Białostockie odmładzanie „amerykańców” („am-car”-ów) po wypadku i bez homologacji. Ja uważam, że tu będą tylko zbędne koszty (czas, papier i do drukarek tusz), bo bez Prokuratora ani rusz.1
Ale zacznijmy od początku . . . . .
4 października 2024 r. Prezydent Miasta Białegostoku pozytywnie rozpatrzył wniosek ob. U. M. o czasową rejestrację tego powypadkowego pojazdu z USA, marki T., model Y, do którego pełnomocnik wnioskodawcy (tzw. pośrednik) dołączył wymagane tam dokumenty.2
Na początek, naszą szczególną uwagę zasługują tu dwa fakty:
W karcie informacyjnej pojazdu (dla PC) wskazano rok produkcji pojazdu na 2023, zaś datę pierwszej rejestracji za granicą na 01.01.2023 r.
W przedłożonych dokumentach brak jest homologacji lub równoważnego dokumentu.
Po przeszło dwóch tygodniach, czyli 21 października 2024 r. Prezydent dokonał rejestracji tego pojazdu.3 Jednak w karcie informacyjnej pojazdu wskazano już inny rok produkcji pojazdu, czyli 2022 oraz inną datę pierwszej rejestracji za granicą, czyli 01.01.2022 r.
Ja nie wiem, ale wielu z Was zapewne zdaje sobie sprawę w różnicy w cenie prawie nowych pojazdów z USA nawet, jeśli ta różnica wynosi tylko 1 rok. Patrząc z tego punktu widzenia nie może dziwić to, że ob. U. M. wniósł do WSA skargę na taką decyzję Prezydenta, której skutkiem było roczne postarzenie tego samochodu.4 Domagał się przywrócenia rocznika 2023 w DR argumentując, że:
kupił je w marcu 2024 r.,
wyprodukowano je w USA w grudniu 2022 r.,
pierwsza rejestracja miała miejsce 21 marca 2023 r.5
w otrzymanym wcześniej PC (Pozwolenie czasowe”) w polu „B” widniała data 01 stycznia 2023 r.,
w zaświadczeniu o przeprowadzonym BT pojazdu, również została wskazana data pierwszej rejestracji pojazdu za granicą – 01 stycznia 2023 r.
W dacie wskazanej w DR(2022) przedmiotowe auto nie było jeszcze wyprodukowane i dlatego też koniecznym jest zmiana zapisu poprzez wskazanie w polu „B” daty „01.01.2023 r.”, jako zgodnej z rzeczywistością.
Warto w tym momencie zapamiętać, że nasz kolega, który wykonywał akurat to I-OBT oraz powypadkowe DBT podobno konsekwentnie trzymał się rocznika 2023.
Prezydent (i jego służby w WK) twierdził zaś, że w PC (pozwoleniu czasowym) pomyłkowo została wpisana data pierwszej rejestracji za granicą 01.01.2023 r., zamiast prawidłowej 01.01.2022 r. Powołał się przy tym m.in. zaświadczenia o „P”-pozytywnym wyniku BT pojazdu, w którym nasz kolega (ten sam?!?!?) uprawniony diagnosta samochodowy wskazał rok produkcji pojazdu jako . . . . . . – 2022
oraz datę pierwszej rejestracji za granicą jako . . . . . . . – 01.01.2022 (sic!).
Urząd Miasta wyjaśnił, iż w przedłożonych wraz z wnioskiem dokumentach widniała data pierwszej rejestracji za granicą jak powyżej, nie zaś jak twierdzi skarżący ob. U. M., że była wskazana data 01.01.2023. Zaakcentował, że WK nie jest w posiadaniu innego dokumentu z badań technicznych, niż te przedłożone w dniu 04.10.2024 r. do wniosku o rejestrację.
Po zweryfikowaniu dokumentów w postępowaniu wyjaśniającym Wydział Komunikacji (WK) dokonał korekty w CEP błędu pisarskiego dokonanego przez urzędnika rejestrującego z daty 01.01.2023 na poprawną, zgodną z załączonymi dokumentami, tj. 01.01.2022.
