Prezes zarządu Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej Rafał Sosnowski: Dzień dobry. Rafał Sosnowski, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, jednocześnie członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatowego. Szanowni państwo, panie przewodniczący, chciałem podnieść trzy kwestie, ale jedna z ostatnich wypowiedzi trochę zmobilizowała mnie do tego, żeby były to cztery kwestie.
Kwestia pierwsza jest taka. Pan minister powiedział, że stacje się budują, że powstaje ich kilkanaście w ciągu tego półrocza. Jako STM wyposażamy te stacje. Chciałbym powiedzieć panu ministrowi, jakie stacje się budują. Nie wiem, czy pan minister posiada tego typu dane. Po pierwsze budują się stacje przy dealerstwach, po drugie budują się stacje przy dużych firmach, firmach transportowych, ale nie tylko. To są ci, którzy inwestują i powodują ten wzrost, natomiast likwidują się – i to bardzo dużo, jak powiedział pan prezes Barankiewicz, w pierwszym półroczu jest to sto pięćdziesiąt kilka stacji kontroli pojazdów – stacje małe, rodzinne, prowadzone w małych miejscowościach. To jest najczęstsza przyczyna: przyczyna ekonomiczna. Idąc tokiem myślenia pana ministra odnośnie do ceny, że podniesienie ceny za badania techniczne spowoduje spadek jakości badań, a tak to zrozumiałem… Nie? Ilości stacji kontroli, a w przełożeniu wzrost liczby stacji kontroli ma powodować spadek jakości badań. Tak zrozumiałem. Jeżeli nie…
Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: Wypowiedź poza mikrofonem. Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski: Okej, dobrze. Jeżeli bez tego ostatniego, to przepraszam. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że stacji, które pan minister przywoływał jako statystyki dużej ilości negatywnych wyników badań, i w Holandii, i w Niemczech jest wielokrotnie więcej na liczbę zarejestrowanych pojazdów niż w Polsce, ale tam system ten wygląda inaczej, podobnie jak we Włoszech, do których odniosę się na samym końcu.
Jako STM od kilkunastu lat promujemy i prosimy o zastanowienie się, czy nie zrobić kontroli elektronicznej, jak zostało to zrobione z JPK, czyli z Jednolitym Plikiem Kontrolnym. Tak, zdjęcia, które ministerstwo proponuje wprowadzić, są krokiem w dobrą stronę i jak najbardziej to popieramy. To jest to, co może usprawnić, ale pod jednym warunkiem. To musi być przechowywane centralnie, to musi być Centralna Ewidencja Pojazdów, albo nie wiem, ministerstwo, albo TDT. To nie może być przechowywane na serwerach stacji kontroli pojazdów. To jest nasze zdanie w tym temacie. To musi być jakiś centralny serwer. Czy te zdjęcia pomogą? Na pewno pomogą, ale jeżeli mamy zdjęcia, to czemu nie archiwizować wyników pomiarów z najważniejszych urządzeń po to, żeby te badania były rzetelne? Jeżeli przechowujemy pliki ze zdjęciami, które to pliki są wielomegabajtowe, możemy przechowywać również pliki PDF.
Temat trzeci to ten finansowy. Nie będę powtarzał statystyk, nie będę powtarzał tego, co zostało tu powiedziane. Chciałem powiedzieć tylko jedno. Dzisiaj widzimy, jak stacje tną koszty, a te koszty to przeglądy urządzeń, wymiany urządzeń, serwisowanie urządzeń. Naprawdę następna grupa stacji jest na krawędzi zamknięcia. Jestem przekonany i myślę, że mogę założyć się o dużą sumę pieniędzy, że liczba stacji będzie spadała. To jest oczywiście ekonomiczne, a, co za tym idzie, nowi ludzie nie garną się do zawodu diagnosty ze względów finansowych. Dzisiaj zawód diagnosty naprawdę nie jest zawodem postrzeganym tak jak kiedyś, tak atrakcyjnym jak kiedyś.
Punkt czwarty, który dołożyłem na samym końcu, to Włochy. Pan minister powiedział, że na stacjach prywatnych we Włoszech jest 0,1%, a na stacjach publicznych jest tych procent nie pamiętam, ile. Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: 7%. Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski: Chyba więcej? Okej, jeżeli tam jest 7%, a tu jest 0,1%, to odnoszę się tylko do 0,1%. Tak, jest taka możliwość, natomiast chciałem zwrócić uwagę na system, na to, jak to działa. Tam samochód przyjeżdża do warsztatu samochodowego, badanie techniczne rozpoczynane jest rano i badanie techniczne kończone jest w ciągu jednego dnia roboczego. To powoduje, że w ciągu jednego dnia roboczego badanie musi być zamknięte. Jeżeli pan minister wziąłby z tej samej statystyki dane odnośnie do ilości usterek odkrytych na stacji i ich usunięcia, to tam jest to ok. 30%. Tyle z mojej strony. Dziękuję. – – – – – – – – – – – – Zapis Przebiegu Posiedzenia: Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2)
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 30 2023
PREZES R. SOSNOWSKI Z STM O BRANŻY
Prezes zarządu Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej Rafał Sosnowski:
Dzień dobry. Rafał Sosnowski, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, jednocześnie członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatowego.
Szanowni państwo, panie przewodniczący, chciałem podnieść trzy kwestie, ale jedna z ostatnich wypowiedzi trochę zmobilizowała mnie do tego, żeby były to cztery kwestie.
Kwestia pierwsza jest taka.
Pan minister powiedział, że stacje się budują, że powstaje ich kilkanaście w ciągu tego półrocza. Jako STM wyposażamy te stacje. Chciałbym powiedzieć panu ministrowi, jakie stacje się budują. Nie wiem, czy pan minister posiada tego typu dane.
Po pierwsze budują się stacje przy dealerstwach, po drugie budują się stacje przy dużych firmach, firmach transportowych, ale nie tylko. To są ci, którzy inwestują i powodują ten wzrost, natomiast likwidują się – i to bardzo dużo, jak powiedział pan prezes Barankiewicz, w pierwszym półroczu jest to sto pięćdziesiąt kilka stacji kontroli pojazdów – stacje małe, rodzinne, prowadzone w małych miejscowościach.
To jest najczęstsza przyczyna: przyczyna ekonomiczna.
Idąc tokiem myślenia pana ministra odnośnie do ceny, że podniesienie ceny za badania techniczne spowoduje spadek jakości badań, a tak to zrozumiałem… Nie?
Ilości stacji kontroli, a w przełożeniu wzrost liczby stacji kontroli ma powodować spadek jakości badań. Tak zrozumiałem. Jeżeli nie…
Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: Wypowiedź poza mikrofonem.
Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski:
Okej, dobrze. Jeżeli bez tego ostatniego, to przepraszam. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że stacji, które pan minister przywoływał jako statystyki dużej ilości negatywnych wyników badań, i w Holandii, i w Niemczech jest wielokrotnie więcej na liczbę zarejestrowanych pojazdów niż w Polsce, ale tam system ten wygląda inaczej, podobnie jak we Włoszech, do których odniosę się na samym końcu.
Jako STM od kilkunastu lat promujemy i prosimy o zastanowienie się, czy nie zrobić kontroli elektronicznej, jak zostało to zrobione z JPK, czyli z Jednolitym Plikiem Kontrolnym. Tak, zdjęcia, które ministerstwo proponuje wprowadzić, są krokiem w dobrą stronę i jak najbardziej to popieramy. To jest to, co może usprawnić, ale pod jednym warunkiem. To musi być przechowywane centralnie, to musi być Centralna Ewidencja Pojazdów, albo nie wiem, ministerstwo, albo TDT.
To nie może być przechowywane na serwerach stacji kontroli pojazdów. To jest nasze zdanie w tym temacie. To musi być jakiś centralny serwer.
Czy te zdjęcia pomogą? Na pewno pomogą, ale jeżeli mamy zdjęcia, to czemu nie archiwizować wyników pomiarów z najważniejszych urządzeń po to, żeby te badania były rzetelne?
Jeżeli przechowujemy pliki ze zdjęciami, które to pliki są wielomegabajtowe, możemy przechowywać również pliki PDF.
Temat trzeci to ten finansowy.
Nie będę powtarzał statystyk, nie będę powtarzał tego, co zostało tu powiedziane. Chciałem powiedzieć tylko jedno. Dzisiaj widzimy, jak stacje tną koszty, a te koszty to przeglądy urządzeń, wymiany urządzeń, serwisowanie urządzeń. Naprawdę następna grupa stacji jest na krawędzi zamknięcia. Jestem przekonany i myślę, że mogę założyć się o dużą sumę pieniędzy, że liczba stacji będzie spadała.
To jest oczywiście ekonomiczne, a, co za tym idzie, nowi ludzie nie garną się do zawodu diagnosty ze względów finansowych. Dzisiaj zawód diagnosty naprawdę nie jest zawodem
postrzeganym tak jak kiedyś, tak atrakcyjnym jak kiedyś.
Punkt czwarty, który dołożyłem na samym końcu, to Włochy.
Pan minister powiedział, że na stacjach prywatnych we Włoszech jest 0,1%, a na stacjach publicznych jest tych procent nie pamiętam, ile.
Sekretarz stanu w MI Rafał Weber: 7%.
Prezes zarządu STM Rafał Sosnowski:
Chyba więcej? Okej, jeżeli tam jest 7%, a tu jest 0,1%, to odnoszę się tylko do 0,1%.
Tak, jest taka możliwość, natomiast chciałem zwrócić uwagę na system, na to, jak to działa.
Tam samochód przyjeżdża do warsztatu samochodowego, badanie techniczne rozpoczynane jest rano i badanie techniczne kończone jest w ciągu jednego dnia roboczego.
To powoduje, że w ciągu jednego dnia roboczego badanie musi być zamknięte. Jeżeli pan minister wziąłby z tej samej statystyki dane odnośnie do ilości usterek odkrytych na stacji i ich usunięcia, to tam jest to ok. 30%. Tyle z mojej strony.
Dziękuję.
– – – – – – – – – – – –
Zapis Przebiegu Posiedzenia: Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2)
By dP • Różne sprawy, nie zdiagnozujesz bez kawy 0 • Tags: branżowe organizacje, cennik BT, jakość badań technicznych, konsultacje branżowe, projekt PoRD, STM, waloryzacja opłat za BT, zmiany do ustawy PoRD