wrz 13 2024
PODSUMOWANIE UWAG BRANŻOWYCH ORGANIZACJI ORAZ STANOWISKA MI
Podsumowując uwagi organizacji zrzeszających środowiska diagnostów oraz samego Ministerstwa Infrastruktury można by przypuszczać, że jedynym problemem jest konieczność inwestycji SKP w mobilny zestaw do badania przedniej osi ciągnika.
Tymczasem OBT ma przecież zapewnić również bezpieczeństwo środowiskowe!
A co mówi Konstytucja RP?
Artykuł 74.
1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.
2. Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.
Artykuł 77.
1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.
A czy w związku z powyższym RP ma jakieś szczególne obowiązki?
Rozporządzenie (UE) 2016/1628
Artykuł 63
Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013
W art. 19 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.
Zastosowanie mają przepisy odnoszące się do kategorii silnika, wartości granicznych emisji spalin, cykli badania, okresów trwałości emisji, wymogów dotyczących emisji spalin, monitorowania emisji z silników w trakcie eksploatacji oraz prowadzenia pomiarów i badań, a także przepisy przejściowe i przepisy pozwalające na wczesne udzielanie homologacji typu UE i wprowadzanie na rynek silników etapu V określone dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 (*) oraz w aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na jego podstawie.
Rozporządzenie (UE) 167/2013
Artykuł 5
Obowiązki państw członkowskich
2. Państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie tylko takich pojazdów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia.
Dyrektywa 2014/45/WE
preambuła motyw 11
(11) W Unii przyjęto szereg norm technicznych i wymogów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów. Należy zapewnić, za pomocą systemu okresowych badań zdatności do ruchu drogowego, aby pojazdy w dalszym ciągu spełniały normy bezpieczeństwa.
System ten powinien mieć zastosowanie do niektórych kategorii pojazdów określonych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/24/WE ( 1 ), 2003/37/WE ( 2 ) i 2007/46/WE ( 3 ).
(8) W ciągu ostatnich dwudziestu lat wymogi dotyczące emisji z pojazdów określone w homologacji typu są stale zaostrzane. Jakość powietrza nie poprawiła się jednak w takim stopniu, jaki przewidywano dzięki zaostrzeniu norm emisji z pojazdów, zwłaszcza w odniesieniu do tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych. Należy dokładnie przeanalizować możliwość usprawnienia cykli badań, aby dostosować je do warunków na drodze, w celu opracowania rozwiązań na przyszłość, w tym również określić metody badania w zakresie pomiaru poziomów NOx i wartości dopuszczalnych emisji NOx.
ZAŁĄCZNIK I
MINIMALNE WYMOGI DOTYCZĄCE ZAKRESU I ZALECANYCH METOD BADANIA
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Niniejszy załącznik określa układy i podzespoły pojazdu, które podlegają badaniu, oraz zawiera szczegółowy opis zalecanych metod ich badania oraz kryteria, jakie powinny być zastosowane do określenia, czy stan techniczny pojazdu jest zadowalający.
Badanie obejmuje co najmniej elementy wymienione w pkt 3 poniżej, o ile dotyczą one wyposażenia zamontowanego w pojeździe objętym badaniem w danym państwie członkowskim. Badanie może także obejmować sprawdzenie, czy odpowiednie części i elementy pojazdu odpowiadają wymaganym charakterystykom dotyczącym bezpieczeństwa i środowiska, które obowiązywały w momencie homologacji lub, w stosownych przypadkach, w momencie modernizacji.
8.2.2. Emisja z silników o zapłonie samoczynnym
Kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
a) W przypadku pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu po dniu określonym w wymogach 1 ,
UWAGI:
1 „Wymogi” są określone w homologacji typu w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, a także zgodnie z obowiązkami w zakresie modernizacji lub przepisami krajowymi w państwie rejestracji pojazdu. Te kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy sprawdzono zgodność z wymogami.
2 (X) oznacza pozycje, które dotyczą stanu technicznego pojazdu i jego zdatności do ruchu drogowego, ale ich kontrola nie jest niezbędna w ramach badania zdatności do ruchu.
3 Niebezpieczna przeróbka oznacza przeróbkę mającą niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu na drodze lub mającą nieproporcjonalnie niekorzystny wpływ na środowisko.
* * *
Konstytucja RP
Artykuł 87
1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Mając więc na uwadze przepisy rozporządzeń Unii, które stosuje się przed prawem krajowym pochodzącym z ustaw i rozporządzeń należy pamiętać, że tworzone przepisy prawa krajowego nie mogą naruszać prawa Unii, więc SKP będzie zmuszone posiadać oprócz mobilnego stanowiska do badania przedniego mostu ciągników również mobilne stanowisko do badania emisji zgodnego z wytycznymi dyrektywy 2014/45/WE w zw z art. 63 rozporządzenia 2016/1628 – o ile OBT będzie miało być legalnym.
A jeśli SKP takim oprzyrządowaniem dysponować nie będzie, a diagnosta będzie poświadczać wynik „P” podczas badania ciągnika rolniczego poza stacją opierając się o nieobowiązujące przepisy krajowe, a nie o obowiązujący stan prawny wynikający z prawa międzynarodowego (prawa Unii) to będzie poświadczał nieprawdę w dokumentach narażając się na utratę uprawnieni i odpowiedzialność karną.
Natomiast RP będzie mogła zostać pozwana, jako kraj, przed Trybunał Sprawiedliwości UE przez dowolną organizację ekologiczną za naruszenia prawa w zakresie bezpieczeństwa środowiskowego, jak również Skarb Państwa będzie mógł być pozywany o odszkodowanie na podstawie ww przepisów Konstytucji RP.
Problem leży więc zupełnie gdzie indziej niż wydawać by się mogło.
Radecki
– – – – – – – –
dotyczy głównie: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2024/raport-o-konsultacjach-w-sprawie-rolniczych/
13 września 2024 @ 15:25
Najważniejsza rzecz to badania ciągników rolniczych poza SKP są tylko dla chętnych. Nie ma przymusu żeby w tym uczestniczyć więc SKP nie musi nic więcej posiadać jeśli nie chce.
A prawda jest taka, że za 62 zł i to raz na dwa lata, bo co tyle wykonuje się badania rolniczych, to mało kto będzie w tym uczestniczył. Niech państwo najpierw podniesie ceny aby zachować się poważnie w stosunku do środowiska SKP, bo tak to branża oleje państwo i mało kto zainteresuje się wykonywaniem badań ciągników
13 września 2024 @ 19:40
Nie boj… 😉 Te stawki zapewne wzrosną… W odpowiednim momencie.
Lokalne SKP nawet się nie spostrzegą jak zostaną wyd… Sorry, pozbawione klientów przez jakąś ,,siećówkę,, .
To może być taki pilotażowy program przed wprowadzeniem OBT u klienta, przed objęciem obowiązkowym OBT maszyn mobilnych, bo przecież ta kategoria pojazdów zgodnie z prawem Unii też winna podlegać badaniom zdatności do ruchu (chociaż nie obowiązkowej rejestracji) i kiedyś ten obowiązek RP będzie zmuszona wypełnić.