Efektów wyroku TK ciąg dalszy, czyli „starosto prowadź postępowanie wyjaśniające…”
… tylko na dobrą sprawę nie za bardzo wiadomo jak to zrobić.
O wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2022 r., a także jego skutkach dla starostów i kierowców pisaliśmy już kilkakrotnie. Z naszym ostatnim artykułem o pierwszych efektach wyroku TK możecie Państwo zapoznać się tutaj
Aby zobrazować sytuację po ww. orzeczeniu warto odnieść się do komentarza jednego z naszych Czytelników, który bardzo zasadnie i z odpowiednią dozą zdrowej ironii stwierdził, że „Starosta przed wydaniem decyzji powinien ustalić czy doszło do przekroczenia prędkości, nie opierając się wyłącznie na informacji organu kontroli ruchu drogowego. Całe szczęście, że Starosta dysponuje tak bogatym wachlarzem narzędzi administracyjnych by sprawdzić jaki był faktyczny przebieg zdarzenia. Bez tego byłoby ciężko;)”.
Nasz czytelnik niejako przewidział przyszłość, bowiem niniejszy artykuł dotyczy właśnie tego nieszczęsnego „ustalania bez opierania się na informacji organów kontrolujących”.
W niedawnym wyroku WSA w Białymstoku uznał bowiem, że „w postępowaniu administracyjnym w sprawie zatrzymania prawa jazdy w trybie zwykłym nie doszło do zagwarantowania stronie pełni praw procesowych, o których mowa w wyroku Trybunału”.
Co to oznacza? Otóż sąd wprost i dobitnie stwierdził, że nie doszło do dokonania własnych ustaleń faktycznych przez organy, na okoliczność wiarygodności informacji z Policji!
Bez znaczenia w ocenie WSA pozostaje okoliczność, że starosta zwrócił się do komendanta miejskiego policji o wydanie jednoznacznej informacji o zakresie przekroczenia prędkości. Komendant owszem udzielił informacji, że kierowca poruszał się z prędkością 102 km/h, ale wypowiedź ta opierała się na informacji przekazanej przez organ kontroli ruchu drogowego i stanowiła jej powielenie. Organ nie rozwiał wątpliwości powstałych w sprawie, na co skarżący zwracał uwagę w toku całego postępowania administracyjnego (m.in. dotyczących dokładności pomiaru i braku ważności dokumentów certyfikujących urządzenia pomiarowego). W szczególności starosta pominął wątpliwości dotyczące prawidłowości pomiaru urządzeniem bez ważnego certyfikatu kalibracji.
Co ciekawe, sąd uznał również, że samo wzięcie przez skarżącego czynnego udziału w postępowaniu, zgłaszanie wniosków dowodowych czy wniosków o zawieszenia bądź umorzenie postępowania – w sytuacji, gdy nie idzie za tym rzeczywiste dążenie do ustalenia prawdy obiektywnej – nie może zostać uznane za zrealizowanie wymagania z art. 7 Kpa. Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 4/21 „Prawo do przedstawienia dowodów nie może być jedynie prawem pozornym w tym sensie, że zarówno organ administracji, jak i sąd muszą mieć obowiązek takie dowody merytorycznie rozpatrzyć i wziąć je pod uwagę podczas rozpoznania sprawy, a rozstrzygnięcie oprzeć na całości zebranego materiału, kierując się zasadą prawdy materialnej”.
WSA dalej uzasadnia, że zasady sprawiedliwości proceduralnej nie zostały dochowane w postępowaniu w administracyjnym, w którym wydano decyzję o zatrzymaniu kierowcy prawa jazdy, a skutkuje to ziszczeniem się przesłanki wznowienia postępowania z art. 145a § 1 Kpa w związku z wyrokiem TK.
Wszystkim zainteresowanym – starostom, pracownikom wydziałów komunikacji, szczerze polecamy lekturę omawianego wyroku. To już kolejne (w dość krótkim czasie) orzeczenie, z którego wynika, że wyrok TK stanowi podstawę do wznowienia postępowania, a także że starosta powinien prowadzić swoje własne postępowanie wyjaśniające. Jak to jednak robić? Jakie narzędzia prawne ma ku temu organ? Tego jak na razie nie wiadomo. Trend omawianych orzeczeń sądów administracyjnych wskazuje, że już za kilka miesięcy będziemy „zakorkowani” tego typu sprawami. Zmiany w przepisach są potrzebne „na już”, a właściwie „na wczoraj”!
Na marginesie należy dodać, że Związek Powiatów Polskich w ramach prac KWRiST już kilkakrotnie apelował do strony rządowej o konieczność podjęcia natychmiastowych działań legislacyjnych w celu rozwiązania tej – bądź co bądź – patowej sytuacji spowodowanej skutkami wyroku TK.
Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 16.05.2023 r., sygn. akt II SA/Bk 248/23, orzeczenie nieprawomocne
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lip 11 2023
POLSKA W RUINIE PRAWNEJ
Efektów wyroku TK ciąg dalszy, czyli „starosto prowadź postępowanie wyjaśniające…”
… tylko na dobrą sprawę nie za bardzo wiadomo jak to zrobić.
O wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2022 r., a także jego skutkach dla starostów i kierowców pisaliśmy już kilkakrotnie. Z naszym ostatnim artykułem o pierwszych efektach wyroku TK możecie Państwo zapoznać się tutaj
Aby zobrazować sytuację po ww. orzeczeniu warto odnieść się do komentarza jednego z naszych Czytelników, który bardzo zasadnie i z odpowiednią dozą zdrowej ironii stwierdził, że „Starosta przed wydaniem decyzji powinien ustalić czy doszło do przekroczenia prędkości, nie opierając się wyłącznie na informacji organu kontroli ruchu drogowego. Całe szczęście, że Starosta dysponuje tak bogatym wachlarzem narzędzi administracyjnych by sprawdzić jaki był faktyczny przebieg zdarzenia. Bez tego byłoby ciężko;)”.
Nasz czytelnik niejako przewidział przyszłość, bowiem niniejszy artykuł dotyczy właśnie tego nieszczęsnego „ustalania bez opierania się na informacji organów kontrolujących”.
W niedawnym wyroku WSA w Białymstoku uznał bowiem, że „w postępowaniu administracyjnym w sprawie zatrzymania prawa jazdy w trybie zwykłym nie doszło do zagwarantowania stronie pełni praw procesowych, o których mowa w wyroku Trybunału”.
Co to oznacza? Otóż sąd wprost i dobitnie stwierdził, że nie doszło do dokonania własnych ustaleń faktycznych przez organy, na okoliczność wiarygodności informacji z Policji!
Bez znaczenia w ocenie WSA pozostaje okoliczność, że starosta zwrócił się do komendanta miejskiego policji o wydanie jednoznacznej informacji o zakresie przekroczenia prędkości. Komendant owszem udzielił informacji, że kierowca poruszał się z prędkością 102 km/h, ale wypowiedź ta opierała się na informacji przekazanej przez organ kontroli ruchu drogowego i stanowiła jej powielenie. Organ nie rozwiał wątpliwości powstałych w sprawie, na co skarżący zwracał uwagę w toku całego postępowania administracyjnego (m.in. dotyczących dokładności pomiaru i braku ważności dokumentów certyfikujących urządzenia pomiarowego). W szczególności starosta pominął wątpliwości dotyczące prawidłowości pomiaru urządzeniem bez ważnego certyfikatu kalibracji.
Co ciekawe, sąd uznał również, że samo wzięcie przez skarżącego czynnego udziału w postępowaniu, zgłaszanie wniosków dowodowych czy wniosków o zawieszenia bądź umorzenie postępowania – w sytuacji, gdy nie idzie za tym rzeczywiste dążenie do ustalenia prawdy obiektywnej – nie może zostać uznane za zrealizowanie wymagania z art. 7 Kpa. Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 4/21 „Prawo do przedstawienia dowodów nie może być jedynie prawem pozornym w tym sensie, że zarówno organ administracji, jak i sąd muszą mieć obowiązek takie dowody merytorycznie rozpatrzyć i wziąć je pod uwagę podczas rozpoznania sprawy, a rozstrzygnięcie oprzeć na całości zebranego materiału, kierując się zasadą prawdy materialnej”.
WSA dalej uzasadnia, że zasady sprawiedliwości proceduralnej nie zostały dochowane w postępowaniu w administracyjnym, w którym wydano decyzję o zatrzymaniu kierowcy prawa jazdy, a skutkuje to ziszczeniem się przesłanki wznowienia postępowania z art. 145a § 1 Kpa w związku z wyrokiem TK.
Wszystkim zainteresowanym – starostom, pracownikom wydziałów komunikacji, szczerze polecamy lekturę omawianego wyroku. To już kolejne (w dość krótkim czasie) orzeczenie, z którego wynika, że wyrok TK stanowi podstawę do wznowienia postępowania, a także że starosta powinien prowadzić swoje własne postępowanie wyjaśniające. Jak to jednak robić? Jakie narzędzia prawne ma ku temu organ? Tego jak na razie nie wiadomo. Trend omawianych orzeczeń sądów administracyjnych wskazuje, że już za kilka miesięcy będziemy „zakorkowani” tego typu sprawami. Zmiany w przepisach są potrzebne „na już”, a właściwie „na wczoraj”!
Na marginesie należy dodać, że Związek Powiatów Polskich w ramach prac KWRiST już kilkakrotnie apelował do strony rządowej o konieczność podjęcia natychmiastowych działań legislacyjnych w celu rozwiązania tej – bądź co bądź – patowej sytuacji spowodowanej skutkami wyroku TK.
Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 16.05.2023 r., sygn. akt II SA/Bk 248/23, orzeczenie nieprawomocne
– – – – – – – – – – – –
Źródło: https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/69201-efektow-wyroku-tk-ciag-dalszy-czyli-starosto-prowadz-postepowanie-wyjasniajace
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: decyzje urzędnicze, Konstytucja, NSA, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), starostwo, Trybunał Konstytucyjny (TK), Warto wiedzieć, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu, Zwiazek Powiatów Polskich (ZPP)