i numerze dokumentu, na podstawie którego zidentyfikowano pojazd podczas badania. W odniesieniu do wpisów do rejestru badań technicznych przekazano przedsiębiorcy zalecenie o treści:

„Zalecenie: jeżeli powyższych informacji brakuje w rejestrze, wpisy należy uzupełnić.

Zgodnie z załącznikiem nr 8 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r., w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach w rejestrze zamieszcza się m.in. serię i numer dowodu rejestracyjnego. W ocenie tut. organu w rejestrze powinno odnotowywać się informacje o każdym dokumencie, na podstawie którego dokonano identyfikacji pojazdu w trakcie badania.”,

w odniesieniu do nieterminowego przekazania opłat przekazano zalecenie o treści:

„Pobierający przekazuje opłaty ewidencyjne, pobrane w miesiącu poprzedzającym, do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Funduszu. W przypadku stacji kontroli pojazdów w tytule przelewu bankowego należy wskazać kod rozpoznawczy stacji kontroli pojazdów – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców ”

 

Kontrola przeprowadzona w roku 2022:

Stwierdzone nieprawidłowości:

1. Jeden przypadek nieterminowego przekazania opłat ewidencyjnych na konto Funduszu CEPIK.

Uwaga: „Pobierający przekazuje opłaty ewidencyjne, pobrane w miesiącu poprzedzającym, do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy Funduszu. W przypadku stacji kontroli pojazdów w tytule przelewu bankowego należy wskazać kod rozpoznawczy stacji kontroli pojazdów [§5 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. poz. 1857).]”


2. Jeden przypadek błędnie wyznaczonego terminu badania technicznego.

Uwagi i zalecenia: „Zgodnie z art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988 z późn. zm.) okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Skracanie terminu następnego badania technicznego o jeden dzień nie znajduje odzwierciedlenia w przywołanym przepisie. Zaleca się zaprzestanie takiego sposobu postępowania.”

 

3. W dwóch przypadkach w wydrukach z rejestru badań brakowało informacji o dokumencie, na podstawie którego dokonano identyfikacji pojazdu w trakcie badania.

Zalecenia i uwagi: „Zgodnie ust. 2 pkt 4 załącznika nr 8 do rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach w rejestrze zamieszcza się informację o numerze rejestracyjnym pojazdu/serii i numerze dowodu rejestracyjnego. W ocenie Starosty Mińskiego w rejestrze należy zamieszczać informację o każdym dokumencie, na podstawie którego dokonano identyfikacji pojazdu w trakcie badania. Wpis należy uzupełnić.”

 

Kontrola przeprowadzona w roku 2023:

Stwierdzone nieprawidłowości:

1. W czterech przypadkach w wydrukach z rejestru badań brakowało informacji o dokumencie, na podstawie którego dokonano identyfikacji pojazdu w trakcie badania.

Uwagi i zalecenia: „Zgodnie ust. 2 pkt 4 załącznika nr 8 do rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach w rejestrze zamieszcza się informację o numerze rejestracyjnym pojazdu/serii i numerze dowodu rejestracyjnego. W ocenie Starosty Mińskiego w rejestrze należy zamieszczać informację o każdym dokumencie, na podstawie którego dokonano identyfikacji pojazdu w trakcie badania. Jeżeli powyższych informacji nie zamieszczono w rejestrze, wpisy należy uzupełnić.”

2. W jednym przypadku: „na podstawie wydruków z rejestru badań technicznych nie można jednoznacznie stwierdzić, czy diagnosta prawidłowo wyznaczył termin następnego badania technicznego. Diagnosta wyznaczył termin następnego badania na rok od daty badania tj. do dnia 04.01.2024, zamiast wskazać termin 5 lat od daty pierwszej rejestracji, tj. do dnia 6 czerwca 2024 r. Posiadane wydruki z rejestru badań nie umożliwiają oceny sposobu wyznaczenia terminu następnego badania technicznego przez diagnostę.”


Kontrola przeprowadzona w roku 2024: nie sformułowano jeszcze zaleceń/uwag pokontrolnych.

 

Z poważaniem

Michał Karasiewicz

Główny Specjalista

Wydział Komunikacji i Transportu Drogowego

 

 

Loading