„Budowa systemu CEPiK 2.0 nie została zakończona pomimo upływu dziesięciu lat, co NIK ocenia negatywnie. Wprawdzie zapewniono utrzymanie i rozwój systemu CEPiK, jednak przy korzystaniu z niego występuje wiele problemów i błędów, które wymagają rozwiązania. Wdrożenie nowego scentralizowanego systemu CEPiK ułatwiłoby ich wyeliminowanie. Minister Cyfryzacji podejmował działania w celu dokończenia budowy systemu informatycznego CEPiK 2.0, jednak były one nieskuteczne, gdyż kluczowy element projektu „Modernizacja CEPiK”, który ma pozwolić na udostępnienie brakujących funkcjonalności systemu, nie wszedł w fazę realizacji.”
„Minister Cyfryzacji jako dysponent Funduszu Celowego CEPiK nie posiadał rzetelnych informacji o stanie należności Funduszu, a kontrola NIK wykazała przypadki, że czynności dotyczące egzekucji należności nie były prowadzone lub były prowadzone z opóźnieniem. Należy też zauważyć, że z Funduszu CEPiK pokrywane były wysokie koszty różnych zadań związanych głównie z informatyzacją państwa, które nie dotyczyły systemu CEPiK.”
„Minister Cyfryzacji nie podjął zatem skutecznych działań zmierzających do zakończenia budowy systemu CEPiK 2.0 w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0., o co NIK wnioskowała już po kontroli wykonania budżetu państwa w 2020 r., 2021 r. i 2022 r. w części 27 oraz Funduszu CEPiK, m.in. nie zawarto do dnia zakończenia kontroli NIK planowanej umowy na realizację projektu „Modernizacja CEPiK”. Takie działanie NIK ocenia jako nierzetelne.”
„Niepodejmowanie działań w zakresie dochodzenia należności lub podejmowanie ich dopiero po roku było nierzetelne. W wyniku braku takiego postępowania może nastąpić przedawnienie należności lub ich nieodzyskanie.”
„NIK zauważa, że po poprzedniej kontroli17 Ministerstwo podjęło działania zmierzające do ustalenia stanu należności, jednakże skala zaniechań z poprzednich okresów skutkuje tym, że wykazywany w sprawozdaniach stan należności, w tym zaległości, nadal nie jest rzetelny.”
” Najczęściej występującymi incydentami były problemy dotyczące jakości danych zgromadzonych w CEPiK (dane w systemie były niezgodne ze stanem faktycznym), np. dotyczące tzw. rozłączania pojazdów, tj. sytuacji, w której osobne pojazdy mają przypisany ten sam numer rejestracyjny. Zgodnie z metrykami utrzymania MU-ZIN-01 i MU-ZPR-01 stanowiącymi załącznik nr 4 do umowy 902/DZS/21 dla incydentów jakości danych tzw. czas naprawy problemu ustalony został na dwa miesiące. Ustalono, że spośród 1510 zamkniętych incydentów jakości danych w kwietniu 2023 r., w przypadku 236 zgłoszeń (15,6%), czas od otwarcia zgłoszenia do jego zamknięcia wynosił od 61 do 856 dni, tj. przekroczył zakładany w ww. metrykach czas rozwiązania tego typu incydentów. Ponadto spośród 1660 otwartych incydentów jakości danych wg stanu na dzień 30 kwietnia 2023 r. w przypadku 508 (30,6%), termin ich rozwiązania wynosił od 61 do 1150 dni, co oznacza, że nie został dotrzymany dwumiesięczny termin. W ocenie NIK, nierozwiązywanie incydentów jakości danych w terminie do dwóch miesięcy od momentu zgłoszenia nie wpływało bezpośrednio na funkcjonowanie całego systemu CEPiK. Jednakże, bez względu na skalę zjawiska, w każdym przypadku stanowiło to znaczną niedogodność dla urzędników i dla obywateli, których te incydenty dotyczyły, a w ocenie NIK było działaniem nierzetelnym.”
