M1 zamiast N1 to pomyłka, czy też celowe działanie aby tylko dopuścić do RD?1
Zaczęło się od tego, że w kwietniu 2019 roku nasz kolega o inicjałach T. S. (to była SKP leżąca na terenie innego powiatu, niż miejsce rejestracji pojazdu) wykonywał tzw. Pierwsze OBT pojazdu ciężarowego marki Volkswagen do 3,5 t. DMC, VAN, sprowadzonego z Irlandii, który na dodatek miał kierownicę po prawej stronie.2
W trakcie tego BT – jak twierdzi – pomyłkowo odczytał z dowodu irlandzkiego kategorię M13, wobec czego przeprowadził to BT z wynikiem „P”, czyli pozytywnym.
Czy z tego można ewentualnie wnosić, że ten pojazd pomimo kategorii N1 wpisanej w zagranicznych dokumentach w rzeczywistości był jednak pojazdem osobowym, bo miał wszystkie cechy pojazdu M1?
Czy może jednak to klient/właściciel pojazdu tak bardzo mocno naciskał, że nasz kolega się ugiął w tej sprawie?
Nim odpowiemy sobie na powyższe pytania, to przeanalizujmy, co się dalej działo . . . .
Jeszcze w kwietniu 2019 r. właściciel tego pojazdu udał się do Starostwa Powiatowego w celu jego zarejestrowania. Tam też został poinformowany, że z zagranicznego dokumentu rejestracyjnego wynika, iż jest to jednak samochód ciężarowy kat. N1 (sic!).
Urzędnicy WK/starostwa
wskazali mu przy tym, aby wrócił do tej SKP, na której wykonał to pierwsze OBT w celu poprawienia pomyłki,
po niedługim czasie (miesiąca?) zorientowali się wreszcie w sprawie na tyle, że wystosowali do właściwego w tej sprawie Starostwa Powiatowego pismo sporządzone z upoważnienia Starosty przez Naczelnika Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg z maja 2019 r., w którym poinformowano, że w trakcie postępowania w sprawie rejestracji tego pojazdu marki Vw stwierdzono nieprawidłowości w przeprowadzonym w kwietniu 2019 r. BT, które wykonał nasz kolega T.S. (skarżący).
Po otrzymaniu w/w pisma w dniu 3 czerwca 2019 roku i po przeanalizowaniu przesłanych materiałów dowodowych w postaci kserokopii zaświadczenia o przeprowadzonym I OBT organ I instancji wszczął z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego.
W dniu 21 czerwca 2019 r. T.S. przesłuchany do sprawy w charakterze strony tłumaczył się, że:
przecież nikt z pracowników tego WK/Starostwa Powiatowego – pomimo posiadania tłumaczenia dokumentów – nie zasygnalizował mu, że w takim przypadku wynik badania powinien być jednak „N”, czyli negatywny.
Ponadto utrzymywał na swoją obronę, że pojazd ten jednak został zarejestrowany jeszcze w kwietniu 2019 r. (ciekawe, czy go już wyrejestrowali?).
Zaraz po tym, pismem z 25 czerwca 2019 r., organ I instancji wystąpił do Starostwa Powiatowego w miejscu rejestracji pojazdu z prośbą o przesłanie kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem dowodu rejestracyjnego irlandzkiego i wszelkich dokumentów świadczących o przeprowadzeniu badania technicznego ww. pojazdu (tj. zaświadczenia/ korekty danych). W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Starostwa Powiatowego z miejsca rejestracji pojazdu przesłał posiadane dokumenty. W przesłanej dokumentacji stanowiącej podstawę do rejestracji brak było pierwotnego badania technicznego, a jedynie korekta danych z I OBT z kwietnia 2019 r. Więc jak to było? Korekta danych, ale bez korekty wyniku tego BT z „P” na „N”? Koniecznie chcieli/chciał dopuszczenia tego pojazdu do ruchu, za wszelką cenę?
Nasz kolega (kombinator?) dokonał zmian w zaświadczeniu o przeprowadzony BT i wykreślił, jako model handlowy symbol VAN, wpisując T-5, jak również wykreślił w klasyfikacji pojazdu kategorię M1 i wpisał kategorię N1. Pozostawił on jednocześnie wynik przeprowadzonego badania technicznego, jako „P”, czyli pozytywny (sic!).
