Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
9 września 2024 @ 14:14
Rejestracja pojazdów i czasookresy OBT nie są harmonizowane w prawie Unii i każde Państwo Członkowskie samo określa wymagania w tych dziedzinach jednak musi to czynić w sposób nienaruszający prawo wspólnotowe.
W stosunku do ciągników rolniczych UE dostrzega problem, że wraz z postępem technicznym ciągniki rolnicze przystosowywane są do rozwijania coraz większych prędkości i znajdują zastosowanie w innych dziedzinach gospodarki niż tylko rolnictwo. Dlatego też tworzone są coraz bardziej precyzyjne i restrykcyjne przepisy obejmujące nie tylko ciągniki rolnicze ale też ciągniki leśne i maszyny doczepiane, które również zaczęto obejmować obowiązkiem homologacyjnym.
art.5 ust.2 rozporządzenia 167/2013 wprost stanowi, że pierwszemu wprowadzeniu do obrotu, dopuszczeniu i rejestracji podlegają wyłącznie ciągniki rolnicze spełniające wymagania określone w tym rozporządzeniu.
Tak samo w rozporządzeniach mających zastosowanie w poświadczaniu zdatność pojazdu do ruchu wymusza się na Państwach Członkowskich przyjmowanie odpowiednich regulacji krajowych w celu zagwarantowania bezpieczeństwa funkcjonalnego i środowiskowego wszystkich pojazdów będących w eksploatacji ( dopuszczonych do użytkowania w tym do ruchu drogowego).
Jest więc odwrotnie niż sugerowało by niniejsze pismo. UE również w stosunku do ciągników rolniczych narzuca Państwom Członkowskim konieczność przyjęcie regulacji w prawie krajowym wymuszających objęcie ich obowiązkiem OBT bo takie regulacje mają dotyczyć wszystkich dopuszczonych do ruchu pojazdów ( a ciągniki rolnicze przecież wypełniają definicję pojazdu). Wystarczy poczytać preambuły rozporządzeń 167/2013 i dyrektywy 2010/48/WE i 2014/45/WE.
Tworząc nowe regulacje krajowe należy więc kierować się zdrowym rozsądkiem a nie oglądać się na innych, że tam gdzieś przecież nie rejestrowało się ciągników i nie stosowało OBT. Być może nie było potrzeby bo gdzieś tam ciągniki poruszają się wyłącznie po drogach rolnych itp. i były ku temu argumenty? My żyjemy w Polsce. Nie wyobrażam sobie by do ruchu mógł być dopuszczony stary wyeksploatowany sprowadzony z zagranicy 30 letni ciągnik rolniczy rozwijający prędkość 50km o masie własnej 9 ton ciągnący zestaw przyczep z ładunkiem o dmc 31 ton nie posiadający OBT ( faktycznie obserwuję często na drogach transporty gdzie zespoły pojazdów – ciągnik 300KM z przyczepami- mające masę rzeczywistą w granicach 50 – 55 ton).
Przecież już teraz na naszych drogach odbywa się horror. Ostatnio mieliśmy przypadek wbicia się osobówki pod kombajn, którego szerokość grubo przekraczała 3m. Czy ktoś w ogóle panuje nad tym co się dzieje w odniesieniu do poruszającego się po drogach sprzętu rolniczego?