WSA zapomniał o BRD, czyli BT tylko organoleptyczne (sic!). Czyli polskie sądownictwo administracyjne w ruinie prawnej, jako trwały element branżowej patologii.
To stosunkowo prosta sprawa, jednak z wielce kontrowersyjnym wyrokiem. Bo jednak wielu przyklaśnie temu orzeczeniu. Przecież każdy pracodawca tak chce i to natychmiast! Albowiem, czy to nie wygląda wręcz ślicznie? Przecież wszyscy na tym zyskają (?)1, gdyż takie BT jest proste, szybkie, tanie, czyste i ekonomiczne, bo . . . . . . . . .
Niedawno, bo 11 października 2023 r. WSA w Poznaniu rozpatrywał tę prostą sprawę ze skargi naszego kolegi M. S. na decyzję SKO z 24 kwietnia 2023 r., w przedmiocie cofnięcia diagnoście samochodowemu uprawnień do wykonywania BT pojazdów na SKP.3
W tym przypadku chodziło o coroczną kontrolę SKP przeprowadzoną 23 września 2021 r., gdzie stwierdzono, że nasz kolega M. S. przeprowadził BT niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania.
Za zgodą właściciela tejże SKP, kontrolujący z WK/starostwa zamiast przewidzianej Prawem kontroli SKP dokonali kontroli sposobu prowadzenia BT pojazdu przez naszego kolegę. Nasz kolega zakończył swoje BT z wynikiem „P”-pozytywnym.
Jednak w trakcie kontroli jakości BT przez naszego kolegę stwierdzono, że:
nie dokonano pomiaru światłości świateł drogowych,
nie sprawdzono działania świateł awaryjnych,
nieprawidłowo dokonano pomiaru ustawienia świateł mijania ( diagnosta nie wziął pod uwagę współczynnika korekcji lamp ),
nie sprawdzono ciśnienia powietrza w ogumieniu,
nie sprawdzono wyposażenia pojazdu w trójkąt ostrzegawczy,
nieprawidłowo dokonano pomiaru hamulca pomocniczego,4
nieprawidłowodokonano zadymienia spalin pojazdu.
No cóż, teoretycznie czas tego BT powinien w takim przypadku wynieść ok. 10 minut. Ciekawi mnie więc, czy ma to swoje potwierdzenie w CEPiK-u? Ponadto powyższa lista 7 naruszeń nie należy do . . . . . . – skąpych, czy też marginalnych lub nieistotnych. Bo mamy tu i BRD (hamulec, ciśnienie opon), i EKOlogię (spaliny), i światła w sezonie jesień/zima.
WK/starostwo dokonał/o klasyfikacji stwierdzonych naruszeń, gdzie Uprawniony Diagnosta Samochodowy:
1 . nie dokonał pomiaru światłości świateł drogowych – usterki poważne
2. nie sprawdził działania świateł awaryjnych – usterki drobne i /lub poważne
3. w sposób nieprawidłowy dokonał pomiaru ustawienia świateł mijania – usterki poważne
4. w nieprawidłowy sposób dokonał pomiaru hamulca pomocniczego – usterki poważne i/lub niebezpieczne
5. w nieprawidłowy sposób dokonał pomiaru zadymienia spalin pojazdu (nie wykonał tego BT w ogóle) – usterki poważne.
Słusznym zdaniem WK/starostwa nieprawidłowe BT w takich powyższych kwestiach mogło doprowadzić do dopuszczenia do ruchu pojazdu stwarzającego zagrożenie BRD dla uczestników ruchu drogowego.
W wyniku złożenia skargi do WSA w Poznaniu przez naszego kolegę, tenże WSA orzekł, że . . . . . – skarga naszego kolegi okazała się zasadna (sic!). W ten sposób nie tylko zbędnie przedłużono czas tego postępowania administracyjnego, ale także sprowadzono je do absurdu. Bo to jednak nie było jedno lub dwa przewinienia/zaniechania . . . . . .
Tenże WSA przychylił się do stanowiska/argumentacji naszego kolegi, że opony w kontrolowanym samochodzie były w dobrym stanie, a poziom ich napompowania nie sugerował, że dochodzi do różnicy ciśnień. A dodatkowo z przepisów rzekomo nie wynika konieczność dokonywania dalszych badań po prawidłowo dokonanym badaniu organoleptycznym. Zaś zdaniem tegoż WSA, cyt.:
„WK/starostwo nie odniósł się do tej kwestii w uzasadnieniu swojej decyzji”.5
Czyli co? WK/starostwo miał uznać, że nasz kolega jest cyborgiem i ma w oku nie tylko kalibrowany co dwa lata ciśnieniomierz ale także komputerowy zestaw wielu setek danych o ciśnieniu poszczególnych marek i ich typów?
Zdaniem naszego kolegi – wbrew ustaleniom WK/starostwa – dokonał on prawidłowo pomiaru światłości świateł drogowych, sprawdził działania świateł awaryjnych, dokonał prawidłowo pomiaru ustawienia świateł mijania.
W ocenie tegoż WSA w Poznaniu nasz kolega prawidłowo argumentował w swojej skardze, że WK/starostwo nie wyjaśnił w uzasadnieniu decyzji, na czym konkretnie miałyby polegać nieprawidłowości opisane w uzasadnieniu decyzji II instancji, jak również na podstawie jakich okoliczności uznał, że niektórych czynności jak np. stan zadymienia nie wykonał w ogóle.
Więc zaraz, zaraz . . . . . . ., no tak . . . . . . . .
Jak nasz kolega wcale nie wykonał pomiaru zadymienia, to tenże WSA chce teraz wiedzieć, na podstawie jakich okoliczności to ustalono? Czyżby to Duch Święty wprowadził ten zapis do protokołu kontroli? I teraz trzeba to udowodnić?
Przecież to jakiś piramidalny absurd, który wspiera nasze branżowe patologie!!
Tak wielu innych kolegów pozbawiono uprawnień z bardziej błahych powodów (bez zagrożenia dla BRD i EKOlogii), że ten przypadek jest wręcz tragicznie niesprawiedliwy, Niesprawiedliwy, NIESPRAWIEDLIWY!
A może chodzi tylko o to, aby teraz ukręcić tej sprawie łeb?
2III SA/Po 392/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-10-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-06-26; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
3WSA: I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego kwotę 697,- (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
5Zgodnie z pkt. 5.2.3 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r., kontrola ciśnienia powietrza w oponach powinna się odbyć w pierwszej kolejności organoleptycznie.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lis 3 2023
WSA ZAPOMNIAŁ O EKOLOGII I O BRD
WSA zapomniał o BRD, czyli BT tylko organoleptyczne (sic!). Czyli polskie sądownictwo administracyjne w ruinie prawnej, jako trwały element branżowej patologii.
To stosunkowo prosta sprawa, jednak z wielce kontrowersyjnym wyrokiem. Bo jednak wielu przyklaśnie temu orzeczeniu. Przecież każdy pracodawca tak chce i to natychmiast! Albowiem, czy to nie wygląda wręcz ślicznie? Przecież wszyscy na tym zyskają (?)1, gdyż takie BT jest proste, szybkie, tanie, czyste i ekonomiczne, bo . . . . . . . . .
» TYLKO ORGANOLEPTYCZNE !!! « ????2
Niedawno, bo 11 października 2023 r. WSA w Poznaniu rozpatrywał tę prostą sprawę ze skargi naszego kolegi M. S. na decyzję SKO z 24 kwietnia 2023 r., w przedmiocie cofnięcia diagnoście samochodowemu uprawnień do wykonywania BT pojazdów na SKP.3
W tym przypadku chodziło o coroczną kontrolę SKP przeprowadzoną 23 września 2021 r., gdzie stwierdzono, że nasz kolega M. S. przeprowadził BT niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania.
Za zgodą właściciela tejże SKP, kontrolujący z WK/starostwa zamiast przewidzianej Prawem kontroli SKP dokonali kontroli sposobu prowadzenia BT pojazdu przez naszego kolegę. Nasz kolega zakończył swoje BT z wynikiem „P”-pozytywnym.
Jednak w trakcie kontroli jakości BT przez naszego kolegę stwierdzono, że:
nie dokonano pomiaru światłości świateł drogowych,
nie sprawdzono działania świateł awaryjnych,
nieprawidłowo dokonano pomiaru ustawienia świateł mijania ( diagnosta nie wziął pod uwagę współczynnika korekcji lamp ),
nie sprawdzono ciśnienia powietrza w ogumieniu,
nie sprawdzono wyposażenia pojazdu w trójkąt ostrzegawczy,
nieprawidłowo dokonano pomiaru hamulca pomocniczego,4
nieprawidłowo dokonano zadymienia spalin pojazdu.
