Rejestracja Sprintera w Piotrkowie Trybunalskim i rola naszego kolegi w tym procederze błędnych zmian konstrukcyjnych, które ilustrują zagadnienie pt.”Polska w ruinie prawnej”.1
Starosta Powiatu Piotrkowskiego w 2016 roku zarejestrował na rzecz naszego kolegiS. G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI wydając DR, TR zalegalizowane znakiem legalizacyjnym oraz nalepkę kontrolną i KP2.
Dopiero po 5-ciu latach „zimowego snu?” tamtejsi urzędnicy WK/starostwa obudzili się z letargu3, aby pismem z 24 listopada 2021 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do SKO o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z 10 czerwca 2016 r., gdyż zdaniem tego organu, wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany, pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które jednak nie wyraził zgody producent pojazdu Mercedes-Benz.
DMC nadana przez producenta wynosił 4600 kg. Zaś analiza akt administracyjnych przeprowadzona przez Starostę Powiatu Piotrkowskiego wykazała, że ubiegając się o rejestrację ww. pojazdu nasz kolega S. G. przedstawił:
umowę kupna-sprzedaży samochodu z dnia 5 kwietnia 2016 r.,
Certificate of permanent export V561 nr 763904 z tłumaczeniem z języka angielskiego (przetłumaczony jako „certyfikat stałego eksportu”),
zaświadczenie firmy G. S.G. O. w miejscowości M., o przeprowadzonym pozytywnym okresowym badaniu technicznym pojazdu nr 452/2016 z dnia 13 kwietnia 2016 r. wraz z DIP,
oświadczenie firmy G., opinię techniczną nr 14/04/2016 z dnia 13 kwietnia 2016 r.,
oświadczenie o braku TR pojazdu sprowadzonego z zagranicy,
zaświadczenie firmy G. S.G. O. w M. o przeprowadzonym pozytywnym OBT i DBT pojazdu nr 457/2016 z dnia 14 kwietnia 2016 r. wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe, które objęły m.in. na: demontaż podwójnego fotela pasażerskiego, montaż 29 homologowanych foteli pasażerskich wraz z pasami bezpieczeństwa, montaż atestowanych szyb bocznych, zmianie zabudowy pojazdu na autobus, zmianie masy własnej pojazdu na 3380 kg, zmianie ilości miejsc siedzących na 30 osób (z kierowcą) + 4 miejsca stojące, zmianie rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, DMC pojazdu 5800 kg.
Z kolei z załącznika do OBT z 13 kwietnia 2016 r. nr 452/2016, tj. DIP pojazdu wynika, że masa własna przedmiotowego pojazdu wynosiła 2.720 kg.
W ten sposób w wyniku dokonanych zmian konstrukcyjnych masa własna pojazdu wzrosła do 3.380 kg. Zwiększono także DMC z 4.600 kg na 5.800 kg.
Ważną informację w tej sprawie zawiera pismo Mercedes Sp. z o.o., z 6 kwietnia 2021 r., gdzie wskazano, że:
ten pojazd był wyprodukowany w następującej konfiguracji: kategorii pojazdu nie określono, rozstaw osi 4025 mm, długość 6595 mm, DMC 4.600 kg, dopuszczalny nacisk osi przedniej 1750 kg, dopuszczalny nacisk osi tylnej 3200 kg, DMC przyczepy z hamulcem 3000 kg, DMC przyczepy bez hamulca 750 kg, DMC zespołu pojazdów 6600 kg, liczba miejsc 3, brak zamontowanych dodatkowych punktów kotwienia foteli z pasami bezpieczeństwa.
pojazd ten był wyprodukowany na zamówienie z rynku brytyjskiego z kierownicą po prawej stronie, przystosowany do ruchu lewostronnego.
Producent nie udostępnia technologii umożliwiającej zmianę położenia kierownicy i przystosowania do ruchu po zakończeniu procesu produkcji danego pojazdu, co oznacza, że nie przewiduje zmiany tego typu.
Zgodnie z § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia, strona powinna przedstawić oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi. Żaden z dokumentów przedstawionych przy rejestracji przez naszego kolegę nie stanowi oświadczenia wystawionego przez producenta lub przedstawiciela tego producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.4
Ustalono ponadto, że firma G., którą posiłkował się nasz kolega S. G., nie jest partnerem Mercedesa w zakresie zabudów i Mercedes nie współpracuje z tą firmą. Mercedes opracował wytyczne dla firm zabudowujących, w których nie są przewidziane możliwości zmiany DMC, rozstawu osi oraz zwisu (długości pojazdu) dla pojazdów tego typu, co ten sporny samochód. Nie można uznać, że nasz kolega S .G., który prowadzi działalność gospodarczą pod firmą G. S.G. był producentem pojazdu, w sytuacji gdy firma ta dokonywała jedynie zmian konstrukcyjnych w pojeździe o ustalonych i objętych homologacją parametrach, którego faktycznym producentem była firma Mercedes. W tej sytuacji zarejestrowanie pojazdu, w którym nasz kolega S.G. dokonał zmian konstrukcyjnych mogło nastąpić na podstawie oświadczenia wystawionego przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi. Z oświadczenia producenta wynika, że firma przez G. S.G. nie była przedstawicielem producenta, ani jego partnerem.
Trudno zgodzić się z naszym kolegą S. G., że dopuszczenie pojazdu po zmianach konstrukcyjnych, w tym wykonanie dla niego odpowiednich BT na SKP należy uznać za zdefiniowaną w rozporządzeniach europejskich procedurę indywidualnego dopuszczenia pojazdu lub procedurę uzyskiwania zezwoleń dla części i wyposażenia.
Zaś skoro nie można uznać w świetle prawa europejskiego, że jego firma G. S.G spełniała definicję producenta, to też nie można zgodzić się z jego twierdzeniem, że cyt.: „produkował swoje pojazdy fabrycznie, a w konsekwencji mógł dokonywać, jako producent zgodnie z prawem, ustalenia ich mas„.
Nasz kolega (S. G.) przegrał także i tę sprawę, bo i WSA w Łodzi odrzucił jego skargę w tej sprawie uznając, że decyzja administracyjna o wcześniejszej rejestracji tego Sprintera została wydana z rażącym naruszeniem prawa, o którym mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a.
A ja się właśnie zastanawiam, ile jeszcze takich i podobnie błędnych decyzji – wydanych we wszystkich zakątkach naszego Kraju przez poszczególne WK/starostwa – funkcjonuje bezprawnie i bezzasadnie w obrocie prawnym. I ile tak nielegalnie skonfigurowanych „autobusów” jeździ po naszych drogach – stanowiąc zagrożenie dla BRD i będąc potwierdzeniem tezy o tym, w jak głębokiej ruinie prawnej znajduje się nasz Kraj.
Trzymajcie się i uważajcie na siebie
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1III SA/Łd 462/22 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2022-11-23; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-07-08; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę
3oczywiście, że nie ponosząc konsekwencji służbowych z tego tytułu
4W tej sytuacji decyzja Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 10 czerwca 2016 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter została wydana z rażącym naruszeniem § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia w związku z art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 18 2023
ZMIANY KONSTRUKCYJNE DO POPRAWKI
Rejestracja Sprintera w Piotrkowie Trybunalskim i rola naszego kolegi w tym procederze błędnych zmian konstrukcyjnych, które ilustrują zagadnienie pt.”Polska w ruinie prawnej”.1
Starosta Powiatu Piotrkowskiego w 2016 roku zarejestrował na rzecz naszego kolegi S. G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI wydając DR, TR zalegalizowane znakiem legalizacyjnym oraz nalepkę kontrolną i KP2.
Dopiero po 5-ciu latach „zimowego snu?” tamtejsi urzędnicy WK/starostwa obudzili się z letargu3, aby pismem z 24 listopada 2021 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do SKO o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z 10 czerwca 2016 r., gdyż zdaniem tego organu, wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany, pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które jednak nie wyraził zgody producent pojazdu Mercedes-Benz.
DMC nadana przez producenta wynosił 4600 kg. Zaś analiza akt administracyjnych przeprowadzona przez Starostę Powiatu Piotrkowskiego wykazała, że ubiegając się o rejestrację ww. pojazdu nasz kolega S. G. przedstawił:
umowę kupna-sprzedaży samochodu z dnia 5 kwietnia 2016 r.,
Certificate of permanent export V561 nr 763904 z tłumaczeniem z języka angielskiego (przetłumaczony jako „certyfikat stałego eksportu”),
zaświadczenie firmy G. S.G. O. w miejscowości M., o przeprowadzonym pozytywnym okresowym badaniu technicznym pojazdu nr 452/2016 z dnia 13 kwietnia 2016 r. wraz z DIP,
oświadczenie firmy G., opinię techniczną nr 14/04/2016 z dnia 13 kwietnia 2016 r.,
oświadczenie o braku TR pojazdu sprowadzonego z zagranicy,
zaświadczenie firmy G. S.G. O. w M. o przeprowadzonym pozytywnym OBT i DBT pojazdu nr 457/2016 z dnia 14 kwietnia 2016 r. wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe, które objęły m.in. na: demontaż podwójnego fotela pasażerskiego, montaż 29 homologowanych foteli pasażerskich wraz z pasami bezpieczeństwa, montaż atestowanych szyb bocznych, zmianie zabudowy pojazdu na autobus, zmianie masy własnej pojazdu na 3380 kg, zmianie ilości miejsc siedzących na 30 osób (z kierowcą) + 4 miejsca stojące, zmianie rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, DMC pojazdu 5800 kg.
Z kolei z załącznika do OBT z 13 kwietnia 2016 r. nr 452/2016, tj. DIP pojazdu wynika, że masa własna przedmiotowego pojazdu wynosiła 2.720 kg.
W ten sposób w wyniku dokonanych zmian konstrukcyjnych masa własna pojazdu wzrosła do 3.380 kg. Zwiększono także DMC z 4.600 kg na 5.800 kg.
Ważną informację w tej sprawie zawiera pismo Mercedes Sp. z o.o., z 6 kwietnia 2021 r., gdzie wskazano, że:
ten pojazd był wyprodukowany w następującej konfiguracji: kategorii pojazdu nie określono, rozstaw osi 4025 mm, długość 6595 mm, DMC 4.600 kg, dopuszczalny nacisk osi przedniej 1750 kg, dopuszczalny nacisk osi tylnej 3200 kg, DMC przyczepy z hamulcem 3000 kg, DMC przyczepy bez hamulca 750 kg, DMC zespołu pojazdów 6600 kg, liczba miejsc 3, brak zamontowanych dodatkowych punktów kotwienia foteli z pasami bezpieczeństwa.
pojazd ten był wyprodukowany na zamówienie z rynku brytyjskiego z kierownicą po prawej stronie, przystosowany do ruchu lewostronnego.
Producent nie udostępnia technologii umożliwiającej zmianę położenia kierownicy i przystosowania do ruchu po zakończeniu procesu produkcji danego pojazdu, co oznacza, że nie przewiduje zmiany tego typu.
Zgodnie z § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia, strona powinna przedstawić oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi. Żaden z dokumentów przedstawionych przy rejestracji przez naszego kolegę nie stanowi oświadczenia wystawionego przez producenta lub przedstawiciela tego producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.4
Ustalono ponadto, że firma G., którą posiłkował się nasz kolega S. G., nie jest partnerem Mercedesa w zakresie zabudów i Mercedes nie współpracuje z tą firmą. Mercedes opracował wytyczne dla firm zabudowujących, w których nie są przewidziane możliwości zmiany DMC, rozstawu osi oraz zwisu (długości pojazdu) dla pojazdów tego typu, co ten sporny samochód. Nie można uznać, że nasz kolega S .G., który prowadzi działalność gospodarczą pod firmą G. S.G. był producentem pojazdu, w sytuacji gdy firma ta dokonywała jedynie zmian konstrukcyjnych w pojeździe o ustalonych i objętych homologacją parametrach, którego faktycznym producentem była firma Mercedes. W tej sytuacji zarejestrowanie pojazdu, w którym nasz kolega S.G. dokonał zmian konstrukcyjnych mogło nastąpić na podstawie oświadczenia wystawionego przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzającego, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi. Z oświadczenia producenta wynika, że firma przez G. S.G. nie była przedstawicielem producenta, ani jego partnerem.
Trudno zgodzić się z naszym kolegą S. G., że dopuszczenie pojazdu po zmianach konstrukcyjnych, w tym wykonanie dla niego odpowiednich BT na SKP należy uznać za zdefiniowaną w rozporządzeniach europejskich procedurę indywidualnego dopuszczenia pojazdu lub procedurę uzyskiwania zezwoleń dla części i wyposażenia.
Zaś skoro nie można uznać w świetle prawa europejskiego, że jego firma G. S.G spełniała definicję producenta, to też nie można zgodzić się z jego twierdzeniem, że cyt.: „produkował swoje pojazdy fabrycznie, a w konsekwencji mógł dokonywać, jako producent zgodnie z prawem, ustalenia ich mas„.
Nasz kolega (S. G.) przegrał także i tę sprawę, bo i WSA w Łodzi odrzucił jego skargę w tej sprawie uznając, że decyzja administracyjna o wcześniejszej rejestracji tego Sprintera została wydana z rażącym naruszeniem prawa, o którym mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a.
A ja się właśnie zastanawiam, ile jeszcze takich i podobnie błędnych decyzji – wydanych we wszystkich zakątkach naszego Kraju przez poszczególne WK/starostwa – funkcjonuje bezprawnie i bezzasadnie w obrocie prawnym. I ile tak nielegalnie skonfigurowanych „autobusów” jeździ po naszych drogach – stanowiąc zagrożenie dla BRD i będąc potwierdzeniem tezy o tym, w jak głębokiej ruinie prawnej znajduje się nasz Kraj.
Trzymajcie się i uważajcie na siebie
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1 III SA/Łd 462/22 – Wyrok WSA w Łodzi; Data orzeczenia: 2022-11-23; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2022-07-08; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę
2 kartę pojazdu, która już nie jest obowiązująca
3 oczywiście, że nie ponosząc konsekwencji służbowych z tego tytułu
4 W tej sytuacji decyzja Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 10 czerwca 2016 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter została wydana z rażącym naruszeniem § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia w związku z art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy PoRD.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: BRD, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, Wydział Komunikacji, wyrok sądu, zmiany konstrukcyjne