Decyzją z sierpnia 2019 r.4 organ I instancji cofnął naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego przy czym wskazał, że zdaniem naszego kolegi doszło do oczywistej pomyłki, jednakże on nie dokonał sprostowania tej pomyłki pomimo zwrócenia uwagi przez pracowników Starostwa oraz dokonania innych korekt w przeprowadzonym BT.5
Jeszcze w październiku 2019 roku na powyższą decyzję nasz kolega złożył skargę do SKO w Krośnie, które 25 lutego 2020 roku skargę tę oddaliło.
Nasz kolega nie poddawał się i walcząc dalej złożył skargę na decyzję SKO do WSA w Rzeszowie, które między innymi stwierdziło (odnośnie korekty BT), że cyt.:
„Zmiany te polegały przede wszystkim na zmianie kategorii pojazdu (z osobowej na ciężarową) oraz na zamieszczeniu adnotacji, że w pojeździe kierownica znajduje się po prawej stronie. Po dokonaniu powyższej zmiany pojazd w kwietnia 2019 r. został zarejestrowany. W toku przesłuchania skarżący oświadczył, że badanie zostało przez niego przeprowadzone „omyłkowo”, a błąd wynikał z „odczytania błędnie kategorii pojazdu przed rozpoczęciem ww. badania”. Skarżący dodatkowo wyjaśnił, że w momencie przestępowania do ww. badania nie posiadał tłumaczenia na język polski irlandzkiego dowodu rejestracyjnego. Pomimo zwrócenia uwagi skarżącemu w treści uzasadnienia decyzji organu pierwszej instancji z sierpnia 2019 r., że w sprawie istniała możliwość sprostowania błędu w wystawionym zaświadczeniu,6 skarżący w toku postępowania odwoławczego nadal nie skorzystał z możliwości korekty błędu. W tej sytuacji organy uznały, że przesłanki cofnięcia uprawnień diagnosty, przewidziane w art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 u.p.r.d. zostały spełnione. (…) W tym stanie rzeczy, wobec stwierdzenia, że kontrolowane decyzje odpowiadają prawu, Sąd na podstawie art. 151 p.p.s.a. orzekł o oddaleniu skargi.”
Ale ten nasz uparty kolega/kombinator nie poddawał się i złożył kolejną skargę, ale już do NSA7 , które 11 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej oddaliło także tę skargę kasacyjną.8
Tak się zastanawiam, te 4 lata postępowania administracyjnego, ten stres i kasa dla pomocnika prawnego, ta walka z urzędnikami i próba ich wykiwania……..- (?).
Próba dopuszczenia tego Vw r. 2006 do RD była warta tych kłopotów? Czy ktoś dawał aż tak duże pieniądze za to, że warto było podjąć to ryzyko?
A może o to właśnie chodziło z tym wynikiem „P” dla N1? Może pamiętacie jeszcze wygraną sprawę przed Sądownictwem UE co do M1 z kierownicą po prawej str., czyli C-639/11? Czyżby znalazł się wreszcie ktoś odważny i chce iść także tą drogą – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2018/wyrok-sprawie-c%e2%80%9163911/ ?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II SA/Rz 1401/19 – Wyrok WSA w Rzeszowie; Data orzeczenia: 2020-02-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2019-12-12; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Uprawnienia do wykonywania zawodu; Sygn. Powiązane: II GSK 911/20 – Wyrok NSA z 2023-10-11; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO); Treść wyniku: oddalono skargę;
2z datą pierwszej rejestracji za granicą w lutym 2006 r.
3§ 9 ust. 2a i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dopuszcza umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu w stosunku do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 1984 r. oraz w pojazdach kategorii M1 o rodzaju samochód osobowy.
4wydaną na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) oraz art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD
5Możliwość taką przewiduje bowiem § 9 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
7II GSK 911/20 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2023-10-11; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2020-09-03; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygn. Powiązane: II SA/Rz 1401/19 – Wyrok WSA w Rzeszowie z 2020-02-25; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.
8po rozpoznaniu skargi kasacyjnej T. S. od wyroku WSA w Rzeszowie z 25 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1401/19 w sprawie ze skargi T. S. na decyzję SKO w Krośnie z 7 października 2019 r. nr SKO.4120.8.1812.2019 w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty do wykonywania BT pojazdów oddala skargę kasacyjną
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
paź 19 2023
M1 ZAMIAST N1 Z KONSEKWENCJAMI A PRAWO UE
M1 zamiast N1 to pomyłka, czy też celowe działanie aby tylko dopuścić do RD?1
Zaczęło się od tego, że w kwietniu 2019 roku nasz kolega o inicjałach T. S. (to była SKP leżąca na terenie innego powiatu, niż miejsce rejestracji pojazdu) wykonywał tzw. Pierwsze OBT pojazdu ciężarowego marki Volkswagen do 3,5 t. DMC, VAN, sprowadzonego z Irlandii, który na dodatek miał kierownicę po prawej stronie.2
W trakcie tego BT – jak twierdzi – pomyłkowo odczytał z dowodu irlandzkiego kategorię M13, wobec czego przeprowadził to BT z wynikiem „P”, czyli pozytywnym.
Czy z tego można ewentualnie wnosić, że ten pojazd pomimo kategorii N1 wpisanej w zagranicznych dokumentach w rzeczywistości był jednak pojazdem osobowym, bo miał wszystkie cechy pojazdu M1?
Czy może jednak to klient/właściciel pojazdu tak bardzo mocno naciskał, że nasz kolega się ugiął w tej sprawie?
Nim odpowiemy sobie na powyższe pytania, to przeanalizujmy, co się dalej działo . . . .
Jeszcze w kwietniu 2019 r. właściciel tego pojazdu udał się do Starostwa Powiatowego w celu jego zarejestrowania. Tam też został poinformowany, że z zagranicznego dokumentu rejestracyjnego wynika, iż jest to jednak samochód ciężarowy kat. N1 (sic!).
Urzędnicy WK/starostwa
wskazali mu przy tym, aby wrócił do tej SKP, na której wykonał to pierwsze OBT w celu poprawienia pomyłki,
po niedługim czasie (miesiąca?) zorientowali się wreszcie w sprawie na tyle, że wystosowali do właściwego w tej sprawie Starostwa Powiatowego pismo sporządzone z upoważnienia Starosty przez Naczelnika Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg z maja 2019 r., w którym poinformowano, że w trakcie postępowania w sprawie rejestracji tego pojazdu marki Vw stwierdzono nieprawidłowości w przeprowadzonym w kwietniu 2019 r. BT, które wykonał nasz kolega T.S. (skarżący).
Po otrzymaniu w/w pisma w dniu 3 czerwca 2019 roku i po przeanalizowaniu przesłanych materiałów dowodowych w postaci kserokopii zaświadczenia o przeprowadzonym I OBT organ I instancji wszczął z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego.
W dniu 21 czerwca 2019 r. T.S. przesłuchany do sprawy w charakterze strony tłumaczył się, że:
przecież nikt z pracowników tego WK/Starostwa Powiatowego – pomimo posiadania tłumaczenia dokumentów – nie zasygnalizował mu, że w takim przypadku wynik badania powinien być jednak „N”, czyli negatywny.
Ponadto utrzymywał na swoją obronę, że pojazd ten jednak został zarejestrowany jeszcze w kwietniu 2019 r. (ciekawe, czy go już wyrejestrowali?).
Zaraz po tym, pismem z 25 czerwca 2019 r., organ I instancji wystąpił do Starostwa Powiatowego w miejscu rejestracji pojazdu z prośbą o przesłanie kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem dowodu rejestracyjnego irlandzkiego i wszelkich dokumentów świadczących o przeprowadzeniu badania technicznego ww. pojazdu (tj. zaświadczenia/ korekty danych). W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Starostwa Powiatowego z miejsca rejestracji pojazdu przesłał posiadane dokumenty. W przesłanej dokumentacji stanowiącej podstawę do rejestracji brak było pierwotnego badania technicznego, a jedynie korekta danych z I OBT z kwietnia 2019 r. Więc jak to było? Korekta danych, ale bez korekty wyniku tego BT z „P” na „N”? Koniecznie chcieli/chciał dopuszczenia tego pojazdu do ruchu, za wszelką cenę?
Nasz kolega (kombinator?) dokonał zmian w zaświadczeniu o przeprowadzony BT i wykreślił, jako model handlowy symbol VAN, wpisując T-5, jak również wykreślił w klasyfikacji pojazdu kategorię M1 i wpisał kategorię N1. Pozostawił on jednocześnie wynik przeprowadzonego badania technicznego, jako „P”, czyli pozytywny (sic!).
Decyzją z sierpnia 2019 r.4 organ I instancji cofnął naszemu koledze uprawnienia diagnosty samochodowego przy czym wskazał, że zdaniem naszego kolegi doszło do oczywistej pomyłki, jednakże on nie dokonał sprostowania tej pomyłki pomimo zwrócenia uwagi przez pracowników Starostwa oraz dokonania innych korekt w przeprowadzonym BT.5
Jeszcze w październiku 2019 roku na powyższą decyzję nasz kolega złożył skargę do SKO w Krośnie, które 25 lutego 2020 roku skargę tę oddaliło.
Nasz kolega nie poddawał się i walcząc dalej złożył skargę na decyzję SKO do WSA w Rzeszowie, które między innymi stwierdziło (odnośnie korekty BT), że cyt.:
„Zmiany te polegały przede wszystkim na zmianie kategorii pojazdu (z osobowej na ciężarową) oraz na zamieszczeniu adnotacji, że w pojeździe kierownica znajduje się po prawej stronie. Po dokonaniu powyższej zmiany pojazd w kwietnia 2019 r. został zarejestrowany. W toku przesłuchania skarżący oświadczył, że badanie zostało przez niego przeprowadzone „omyłkowo”, a błąd wynikał z „odczytania błędnie kategorii pojazdu przed rozpoczęciem ww. badania”. Skarżący dodatkowo wyjaśnił, że w momencie przestępowania do ww. badania nie posiadał tłumaczenia na język polski irlandzkiego dowodu rejestracyjnego. Pomimo zwrócenia uwagi skarżącemu w treści uzasadnienia decyzji organu pierwszej instancji z sierpnia 2019 r., że w sprawie istniała możliwość sprostowania błędu w wystawionym zaświadczeniu,6 skarżący w toku postępowania odwoławczego nadal nie skorzystał z możliwości korekty błędu. W tej sytuacji organy uznały, że przesłanki cofnięcia uprawnień diagnosty, przewidziane w art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 u.p.r.d. zostały spełnione. (…) W tym stanie rzeczy, wobec stwierdzenia, że kontrolowane decyzje odpowiadają prawu, Sąd na podstawie art. 151 p.p.s.a. orzekł o oddaleniu skargi.”
Ale ten nasz uparty kolega/kombinator nie poddawał się i złożył kolejną skargę, ale już do NSA7 , które 11 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej oddaliło także tę skargę kasacyjną.8
Tak się zastanawiam, te 4 lata postępowania administracyjnego, ten stres i kasa dla pomocnika prawnego, ta walka z urzędnikami i próba ich wykiwania……..- (?).
Próba dopuszczenia tego Vw r. 2006 do RD była warta tych kłopotów? Czy ktoś dawał aż tak duże pieniądze za to, że warto było podjąć to ryzyko?
A może o to właśnie chodziło z tym wynikiem „P” dla N1? Może pamiętacie jeszcze wygraną sprawę przed Sądownictwem UE co do M1 z kierownicą po prawej str., czyli C-639/11? Czyżby znalazł się wreszcie ktoś odważny i chce iść także tą drogą – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2018/wyrok-sprawie-c%e2%80%9163911/ ?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Rz 1401/19 – Wyrok WSA w Rzeszowie; Data orzeczenia: 2020-02-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2019-12-12; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Hasła tematyczne: Uprawnienia do wykonywania zawodu; Sygn. Powiązane: II GSK 911/20 – Wyrok NSA z 2023-10-11; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO); Treść wyniku: oddalono skargę;
2 z datą pierwszej rejestracji za granicą w lutym 2006 r.
3 § 9 ust. 2a i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dopuszcza umieszczenie kierownicy po prawej stronie pojazdu w stosunku do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 1984 r. oraz w pojazdach kategorii M1 o rodzaju samochód osobowy.
4 wydaną na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) oraz art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. PoRD
5 Możliwość taką przewiduje bowiem § 9 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
6 j.w.
7 II GSK 911/20 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2023-10-11; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2020-09-03; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygn. Powiązane: II SA/Rz 1401/19 – Wyrok WSA w Rzeszowie z 2020-02-25; Skarżony organ: SKO; Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną.
8 po rozpoznaniu skargi kasacyjnej T. S. od wyroku WSA w Rzeszowie z 25 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1401/19 w sprawie ze skargi T. S. na decyzję SKO w Krośnie z 7 października 2019 r. nr SKO.4120.8.1812.2019 w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty do wykonywania BT pojazdów oddala skargę kasacyjną
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, BRD, diagnosta, Dyrektywa, jakość badań technicznych, NSA, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, układ kierowniczy, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu