Zmiany konstrukcyjne przyczyną utraty naszych uprawnień w Poznaniu.
11 lipca 2023 r. WSA w Poznaniu, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi naszego kolegi K. Ż. na decyzję SKO z 27 stycznia 2023 r., w przedmiocie cofnięcia diagnoście samochodowemu uprawnień do wykonywania BT pojazdów . . . . . – oddala skargę!1
Wcześniej, bo decyzją z 27.03.2020 r.2 Prezydent Miasta Poznań cofnął naszemu koledze K. Ż. uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP. W uzasadnieniu tej decyzji Prezydenta (organ) wskazał, że nasz kolega (skarżący) przeprowadził BT samochodów niezgodnie z przepisami. Tamtejsi urzędnicy WK ustalili, że dodatkowe badania techniczne obejmujące 7 samochodów zostały przeprowadzone przez naszego kolegę niezgodnie z zakresem i sposobem ich wykonania3.
Nasz kolega wykonał siedem DBT z wynikiem „P”-pozytywnym4 pomimo faktu, że badane przez niego pojazdy nie posiadały:
dodatkowych mocowań siedzeń w miejscach przewidzianych do tego konstrukcyjnie,
dodatkowych miejsc kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.
Przedstawiciele producentów samochodów jednoznacznie wskazali, że przedmiotowe pojazdy nie posiadały dodatkowych punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i dodatkowych punktów kotwiczenia siedzeń (drugiego i trzeciego rzędu siedzeń).
Ponadto, określenie przez naszego kolegę rodzaju pojazdów, jako samochód osobowy, nastąpiło z naruszeniem procedury opisanej w § 2 działu II załącznika nr 2 do rozporządzenia. Organ ustalił, że przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje, zawarte w takich źródłach, jak, m. in., przepisy i dokumenty homologacyjne oraz dane producenta pojazdu. Natomiast wszelkie ustalenia powinny być podejmowane, m. in., na podstawie przepisów art. 2 pkt 31 — 58 ustawy.
W przypadku samochodu ciężarowego, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych zwiększających liczbę siedzeń, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa i zagłówki, jak również zmian konstrukcyjnych polegających na zamontowaniu dodatkowych szyb, zamontowaniu tapicerki wewnętrznej oraz przesunięciu ściany grodziowej oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni do przewozu ładunków, nie zmieniono klasyfikacji ww. pojazdu, pozostawiając jego rodzaj jako ciężarowy.
Analizując zdjęcia i opisy zmian dokonanych w pozostałych przebadanych przez naszego kolegę pojazdach WK stwierdził, że samochód (pierwszy z czterech) zasadniczo nie różni się od innych trzech samochodów. We wszystkich czterech pojazdach posiadających nadwozie o rodzaju BB (VAN) zamontowano:
kanapy czteroosobowe,
dodatkowe szyby,
przesunięto za drugi rząd siedzeń przegrody oddzielające przestrzenie pasażerskie od przestrzeni ładunkowych.
Różnica polega jedynie na tym, że samochód (pierwszy z czterech) został poddany badaniom na zgodność z wymaganiami Regulaminów EKG ONZ nr 14, 16 oraz 17 i uzyskał potwierdzenie spełnienia wymogów określonych w § 9b rozporządzenia o warunkach technicznych, wystawione przez jednostkę uprawnioną (Państwowy Instytut Motoryzacji w W.), pozostając nadal samochodem ciężarowym. Natomiast trzy pozostałe samochody nie tylko nie zostały poddane wspomnianym wcześniej badaniom, ale także zostały przez naszego kolegę nieprawidłowo sklasyfikowane, jako samochody osobowe.
W świetle dokonanych ustaleń, organ uznał, że zostały wypełnione obie przesłanki wynikające z art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.
Tamtejsze SKO, po rozpoznaniu odwołania wniesionego przez naszego kolegę K. Ż. od w/w decyzji Prezydenta Miasta Poznań (organ I instancji), decyzją z dnia 21 maja 2021 roku utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
WSA uznał, że skarga podlega oddaleniu.
Zdaniem WSA sporne pojazdy objęte DBT były wyprodukowane i homologowane według dyrektywy 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. Dyrektywa ta w części A załącznika II zawiera kryteria kwalifikowania pojazdów do danej kategorii. Zgodnie z zapisem pkt. 3.6 pojazdy takie muszą wykazywać zdolność przewozu ładunków równą lub wyższą niż zdolność przewozu osób wyrażoną w kilogramach. Organ I instancji wskazał jednoznacznie i wyczerpująco, że dołożenie dodatkowych miejsc siedzących w omawianych 5 pojazdach nie zmieniło ich zasadniczego przeznaczenia, albowiem pojazdy te nadal wykazują wyższą zdolność przewozu ładunków niż przewozu osób, czyli zaliczają się generalnie do samochodów ciężarowych.5
Ponadto, zgodnie z § 9 b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii Ni) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne, polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii Ni, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c.
