lis 17 2023
RAŻĄCE NARUSZENIE PRAWA W WK/STAROSTWIE
Rażące naruszenie Prawa przez Starostę i jego urzędników WK. Czyli skutki rejestracji ciągnika rolniczego bez homologacji i pytanie, czy urzędnicy WK/starostwa poniosą odpowiedzialność karną?
WSA w Szczecinie, całkiem niedawno, bo w dniu 26 października 2023 roku rozpatrywał sprawę ze skargi P. W. na decyzję SKO w przedmiocie braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji o rejestracji pojazdu i uchyla zaskarżoną decyzję.1
W tym przypadku chodzi o decyzję Starosty, który 21 marca 2019 roku wydał decyzję2 po rozpoznaniu wniosku K. Spółka z o.o., Spółka Komandytowa z siedzibą w W. (dalej „spółka”, „uczestnik postępowania”), w której zarejestrował ciągnik rolniczy, wydając DR oraz TR.
Powyższą decyzję jako pierwszy zakwestionował Prokurator Prokuratury Rejonowej w W. (dalej „Prokurator”), który pismem z 11 kwietnia 2023 roku złożył do SKO w K. sprzeciw od ww. ostatecznej decyzji organu I instancji, domagając się stwierdzenia jej nieważności.
Argumenty Prokuratora sprowadzały się do następujących punktów:
-
Starosta (organ I instancji) wydał ww. decyzję z rażącym naruszeniem art. 72 ust. 1 pkt 3 PoRD.
-
Decyzję wydano bez zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów.
-
Zabrakło świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe, niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu.
-
Zabrakło dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.
W ocenie Prokuratora, w stosunku do przedmiotowego ciągnika rolniczego dokument taki był wymagany, gdyż pojazd ten był rejestrowany po raz pierwszy na terenie państwa członkowskiego UE, a został sprowadzony z terenu państwa niebędącego członkiem UE.3
Pismem z 22 czerwca 2023 roku spółka, która wprowadziła na nasz rynek w podobny sposób niejeden taki ciągnik, przedstawiła swoje stanowisko o braku podstaw do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji wskazując, że:
-
ww. pojazd był jednak po raz pierwszy zarejestrowany na terenie innego kraju niż Polska, co skutkowało jej zdaniem, o braku podstaw do załączenia dokumentów homologacji.
-
ważniejsze są BT pojazdu, dopuszczające ciągnik do ruchu.
-
dokonanie stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji (Starosty i jego WK) w oparciu, o którą pojazd od kilku lat jest dopuszczony do ruchu spowoduje szereg komplikacji po stronie spółki i podmiotów, które nabyły od niej ten pojazd i ewentualnie dalej nim rozporządziły.
SKO w dniu 23 czerwca 2023 roku wydało decyzję wspierającą Starostę i jego WK (tradycyjnie?), w której stwierdziło brak przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
SKO skupiło się na wyjaśnieniu pojęcia „nowego pojazdu”, „rejestracja”, „dopuszczenie” oraz na uznaniu, że organ Starosta i jego WK, że przedmiotowy ciągnik nie był pojazdem nowym w rozumieniu art. 2 pkt 62 PoRD, gdyż był wcześniej zarejestrowany na […].
Ponadto SKO wskazało, że:
-
definicję „pojazdu nowego” zawiera art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013,
-
definicję pojęcia „rejestracja”zawiera art. 3 pkt 38 rozporządzenia nr 167/2013.
-
przepisy PoRD nie zawierają definicji „rejestracji”, ani „dopuszczenia”, do których to pojęć odnoszą się przepisy rozporządzenia nr 167/2013.
-
wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawi o sygn. C-513/15, w którym Trybunał stwierdził, że używany ciągnik z państwa trzeciego, który nie posiada homologacji typu WE i jest przeznaczony po raz pierwszy do użytku w Unii Europejskiej jest „nowym pojazdem”. W niniejszej sprawie Starosta i jego WK powinien odmówić dokonania rejestracji ww. ciągnika z uwagi na brak dokumentów homologacji.
-
choć organ I instancji (Starosta i jego WK) naruszył art. 72 ust. 1 pkt 3 u.p.r. to nie w sposób rażący.4
Prokurator nie poddawał się i złożył skargę na ww. decyzję SKO i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz stwierdzenie nieważności decyzji organu I instancji, czyli Starosty i jego WK.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, co następuje:
„Jak wynikało z akt, spółka składając wniosek o rejestrację ciągnika nie przedłożyła dokumentów homologacji. W niniejszym postępowaniu organ odwoławczy stanął na stanowisku, że przedmiotowy pojazd powinien posiadać dokument homologacji w rozumieniu art. 72 ust.1 pkt 3 PoRD.
Zatem w sytuacji, gdy pojazd ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski – złożenie takiego dokument homologacji przez spółkę było obowiązkowe w postępowaniu rejestracyjnym ww. pojazdu.”