No cóż, teoretycznie czas tego BT powinien w takim przypadku wynieść ok. 10 minut. Ciekawi mnie więc, czy ma to swoje potwierdzenie w CEPiK-u? Ponadto powyższa lista 7 naruszeń nie należy do . . . . . . – skąpych, czy też marginalnych lub nieistotnych. Bo mamy tu i BRD (hamulec, ciśnienie opon), i EKOlogię (spaliny), i światła w sezonie jesień/zima.
WK/starostwo dokonał/o klasyfikacji stwierdzonych naruszeń, gdzie Uprawniony Diagnosta Samochodowy:
1 . nie dokonał pomiaru światłości świateł drogowych – usterki poważne
2. nie sprawdził działania świateł awaryjnych – usterki drobne i /lub poważne
3. w sposób nieprawidłowy dokonał pomiaru ustawienia świateł mijania – usterki poważne
4. w nieprawidłowy sposób dokonał pomiaru hamulca pomocniczego – usterki poważne i/lub niebezpieczne
5. w nieprawidłowy sposób dokonał pomiaru zadymienia spalin pojazdu (nie wykonał tego BT w ogóle) – usterki poważne.
Słusznym zdaniem WK/starostwa nieprawidłowe BT w takich powyższych kwestiach mogło doprowadzić do dopuszczenia do ruchu pojazdu stwarzającego zagrożenie BRD dla uczestników ruchu drogowego.
W wyniku złożenia skargi do WSA w Poznaniu przez naszego kolegę, tenże WSA orzekł, że . . . . . – skarga naszego kolegi okazała się zasadna (sic!). W ten sposób nie tylko zbędnie przedłużono czas tego postępowania administracyjnego, ale także sprowadzono je do absurdu. Bo to jednak nie było jedno lub dwa przewinienia/zaniechania . . . . . .
Tenże WSA przychylił się do stanowiska/argumentacji naszego kolegi, że opony w kontrolowanym samochodzie były w dobrym stanie, a poziom ich napompowania nie sugerował, że dochodzi do różnicy ciśnień. A dodatkowo z przepisów rzekomo nie wynika konieczność dokonywania dalszych badań po prawidłowo dokonanym badaniu organoleptycznym. Zaś zdaniem tegoż WSA, cyt.:
„WK/starostwo nie odniósł się do tej kwestii w uzasadnieniu swojej decyzji”.5
Czyli co? WK/starostwo miał uznać, że nasz kolega jest cyborgiem i ma w oku nie tylko kalibrowany co dwa lata ciśnieniomierz ale także komputerowy zestaw wielu setek danych o ciśnieniu poszczególnych marek i ich typów?
Zdaniem naszego kolegi – wbrew ustaleniom WK/starostwa – dokonał on prawidłowo pomiaru światłości świateł drogowych, sprawdził działania świateł awaryjnych, dokonał prawidłowo pomiaru ustawienia świateł mijania.
W ocenie tegoż WSA w Poznaniu nasz kolega prawidłowo argumentował w swojej skardze, że WK/starostwo nie wyjaśnił w uzasadnieniu decyzji, na czym konkretnie miałyby polegać nieprawidłowości opisane w uzasadnieniu decyzji II instancji, jak również na podstawie jakich okoliczności uznał, że niektórych czynności jak np. stan zadymienia nie wykonał w ogóle.
Więc zaraz, zaraz . . . . . . ., no tak . . . . . . . .
Jak nasz kolega wcale nie wykonał pomiaru zadymienia, to tenże WSA chce teraz wiedzieć, na podstawie jakich okoliczności to ustalono? Czyżby to Duch Święty wprowadził ten zapis do protokołu kontroli? I teraz trzeba to udowodnić?
Przecież to jakiś piramidalny absurd, który wspiera nasze branżowe patologie!!
Tak wielu innych kolegów pozbawiono uprawnień z bardziej błahych powodów (bez zagrożenia dla BRD i EKOlogii), że ten przypadek jest wręcz tragicznie niesprawiedliwy, Niesprawiedliwy, NIESPRAWIEDLIWY!
A może chodzi tylko o to, aby teraz ukręcić tej sprawie łeb?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
1 nooooo, może z wyjątkiem BRD.
2 III SA/Po 392/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-10-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-06-26; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
3 WSA: I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego kwotę 697,- (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
4 pomiaru dokonujemy osobno dla każdego koła
5 Zgodnie z pkt. 5.2.3 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r., kontrola ciśnienia powietrza w oponach powinna się odbyć w pierwszej kolejności organoleptycznie.
By dP • DIAGNOSTA od BRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, coroczna kontrola SKP, jakość badań technicznych, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu