lut 2 2023
WSSKP I NASZE SPRAWY
Szanowni Państwo!
Trwające prace nad zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawarte w projekcie – druk 2540 i brak waloryzacji urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów od ponad 18-u lat budzą nasze zaniepokojenie o przyszłość tysięcy Przedsiębiorców tej branży i ich pracowników. Bardzo liczymy na pomoc i wsparcie Rzecznika MiŚP w tych dwóch zasadniczych kwestiach i znacznie więcej otwartości ze strony Ministerstwa Infrastruktury.
Jesteśmy gotowi zaakceptować następujące rozwiązania zawarte w projekcie – druk 2540:
- Wprowadzenie systemu dokumentowania obecności pojazdu na badaniu technicznym w postaci jednego zdjęcia pojazdu na stanowisku kontrolnym wraz z wysyłką tego zdjęcia na koniec badania do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
- Wprowadzenie kilkutygodniowego marginesu elastyczności w ramach, którego przeprowadzane mają być okresowe badania zdatności do ruchu drogowego (+/- 30 dni).
- Wprowadzenie obowiązkowego szkolenia przypominającego lub egzaminu w celu aktualizacji poziomu kwalifikacji i kompetencji personelu diagnostycznego.
- Zatwierdzenie ośrodków szkolenia diagnostów, które będą uprawnione do wystawiania świadectwa diagnostom spełniającym minimalne wymogi w zakresie kompetencji i wyszkolenia.
- Wprowadzenie ustawowego zapisu o corocznej aktualizacji opłat za badania techniczne w oparciu o wskaźnik GUS.
- Uaktualnienie definicji pojazdu historycznego (zabytkowego).
- Uzupełnienie przepisów o Krajowym Punkcie Kontaktowym w kwestii badań technicznych.
Oczekujemy wykreślenia lub modyfikacji następujących zapisów projektu:
a) system kontrolnych badań technicznych – w przypadku skarg posiadaczy pojazdów – modyfikacja zapisu,
b) system dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów wykonywane po terminie – usunięcie wszystkich zapisów,
c) system kontroli Przedsiębiorcy SKP naruszający ustawę Prawo Przedsiębiorców (art.48) – modyfikacja zapisów,
d) system kar finansowych dla przedsiębiorców SKP i personelu diagnostycznego – modyfikacja zapisów.
Już 19-y rok obowiązują w Polsce niezmienione regulacje prawne w zakresie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów, które określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261). W okresie obowiązywania tego rozporządzenia diametralnie wzrosły koszty funkcjonowania SKP oraz inflacja.
Według danych na koniec roku 2022 koszty działalności wzrosły o ponad 60,9%, a wskaźnik inflacji za okres 18-u lat o 55,6% i dane te nadal rosną głównie z uwagi na wzrost kosztów energii elektrycznej i cieplnej, a także wzrost kosztów osobowych. Taka sytuacja sprawia, że ten rodzaj działalności gospodarczej stał się całkowicie nierentowny.
Gdyby wysokość opłat podwyższyć tylko o wskaźnik inflacji (55,6%) to budżet państwa zyskałby dodatkowo z tytułu wzrostu podatku VAT, który zawarty jest w tych opłatach około 350 mln złotych rocznie więcej, a branża złapała by „oddech”. Jeśli taki wariant nie jest możliwy z powodów politycznych to w grę może wchodzić również istotne obniżenie stawki podatku VAT, np. z 23% do 3% na okres przejściowy. Takie rozwiązanie również wpłynęło by korzystnie na kiepską kondycję branży. Inaczej polskiemu systemowi badań technicznych grozi chaos i paraliż z powodu coraz mniejszej ilości SKP. Tylko do połowy 2022 roku upadło ponad 150 SKP.
Branża potrzebuje zrozumienia i pilnych działań rządu. Projekt – druk 2540 ma sprolongowany termin procedowania – 07.2023. W tym czasie można i trzeba pochylić się nad treścią i zakresem projektu tak, aby zawierał on racjonalne i konieczne regulacje i pozwalał na normalne funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów w Polsce. Klucz do rozwiązania sytuacji ma obecnie Ministerstwo Infrastruktury i to głównie od niego zależy, czy nastąpi oczekiwany postęp. Czy możemy to zmienić?
Mimo braku informacji medialnych nieustannie prowadzimy działania w dwóch kluczowych dla środowiska SKP kwestiach tj.: pilnej aktualizacji opłat za badania techniczne pojazdów oraz ostatecznego kształtu procedowanego w Sejmie projektu ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawartego w projekcie druku sejmowego 2540. Obydwie kwestie są ze sobą ściśle związane i ich kształt zdecyduje na długie lata o funkcjonowaniu systemu badań technicznych pojazdów i kondycji Przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.
Dlatego po raz kolejny apelujemy do wszystkich Przedsiębiorców SKP o większe zaangażowanie w to, co się dzieje wokół SKP. Nie chodzi tu tylko o wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, choć jest to kluczowy element związany z aktualną kondycją finansową SKP, ale także o całe otoczenie prawne związane z warunkami działalności stacji kontroli pojazdów i perspektyw funkcjonowania tego sektora w przyszłości. Oczekiwanie, że problemy środowiska SKP rozwiążą się same lub zrobią to za nas inni jest całkowicie błędne i doprowadzi do upadku tego sektora, do upadku Państwa firm. Tylko organizowanie się i konsekwentne działania we wspólnym interesie SKP spowodują właściwą reakcję strony rządowej. Chcecie Państwo nadal czekać to życzymy powodzenia. Chcecie zadbać o własny los to wykażcie minimum inicjatywy, zacznijcie działać. Wszystko co powinniście zrobić jest napisane na naszych stronach: www.zpskp.pl; www.wsskp.pl, w naszych wiadomościach, O nas. Nie czekajcie zanim będzie za późno!
Źródło: https://wsskp.pl/sprawy-skp-cz-2/
2 lutego 2023 @ 10:37
Ad1. W przypadku stworzenia odpowiedniej aplikacji nie ma znaczenia, czy będzie więcej niż jedno zdjęcie. Tożsame dotyczy przechowywania zdjęć, gdy weźmie się pod uwagę, że przedsiębiorca powinien je archiwizować rokrocznie.
Ad2. Do zaakceptowania.
Ad3. zgodnie z tym co zapisane w dyrektywie. Niestety w obecnym projekcie co nie co pominięto.
Ad4. Jest nie do przyjęcia, że względu na proponowane ograniczenie swobody działalności gospodarczej. Prawidłowy kierunek, będą spełniać wymogi określone w ustawie i rozporządzeniu. Jakikolwiek ośrodek szkolenia diagnostów spełnia wymogi tj. uprawniony.
Ad5. Żaden GUS. Powinno być tak jak wskazałem w PETYCJI http://www.dlid.pl/wyjasnianie-spraw.html
Ad6. Do zaakceptowania
Ad7. Krajowy punkt kontaktowy nic nie da, osoby udzielające informacji nie będą odpowiedzialne za ostateczne przedłużenie dopuszczenia pojazdu do ruchu przez diagnostę samochodowego.
Ada. Zgadam się, że należy zmodyfikować i powierzyć staroście.
Adb. Zgadzam się do usunięcia.
Adc. Czy tylko modyfikacja?
Add. Nie tylko modyfikacja, podobne obostrzenia powinny być w stosunku do nadzoru i inspektorów kontrolujących stacje kontroli pojazdów.
Śmieszą mnie ostatnie 4 linijki. Jednak pozostawię to bez komentarza.
Ostatnio kilka spraw prowadzonych z naszą pomocą zakończyło się pozytywnym rozstrzygnięciem na rzecz właścicieli i diagnostów samochodowych. Niestety szkody i koszty powstałe w wyniku podjęcia błędnych decyzji ze strony nadzoru są znaczne.
Np. W jednym ze starostw podjęto decyzję o zamknięciu SKP, wystraszono diagnostów samochodowych i odeszli w obawie, że będą inwigilowani. Zanim doszło do rozstrzygnięcia właściciele musieli SKP zamknąć.
W kolejnym zdarzeniu diagnosta samochodowy został uniewinniony. Jednak prokurator nie odpuszcza, bo w tej sprawie inni diagności poddali się dobrowolnej karze. Wskazane i inne przypadki będą omawiane w najbliższym czasie podczas seminariów.
2 lutego 2023 @ 10:42
P.S. Będą omawiane podczas seminariów organizowanych przez SITK RP z Krosna.
10 lutego 2023 @ 12:42
nigdy nie było i nie jest organizatorem
„s e m i n a r i ó w”.
Grzesiu podszywa się pod to stowarzyszenie!
10 lutego 2023 @ 15:35
Tekst z podanej strony:
Działalność doradcza
Oddział SITK RP oddział w Krośnie posiada również bardzo długie tradycje związane ze świadczeniem usług dla potrzeb Stacji Kontroli Pojazdów. Możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy jedną z najstarszych instytucji w Polsce, oraz jednostką posiadającą duże doświadczenie związane z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, które prowa-dzimy od 1984 r. po uzyskaniu zgody przez Ministerstwo Komunikacji. Od tego momentu Oddział SITK RP oddział w Krośnie prowadził również doradztwo dla potrzeb regionalnych SKP – z naszych usług skorzystało wiele diagnostów oraz osób związanych z motoryzacją.
———————–
Dział Seminaria, Szkolenia
http://www.polskidiagnosta.pl/
11 lutego 2023 @ 10:51
Niema ani słowa o
„s e m i n a r i a c h”.
2 lutego 2023 @ 20:52
Kolo nie podpinaj się pod cudze pomysły! Szlifuj spawy!
2 lutego 2023 @ 13:41
Zastanów się, czy nie przekazać tej „stonki” Krzemienieckiemu, który regularnie ją atakuje, zamieszczając swoje idiotyczne wpisy.
Niema żadnych kwalifikacji, wykształcenia ani uprawnień aby w tak poważnych sprawach się wypowiadać.Nikt z osób rozsądnych nie będzie z tym osobnikiem dyskutował, bo on ma jedyny cel się po użerać. Wykończył wszystkich na swoich forach a na innych został „WYKLUCZONY”.
Powołuje się na SITK Krosno, choć sam zaledwie skończył szkołę zawodową, Proszę to rozważyć, dla dobra społeczności diagnostów i właścicieli SKP oraz zachowania naszego autorytetu.
2 lutego 2023 @ 17:37
Szanowny Kolego!
Tematem dzisiejszych rozważań jest stanowisko WSSKP w sprawie zmian naszej ustawy PoRD, a nie osobiste relacje Komentujących tę sprawę.
Więc bardzo proszę o więcej „merytoryki” a mnie personaliów.
Pozdrawiam
2 lutego 2023 @ 19:45
Nikt nas nie słucha od 20lat jak jestem w branży, póki nie zamkniemy na choćby dzień wszystkich stacji, i nie podniesie się szum to nikt na nas nie spojrzy. Tylko solidarne działanie da rezultaty