W przedmiotowych pojazdach zamocowano dodatkowe miejsca siedzące nie w punktach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych. W takich sytuacjach uprawniony diagnosta samochodowy powinien stwierdzić „N”-negatywny wynik BT. Podobnie w wypadku pasów bezpieczeństwa. Ponadto powinien mieć wiedzę o jednostkach uprawnionych do dokonywania oceny takich sytuacji faktycznych.
Ostatecznie Sąd uznał, że nasz kolega (skarżący) uprawniony diagnosta samochodowy wydał w sprawie zaświadczenie, iż pojazdy spełniały wymagania techniczne, bez stosownej opinii jednostek uprawnionych. Diagnosta nie wykonał zatem należnych obowiązków, przez co naruszył art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy co dawało podstawę do cofnięcia uprawnień diagnoście.6
Powyższe stanowisko potwierdził także NSA co spowodowało, że nasz kolega ostatecznie już przegrał.7
Trzymaj się Prawa
jak brzytwy tonący
a zniknie każda obawa
nie wdupisz nawet niechcący.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – – – –
1III SA/Po 197/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-07-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-04-07; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Uprawnienia do wykonywania zawodu; Sygnatury powiązane: II GSK 2023/23 – Postanowienie NSA z 2023-11-23; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę;
2wydaną na podstawie art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 20.06.1997r. PoRD (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 110 ze zm.)
3określonym w § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
5Dlatego organ I instancji zasadnie przyjął, że w sprawie należało zastosować przepis rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
6Mając na uwadze powyższe rozważania, Sąd na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę oddalił
7II GSK 2023/23 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2023-11-23; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2023-10-24: Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygn. Powiązane: III SA/Po 197/23 – Wyrok WSA w Poznaniu z 2023-07-11; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono wniosek.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lis 27 2023
WPADKA NA ZMIANACH KONSTRUKCYJNYCH
Zmiany konstrukcyjne przyczyną utraty naszych uprawnień w Poznaniu.
11 lipca 2023 r. WSA w Poznaniu, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi naszego kolegi K. Ż. na decyzję SKO z 27 stycznia 2023 r., w przedmiocie cofnięcia diagnoście samochodowemu uprawnień do wykonywania BT pojazdów . . . . . – oddala skargę!1
Wcześniej, bo decyzją z 27.03.2020 r.2 Prezydent Miasta Poznań cofnął naszemu koledze K. Ż. uprawnienia diagnosty samochodowego do wykonywania BT pojazdów na SKP. W uzasadnieniu tej decyzji Prezydenta (organ) wskazał, że nasz kolega (skarżący) przeprowadził BT samochodów niezgodnie z przepisami. Tamtejsi urzędnicy WK ustalili, że dodatkowe badania techniczne obejmujące 7 samochodów zostały przeprowadzone przez naszego kolegę niezgodnie z zakresem i sposobem ich wykonania3.
Nasz kolega wykonał siedem DBT z wynikiem „P”-pozytywnym4 pomimo faktu, że badane przez niego pojazdy nie posiadały:
dodatkowych mocowań siedzeń w miejscach przewidzianych do tego konstrukcyjnie,
dodatkowych miejsc kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.
Przedstawiciele producentów samochodów jednoznacznie wskazali, że przedmiotowe pojazdy nie posiadały dodatkowych punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i dodatkowych punktów kotwiczenia siedzeń (drugiego i trzeciego rzędu siedzeń).
Ponadto, określenie przez naszego kolegę rodzaju pojazdów, jako samochód osobowy, nastąpiło z naruszeniem procedury opisanej w § 2 działu II załącznika nr 2 do rozporządzenia. Organ ustalił, że przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje, zawarte w takich źródłach, jak, m. in., przepisy i dokumenty homologacyjne oraz dane producenta pojazdu. Natomiast wszelkie ustalenia powinny być podejmowane, m. in., na podstawie przepisów art. 2 pkt 31 — 58 ustawy.
W przypadku samochodu ciężarowego, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych zwiększających liczbę siedzeń, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa i zagłówki, jak również zmian konstrukcyjnych polegających na zamontowaniu dodatkowych szyb, zamontowaniu tapicerki wewnętrznej oraz przesunięciu ściany grodziowej oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni do przewozu ładunków, nie zmieniono klasyfikacji ww. pojazdu, pozostawiając jego rodzaj jako ciężarowy.
Analizując zdjęcia i opisy zmian dokonanych w pozostałych przebadanych przez naszego kolegę pojazdach WK stwierdził, że samochód (pierwszy z czterech) zasadniczo nie różni się od innych trzech samochodów. We wszystkich czterech pojazdach posiadających nadwozie o rodzaju BB (VAN) zamontowano:
kanapy czteroosobowe,
dodatkowe szyby,
przesunięto za drugi rząd siedzeń przegrody oddzielające przestrzenie pasażerskie od przestrzeni ładunkowych.
Różnica polega jedynie na tym, że samochód (pierwszy z czterech) został poddany badaniom na zgodność z wymaganiami Regulaminów EKG ONZ nr 14, 16 oraz 17 i uzyskał potwierdzenie spełnienia wymogów określonych w § 9b rozporządzenia o warunkach technicznych, wystawione przez jednostkę uprawnioną (Państwowy Instytut Motoryzacji w W.), pozostając nadal samochodem ciężarowym. Natomiast trzy pozostałe samochody nie tylko nie zostały poddane wspomnianym wcześniej badaniom, ale także zostały przez naszego kolegę nieprawidłowo sklasyfikowane, jako samochody osobowe.
W świetle dokonanych ustaleń, organ uznał, że zostały wypełnione obie przesłanki wynikające z art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.
Tamtejsze SKO, po rozpoznaniu odwołania wniesionego przez naszego kolegę K. Ż. od w/w decyzji Prezydenta Miasta Poznań (organ I instancji), decyzją z dnia 21 maja 2021 roku utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
WSA uznał, że skarga podlega oddaleniu.
Zdaniem WSA sporne pojazdy objęte DBT były wyprodukowane i homologowane według dyrektywy 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. Dyrektywa ta w części A załącznika II zawiera kryteria kwalifikowania pojazdów do danej kategorii. Zgodnie z zapisem pkt. 3.6 pojazdy takie muszą wykazywać zdolność przewozu ładunków równą lub wyższą niż zdolność przewozu osób wyrażoną w kilogramach. Organ I instancji wskazał jednoznacznie i wyczerpująco, że dołożenie dodatkowych miejsc siedzących w omawianych 5 pojazdach nie zmieniło ich zasadniczego przeznaczenia, albowiem pojazdy te nadal wykazują wyższą zdolność przewozu ładunków niż przewozu osób, czyli zaliczają się generalnie do samochodów ciężarowych.5
Ponadto, zgodnie z § 9 b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii Ni) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB, mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne, polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii Ni, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c.
W przedmiotowych pojazdach zamocowano dodatkowe miejsca siedzące nie w punktach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych. W takich sytuacjach uprawniony diagnosta samochodowy powinien stwierdzić „N”-negatywny wynik BT. Podobnie w wypadku pasów bezpieczeństwa. Ponadto powinien mieć wiedzę o jednostkach uprawnionych do dokonywania oceny takich sytuacji faktycznych.
Ostatecznie Sąd uznał, że nasz kolega (skarżący) uprawniony diagnosta samochodowy wydał w sprawie zaświadczenie, iż pojazdy spełniały wymagania techniczne, bez stosownej opinii jednostek uprawnionych. Diagnosta nie wykonał zatem należnych obowiązków, przez co naruszył art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy co dawało podstawę do cofnięcia uprawnień diagnoście.6
Powyższe stanowisko potwierdził także NSA co spowodowało, że nasz kolega ostatecznie już przegrał.7
Trzymaj się Prawa
jak brzytwy tonący
a zniknie każda obawa
nie wdupisz nawet niechcący.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – – – –
1 III SA/Po 197/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-07-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-04-07; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Uprawnienia do wykonywania zawodu; Sygnatury powiązane: II GSK 2023/23 – Postanowienie NSA z 2023-11-23; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze; Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 wydaną na podstawie art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 20.06.1997r. PoRD (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 110 ze zm.)
3 określonym w § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
4 na podstawie art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy
5 Dlatego organ I instancji zasadnie przyjął, że w sprawie należało zastosować przepis rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
6 Mając na uwadze powyższe rozważania, Sąd na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę oddalił
7II GSK 2023/23 – Postanowienie NSA; Data orzeczenia: 2023-11-23; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2023-10-24: Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygn. Powiązane: III SA/Po 197/23 – Wyrok WSA w Poznaniu z 2023-07-11; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono wniosek.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, diagnosta, jakość badań technicznych, nadzór nad SKP, NSA, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), WSA, wyrok sądu, zmiany konstrukcyjne