Według art. 3 pkt 37 rozporządzenia nr 167/2013:
-
„nowy pojazd” to pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony.
-
„Rejestracja” oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego, obejmujące identyfikację pojazdu i nadanie mu numeru seryjnego znanego jako numer rejestracyjny, na stałe, czasowo lub na krótki okres (art. 3 pkt 38),
-
„dopuszczenie” to pierwsze wykorzystanie w Unii Europejskiej pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem (art. 3 pkt 40).
-
„Wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu po raz pierwszy w Unii Europejskiej (art. 3 pkt 39).
-
„importerem” jest każda osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę w Unii Europejskiej, która wprowadza do obrotu pojazd, pochodzący z państwa trzeciego, czyli jak w niniejszej sprawie z […] (państwa nie będącego członkiem UE).5
„Podnoszona przez SKO (organ odwoławczy) odmienność pojęcia „nowy pojazd” z art. 2 pkt 62 p.r.d. i w przepisach rozporządzenia nr 167/2013 nie ma znaczenia dla rozpoznania sprawy, gdyż w istocie pojęcie nowego pojazdu na tle przepisów p.r.d. odnosi się do kwestii homologacji pojazdu, np. art. 70g, art. 70s.
W ocenie Sądu, stwierdzone przez organ odwoławczy naruszenie przez organ I instancji art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 72 ust. 2 pkt 1 p.r.d. jest zatem oczywiste i świadczy o rażącym naruszeniu prawa.”
I na koniec bardzo ważne, cyt.:
„Podnoszone przez uczestnika postępowania okoliczności w postaci:
-
negatywnych skutków społecznych związanych z wycofaniem ciągników z użytkowania,
-
konsekwencjami odpowiedzialności z tytułu rękojmi sprzedawcy pojazdów na rynku polskim,
-
upadku głównego importera i dealerów przedmiotowych pojazdów,
-
brak możliwości legalnego korzystania z takich pojazdów przez rolników, którzy je zakupili
nie mają bezpośredniego wpływ na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Kwestia ewentualnej odpowiedzialności odszkodowawczej uczestnika postępowania, czy organu administracyjnego pozostaje poza oceną sądu administracyjnego w rozpoznawanej sprawie.”
WSA w Szczecinie uchylił zaskarżoną przez Prokuratora decyzję Starosty oraz jego WK i SKO.
Aż strach pomyśleć, co tam będzie się dalej działo, już nie mówiąc/pisząc o naszych kolegach, którzy te ciągniki klepali…..
Jak tonący brzytwy trzymajmy się Prawa,
a zniknie każda nasza obawa
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Sz 735/23 – Wyrok WSA w Szczecinie; Data orzeczenia: 2023-10-26; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-08-17; Symbol z opisem: 6030 Dopuszczenie pojazdu do ruchu; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Uchylono zaskarżoną decyzję;
2 na podstawie art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej „K.p.a.”)
3 Prokurator powołał się na regulacje prawne dotyczące warunków wprowadzenia pojazdu do obrotu, w tym wymogi podlegania procedurze homologacji zawarte w przepisach u.p.r. oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz. U. UE. L.2013.60.1 z dnia 2 marca 2013 r.- dalej „rozporządzenie nr 167/2013”).
4 Proste zestawienie treści decyzji organu I instancji z treścią przepisów p.r.d. nie wykazuje, że pozostają one ze sobą w jawnej sprzeczności. Sprzeczność ujawnia się dopiero po dokonaniu wykładni przepisów krajowych z przepisami unijnymi. Nie zaistniały w ocenie organu odwoławczego, też inne przesłanki z art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. do stwierdzenia nieważności decyzji organu I instancji.
5 W rozumieniu art. 3 pkt 41 rozporządzenia nr 167/2013
12 kwietnia 2024 @ 21:09
W takich sprawach zapadło już 16 wyroków orzekanych przez różne składy sędziowskie. Pomimo, że nie są prawomocne linia orzecznicza jest utrwalona.
Przy pierwszej rejestracji pojazdu, który nie był wcześniej rejestrowany w RP wymaga się ważnej homologacji ( dokumentów to potwierdzających wymienionych w art.72 ust.1 pkt.3 PoRD). Żadne BT nie zastąpi w takim przypadku badania na dopuszczenie jednostkowe pojazdu do którego upoważniona jest wyłącznie służba techniczna (PIMOT, ITS, BOSMAL, LBBCiMR w Kłudzienku). Diagności którzy wydają pozytywny wynik BT na pojazdy sprowadzone spoza UE muszą uważać bo jak pokazuje sprawa przerabianych Sprinterów na autobusy mogą stracić uprawnienia.
Znów szwankuje system szkoleń za co odpowiadają w praktyce urzędnicy DTD.