Czyli co . . . ., to urzędnik WK odmłodził ten pojazd, tak bezinteresownie?
Ciekawi mnie, czy ten pośrednik zawsze u tego samego urzędnika załatwia swoje rejestracje i w ilu takich ostatnich rejestracjach mamy do czynienia z am-carami oraz kontrowersyjnymi datami?
Wy też się zastanawiacie, o co tu chodzi?
Bo jeśli ten pośrednik załatwia wszystko z urzędnikami WK, to po co mu kontakty z SKP i skąd mamy te różne zaświadczenia z BT?
UM Białystok argumentował, że w przedłożonym do wniosku o rejestrację w tytule własności pojazdu zawarty jest jedynie rok modelowy, lecz nie zawarte zostały: data pierwszej rejestracji za granicą ani rok produkcji przedmiotowego pojazdu, który nie jest tożsamy z rokiem modelowym. Niniejsze dane ustalane są poprzez uprawnionego diagnostę samochodowego podczas przeprowadzania I-OBT pojazdu na terytorium RP. Finalnie stwierdził, że z przedłożonych do wniosku dokumentów wynika rok produkcji – 2022 i data pierwszej rejestracji za granicą tj. 01-01-2022.
Więc mamy otwarte pytanie, które zaświadczenie zostało sfałszowane? To z datą 2022, czy to z datą 2023? Bo jedno z nich musi być fałszerstwem! A takimi sprawami zajmuje się już tylko Policja i Prokuratura.
Czy ten Prezydent i jego urzędnicy w WK o tym wiedzą?
Zaś WSA ustalił, że w kontrolowanej sprawie skarżący wraz z wnioskiem o rejestrację przedmiotowego pojazdu załączył:
tytuł własności, w którym w opisie pojazdu wskazano rok 2023 wraz z tłumaczeniem,
fakturę sprzedaży z tłumaczeniem, gdzie obok nazwy modelu i VIN wskazano rok 2023,
zaświadczenie o przeprowadzonym DBT pojazdu przed pierwszą rejestracją na terytorium RP (wymagane do auta powypadkowego) z dnia 04.10.2024 r., z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 01.01.2022 r.,
zaświadczenie o przeprowadzonym I-OBT pojazdu z dnia 01.10.2024 r., z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 1.01.2022 r.,
DIP pojazdu wystawiony przez uprawnionego diagnostę samochodowego, z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 1.01.2022 r.,
zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego, z wpisanym rokiem produkcji 2023.
WSA wskazał w swoim uzasadnieniu, że UM/WK przed przystąpieniem do dokonywania jakichkolwiek czynności, w postaci wpisów w DR powinien był najpierw zbadać wiarygodność dokumentów złożonych wraz z wnioskiem. Szkoda, że przy tej okazji WSA nie wspomniał ani słowem o homologacji lub równoważnym mu dokumencie…..
Ale za to wspomniał o piśmie procesowym z 31 grudnia 2024 r., w którym skarżący (ob. U. M.) podkreślił, że tzw. „pierwsze” I-OBT przeprowadzono 01.10.2024 r., ale WK w trakcie rejestracji pojazdu w dniu 04.10.2024 r. skierował go na powtórne DBT, z uwagi na to, że był to pojazd powypadkowy. Zaś przedłożone przez niego do akt sądowych kopie zaświadczeń z dnia 01.10.2024 r., jak i zaświadczenie o przeprowadzonym DBT z dnia 04.10.2024 r. wskazują na datę pierwszej rejestracji pojazdu za granicą 01.01.2023 r. (sic!).
Ale z akt będących w posiadaniu tegoż WSA wynika również, że zaświadczenie z dnia 01.10.2024 r. było wydane również w innej dacie niż te złożone do wniosku o rejestrację. A z tego wynika, że najprawdopodobniej nasz kolega dokonał korekty tegoż I-OBT. Tylko nie wiemy z czyjej inicjatywy, na czyje polecenie oraz dlaczego się podjął tej karkołomnej czynności. Bo ostatecznie doszło do sfałszowania dokumentów, gdyż w obrocie prawnym funkcjonują dwa zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z dnia 04.10.2024 r., w których w sposób różny została wpisana data pierwszej rejestracji za granicą.6
WSA uznał więc, że:
przy wydaniu kwestionowanej skargą decyzji Prezydent Miasta naruszył przepisy.7 Naruszenia te polegają na niepełnym ustaleniu stanu faktycznego sprawy, na co też wskazują dwie odmienne decyzje organu z 4 października 2024 r. i 21 października 2024 r., które na podstawie tego samego materiału dowodowego, datę pierwszej rejestracji pojazdu za granicą określały raz na 1.01.2023, a drugi raz na 1.01.2022.
Prezydent niezasadnie uznał, że zmiana daty pierwszej rejestracji pojazdu za granicą z 1.01.2023 na 1.01.2022 jest zmianą nieistotną, albowiem jest zmianą merytoryczną i nie może być dokonana w drodze sprostowania.
Ponownie rozpoznając sprawę, Prezydent Miasta (organ) zobligowany będzie wyjaśnić funkcjonowanie w obrocie prawnym dwóch odmiennych w treści zaświadczeń o przeprowadzonych badaniach technicznych pojazdu, a w szczególności zapisów, co do daty pierwszej rejestracji pojazdu za granicą.8
To tyle w tej sprawie.
Ciekawe, jak nasz kolega wybrnie z tej sytuacji. Ciekawi mnie także, gdzie leży prawda w tej sprawie:
jaka była rola pośrednika w procesie rejestracji tego pojazdu,
czy organ zdecyduje się powiadomić organa ścigania w tej sprawie? Bo może warto, choćby za sprawą rejestracji bez homologacji?
czy to nasz kolega odmłodził ten pojazd i dopiero po interwencji WK zdecydował się przywrócić mu rzeczywistą datę produkcji, czyli 2022 r.?
A Wy co o tym przypadku sądzicie?
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – –
1I SA/Bk 760/24 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2025-01-23; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-12-11; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Skarżony organ; Prezydent Miasta; Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
2W oparciu o art. 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm.; dalej: u.p.r.d.) oraz art. 104 k.p.a. decyzją Prezydenta Miasta Białegostoku z 04 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.1.20222.2024.US dokonano czasowej rejestracji tego pojazdu
3w oparciu o art. 73 u.p.r.d., decyzją Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 21 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.2.29762.2024.MK
4Chyba, że przyjmiemy, że to wcześniej starano się odmłodzić ten pojazd.
5Jako dokument potwierdzający powyższe okoliczności przedłożył wydruk z CARFAX, zawierający historię pojazdu (bez tłumaczenia).
6Jak wskazał na rozprawie 23 stycznia 2025 r. skarżący, egzemplarze złożone do akt sądowych (skarżący posiada oryginały) zostały mu wydane przez SKP na jego żądanie, albowiem z uwagi na treść zaskarżonej decyzji jeszcze raz chciał się z nimi zapoznać, aby zrozumieć stanowisko organu, tym bardziej, że w PC wydanym przez organ 4.10.2024 r., data pierwszej rejestracji została wpisana odmiennie niż w DR wydanym 21.10.2024 r.
7art. 7 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572 dalej „k.p.a.”) i art. 77 k.p.a.
8WSA Białystok, Wydział II; na rozprawie w dniu 23 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi U. M. na decyzję Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 21 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.2.29762.2024.MK w przedmiocie rejestracji pojazdu 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Prezydenta Miasta Białegostoku na rzecz skarżącego U. M. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 10 2025
BIAŁOSTOCKIE ODMŁADZANIE „AM-CARÓW” BEZ HOMOLOGACJI
Białostockie odmładzanie „amerykańców” („am-car”-ów) po wypadku i bez homologacji. Ja uważam, że tu będą tylko zbędne koszty (czas, papier i do drukarek tusz), bo bez Prokuratora ani rusz.1
Ale zacznijmy od początku . . . . .
4 października 2024 r. Prezydent Miasta Białegostoku pozytywnie rozpatrzył wniosek ob. U. M. o czasową rejestrację tego powypadkowego pojazdu z USA, marki T., model Y, do którego pełnomocnik wnioskodawcy (tzw. pośrednik) dołączył wymagane tam dokumenty.2
Na początek, naszą szczególną uwagę zasługują tu dwa fakty:
W karcie informacyjnej pojazdu (dla PC) wskazano rok produkcji pojazdu na 2023, zaś datę pierwszej rejestracji za granicą na 01.01.2023 r.
W przedłożonych dokumentach brak jest homologacji lub równoważnego dokumentu.
Po przeszło dwóch tygodniach, czyli 21 października 2024 r. Prezydent dokonał rejestracji tego pojazdu.3 Jednak w karcie informacyjnej pojazdu wskazano już inny rok produkcji pojazdu, czyli 2022 oraz inną datę pierwszej rejestracji za granicą, czyli 01.01.2022 r.
Ja nie wiem, ale wielu z Was zapewne zdaje sobie sprawę w różnicy w cenie prawie nowych pojazdów z USA nawet, jeśli ta różnica wynosi tylko 1 rok. Patrząc z tego punktu widzenia nie może dziwić to, że ob. U. M. wniósł do WSA skargę na taką decyzję Prezydenta, której skutkiem było roczne postarzenie tego samochodu.4 Domagał się przywrócenia rocznika 2023 w DR argumentując, że:
kupił je w marcu 2024 r.,
wyprodukowano je w USA w grudniu 2022 r.,
pierwsza rejestracja miała miejsce 21 marca 2023 r.5
w otrzymanym wcześniej PC (Pozwolenie czasowe”) w polu „B” widniała data 01 stycznia 2023 r.,
w zaświadczeniu o przeprowadzonym BT pojazdu, również została wskazana data pierwszej rejestracji pojazdu za granicą – 01 stycznia 2023 r.
W dacie wskazanej w DR (2022) przedmiotowe auto nie było jeszcze wyprodukowane i dlatego też koniecznym jest zmiana zapisu poprzez wskazanie w polu „B” daty „01.01.2023 r.”, jako zgodnej z rzeczywistością.
Warto w tym momencie zapamiętać, że nasz kolega, który wykonywał akurat to I-OBT oraz powypadkowe DBT podobno konsekwentnie trzymał się rocznika 2023.
Prezydent (i jego służby w WK) twierdził zaś, że w PC (pozwoleniu czasowym) pomyłkowo została wpisana data pierwszej rejestracji za granicą 01.01.2023 r., zamiast prawidłowej 01.01.2022 r. Powołał się przy tym m.in. zaświadczenia o „P”-pozytywnym wyniku BT pojazdu, w którym nasz kolega (ten sam?!?!?) uprawniony diagnosta samochodowy wskazał rok produkcji pojazdu jako . . . . . . – 2022
oraz datę pierwszej rejestracji za granicą jako . . . . . . . – 01.01.2022 (sic!).
Urząd Miasta wyjaśnił, iż w przedłożonych wraz z wnioskiem dokumentach widniała data pierwszej rejestracji za granicą jak powyżej, nie zaś jak twierdzi skarżący ob. U. M., że była wskazana data 01.01.2023. Zaakcentował, że WK nie jest w posiadaniu innego dokumentu z badań technicznych, niż te przedłożone w dniu 04.10.2024 r. do wniosku o rejestrację.
Po zweryfikowaniu dokumentów w postępowaniu wyjaśniającym Wydział Komunikacji (WK) dokonał korekty w CEP błędu pisarskiego dokonanego przez urzędnika rejestrującego z daty 01.01.2023 na poprawną, zgodną z załączonymi dokumentami, tj. 01.01.2022.
Czyli co . . . ., to urzędnik WK odmłodził ten pojazd, tak bezinteresownie?
Ciekawi mnie, czy ten pośrednik zawsze u tego samego urzędnika załatwia swoje rejestracje i w ilu takich ostatnich rejestracjach mamy do czynienia z am-carami oraz kontrowersyjnymi datami?
Wy też się zastanawiacie, o co tu chodzi?
Bo jeśli ten pośrednik załatwia wszystko z urzędnikami WK, to po co mu kontakty z SKP i skąd mamy te różne zaświadczenia z BT?
UM Białystok argumentował, że w przedłożonym do wniosku o rejestrację w tytule własności pojazdu zawarty jest jedynie rok modelowy, lecz nie zawarte zostały: data pierwszej rejestracji za granicą ani rok produkcji przedmiotowego pojazdu, który nie jest tożsamy z rokiem modelowym. Niniejsze dane ustalane są poprzez uprawnionego diagnostę samochodowego podczas przeprowadzania I-OBT pojazdu na terytorium RP. Finalnie stwierdził, że z przedłożonych do wniosku dokumentów wynika rok produkcji – 2022 i data pierwszej rejestracji za granicą tj. 01-01-2022.
Więc mamy otwarte pytanie, które zaświadczenie zostało sfałszowane? To z datą 2022, czy to z datą 2023? Bo jedno z nich musi być fałszerstwem! A takimi sprawami zajmuje się już tylko Policja i Prokuratura.
Czy ten Prezydent i jego urzędnicy w WK o tym wiedzą?
Zaś WSA ustalił, że w kontrolowanej sprawie skarżący wraz z wnioskiem o rejestrację przedmiotowego pojazdu załączył:
tytuł własności, w którym w opisie pojazdu wskazano rok 2023 wraz z tłumaczeniem,
fakturę sprzedaży z tłumaczeniem, gdzie obok nazwy modelu i VIN wskazano rok 2023,
zaświadczenie o przeprowadzonym DBT pojazdu przed pierwszą rejestracją na terytorium RP (wymagane do auta powypadkowego) z dnia 04.10.2024 r., z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 01.01.2022 r.,
zaświadczenie o przeprowadzonym I-OBT pojazdu z dnia 01.10.2024 r., z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 1.01.2022 r.,
DIP pojazdu wystawiony przez uprawnionego diagnostę samochodowego, z wpisaną datą pierwszej rejestracji za granicą 1.01.2022 r.,
zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego, z wpisanym rokiem produkcji 2023.
WSA wskazał w swoim uzasadnieniu, że UM/WK przed przystąpieniem do dokonywania jakichkolwiek czynności, w postaci wpisów w DR powinien był najpierw zbadać wiarygodność dokumentów złożonych wraz z wnioskiem. Szkoda, że przy tej okazji WSA nie wspomniał ani słowem o homologacji lub równoważnym mu dokumencie…..
Ale za to wspomniał o piśmie procesowym z 31 grudnia 2024 r., w którym skarżący (ob. U. M.) podkreślił, że tzw. „pierwsze” I-OBT przeprowadzono 01.10.2024 r., ale WK w trakcie rejestracji pojazdu w dniu 04.10.2024 r. skierował go na powtórne DBT, z uwagi na to, że był to pojazd powypadkowy. Zaś przedłożone przez niego do akt sądowych kopie zaświadczeń z dnia 01.10.2024 r., jak i zaświadczenie o przeprowadzonym DBT z dnia 04.10.2024 r. wskazują na datę pierwszej rejestracji pojazdu za granicą 01.01.2023 r. (sic!).
Ale z akt będących w posiadaniu tegoż WSA wynika również, że zaświadczenie z dnia 01.10.2024 r. było wydane również w innej dacie niż te złożone do wniosku o rejestrację. A z tego wynika, że najprawdopodobniej nasz kolega dokonał korekty tegoż I-OBT. Tylko nie wiemy z czyjej inicjatywy, na czyje polecenie oraz dlaczego się podjął tej karkołomnej czynności. Bo ostatecznie doszło do sfałszowania dokumentów, gdyż w obrocie prawnym funkcjonują dwa zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z dnia 04.10.2024 r., w których w sposób różny została wpisana data pierwszej rejestracji za granicą.6
WSA uznał więc, że:
przy wydaniu kwestionowanej skargą decyzji Prezydent Miasta naruszył przepisy.7 Naruszenia te polegają na niepełnym ustaleniu stanu faktycznego sprawy, na co też wskazują dwie odmienne decyzje organu z 4 października 2024 r. i 21 października 2024 r., które na podstawie tego samego materiału dowodowego, datę pierwszej rejestracji pojazdu za granicą określały raz na 1.01.2023, a drugi raz na 1.01.2022.
Prezydent niezasadnie uznał, że zmiana daty pierwszej rejestracji pojazdu za granicą z 1.01.2023 na 1.01.2022 jest zmianą nieistotną, albowiem jest zmianą merytoryczną i nie może być dokonana w drodze sprostowania.
Ponownie rozpoznając sprawę, Prezydent Miasta (organ) zobligowany będzie wyjaśnić funkcjonowanie w obrocie prawnym dwóch odmiennych w treści zaświadczeń o przeprowadzonych badaniach technicznych pojazdu, a w szczególności zapisów, co do daty pierwszej rejestracji pojazdu za granicą.8
To tyle w tej sprawie.
Ciekawe, jak nasz kolega wybrnie z tej sytuacji. Ciekawi mnie także, gdzie leży prawda w tej sprawie:
jaka była rola pośrednika w procesie rejestracji tego pojazdu,
czy organ zdecyduje się powiadomić organa ścigania w tej sprawie? Bo może warto, choćby za sprawą rejestracji bez homologacji?
czy to nasz kolega odmłodził ten pojazd i dopiero po interwencji WK zdecydował się przywrócić mu rzeczywistą datę produkcji, czyli 2022 r.?
A Wy co o tym przypadku sądzicie?
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – –
1 I SA/Bk 760/24 – Wyrok WSA w Białymstoku; Data orzeczenia: 2025-01-23; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2024-12-11; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Skarżony organ; Prezydent Miasta; Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
2 W oparciu o art. 74 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm.; dalej: u.p.r.d.) oraz art. 104 k.p.a. decyzją Prezydenta Miasta Białegostoku z 04 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.1.20222.2024.US dokonano czasowej rejestracji tego pojazdu
3 w oparciu o art. 73 u.p.r.d., decyzją Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 21 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.2.29762.2024.MK
4 Chyba, że przyjmiemy, że to wcześniej starano się odmłodzić ten pojazd.
5 Jako dokument potwierdzający powyższe okoliczności przedłożył wydruk z CARFAX, zawierający historię pojazdu (bez tłumaczenia).
6 Jak wskazał na rozprawie 23 stycznia 2025 r. skarżący, egzemplarze złożone do akt sądowych (skarżący posiada oryginały) zostały mu wydane przez SKP na jego żądanie, albowiem z uwagi na treść zaskarżonej decyzji jeszcze raz chciał się z nimi zapoznać, aby zrozumieć stanowisko organu, tym bardziej, że w PC wydanym przez organ 4.10.2024 r., data pierwszej rejestracji została wpisana odmiennie niż w DR wydanym 21.10.2024 r.
7 art. 7 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572 dalej „k.p.a.”) i art. 77 k.p.a.
8 WSA Białystok, Wydział II; na rozprawie w dniu 23 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi U. M. na decyzję Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 21 października 2024 r. nr DOM-I.5410.1.2.29762.2024.MK w przedmiocie rejestracji pojazdu 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Prezydenta Miasta Białegostoku na rzecz skarżącego U. M. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, Homologacje, jakość badań technicznych, kodeks karny, nadzór nad SKP, Policja, Prawo UE, Prokurator, rejestracja pojazdu, starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu