odpowiadając na Pana wystąpienie z dnia 2 stycznia 2024 r., skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, dotyczące badania ciągników rolniczych T3b, przedstawiam następujące informacje.
Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), zwana dalej ustawą homologacyjną, która w zakresie swojej regulacji służy stosowaniu trzech unijnych rozporządzeń homologacyjnych, w tym rozporządzeniu dotyczącemu ciągników rolniczych kategorii T: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42).
W celu uporządkowania klasyfikacji pojazdów według aktualnych wymogów homologacyjnych opartych na bezpośrednio obowiązujących rozporządzeniach UE, w tym w ww. rozporządzeniu (UE) nr 167/2013, jak również poprzednio obowiązujących dyrektywach homologacyjnych, w tym dyrektywie 2003/37/WE, ustawa homologacyjna wprowadziła zmiany do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn, zm.) w zakresie:
definicji kategorii pojazdu określonej w art. 2 pkt 60, wprowadzając klasyfikację pojazdów według aktualnie obowiązujących unijnych rozporządzeń homologacyjnych (nr 167/2013, 168/2013, 2018/858) – definicja ta w zakresie ciągników rolniczych kategorii T odwołuje się do rozporządzenia (UE) nr 167/2013; załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w którym wprowadzono wyraźny podział na kategorie pojazdów według obecnych i już nieobowiązujących unijnych regulacji homologacyjnych – w zakresie kategorii T jest to podział na pojazdy objęte aktualnie obowiązującym rozporządzeniem (UE) nr 167/2013 oraz pojazdy objęte dyrektywą 2003/37/WE.
Mając na względzie powyższe oraz fakt, iż zgodnie z systematyką prawa, przepisy rozporządzeń (UE) stosowane są wprost w porządku prawa krajowego, uprzejmie wyjaśniam, iż w odniesieniu do pojazdów, które objęte są świadectwem homologacji na zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013, w toku badania technicznego powinny być zastosowane definicje kategorii pojazdów, jak i kryteria klasyfikacji zawarte w ww. rozporządzeniu UE.
Sent: Wednesday, December 6, 2023 12:24 PM To: SekretariatDTD <[email protected]> Subject: badanie ciągników rolniczych T3b
Dzień dobry
Jestem pracownikiem Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i piszę do Państwa ( jako instytucji odpowiadającej za sprawy dotyczące warunków technicznych pojazdów, w tym zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz badań technicznych ) w kwestii wykonywania badań pojazdów kategorii T3b – ciągnik rolniczy lekki. Na rynek wypuszczane są pojazdy typu quad ( ATV, KVF ) posiadający homologację T3b i rejestrowane jako ciągniki rolnicze ale niczym nie różniące się od pojazdów samochodowych innych kategorii L7e. Wykonując badania w/w pojazdów należy wziąć pod uwagę następujące przepisy:
– Prawo u ruch drogowym DZ.U. poz. 1990 z 20.06.1997 z póz. zm;
– Rozporządzenie MI z 30.01.2015 w sprawie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.z 2016r. Poz. 2022 z póz. Zm;
– Rozporządzenie MTBiGM z 21.04.2015 w sprawie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz.U.z 2015r. poz. 776 z póz. zm
– Rozporządzenie MIiR z 11.12.2017 w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic Dz.U. z 2017r. poz. 2355 z póz. zm;
– Rozporządzenie MTBiGM z 18.06.2013 w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typów ich przedmiotów wyposażenia i części Dz.U. z 2013r. poz. 343 z póz. zm
oraz przepisy europejskie
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2023 z dnia 5 lutego 2013r.w sprawie homologacji i nadzoru pojazdów rolniczych i leśnych.
W/w przepisy są niespójne tzn. przepisy krajowe są niespójne z przepisami europejskimi. Duże wątpliwości w tym zakresie niosą artykuł PISKP ( Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów ) które ukazały się w miesięczniku Serwis Motoryzacyjny nr 11/2019 i nr 12/2015 gdzie PISKP jednoznacznie wskazuje niezgodności parametrów technicznych pojazdu z wymogami rozporządzenia o warunkach technicznych. Proszę sobie wyobrazić że ciągnik rolniczy może rozwijać prędkość powyżej 110km/h. Czy z tą prędkością może poruszać się po polu uprawnym i z jakimi maszynami? Czy dopełnione są wszelkie warunki bezpieczeństwa?
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 18 2024
DRUGA ODPOWIEDŹ MI W SPRAWIE QUADÓW I CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH
Druga odpowiedź MI na pismo dotyczące quadów
— Treść przekazanej wiadomości —
Temat: badanie ciągników rolniczych T3b
Data: Tue, 30 Jan 2024 08:34:02 +0000
Nadawca: SekretariatDTD <[email protected]>
Adresat: ( . . . )
Szanowny Panie,
odpowiadając na Pana wystąpienie z dnia 2 stycznia 2024 r., skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, dotyczące badania ciągników rolniczych T3b, przedstawiam następujące informacje.
Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), zwana dalej ustawą homologacyjną, która w zakresie swojej regulacji służy stosowaniu trzech unijnych rozporządzeń homologacyjnych, w tym rozporządzeniu dotyczącemu ciągników rolniczych kategorii T: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42).
W celu uporządkowania klasyfikacji pojazdów według aktualnych wymogów homologacyjnych opartych na bezpośrednio obowiązujących rozporządzeniach UE, w tym w ww. rozporządzeniu (UE) nr 167/2013, jak również poprzednio obowiązujących dyrektywach homologacyjnych, w tym dyrektywie 2003/37/WE, ustawa homologacyjna wprowadziła zmiany do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn, zm.)
w zakresie:
definicji kategorii pojazdu określonej w art. 2 pkt 60, wprowadzając klasyfikację pojazdów według aktualnie obowiązujących unijnych rozporządzeń homologacyjnych (nr 167/2013, 168/2013, 2018/858) – definicja ta w zakresie ciągników rolniczych kategorii T odwołuje się do rozporządzenia (UE) nr 167/2013;
załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w którym wprowadzono wyraźny podział na kategorie pojazdów według obecnych i już nieobowiązujących unijnych regulacji homologacyjnych – w zakresie kategorii T jest to podział na pojazdy objęte aktualnie obowiązującym rozporządzeniem (UE) nr 167/2013 oraz pojazdy objęte dyrektywą 2003/37/WE.
Mając na względzie powyższe oraz fakt, iż zgodnie z systematyką prawa, przepisy rozporządzeń (UE) stosowane są wprost w porządku prawa krajowego, uprzejmie wyjaśniam, iż w odniesieniu do pojazdów, które objęte są świadectwem homologacji na zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013, w toku badania technicznego powinny być zastosowane definicje kategorii pojazdów, jak i kryteria klasyfikacji zawarte w ww. rozporządzeniu UE.
Z poważaniem,
Sekretariat
Departament Transportu Drogowego
Ministerstwo Infrastruktury
——————————————
Tel.: (+48 22) 630 12 00
Mail: [email protected]
https://www.gov.pl/web/infrastruktura
cid:[email protected]
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sent: Wednesday, December 6, 2023 12:24 PM
To: SekretariatDTD <[email protected]>
Subject: badanie ciągników rolniczych T3b
Dzień dobry
Jestem pracownikiem Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i piszę do Państwa ( jako instytucji odpowiadającej za sprawy dotyczące warunków technicznych pojazdów, w tym zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz badań technicznych ) w kwestii wykonywania badań pojazdów kategorii T3b – ciągnik rolniczy lekki. Na rynek wypuszczane są pojazdy typu quad ( ATV, KVF ) posiadający homologację T3b i rejestrowane jako ciągniki rolnicze ale niczym nie różniące się od pojazdów samochodowych innych kategorii L7e. Wykonując badania w/w pojazdów należy wziąć pod uwagę następujące przepisy:
– Prawo u ruch drogowym DZ.U. poz. 1990 z 20.06.1997 z póz. zm;
– Rozporządzenie MI z 30.01.2015 w sprawie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.z 2016r. Poz. 2022 z póz. Zm;
– Rozporządzenie MTBiGM z 21.04.2015 w sprawie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz.U.z 2015r. poz. 776 z póz. zm
– Rozporządzenie MIiR z 11.12.2017 w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic Dz.U. z 2017r. poz. 2355 z póz. zm;
– Rozporządzenie MTBiGM z 18.06.2013 w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typów ich przedmiotów wyposażenia i części Dz.U. z 2013r. poz. 343 z póz. zm
oraz przepisy europejskie
– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2023 z dnia 5 lutego 2013r.w sprawie homologacji i nadzoru pojazdów rolniczych i leśnych.
W/w przepisy są niespójne tzn. przepisy krajowe są niespójne z przepisami europejskimi. Duże wątpliwości w tym zakresie niosą artykuł PISKP ( Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów ) które ukazały się w miesięczniku Serwis Motoryzacyjny nr 11/2019 i nr 12/2015 gdzie PISKP jednoznacznie wskazuje niezgodności parametrów technicznych pojazdu z wymogami rozporządzenia o warunkach technicznych. Proszę sobie wyobrazić że ciągnik rolniczy może rozwijać prędkość powyżej 110km/h. Czy z tą prędkością może poruszać się po polu uprawnym i z jakimi maszynami? Czy dopełnione są wszelkie warunki bezpieczeństwa?
Proszę o opinie w/w sprawie
Z poważaniem
(……)
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: ciągniki rolnicze, diagnosta, DTD, Dyrektywa, Homologacje, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Prawo UE, quad, resort transportu