cze 13 2023
POJAZDY ZABYTKOWE W DEBACIE O BRANŻY
Członek stowarzyszenia Club Antycznych Automobili i Rajdów CAAR Piotr
Pszczółkowski:
Piotr Pszczółkowski, stowarzyszenie CAAR, czyli Club Antycznych Automobili i Raj-
dów. Przede wszystkim zgłaszamy jedną, bardzo istotną kwestię.
W ustawie zmieniającej ustawę – Prawo o ruchu drogowym następuje zmiana definicji pojazdu zabytkowego, a definicja ta dotyczy nie tylko Prawa o ruchu drogowym, ale ma także odniesienie do ustawy o opłatach i podatkach lokalnych, ustawy o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, a także o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
To w tym przypadku, aby stan taki…
Nie chodzi o kwestię związaną z ustawą – Prawo o ruchu drogowym, ale o tamte ustawy. Mielibyśmy więc sytuację taką, że gdyby np. Papamobile papieża Franciszka czy „Bestia” Obamy były przekazane do muzeum i byłyby tam eksponatem, trzeba byłoby płacić za taki pojazd zarówno:
-
podatek od środków transportowych,
-
jak i OC,
a jeżeli pojazd ten trafiłby do recyklingu, wtedy tego pojazdu nie można byłoby odzyskać.
Dlatego mamy dwie wersje, dwie propozycje: jedną, tzw. minimalną i drugą, troszeczkę bardziej rozszerzoną.
1/ Minimalna
dotyczy tego, żeby, tak jak w pierwotnej ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, pojazd wpisany do inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach był w przepisach przejściowych, ewentualnie końcowych, tak, że ten punkt dodaje się do ustawy o opłatach i podatkach lokalnych, ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych i ustawy o recyklingu, ponieważ zmieniając tę ustawę, następuje wykreślenie tego punktu.
2/
Ponadto, ponieważ byłyby pewne różnice w porównaniu z tym, co jest obecnie, i tym,
co będzie, jeżeli projekt zostanie przyjęty i nastąpi zmiana definicji pojazdu zabytkowego, należałoby dookreślić w tamtych ustawach, nawet z punktu widzenia praktycznego, aby zarówno podmioty, które dokonują kontroli, jak chociażby Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny… żeby była jasna sytuacja określenia „zabytkowego”, czyli wpisanego do rejestru lub znajdującego się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, i aby reszta punktów pozostała bez zmian, tak samo ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych.
Jeszcze jedno ważne wyjaśnienie. Zgodnie z ustawą o ochronie i opiece nad zabytkami
pojazd nie może być jednocześnie w rejestrze zabytków, a także znajdować się w rejestrze muzealiów, bo jeżeli nawet się znajduje, gdzieś musi zostać wykreślony. To właśnie
w tejże ustawie, ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w art. 11 i w art.
13 jest to w wyraźny sposób wskazane.
Dlatego bardzo prosilibyśmy o uwzględnienie podczas prac legislacyjnych tej konkretnej zmiany, jeżeli będzie zmieniana definicja pojazdu zabytkowego.
Dziękuję.1
– – – – – – – – – –
1 zapis przebiegu posiedzenia Komisji Infrastruktury – podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2), 4 października 2022 r.
13 czerwca 2023 @ 08:56
Te dwa pojazdy do główka od szpilki. Na drodze mamy całą zgraję „audików” z lpg którym do zabytku daleko jak śwince do rakiety kosmicznej.
13 czerwca 2023 @ 09:31
Uwaga, bo fałszywy nasz kolega/hejter o ID 37.30.109.104 podszywa się miedzy innymi pod dP wstawiając poniższy komentarz:
„ZABYTEK – nieruchomość lub rzecz ruchoma, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).”
– admin
13 czerwca 2023 @ 14:44
Czy jednemu pieskowi jest burek