DRUGA ODPOWIEDŹ MI W SPRAWIE QUADÓW I CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH

5/5 - (2 votes)

Druga odpowiedź MI na pismo dotyczące quadów


— Treść przekazanej wiadomości —
Temat: badanie ciągników rolniczych T3b
Data: Tue, 30 Jan 2024 08:34:02 +0000
Nadawca: SekretariatDTD <[email protected]>
Adresat: ( . . . )

Szanowny Panie,

odpowiadając na Pana wystąpienie z dnia 2 stycznia 2024 r., skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, dotyczące badania ciągników rolniczych T3b, przedstawiam następujące informacje.

Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), zwana dalej ustawą homologacyjną, która w zakresie swojej regulacji służy stosowaniu trzech unijnych rozporządzeń homologacyjnych, w tym rozporządzeniu dotyczącemu ciągników rolniczych kategorii T: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 364 z 18.12.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 277 z 13.10.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 140 z 06.06.2018, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 91 z 29.03.2019, str. 42).

W celu uporządkowania klasyfikacji pojazdów według aktualnych wymogów homologacyjnych opartych na bezpośrednio obowiązujących rozporządzeniach UE, w tym w ww. rozporządzeniu (UE) nr 167/2013, jak również poprzednio obowiązujących dyrektywach homologacyjnych, w tym dyrektywie 2003/37/WE, ustawa homologacyjna wprowadziła zmiany do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn, zm.)
w zakresie:

definicji kategorii pojazdu określonej w art. 2 pkt 60, wprowadzając klasyfikację pojazdów według aktualnie obowiązujących unijnych rozporządzeń homologacyjnych (nr 167/2013, 168/2013, 2018/858) – definicja ta w zakresie ciągników rolniczych kategorii T odwołuje się do rozporządzenia (UE) nr 167/2013;
załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w którym wprowadzono wyraźny podział na kategorie pojazdów według obecnych i już nieobowiązujących unijnych regulacji homologacyjnych – w zakresie kategorii T jest to podział na pojazdy objęte aktualnie obowiązującym rozporządzeniem (UE) nr 167/2013 oraz pojazdy objęte dyrektywą 2003/37/WE.

Mając na względzie powyższe oraz fakt, iż zgodnie z systematyką prawa, przepisy rozporządzeń (UE) stosowane są wprost w porządku prawa krajowego, uprzejmie wyjaśniam, iż w odniesieniu do pojazdów, które objęte są świadectwem homologacji na zgodność z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013, w toku badania technicznego powinny być zastosowane definicje kategorii pojazdów, jak i kryteria klasyfikacji zawarte w ww. rozporządzeniu UE.

 

Z poważaniem,

 

Sekretariat

 

Departament Transportu Drogowego

Ministerstwo Infrastruktury

——————————————

Tel.: (+48 22) 630 12 00

Mail: [email protected]

https://www.gov.pl/web/infrastruktura

cid:[email protected]

 

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Sent: Wednesday, December 6, 2023 12:24 PM
To: SekretariatDTD <[email protected]>
Subject: badanie ciągników rolniczych T3b

 

Dzień dobry

Jestem pracownikiem Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i piszę do Państwa ( jako instytucji odpowiadającej za sprawy dotyczące warunków technicznych pojazdów, w tym zakresu ich niezbędnego wyposażenia oraz badań technicznych ) w kwestii wykonywania badań pojazdów kategorii T3b – ciągnik rolniczy lekki. Na rynek wypuszczane są pojazdy typu quad ( ATV, KVF ) posiadający homologację T3b i rejestrowane jako ciągniki rolnicze ale niczym nie różniące się od pojazdów samochodowych innych kategorii L7e. Wykonując badania w/w pojazdów należy wziąć pod uwagę następujące przepisy:

– Prawo u ruch drogowym DZ.U. poz. 1990 z 20.06.1997 z póz. zm;

– Rozporządzenie MI z 30.01.2015 w sprawie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz.U.z 2016r. Poz. 2022 z póz. Zm;

– Rozporządzenie MTBiGM z 21.04.2015 w sprawie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz.U.z 2015r. poz. 776 z póz. zm

– Rozporządzenie MIiR z 11.12.2017 w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic Dz.U. z 2017r. poz. 2355 z póz. zm;

– Rozporządzenie MTBiGM z 18.06.2013 w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych i przyczep oraz typów ich przedmiotów wyposażenia i części Dz.U. z 2013r. poz. 343 z póz. zm

oraz przepisy europejskie

– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2023 z dnia 5 lutego 2013r.w sprawie homologacji i nadzoru pojazdów rolniczych i leśnych.

 

W/w przepisy są niespójne tzn. przepisy krajowe są niespójne z przepisami europejskimi. Duże wątpliwości w tym zakresie niosą artykuł PISKP ( Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów ) które ukazały się w miesięczniku Serwis Motoryzacyjny nr 11/2019 i nr 12/2015 gdzie PISKP jednoznacznie wskazuje niezgodności parametrów technicznych pojazdu z wymogami rozporządzenia o warunkach technicznych. Proszę sobie wyobrazić że ciągnik rolniczy może rozwijać prędkość powyżej 110km/h. Czy z tą prędkością może poruszać się po polu uprawnym i z jakimi maszynami? Czy dopełnione są wszelkie warunki bezpieczeństwa?

Proszę o opinie w/w sprawie

Z poważaniem

(……)

 

Loading