PISMO DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ

5/5 - (1 vote)

Komisja Europejska

W nawiązaniu do korespondencji dotyczącej naruszania konkurencji oraz skargi CHAP(2021)03317 przesyłam kolejne dokumenty potwierdzające nie realizowanie przez ministra do spraw transportu Rzeczpospolitej Polskiej ( Ministra Infrastruktury ) przepisów szczególnych harmonizowanego prawa Unii – rozporządzenia (UE) 167/2013, rozporządzenia (UE) 2016/1628 i rozporządzenia (UE) 2019/1020 poprzez nie zapobieganie wprowadzaniu do obrotu, dopuszczaniu i pierwszej rejestracji na terenie Unii poprzez obszar RP fabrycznie nowych ciągników rolniczych kategorii T1 marki MTZ Belarus jako używane, nie posiadających ważnych homologacji typu WE ani innych równoważnych dokumentów homologacyjnych wymaganych prawem Unii i nie posiadających na tabliczkach znamionowych wymaganych oznaczeń zgodności (oznaczeń homologacyjnych) oraz nie wypełniających norm emisji substancji szkodliwych do środowiska co stwarza zagrożenie dla środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego i funkcjonalnego oraz sprzyja nieuczciwej konkurencji na co Komisja wskazała już w motywie 1 preambuły dyrektyw 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r.

Proceder wprowadzania do obrotu w Unii przez obszar RP ciągników bez homologacji był od 2019 r wielokrotnie zgłaszany przeze mnie wszystkim kompetentnym organom RP tj.:

  1. Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego (organowi homologacyjnemu),

  2. Ministrowi Infrastruktury (ministrowi do spraw transportu),

  3. Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, Prezesowi Urzędu Konkurencji i Konsumentów (powoływanemu przez Prezesa Rady Ministrów),

  4. Prezesowi Rady Ministrów,

  5. Dyrektorowi Biura Poselskiego Posła Mateusza Morawieckiego (w czasie pełnienia funkcji premiera),

  6. Prokuratorowi Krajowemu,

  7. Rzecznikowi MŚP (powoływanemu przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra gospodarki) oraz do

  8. Centralnego Biura Antykorupcyjnego i

  9. Centralnego Biura Śledczego Policji.

Zgłoszenia były dokonywane w czasie gdy premierem był pan Mateusz Morawiecki, a prokuratura była politycznie podporządkowana Ministrowi Sprawiedliwości pełniącego funkcje Prokuratora Generalnego. Sprawy zgłaszane do prokuratury były umarzane bez przeprowadzenia jakichkolwiek czynności sprawdzających (co potwierdzone jest w orzeczeniu sądowym) lub są prowadzone w sposób przewlekły przez prokuratorów powołanych przez poprzedni rząd. Był też przypadek odsunięcia bardziej dociekliwego prokuratora od sprawy poprzez awansowanie go z Prokuratury Okręgowej do Prokuratury Krajowej z pominięciem szczebla Prokuratury Regionalnej.

Z uwagi, że żadna z powyższych instytucji w tym czasie nie podjęła skutecznych działań (pomimo wpisania producenta MTZ na listę sankcyjną), a proceder nielegalnego udostępniania ciągników trwa nadal, co dowodzi załączone zestawienie pierwszych rejestracji dokonywanych w RP uważam, że sprawa powinna zostać poddane analizie OLAF z uwagi, że powyższe naruszenia szkodą budżetowi UE oraz rynkowi wspólnotowemu, zaburzają konkurencję i wyrządzają szkodę dla wszystkich unijnych producentów ciągników rolniczych i ich kooperantów działających zgodnie z prawem.

Załączane zestawienie zawiera oznaczenie modeli ciągników MTZ Belarus fabrycznie nowych a rejestrowanych po raz pierwszy w Rzeczpospolitej Polskiej (UE) jako używane, datę ich produkcji, rok i miesiąc pierwszej rejestracji w RP oraz wykaz jednostki samorządu terytorialnego ( starostwa powiatowego) w której dokonano pierwszej rejestracji.

(. . . ).

Loading