„Jako główne problemy w obsłudze SI Pojazd wymagające rozwiązania wskazywano m.in.: ⎼ brak możliwości wyszukania firm/przedsiębiorców po numerze NIP (istnieje możliwość wyszukania firmy/przedsiębiorcy wyłącznie po numerze REGON); ⎼ właściciele pojazdów zgłaszali, że nie mogą wykonać badania technicznego w związku z brakiem pojazdu w bazie CEP; ⎼ zbyt rozbudowany proces wprowadzenia krótkiej adnotacji typu GAZ; ⎼ w przypadku konieczności edytowania już zapisanego zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu system CEP nie zawsze umożliwia wykonania takiej operacji.”
„Skontrolowane 14 starostw powiatowych prawidłowo realizowało zadania w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania praw jazdy z wykorzystaniem systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Podejmowano w nich odpowiednie działania w razie stwierdzenia błędów i rozbieżności danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), kierując zgłoszenia na infolinie PWPW. W większości starostw (11 z 14) dostęp do CEPiK posiadały wyłącznie osoby do tego upoważnione. Większość skontrolowanych starostw (11 z 14) terminowo przekazywało opłaty ewidencyjne na rzecz Funduszu CEPiK oraz terminowo przesyłało sprawozdania z pobranych opłat do Ministra Cyfryzacji (12 z 14 starostw).”
„Wszystkie objęte kontrolą Stacje Kontroli Pojazdów (14) przekazywały wymagane dane dotyczące badań technicznych pojazdów do Centralnej Ewidencji Pojazdów. SKP prawidłowo naliczały i pobierały opłaty ewidencyjne. W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 maja 2023 r. w ośmiu z 14 kontrolowanych SKP (57%) stwierdzono przypadki, że nie przekazywały one w terminie, tj. do 10 dnia każdego miesiąca, wszystkich wymaganych w tym okresie opłat ewidencyjnych na rachunek bankowy Funduszu CEPiK. Ponadto, pięć SKP z 14 (36%) nie przesłało do ministra właściwego ds. informatyzacji wszystkich wymaganych w tym okresie sprawozdań z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.”
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 31 2024
NIK O CEPiK ZA RZĄDÓW PiS, O SKP I STAROSTWACH. CZYLI NIERZETELNIE I NIERZETELNE ORAZ NEGATYWNIE.
„Budowa systemu CEPiK 2.0 nie została zakończona pomimo upływu dziesięciu lat, co NIK ocenia negatywnie.
Wprawdzie zapewniono utrzymanie i rozwój systemu CEPiK, jednak przy korzystaniu z niego występuje wiele problemów i błędów, które wymagają rozwiązania. Wdrożenie nowego scentralizowanego systemu CEPiK ułatwiłoby ich wyeliminowanie.
Minister Cyfryzacji podejmował działania w celu dokończenia budowy systemu informatycznego CEPiK 2.0, jednak były one nieskuteczne, gdyż kluczowy element projektu „Modernizacja CEPiK”, który ma pozwolić na udostępnienie brakujących funkcjonalności systemu, nie wszedł w fazę realizacji.”
„Minister Cyfryzacji jako dysponent Funduszu Celowego CEPiK nie posiadał rzetelnych informacji o stanie należności Funduszu, a kontrola NIK wykazała przypadki, że czynności dotyczące egzekucji należności nie były prowadzone lub były prowadzone z opóźnieniem.
Należy też zauważyć, że z Funduszu CEPiK pokrywane były wysokie koszty różnych zadań związanych głównie z informatyzacją państwa, które nie dotyczyły systemu CEPiK.”
„Minister Cyfryzacji nie podjął zatem skutecznych działań zmierzających do zakończenia budowy systemu CEPiK 2.0 w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0., o co NIK wnioskowała już po kontroli wykonania budżetu państwa w 2020 r., 2021 r. i 2022 r. w części 27 oraz Funduszu CEPiK, m.in. nie zawarto do dnia zakończenia kontroli NIK planowanej umowy na realizację projektu „Modernizacja CEPiK”. Takie działanie NIK ocenia jako nierzetelne.”
„Niepodejmowanie działań w zakresie dochodzenia należności lub podejmowanie ich dopiero po roku było nierzetelne. W wyniku braku takiego postępowania może nastąpić przedawnienie należności lub ich nieodzyskanie.”
