odpowiadając na zapytanie z dnia 6 grudnia 2023 r., skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, dotyczące pojazdów typu quad posiadających homologację T3b i rejestrowanych jako ciągniki rolnicze, przedstawiam następujące informacje.
Uwzględniając art. 12-13 ustawy z 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919) producent nowego typu pojazdu, który ma zostać dopuszczony do ruchu drogowego w Polsce jest zobowiązany uzyskać dla niego świadectwo homologacji typu UE pojazdu.
W toku procedury homologacji typu weryfikacji podlegają wymagania techniczne zharmonizowane w aktach prawnych na poziomie unijnym, które są przewidziane dla poszczególnych kategorii pojazdów. O klasyfikacji pojazdu do danej kategorii decyduje jego producent w procedurze homologacji typu pojazdu.
Informuję, że od dnia 1 stycznia 2016 r.:
1) dla pojazdów kategorii T, C, R i S stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem (UE) nr 167/2013”;
2) dla pojazdów kategorii L stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem (UE) nr 168/2013”.
Należy zauważyć, iż regulacje Unii Europejskiej przewidują wyraźne rozdzielenie wymagań i procedur homologacyjnych dla ciągników rolniczych (kategoria T i C) oraz czterokołowców (kategoria L) poprzez obowiązywanie dwóch oddzielnych aktów prawnych, które stanowią podstawę do wydania osobnych świadectw homologacji typu UE pojazdu dla ciągników rolniczych oraz czterokołowców.
Podkreśla to również wyłączenie zawarte w art. 2 ust. 2 pkt f rozporządzenia (UE) nr 168/2013, zgodnie z którym nie ma ono zastosowania do pojazdów rolniczych lub leśnych objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 167/2013, a więc również do ciągników rolniczych.
Zatem nie jest możliwe wydanie świadectwa homologacji typu UE pojazdu dla czterokołowca, który w ramach tej homologacji zostanie zakwalifikowany jako ciągnik rolniczy T3b, gdyż są to dwie różne kategorie homologacyjne objęte oddzielnymi wymogami homologacyjnymi.
Wyjaśniam, że organ rejestrujący pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o dokumenty przedkładane do rejestracji wraz z wnioskiem o rejestrację pojazdu, klasyfikuje pojazd do danego rodzaju i przeznaczenia na podstawie przepisów ustawy oraz Klasyfikacji pojazdów stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2023 r. poz. 1208).
W przypadku pojazdu używanego sprowadzonego do Polski, uprawniony diagnosta, przeprowadzając okresowe badanie techniczne pojazdu przed pierwszą rejestracją na terytorium RP, wpisuje ten pojazd w krajową systematykę rejestracyjną. W związku z powyższym, nie jest możliwe, aby jeden pojazd spełniał wymagania, zarówno dla pojazdu kategorii T3b i pojazdu kategorii L7e.
Informuję ponadto, że art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.) wskazuje na obowiązek przedstawienia do badania technicznego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy przez właściciela pojazdu.
Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.).
W celu zaklasyfikowania pojazdu jako ciągnik rolniczy w toku okresowego badania technicznego pojazdu konieczne jest spełnienie warunków technicznych obowiązujących dla tego rodzaju pojazdów w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
Odnosząc się do kwestii prędkości informuję, iż dopuszczalne prędkości określa art. 20 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i obowiązują one na obszarze objętym zakresem stosowania tej ustawy określonym w jej art. 1 ust. 1. W przypadku użytkowania pojazdu na obszarach nieobjętych zakresem obowiązywania ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym ograniczenia określone w art. 20 nie mają zastosowania.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż dla zapewnienia wiarygodności bezpieczeństwa ustalania danych technicznych pojazdów na potrzeby rejestracji istotną rolę pełni elektroniczny katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 16 2024
ODPOWIEDŹ MI W SPRAWIE QUADÓW REJESTROWANYCH NA CIĄGNIKI ROLNICZE
Temat: badanie ciągników rolniczych T3b
Data: Wed, 27 Dec 2023 12:22:51 +0000
Nadawca: SekretariatDTD <sekretariatDTD@mi.gov.pl>
Szanowny Panie,
odpowiadając na zapytanie z dnia 6 grudnia 2023 r., skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, dotyczące pojazdów typu quad posiadających homologację T3b i rejestrowanych jako ciągniki rolnicze, przedstawiam następujące informacje.
Uwzględniając art. 12-13 ustawy z 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919) producent nowego typu pojazdu, który ma zostać dopuszczony do ruchu drogowego w Polsce jest zobowiązany uzyskać dla niego świadectwo homologacji typu UE pojazdu.
W toku procedury homologacji typu weryfikacji podlegają wymagania techniczne zharmonizowane w aktach prawnych na poziomie unijnym, które są przewidziane dla poszczególnych kategorii pojazdów. O klasyfikacji pojazdu do danej kategorii decyduje jego producent w procedurze homologacji typu pojazdu.
Informuję, że od dnia 1 stycznia 2016 r.:
1) dla pojazdów kategorii T, C, R i S stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem (UE) nr 167/2013”;
2) dla pojazdów kategorii L stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem (UE) nr 168/2013”.
Należy zauważyć, iż regulacje Unii Europejskiej przewidują wyraźne rozdzielenie wymagań i procedur homologacyjnych dla ciągników rolniczych (kategoria T i C) oraz czterokołowców (kategoria L) poprzez obowiązywanie dwóch oddzielnych aktów prawnych, które stanowią podstawę do wydania osobnych świadectw homologacji typu UE pojazdu dla ciągników rolniczych oraz czterokołowców.
Podkreśla to również wyłączenie zawarte w art. 2 ust. 2 pkt f rozporządzenia (UE) nr 168/2013, zgodnie z którym nie ma ono zastosowania do pojazdów rolniczych lub leśnych objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 167/2013, a więc również do ciągników rolniczych.
Zatem nie jest możliwe wydanie świadectwa homologacji typu UE pojazdu dla czterokołowca, który w ramach tej homologacji zostanie zakwalifikowany jako ciągnik rolniczy T3b, gdyż są to dwie różne kategorie homologacyjne objęte oddzielnymi wymogami homologacyjnymi.
Wyjaśniam, że organ rejestrujący pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o dokumenty przedkładane do rejestracji wraz z wnioskiem o rejestrację pojazdu, klasyfikuje pojazd do danego rodzaju i przeznaczenia na podstawie przepisów ustawy oraz Klasyfikacji pojazdów stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2023 r. poz. 1208).
W przypadku pojazdu używanego sprowadzonego do Polski, uprawniony diagnosta, przeprowadzając okresowe badanie techniczne pojazdu przed pierwszą rejestracją na terytorium RP, wpisuje ten pojazd w krajową systematykę rejestracyjną. W związku z powyższym, nie jest możliwe, aby jeden pojazd spełniał wymagania, zarówno dla pojazdu kategorii T3b i pojazdu kategorii L7e.
Informuję ponadto, że art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.) wskazuje na obowiązek przedstawienia do badania technicznego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy przez właściciela pojazdu.
Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.).
W celu zaklasyfikowania pojazdu jako ciągnik rolniczy w toku okresowego badania technicznego pojazdu konieczne jest spełnienie warunków technicznych obowiązujących dla tego rodzaju pojazdów w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022, z późn. zm.).
Odnosząc się do kwestii prędkości informuję, iż dopuszczalne prędkości określa art. 20 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i obowiązują one na obszarze objętym zakresem stosowania tej ustawy określonym w jej art. 1 ust. 1. W przypadku użytkowania pojazdu na obszarach nieobjętych zakresem obowiązywania ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym ograniczenia określone w art. 20 nie mają zastosowania.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż dla zapewnienia wiarygodności bezpieczeństwa ustalania danych technicznych pojazdów na potrzeby rejestracji istotną rolę pełni elektroniczny katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z poważaniem
Sekretariat
Departament Transportu Drogowego
Ministerstwo Infrastruktury
——————————————
Tel.: (+48 22) 630 1200
Mail: sekretariatdtd@mi.gov.pl
https://www.gov.pl/web/infrastruktura
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: BRD, ciągniki rolnicze, diagnosta, DTD, Dyrektywa, Homologacje, jakość badań technicznych, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Prawo UE, quad