mar 27 2025
10 PYTAŃ WE WNIOSKU O INDYWIDUALNĄ INTERPRETACJĘ DO MI
Szanowny Pan
Dariusz Klimczak
Minister Infrastruktury
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisu
składany na podstawie art. 34 ustawy Prawo Przedsiębiorcy
W związku z wejściem w życie z dniem 1 kwietnia 2025r przepisu §1 pkt.2 lit. b) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2024 r.( Dz.U. z 31.12.2024r poz.1972) zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2023 r. poz. 1208 i 2685 ) oraz w związku z przekazanym przez Panią Renatą Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury w dniu 23 stycznia 2025 roku stanowiskiem w tej sprawie Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Komunikacji w Krośnie, które w dniu następnym rozesłane zostało do Szefów Wydziałów Komunikacji w całym kraju, dotyczącym stosowania ww przepisów rozporządzenia, na podstawie art. 34 ustawy Prawo Przedsiębiorcy, zwracam się do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązywania przepisu §16 ust. 5 pkt 13 załącznika nr 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach po zmianie ww rozporządzenia rozporządzeniem z 17 grudnia 2024 roku oraz wyjaśnienie jego znaczenia dla możliwości dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego, a jeśli Minister Infrastruktury z jakiś powodów nie uznawałby się właściwy do interpretowania przepisu, który wydał, to proszę zgodnie do przepisów k.p.a. o przesłanie niniejszego wniosku wedle właściwości do organu kompetentnego celem dalszego procedowania.
Uzasadnienie
Spółka X po przeniesieniu siedziby do Warszawy planuje prowadzić usługi transportowe na terenie UE. W tym celu planuje na potrzeby planowanej działalności sprowadzić pojazdy wyprodukowane po 30 czerwca 2008 roku kategorii M i N inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/858 spoza obszaru UE (np. USA, Chin lub Pakistanu), które nigdy wcześniej nie były pojazdami rejestrowanymi na obszarze Unii i poddać je pierwszej rejestracji w UE poprzez obszar RP oraz sprowadzić pojazdy, które były już rejestrowane na obszarze Unii i poddać je pierwszej rejestracji w RP w celu prowadzenia tymi pojazdami usług transportowych.
W związku z tym, że sprowadzenie pojazdów i rozpoczęcie działalności transportowej będzie wiązało się z koniecznością płacenia danin publicznych w postaci podatku VAT, podatku dochodowego CIT, podatku od środków transportu, opłat drogowych, opłat za wydanie zezwolenia na przewóz towarów, licencji wspólnotowych na usługi transportowe w ruchu międzynarodowym, opłat za świadectwa kwalifikacyjne kierowców, podatków od nieruchomości za miejsca parkowania pojazdów oraz być może opłat za wydanie przez Dyrektora TDT decyzji o krajowym indywidualnym dopuszczeniu pojazdu lub unijnym indywidualnym dopuszczeniu pojazdu, a także opłat skarbowych przy rejestracji, które to daniny stanowią przychód dla budżetu państwa, samorządu oraz państwowych jednostek organizacyjnych, a Minister Infrastruktury pełniąc funkcję ministra do spraw transportu jest organem kompetentnym do realizacji przepisów ustawy o prawie drogowym oraz harmonizowanego prawa homologacyjnego Unii – w tym rozporządzenia 2018/858, co wynika wprost z treści tego rozporządzenia i co wykazane jest na stronie rządowej gov.pl , to zwracam się do Ministra Infrastruktury o wydanie interpretacji indywidualnej zakresu obowiązywania przepisu §16 ust. 5 pkt 4 lit. b) oraz pkt 13 załącznika nr 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U z 2 września 2022 r., poz. 1849) po zmianie brzmienia tego przepisu rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 17 grudnia 2024 r. ( Dz. U. z 31 grudnia 2024 r., poz. 1972) i wyjaśnienie, czy mając na uwadze art. 6 ust. 4 rozporządzenia 2018/858, który stanowi, że pierwszej rejestracji oraz dopuszczeniu (w tym do ruchu drogowego) w UE podlega wyłącznie pojazd, który wypełnia warunki techniczne i administracyjne przewidziane w tym rozporządzeniu, a art. 3 pkt. 53 tego rozporządzenia definiuje rejestrację jako administracyjne zezwolenie na dopuszczenia homologowanego pojazdu, natomiast przez dopuszczenie zgodnie z art. 3 pkt 52 rozumie się pierwsze wykorzystanie pojazdu w UE zgodnie z przeznaczeniem, to:
1. Czy konieczność wypełnienia przez organ rejestrujący po raz pierwszy na terenie UE pojazdy kategorii M, N objęte obowiązkiem homologacyjnym wynikającym z harmonizowanego prawa Unii rubryki (K) w dowodzie rejestracyjnym jest obowiązkiem wynikającym z prawa Unii skutkującym ustanowieniem w prawie krajowym dyspozycji określonej w art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw z art. 72 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 8 PRD bądź, czy taki obowiązek wypełnienia rubryki (K), o której mowa w §16 ust. 5 pkt 13 w dowodzie rejestracyjnym w ogóle nie zaistnieje w powyższym przypadku, a rubrykę (K) wypełnia się fakultatywne wedle indywidualnego stanowiska organu dokonującego rejestracji oraz czy rubrykę (D.2) w odniesieniu do kategorii pojazdów objętych obowiązkiem homologacyjnym oraz (C.1.1) również można wypełniać fakultatywnie i czy bez wypełnienia tych rubryk organ rejestrujący pojazd kategorii podlegającej obowiązkowi homologacyjnemu może wydać dokument dopuszczający dany pojazd do ruchu drogowego ? Jeśli organ rejestrujący może wypełniać rubryki (K) i (D.2) fakultatywnie to proszę wskazać przepis prawa krajowego lub wspólnotowego, który to reguluje.
2. Czy organ rejestrujący pojazd nie posiadając żadnego dokumentu potwierdzającego, że ma do czynienia z pojazdem homologowanym np. świadectwa zgodności lub innego równoważnego dokumentu lub dowodu rejestracyjnego wydanego w jednym z państw będących członkiem UE, w którym to z danych zawartych w harmonizowanej prawem Unii rubryce (K) nie wynikałoby, że przedstawiony do pierwszej rejestracji w RP pojazd jest pojazdem homologowanym, organ rejestrujący może wydać decyzje o jego pierwszej rejestracji w RP i wydać dowód rejestracyjny, nie wypełniając przy tym rubryki (K) nie wykazując tym w świadectwie rejestracji (dowodzie rejestracyjnym) oznaczenia homologacyjnego, jakie z obowiązku określonego w art. 38 ust. 1 rozporządzenia 2018/858 musi zawierać tabliczka znamionowa pojazdu nadawana przez producenta/importera (nr homologacji typu lub decyzji o dopuszczeniu indywidualnym pojazdu) pojazdu wprowadzanego do obrotu na obszar UE po raz pierwszy ?
3. Czy wydając dowód rejestracyjny na pojazd kategorii M, N podlegający obowiązkowi homologacyjnemu organ rejestrujący pojazd zobowiązany jest wypełnić rubrykę (K) skoro z przepisu art. 71 ust. 1 prawa drogowego w zw z art. 6 ust. 4 w zw z art. 3 pkt 53 rozporządzenia 2018/858 wynika, że w ruchu drogowym może uczestniczyć wyłącznie homologowany pojazd ww kategorii?
4. Czy diagnosta wykonujący pierwsze okresowe badanie techniczne o którym mowa w art. 81 ust. 3 PRD przed pierwszą rejestracją w RP, może wykonać takie badanie na pojeździe objętym obowiązkiem homologacyjnym i wydać wynik pozytywny takiego badania, w sytuacji gdy w harmonizowanej rubryce (K) dowodu rejestracyjnego badanego pojazdu nie wykazano oznaczenia homologacyjnego a w rubryce (D.2) nie wykazano typu pojazdu wg którego powinien ustalić wymogi techniczne, a pojazdowi nie towarzyszy ważne świadectwo zgodności lub równoważny dokument mając przy tym na uwadze, że zakres okresowego badania technicznego określony przez Ministra Infrastruktury w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach w ogóle nie obejmuje ustalania faktu posiadania przez dany pojazd ważnej homologacji ?
5. Mając na uwadze, że dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu w UE jest świadectwo rejestracji, a te w przypadku pojazdów kategorii objętych obowiązkiem homologacyjnym wydawane jest w procesie rejestracji homologowanego pojazdu, to czy danymi niezbędnymi dla celów takiej pierwszej rejestracji w RP takiego pojazdu będzie ustalenie oznaczenia homologacyjnego jakie z obowiązku określonego w §2 ust. 1 pkt 2 załącznika nr 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia powinna zawierać tabliczka znamionowa pojazdu objętego wspólnotowym prawem homologacyjnym (art.38 rozporządzenia 2018/858) i czy konieczność ustalania tego oznaczenia będzie wynikać z art. 81 ust. 11 pkt 2 lit. a) PRD w zw. z §1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2024 r., zmieniającego brzmienie §16 ust. 5 pkt 13 załącznika nr 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 31.12.2024 r., poz.1972) oraz w związku z koniecznością ustalania wymogów określonych załączniku nr 1 dyrektywy 2010/48/WE transponowanej do prawa krajowego przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. „w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia” (Dz.U. 2003.62.262 z póz. zm. 16.06.2012 Dz.U. 2012.525) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 30.12.2013 poz.1675) ?
Czy transponowanie do prawa krajowego dyrektywy 2010/48 w obecnym stanie prawnym zobowiązuje diagnostę wykonującego okresowe badanie techniczne do ustalania wymogów technicznych dla badanego pojazdu zgodnie z wytycznymi załącznika nr 1 niniejszej dyrektywy 2010/48/WE, skoro uchylająca dyrektywę 2010/48 dyrektywa 2014/45/WE nie została do chwili obecnej implementowana do prawa krajowego, a rejestracja pojazdu w UE będzie dotyczyć pojazdu wprowadzanego do obrotu po 30 czerwca 2008 r., co z mocy dyrektywy 2010/48 powinno determinować ustalanie wymogów stosownie do typu pojazdu wykazanego w rubryce (D.2) dowodu rejestracyjnego z zastosowaniem wymagań technicznych określonych w przepisów homologacyjnych jakie są przewidziane dla nowych pojazdów w dacie pierwszej rejestracji w Unii Europejskiej ?
6. Czy w sytuacji gdy organ RP rejestrujący pojazd po 1 września 2020 r. (od kiedy obowiązuje rozporządzenie 2018/858) wyda dowód rejestracyjny na taki pojazd (pierwszy raz rejestrowany w UE) bez zamieszczenia danych w harmonizowanej rubryce (K), to czy pojazd ten nie będzie mógł z tego powodu zostać wycofany z ruchu drogowego w innym państwie członkowskim przez organ uprawniony do kontroli ruchu drogowego gdy z dowodu rejestracyjnego nie będzie wynikać, że jest to pojazd homologowany, a zatem dopuszczony w UE ?
7. Czy w przypadku wyłączenia z ruchu drogowego ww pojazdu (np. za granicą) z uwagi na brak w dowodzie rejestracyjnym danych potwierdzających homologacje pojazdu, organ RP, który dopuścił pojazd do ruchu będzie zobowiązany pokryć ewentualne szkody sp. X z tym związane?
8. Czy w razie uczestnictwa w katastrofie w ruchu lądowym takiego pojazdu, na który został w RP wydany dowód rejestracyjny z niewypełnioną rubryką (K) i z którego nie będzie wynikać, że dany pojazd jest pojazdem homologowanym, nie będzie to tworzyć negatywnych skutków dla sp. X ze strony organów państwa na terenie którego doszłoby do zdarzenia drogowego oraz ze strony ubezpieczyciela mając na uwadze ww obowiązujące przepisy harmonizowanego prawa Unii ?
9. Od kiedy rubryka (K) dowodu rejestracyjnego jest harmonizowana w prawie wspólnotowym i jakie akty prawne UE to regulują?
10. Czy dyspozycja płynąca z art. 3 ust. 2 dyrektywy 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. „w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów” stanowi, że obowiązek wypełnienia rubryki (K) dowodu rejestracyjnego nie istnieje wyłącznie w odniesieniu do pojazdów, które były rejestrowane w UE przed wejściem w życie tej dyrektywy ?
Art.3
2. W przypadku gdy nowe świadectwo rejestracji zostaje wydane dla pojazdu zarejestrowanego przed wykonaniem niniejszej dyrektywy, Państwa Członkowskie używają wzoru świadectwa określonego w niniejszej dyrektywie oraz mogą ograniczać dane szczegółowe w nim zawarte do tych, które są dostępne.
Czy nie oznaczałoby to, że rubryka (K) powinna być wypełniana każdorazowo przy pierwszej rejestracji pojazdu objętego obowiązkiem homologacyjnym, dla którego dla pierwszej rejestracji wymaganym jest załączenie świadectwa zgodności lub decyzji o dopuszczeniu indywidualnym lub innego równoważnego dokumentu homologacyjnego w którym oznaczenie homologacyjne z obowiązku obecnie obowiązującego rozporządzenia 2018/858 jest dostępne ?
* * *
Przepis art. 34 Prawa Przedsiębiorcy nadaje przedsiębiorcy możliwość złożenia wniosku do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej o wydanie wyjaśnienia co do zakresu sposobu i stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej. Obowiązek świadczenia ww danin publicznych w przypadku świadczenia usług transportowych w ruchu międzynarodowym wynika bezpośrednio z przepisów ustawy o prawie drogowym powiązanym z prawem wspólnotowym. Minister Infrastruktury pełniący w RP funkcję ministra transportu jest więc kompetentnym organem do udzielania wyjaśnień w powyższych kwestiach.
Dowód uiszczenia opłaty za wniosek przesyłam w załączeniu.
(…)
27 marca 2025 @ 12:05
KTO PYTA (składając stosowny wniosek o indywidualną interpretację) NIE BŁĄDZI !
I przestańcie się już bać!
Jeden z naszych Kolegów zadzwonił do mnie informując, że swojemu pracodawcy zaproponował złożenie takiego wniosku, ale on się boi . . . .
Ja nie wiem, czego tu się można bać, chociaż sam o tym pisałem już kilka razy, że w branży mamy bardzo wielu miękiszonów.
Przypominam, że każdy z przedsiębiorców prowadzących nasze SKP może złożyć podobny wniosek o indywidualną interpretację do właściwego WK/starostwa.
Takich inicjatyw powinni domagać się pracujący dla nich Koledzy.
Uzyskanie odpowiedzi gwarantuje przewidywalną i stabilną sytuację dla prowadzenia własnego interesu.
W ostatnim okresie mamy już kilka wzorców/szablonów takich wniosków na naszej stronce, które gorąco polecam do ewentualnego wykorzystania.
I dziękując Autorowi
pozdrawiam
dP