„NIK zauważa, że po poprzedniej kontroli17 Ministerstwo podjęło działania zmierzające do ustalenia stanu należności, jednakże skala zaniechań z poprzednich okresów skutkuje tym, że wykazywany w sprawozdaniach stan należności, w tym zaległości, nadal nie jest rzetelny.”
” Najczęściej występującymi incydentami były problemy dotyczące jakości danych zgromadzonych w CEPiK (dane w systemie były niezgodne ze stanem faktycznym), np. dotyczące tzw. rozłączania pojazdów, tj. sytuacji, w której osobne pojazdy mają przypisany ten sam numer rejestracyjny. Zgodnie z metrykami utrzymania MU-ZIN-01 i MU-ZPR-01 stanowiącymi załącznik nr 4 do umowy 902/DZS/21 dla incydentów jakości danych tzw. czas naprawy problemu ustalony został na dwa miesiące.
Ustalono, że spośród 1510 zamkniętych incydentów jakości danych w kwietniu 2023 r., w przypadku 236 zgłoszeń (15,6%), czas od otwarcia zgłoszenia do jego zamknięcia wynosił od 61 do 856 dni, tj. przekroczył zakładany w ww. metrykach czas rozwiązania tego typu incydentów. Ponadto spośród 1660 otwartych incydentów jakości danych wg stanu na dzień 30 kwietnia 2023 r. w przypadku 508 (30,6%), termin ich rozwiązania wynosił od 61 do 1150 dni, co oznacza, że nie został dotrzymany dwumiesięczny termin.
W ocenie NIK, nierozwiązywanie incydentów jakości danych w terminie do dwóch miesięcy od momentu zgłoszenia nie wpływało bezpośrednio na funkcjonowanie całego systemu CEPiK. Jednakże, bez względu na skalę zjawiska, w każdym przypadku stanowiło to znaczną niedogodność dla urzędników i dla obywateli, których te incydenty dotyczyły, a w ocenie NIK było działaniem nierzetelnym.”
„Jako główne problemy w obsłudze SI Pojazd wymagające rozwiązania wskazywano m.in.:
⎼ brak możliwości wyszukania firm/przedsiębiorców po numerze NIP (istnieje możliwość wyszukania firmy/przedsiębiorcy wyłącznie po numerze REGON);
⎼ właściciele pojazdów zgłaszali, że nie mogą wykonać badania technicznego w związku z brakiem pojazdu w bazie CEP;
⎼ zbyt rozbudowany proces wprowadzenia krótkiej adnotacji typu GAZ;
⎼ w przypadku konieczności edytowania już zapisanego zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu system CEP nie zawsze umożliwia wykonania takiej operacji.”
„Skontrolowane 14 starostw powiatowych prawidłowo realizowało zadania w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania praw jazdy z wykorzystaniem systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów
i Kierowców. Podejmowano w nich odpowiednie działania w razie stwierdzenia błędów i rozbieżności danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), kierując zgłoszenia na infolinie PWPW.
W większości starostw (11 z 14) dostęp do CEPiK posiadały wyłącznie osoby do tego upoważnione. Większość skontrolowanych starostw (11 z 14) terminowo przekazywało opłaty ewidencyjne na rzecz Funduszu CEPiK oraz terminowo przesyłało sprawozdania z pobranych opłat do Ministra Cyfryzacji (12 z 14 starostw).”
„Wszystkie objęte kontrolą Stacje Kontroli Pojazdów (14) przekazywały wymagane dane dotyczące badań technicznych pojazdów do Centralnej Ewidencji Pojazdów. SKP prawidłowo naliczały i pobierały opłaty ewidencyjne.
W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 maja 2023 r. w ośmiu z 14 kontrolowanych SKP (57%) stwierdzono przypadki, że nie przekazywały one w terminie, tj. do 10 dnia każdego miesiąca, wszystkich wymaganych w tym okresie opłat ewidencyjnych na rachunek bankowy Funduszu CEPiK. Ponadto, pięć SKP z 14 (36%) nie przesłało do ministra właściwego ds. informatyzacji wszystkich wymaganych w tym okresie sprawozdań z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.”
– – – – – – – – – –
źródło: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/23/004/
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: CEP, Cepik, Ministersto Cyfryzacji, nadzór nad SKP, NIK dla branży, starostwo, Wydział Komunikacji