Utrata naszych uprawnień za błędy w trakcie corocznej kontroli SKP.1
29 grudnia 2023 r. WSA w Opolu rozpatrywał sprawę ze skargi naszego kolegi A. S. na decyzję SKO w Opolu z 18 sierpnia 2023 r., nr SKO.40.2217.2022.dr w przedmiocie cofnięcie uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów. Efektem tego była decyzja o oddaleniu skargi naszego kolegi.
Tę skargę do WSA nasz kolega A. S. (dalej także jako: „diagnosta”, „strona”, „skarżący”) wniósł na wcześniejszą decyzję SKO, która utrzymywała w mocy jeszcze wcześniejszą decyzję Starosty Nyskiego (dalej jako: „Starosta”, „organ I instancji”) z 22 czerwca 2022 r., nr KT.5422.3.2022.DZ, cofającą naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP.
Nasz kolega jest zatrudniony w Okręgowej SKP, którą prowadzi P. K. pod firmą: P.. W dniu 9 maja 2022 r. Starosta Nyski przeprowadził tradycyjną i coroczną kontrolę tej OSKP.2 W trakcie tej kontroli ujawniono, że nasz kolega przeprowadził BT pojazdu w sposób, który nie znalazł uznania u kontrolujących. A mianowicie, podczas tego BT pojazdu stwierdzono, że nasz kolega A. S.:
nie wykonał analizy spalin w pojeździe,
jednocześnie nie użył urządzenia OBD,
nie zostało sprawdzone maksymalne wychylenie kół przednich,
nie sprawdzono kół i obręczy kół,
nie sprawdzono luzów w łożyskach na dźwigniku kanałowym,
niewłaściwie ustawił przyrząd do kontroli ustawienia świateł i światłości świateł pojazdu.
I w tej sytuacji nasz kolega zakończył to BT pojazdu z wynikiem „P”-pozytywnym, wystawiając zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (sic!).
Z tej kontroli urzędnicy starostwa sporządzili protokół opisujące ww. nieprawidłowości.
A dalej sprawa potoczyła się już rutynowo.
Najpierw, zawiadomieniem z 31 maja 2022 r. organ I instancji poinformował naszego kolegę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia jego uprawnień z powodu nieprawidłowego przeprowadzenia badania technicznego.
Potem, decyzją z 22 czerwca 2022 roku cofnął koledze A. S. uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania badań technicznych pojazdów.3
Nasz kolega A. S., podaniem z dnia 18 lipca 2022 r. (nadanym u operatora pocztowego w tym samym dniu), wniósł odwołanie od opisanej wyżej decyzji a także o zawieszenie tego postępowania.
SKO stosownym Postanowieniem z 17 października 2022 roku odmówiło jego zawieszenia, aby następnie utrzymać w mocy decyzję organu I instancji (starostwa).
Kolegium, odmiennie niż organ I instancji, wyraziło wątpliwość, czy doszło do naruszenia § 2 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia i zapisu z pkt. 4.1.2. Tabeli, który nakazuje, aby pomiar przeprowadzony został na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli ustawienia świateł. Źródłem wątpliwości był brak utrwalenia w Protokole, na czym polegało niewłaściwie ustawienie przyrządu do kontroli ustawienia świateł i światłości świateł pojazdu. Organ odwoławczy przyjął jednak, że uchybienie to nie miało wpływu na treść rozstrzygnięcia w sprawie. W trakcie badania technicznego diagnosta dopuścił się bowiem innych ustalonych naruszeń (nie sprawdził kół i obręczy kół oraz luzów na łożyskach na dźwigniku kanałowym; nie sprawdził maksymalnego wychylenia kół przednich; nie wykonał analizy spalin z jednoczesnym użyciem urządzenia OBD).
SKO wyjaśniło też wątpliwości, czy zostały dochowane warunki formalne w zakresie prawidłowego powiadomienia przedsiębiorcy prowadzącego OSKP o zamiarze dokonania kontroli. Przedsiębiorca o kontroli tej dowiedział się przed datą jej rozpoczęcia i upoważnił swojego pracownika (naszego kolegę A. S.) do jego reprezentowania podczas czynności kontrolnych.4
W skardze do WSA nasz kolego podniósł zarzut wadliwie przeprowadzonej przez Starostę Nyskiego kontroli tej OSKP, skutkujących – zdaniem naszego kolegi – naruszeniem prawa procesowego. Chodziło tu między innymi o:
„brak umocowania Dyrektora TDT do przeprowadzania kontroli w OSKP, w imieniu Starosty Nyskiego”,
„brak w upoważnieniu nr […] z dnia 6 kwietnia 2022 r. umocowania kontrolera J. L. przez organ – Dyrektora TDT do przeprowadzenia kontroli”.
WSA podkreślił, że sporządzony z tej kontroli Protokół zaliczyć należy do kategorii dowodów wymienionych w art. 76 § 1 k.p.a. – dokumentów urzędowych. Protokół ten może być źródłem informacji w sprawie o cofnięcie uprawnień. Albowiem, cyt.:
„sposób ujawnienia dopuszczenia się przez diagnostę naruszenia określonego w art. 84 ust. 3 ustawy nie ma znaczenia dla oceny możliwości zastosowania sankcji przewidzianej w tym przepisie (por. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia 12 marca 2012 r., sygn. akt II GPS 2/11).”
W ten sposób nasz kolega ten etap swojej sprawy przegrał.5
Więc proszę, pilnujmy się, chociaż w trakcie corocznej kontroli (tylko?), bo utrata naszych uprawnień jednak trochę (głowa?) boli.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – –
1II SA/Op 368/23 – Wyrok WSA w Opolu; Data orzeczenia: 2023-12-29; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-11-15; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę;
2Kontrolę przeprowadził na podstawie art. 83b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 – dalej jako: „ustawa”).
3powołując się na art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm. – dalej jako: „k.p.a.”) oraz art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy PoRD
4Za niezasadne także uznało zawieszenie postępowania do momentu rozpoznania przez Trybunał Konstytucyjny sprawy o sygn. TS 132/20 (aktualnie SK 128/20), co też wyczerpująco uzasadniło.
5źródło: Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 21 2024
UTRATA UPRAWNIEŃ PO BŁĘDACH W TRAKCIE COROCZNEJ KONTROLI
Utrata naszych uprawnień za błędy w trakcie corocznej kontroli SKP.1
29 grudnia 2023 r. WSA w Opolu rozpatrywał sprawę ze skargi naszego kolegi A. S. na decyzję SKO w Opolu z 18 sierpnia 2023 r., nr SKO.40.2217.2022.dr w przedmiocie cofnięcie uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów. Efektem tego była decyzja o oddaleniu skargi naszego kolegi.
Tę skargę do WSA nasz kolega A. S. (dalej także jako: „diagnosta”, „strona”, „skarżący”) wniósł na wcześniejszą decyzję SKO, która utrzymywała w mocy jeszcze wcześniejszą decyzję Starosty Nyskiego (dalej jako: „Starosta”, „organ I instancji”) z 22 czerwca 2022 r., nr KT.5422.3.2022.DZ, cofającą naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP.
Nasz kolega jest zatrudniony w Okręgowej SKP, którą prowadzi P. K. pod firmą: P.. W dniu 9 maja 2022 r. Starosta Nyski przeprowadził tradycyjną i coroczną kontrolę tej OSKP.2 W trakcie tej kontroli ujawniono, że nasz kolega przeprowadził BT pojazdu w sposób, który nie znalazł uznania u kontrolujących. A mianowicie, podczas tego BT pojazdu stwierdzono, że nasz kolega A. S.:
nie wykonał analizy spalin w pojeździe,
jednocześnie nie użył urządzenia OBD,
nie zostało sprawdzone maksymalne wychylenie kół przednich,
nie sprawdzono kół i obręczy kół,
nie sprawdzono luzów w łożyskach na dźwigniku kanałowym,
niewłaściwie ustawił przyrząd do kontroli ustawienia świateł i światłości świateł pojazdu.
I w tej sytuacji nasz kolega zakończył to BT pojazdu z wynikiem „P”-pozytywnym, wystawiając zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (sic!).
Z tej kontroli urzędnicy starostwa sporządzili protokół opisujące ww. nieprawidłowości.
A dalej sprawa potoczyła się już rutynowo.
Najpierw, zawiadomieniem z 31 maja 2022 r. organ I instancji poinformował naszego kolegę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia jego uprawnień z powodu nieprawidłowego przeprowadzenia badania technicznego.
Potem, decyzją z 22 czerwca 2022 roku cofnął koledze A. S. uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania badań technicznych pojazdów.3
Nasz kolega A. S., podaniem z dnia 18 lipca 2022 r. (nadanym u operatora pocztowego w tym samym dniu), wniósł odwołanie od opisanej wyżej decyzji a także o zawieszenie tego postępowania.
SKO stosownym Postanowieniem z 17 października 2022 roku odmówiło jego zawieszenia, aby następnie utrzymać w mocy decyzję organu I instancji (starostwa).
Kolegium, odmiennie niż organ I instancji, wyraziło wątpliwość, czy doszło do naruszenia § 2 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia i zapisu z pkt. 4.1.2. Tabeli, który nakazuje, aby pomiar przeprowadzony został na ławie pomiarowej za pomocą przyrządów do kontroli ustawienia świateł. Źródłem wątpliwości był brak utrwalenia w Protokole, na czym polegało niewłaściwie ustawienie przyrządu do kontroli ustawienia świateł i światłości świateł pojazdu. Organ odwoławczy przyjął jednak, że uchybienie to nie miało wpływu na treść rozstrzygnięcia w sprawie. W trakcie badania technicznego diagnosta dopuścił się bowiem innych ustalonych naruszeń (nie sprawdził kół i obręczy kół oraz luzów na łożyskach na dźwigniku kanałowym; nie sprawdził maksymalnego wychylenia kół przednich; nie wykonał analizy spalin z jednoczesnym użyciem urządzenia OBD).
SKO wyjaśniło też wątpliwości, czy zostały dochowane warunki formalne w zakresie prawidłowego powiadomienia przedsiębiorcy prowadzącego OSKP o zamiarze dokonania kontroli. Przedsiębiorca o kontroli tej dowiedział się przed datą jej rozpoczęcia i upoważnił swojego pracownika (naszego kolegę A. S.) do jego reprezentowania podczas czynności kontrolnych.4
W skardze do WSA nasz kolego podniósł zarzut wadliwie przeprowadzonej przez Starostę Nyskiego kontroli tej OSKP, skutkujących – zdaniem naszego kolegi – naruszeniem prawa procesowego. Chodziło tu między innymi o:
„brak umocowania Dyrektora TDT do przeprowadzania kontroli w OSKP, w imieniu Starosty Nyskiego”,
„brak w upoważnieniu nr […] z dnia 6 kwietnia 2022 r. umocowania kontrolera J. L. przez organ – Dyrektora TDT do przeprowadzenia kontroli”.
WSA podkreślił, że sporządzony z tej kontroli Protokół zaliczyć należy do kategorii dowodów wymienionych w art. 76 § 1 k.p.a. – dokumentów urzędowych. Protokół ten może być źródłem informacji w sprawie o cofnięcie uprawnień. Albowiem, cyt.:
„sposób ujawnienia dopuszczenia się przez diagnostę naruszenia określonego w art. 84 ust. 3 ustawy nie ma znaczenia dla oceny możliwości zastosowania sankcji przewidzianej w tym przepisie (por. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia 12 marca 2012 r., sygn. akt II GPS 2/11).”
W ten sposób nasz kolega ten etap swojej sprawy przegrał.5
Więc proszę, pilnujmy się, chociaż w trakcie corocznej kontroli (tylko?), bo utrata naszych uprawnień jednak trochę (głowa?) boli.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – –
1 II SA/Op 368/23 – Wyrok WSA w Opolu; Data orzeczenia: 2023-12-29; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-11-15; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Administracyjne postępowanie, Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 Kontrolę przeprowadził na podstawie art. 83b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 – dalej jako: „ustawa”).
3 powołując się na art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm. – dalej jako: „k.p.a.”) oraz art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy PoRD
4 Za niezasadne także uznało zawieszenie postępowania do momentu rozpoznania przez Trybunał Konstytucyjny sprawy o sygn. TS 132/20 (aktualnie SK 128/20), co też wyczerpująco uzasadniło.
5 źródło: Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, diagnosta, diagnosta samochodowy, nadzór nad SKP, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu