RCL W OPARACH NIERZECZYWISTOŚCI W SPRAWIE „ROLNICZYCH”

Rate this post

Konstytucyjny porządek prawny RP wymaga aby tworzone tworzone przepisy prawa krajowego były zgodne z ratyfikowanymi przez RP umowami międzynarodowymi. RP tworząc nowe regulacje prawne obowiązana jest czynić to zgodnie do przepisów prawa Unii.

Dlatego też zapytałbym RCL jak ta instytucja postrzega zgodność rozporządzenie Ministra Infrastruktury, w którym dopuszcza się badania ciągników rolniczych poza SKP w odniesieniu do konieczności prowadzenia badań potwierdzających zdatność pojazdu do ruchu drogowego, które to badania muszą być wykonane wg standardów określonych w prawie Unii, które to standardy są coraz bardziej rygorystyczne i harmonizowane w prawie Unii czego przykład zamieszczam poniżej.

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/40/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep

Artykuł 3

1. Państwa członkowskie podejmują takie środki, jakie uznają za niezbędne, umożliwiające wykazanie, że pojazd przeszedł z pozytywnym rezultatem badania zdatności do ruchu drogowego, które odpowiadają co najmniej wymogom niniejszej dyrektywy. Środki te są notyfikowane pozostałym państwom członkowskim oraz Komisji.

DYREKTYWA KOMISJI 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r., dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep (1), w szczególności jej art. 6 ust. 1, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ochronę środowiska i uczciwą konkurencję należy zapewnić odpowiednie utrzymanie i kontrole pojazdów uczestniczących w ruchu, tak aby zachowywały właściwości określone w homologacji typu w sposób zasadniczo niepogorszony przez cały okres użytkowania

(4) Z uwagi na aktualny poziom zaawansowania technicznego pojazdów wykaz badanych podzespołów powinien również obejmować nowoczesne układy elektroniczne.

(7) Badania zdatności pojazdów do ruchu drogowego powinny obejmować wszystkie elementy badanego pojazdu odpowiednio do jego projektu, budowy i wyposażenia. Z tego względu, w razie potrzeby, należy uwzględnić szczególne wymogi dotyczące poszczególnych kategorii pojazdów.

Artykuł 1

W załączniku II do dyrektywy 2009/40/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2011 r., z wyjątkiem przepisów załącznika II pkt 3, które wchodzą w życie 31 grudnia 2013 r. Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

ZAŁĄCZNIK Załącznik II do dyrektywy 2009/40/WE otrzymuje brzmienie: „ZAŁĄCZNIK II PODZESPOŁY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWYM BADANIOM

8.2.2. Emisja spalin z silników wysokoprężnych (Diesla)

8.2.2.2. Zadymienie spalin Niniejszego wymogu nie stosuje się do pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu przed 1 stycznia 1980 r.

b) w przypadku braku danych lub gdy wymogi (a) nie zezwalają na stosowanie wartości odniesienia, dla silników wolnossących: 2,5 m-1, dla silników turbodoładowanych: 3,0 m-1, lub, w przypadku pojazdów określonych w wymogach (a ) lub po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach (a ), 1,5 m-17. (7).

Uwagi: ( a ) „Wymogi” oznaczają wymogi dotyczące homologacji typu obowiązujące w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, wymogi dotyczące doposażenia lub prawodawstwo krajowe właściwe dla kraju rejestracji pojazdu

( 7) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z wartościami granicznymi z wiersza B w pkt 5.3.1.4 załącznika I do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej dyrektywą 98/69/WE lub późniejszą; wiersza B1, B2 lub C w pkt 6.2.1 załącznika I do dyrektywy 88/77/EWG zmienionej dyrektywą 1999/96/WE lub późniejszą, lub zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy po 1 lipca 2008 r.

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE

Motyw 11 preambuły

W Unii przyjęto szereg norm technicznych i wymogów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów. Należy zapewnić, za pomocą systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego, aby pojazdy w dalszym ciągu spełniały normy bezpieczeństwa. System ten powinien mieć zastosowanie do niektórych kategorii pojazdów określonych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE ( 1 ), 2003/37/WE ( 2 ) i 2007/46/WE ( 3 ).

8.2.2. Emisja z silników o zapłonie samoczynnym

Kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający:

a) W przypadku pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach 1, poziom zadymienia przekracza poziom podany na tabliczce producenta umieszczonej w pojeździe;

b) W przypadku braku danych lub gdy wymogi1 nie zezwalają na stosowanie wartości odniesienia, — dla silników wolnossących: 2,5 m–1 , — dla silników turbodoładowanych: 3,0 m–1 , lub — w przypadku pojazdów określonych w wymogach 1 lub po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach 1 : 1,5 m–1 (9 ) lub 0,7 m–1 (10 ) ….

* * *

A najważniejsze drobnym druczkiem:

… (8 ) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI).

(9 ) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z wartościami granicznymi z wiersza B w pkt 5.3.1.4 załącznika I do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej dyrektywą 98/69/WE lub późniejszą; wiersza B1, B2 lub C w pkt 6.2.1 załącznika I do dyrektywy 88/77/EWG, lub zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2008 r.

(10 ) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 (Euro 6). Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI).

UWAGI:

1 „Wymogi” są określone w homologacji typu w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, a także zgodnie z obowiązkami w zakresie modernizacji lub przepisami krajowymi w państwie rejestracji pojazdu. Te kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy sprawdzono zgodność z wymogami.

2 (X) oznacza pozycje, które dotyczą stanu technicznego pojazdu i jego zdatności do ruchu drogowego, ale ich kontrola nie jest niezbędna w ramach badania zdatności do ruchu.

3 Niebezpieczna przeróbka oznacza przeróbkę mającą niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu na drodze lub mającą nieproporcjonalnie niekorzystny wpływ na środowisko.

* * *

Mając na uwadze powyższe oraz wytyczne motywu 11 dyrektywy 2014/45/WE, że od czasu podlegania obowiązkowi homologacyjnemu ciągników rolniczych kategorii T1, T2, T3 tj. od 1 lipca 2009 r., na zgodność z dyrektywą 2003/37/WE a następnie od 1 stycznia 2018 r rozporządzeniem 167/2013 oraz w zw z art. 63 rozporządzenia 2016/1628 w zw z art. 19 rozporządzenia 167/2013 badania muszą wykazać, że ciągniki spełniają wymagania określone w przepisach homologacyjnych jakie obowiązywały w czasie ich pierwszego wprowadzenia do obrotu lub rejestracji w UE, to jakim cudem poza SKP diagnosta będzie miał zrealizować OBT by były one zgodne z ww wymaganiami określonymi w prawie Unii???

Będzie woził aparaturę pomiarową zgodną z wymaganiami określonymi w dyrektywie 2014/45/WE, której SKP i tak nie posiada?

Czy RCL nie dostrzega, że taką regulacją prawną RP nie będzie wypełniać obowiązku Państwa Członkowskiego wynikającego z art. 5 ust. 2 i art. 19 rozporządzenia UE 167/2013 oraz w związku z tym naruszane będą prawa obywatela z art. 74 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji RP?

 

Radecki

– – – – – – – – – – – – –

dotyczy: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/rcl-o-mieszaniu-dtd-w-sprawie-rolniczych/

Loading