Kontroli się nie poddali i . . . . . – jednak przegrali.
Czytam sobie ten wyrok1 zastanawiając się, jak to się ma do naszego środowiska i pojawiających się tu i tam głosów o tym, aby także nie poddawać się kontroli.
28 lipca 2023 r. WSA w Poznaniu rozpoznał sprawę ze skargi Sp. z o.o. (skarżąca) na decyzję Inspektor Transportu Drogowego z 13 grudnia 2022 roku w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Zaskarżoną decyzją z 13 grudnia 2022 r. GITD, po rozpatrzeniu odwołania Skarżącej spółki od decyzji WITD z 6 lipca 2022 r. o nałożeniu kary pieniężnej w wys. 12.000 zł, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
A było to tak, że na podstawie upoważnienia z dnia 1 kwietnia 2022 r. (to jednak nie był prima aprilis) podjęto bezskutecznie próbę przeprowadzenia kontroli w siedzibie tego przedsiębiorcy transportowego. Z czynności tych 23 maja 2022 r. sporządzono protokół.
Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, WITD decyzją z 6 lipca 2022 r. nałożył na Skarżącą karę pieniężną w wys. 12.000 zł w związku z niepoddaniem się lub uniemożliwieniem przeprowadzenia kontroli.
W odwołaniu od tej decyzji Skarżąca wniosła o jej uchylenie i umorzenie postępowania administracyjnego w związku z:
trudną sytuacją w transporcie drogowym spowodowaną epidemią COVID-19,
wysokimi cenami paliw i
bardzo wysoką karą.
GITD wyjaśnił, że w tej sprawie kara pieniężna nakładana jest na podstawie art. 92 w zw. z art. 93 ust. 1 u.t.d., a przepisy art. 92a ust. 1 i 7 w zw. z zał. nr 3 u.t.d. określają w sposób sztywny wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów załącznika nr 3 do u.t.d. W tym zakresie organ nie ma możliwości miarkowania kar pieniężnych.
Okazało się w tej sprawie, że WITD pismem z 30 marca 2022 r. zawiadomił prawidłowo tę firmę (stronę) o zamiarze wszczęcia kontroli w dniu 19 kwietnia 2022 r., która miała objąć okres 1 roku od momentu jej rozpoczęcia, informując jakie dokumenty należy przygotować. W odpowiedzi z 21 kwietnia 2022 r. Spółka z o.o. (skarżąca) oświadczyła, że . . . . . . . . – nie poddaje się kontroli (sic!).
GITD uznał, że strona nie wskazała żadnych faktów, które w jej ocenie uzasadniałyby zastosowanie jakiegokolwiek odstępstwa od kontroli tym bardziej, że w stanie faktycznym sprawy kontrolowany przedsiębiorca nie poddał się kontroli w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą w całości.
Firma złożyła skargę na powyższą decyzję GITD do WSA w Poznaniu, zarzucając naruszenie przepisów postępowania mające wpływ na wynik sprawy, tj.:
– art. 7 w zw. z art. 7 i art. 107 K.p.a. poprzez wadliwe uzasadnienie decyzji przejawiające się brakiem dokładnego wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy oraz brakiem wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego, co w konsekwencji doprowadziło do wydania utrzymującej w mocy zaskarżoną decyzję;
– art. 8 K.p.a. przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę „pogłębiania obywateli” do organów państwa, a co przejawiło się w pobieżnym przeprowadzeniu postępowania dowodowego przez co organ uznał, że nie wystąpiły przesłanki wyłączające ukaranie Skarżącej,
– art. 80 K.p.a. poprzez przeprowadzenie dowolnej, a nie swobodnej oceny zebranych dowodów, co przejawiło się przyjęciem, że na podstawie zebranego materiału dowodowego należało uznać za zasadne ukaranie skarżącego karą w wysokości 12.000 zł
Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji organu I instancji oraz umorzenie postępowania ewentualnie przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
W odpowiedzi GITD wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swe dotychczasowe stanowisko.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł w tej sprawie, że rozstrzygnięcie GITD odpowiada prawu, a wniesiona skarga przez firmę transportową nie zasługuje na uwzględnienie.
W zawiadomieniu tym podano szczegółowy wykaz dokumentów, jakie przedsiębiorca winien przygotować na dzień rozpoczęcia kontroli. Na podstawie informacji z Krajowego Rejestru Sądowego organ I instancji ustalił na dzień ww. zawiadomienia, że przeważającą działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa skarżącego jest działalność oznaczona kodem PKD 49.41 – transport drogowy towarów. Do akt włączono imienne upoważnienia pracowników […]WITD do przeprowadzenia przedmiotowej kontroli.
Skarżąca odpowiadając na powyższe zawiadomienie w piśmie z 20 kwietnia 2022 r., złożonym osobiście, podała, że w związku z trudną sytuacją na rynku transportowym nie poddaje się kontroli (sic!)
Zgodnie z art. 92a ust. 1 u.t.d. podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 12 000 złotych za każde naruszenie, z tym że przedsiębiorca prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 złotych do 40 000 złotych za każde naruszenie.
Przepis art. 4 pkt 22 u.t.d. definiuje obowiązki lub warunki przewozu drogowego jako m.in. obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy (u.t.d.). Do obowiązków tych należy zatem – zgodnie z art. 72 i art. 73 ust. 1 u.t.d., umożliwienie inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1) udzielenie ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazanie dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienie danych mających związek z przedmiotem kontroli;
2) udostępnienie pojazdu, a w uzasadnionych przypadkach wynikających z przeprowadzonej kontroli pojazdu na drodze, obiekt, siedzibę przedsiębiorcy oraz wszystkie pomieszczenia, w których przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą bądź też przechowuje mienie przedsiębiorstwa;
3) umożliwienie sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego;
4) umożliwienie sporządzenia dokumentacji filmowej lub fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
5) umożliwienie przekazania, za potwierdzeniem odbioru, oryginału zapisu urządzenia samoczynnie rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i postoju lub karty kierowcy, oraz gromadzonych przez kontrolowany podmiot wydruków z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, których kontrola będzie dokonywana w siedzibie organu kontroli (art. 72 u.t.d.),
a także:
1) legitymowanie kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;
2) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
3) dokonywanie oględzin i zabezpieczać zebrane dowody;
3a) zatrzymanie karty kierowcy w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, oraz w przypadkach, o których mowa w art. 11 ust. 4 lit. c załącznika do Umowy AETR, kartę przedsiębiorstwa lub tachograf, inny przedmiot lub urządzenie mające niedozwolony wpływ na funkcjonowanie tachografu,
3b) sprawdzanie statusu karty, korzystając z ewidencji karty połączonej z systemem Tachonet, prowadzonej przez podmiot wydający karty, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach, lub bezpośrednio w systemie Tachonet;
4) przesłuchiwanie świadków i zasięgać opinii biegłych;
5) przesłuchiwanie kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli (art. 73 ust. 1 u.t.d.).
Reasumując, podmiot wykonujący przewóz drogowy zobowiązany jest na żądanie Inspekcji Transportu Drogowego poddać się kontroli przedsiębiorstwa w zakresie przestrzegania warunków i obowiązków przewozu drogowego określonych w art. 4 pkt 22 u.t.d. Z wymienionych przepisów wynika wprost, że już samo niepoddanie się lub uniemożliwienie kontroli stanowi naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego i jest sankcjonowane karą pieniężną, o której mowa w art. 92a ust. 1 w zw. z zał. nr 3 lp. 1.6 u.t.d. Oczywiste jest przy tym, że okoliczności niepoddania się lub uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli nie są stwierdzane podczas kontroli w podmiocie wykonującym przewóz drogowy, bo właśnie do kontroli nie dochodzi (por. wyrok NSA z 15 lipca 2021 r., sygn. akt II GSK 1385/18, dostępny w internetowej bazie orzeczeń: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
I ten wyrok WSA przybliżył Wam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1III SA/Po 136/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-07-28 ; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-03-03; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: Inspektor Transportu Drogowego; Treść wyniku: Oddalono skargę;
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
wrz 26 2023
KONTROLI SIĘ NIE PODDALI
Kontroli się nie poddali i . . . . . – jednak przegrali.
Czytam sobie ten wyrok1 zastanawiając się, jak to się ma do naszego środowiska i pojawiających się tu i tam głosów o tym, aby także nie poddawać się kontroli.
28 lipca 2023 r. WSA w Poznaniu rozpoznał sprawę ze skargi Sp. z o.o. (skarżąca) na decyzję Inspektor Transportu Drogowego z 13 grudnia 2022 roku w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Zaskarżoną decyzją z 13 grudnia 2022 r. GITD, po rozpatrzeniu odwołania Skarżącej spółki od decyzji WITD z 6 lipca 2022 r. o nałożeniu kary pieniężnej w wys. 12.000 zł, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
A było to tak, że na podstawie upoważnienia z dnia 1 kwietnia 2022 r. (to jednak nie był prima aprilis) podjęto bezskutecznie próbę przeprowadzenia kontroli w siedzibie tego przedsiębiorcy transportowego. Z czynności tych 23 maja 2022 r. sporządzono protokół.
Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, WITD decyzją z 6 lipca 2022 r. nałożył na Skarżącą karę pieniężną w wys. 12.000 zł w związku z niepoddaniem się lub uniemożliwieniem przeprowadzenia kontroli.
W odwołaniu od tej decyzji Skarżąca wniosła o jej uchylenie i umorzenie postępowania administracyjnego w związku z:
trudną sytuacją w transporcie drogowym spowodowaną epidemią COVID-19,
wysokimi cenami paliw i
bardzo wysoką karą.
GITD wyjaśnił, że w tej sprawie kara pieniężna nakładana jest na podstawie art. 92 w zw. z art. 93 ust. 1 u.t.d., a przepisy art. 92a ust. 1 i 7 w zw. z zał. nr 3 u.t.d. określają w sposób sztywny wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów załącznika nr 3 do u.t.d. W tym zakresie organ nie ma możliwości miarkowania kar pieniężnych.
Okazało się w tej sprawie, że WITD pismem z 30 marca 2022 r. zawiadomił prawidłowo tę firmę (stronę) o zamiarze wszczęcia kontroli w dniu 19 kwietnia 2022 r., która miała objąć okres 1 roku od momentu jej rozpoczęcia, informując jakie dokumenty należy przygotować. W odpowiedzi z 21 kwietnia 2022 r. Spółka z o.o. (skarżąca) oświadczyła, że . . . . . . . . – nie poddaje się kontroli (sic!).
GITD uznał, że strona nie wskazała żadnych faktów, które w jej ocenie uzasadniałyby zastosowanie jakiegokolwiek odstępstwa od kontroli tym bardziej, że w stanie faktycznym sprawy kontrolowany przedsiębiorca nie poddał się kontroli w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą w całości.
Firma złożyła skargę na powyższą decyzję GITD do WSA w Poznaniu, zarzucając naruszenie przepisów postępowania mające wpływ na wynik sprawy, tj.:
– art. 7 w zw. z art. 7 i art. 107 K.p.a. poprzez wadliwe uzasadnienie decyzji przejawiające się brakiem dokładnego wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy oraz brakiem wyczerpującego rozpatrzenia materiału dowodowego, co w konsekwencji doprowadziło do wydania utrzymującej w mocy zaskarżoną decyzję;
– art. 8 K.p.a. przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę „pogłębiania obywateli” do organów państwa, a co przejawiło się w pobieżnym przeprowadzeniu postępowania dowodowego przez co organ uznał, że nie wystąpiły przesłanki wyłączające ukaranie Skarżącej,
– art. 80 K.p.a. poprzez przeprowadzenie dowolnej, a nie swobodnej oceny zebranych dowodów, co przejawiło się przyjęciem, że na podstawie zebranego materiału dowodowego należało uznać za zasadne ukaranie skarżącego karą w wysokości 12.000 zł
Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji organu I instancji oraz umorzenie postępowania ewentualnie przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
W odpowiedzi GITD wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swe dotychczasowe stanowisko.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł w tej sprawie, że rozstrzygnięcie GITD odpowiada prawu, a wniesiona skarga przez firmę transportową nie zasługuje na uwzględnienie.
W zawiadomieniu tym podano szczegółowy wykaz dokumentów, jakie przedsiębiorca winien przygotować na dzień rozpoczęcia kontroli. Na podstawie informacji z Krajowego Rejestru Sądowego organ I instancji ustalił na dzień ww. zawiadomienia, że przeważającą działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa skarżącego jest działalność oznaczona kodem PKD 49.41 – transport drogowy towarów. Do akt włączono imienne upoważnienia pracowników […]WITD do przeprowadzenia przedmiotowej kontroli.
Skarżąca odpowiadając na powyższe zawiadomienie w piśmie z 20 kwietnia 2022 r., złożonym osobiście, podała, że w związku z trudną sytuacją na rynku transportowym nie poddaje się kontroli (sic!)
Zgodnie z art. 92a ust. 1 u.t.d. podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 12 000 złotych za każde naruszenie, z tym że przedsiębiorca prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 złotych do 40 000 złotych za każde naruszenie.
Przepis art. 4 pkt 22 u.t.d. definiuje obowiązki lub warunki przewozu drogowego jako m.in. obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy (u.t.d.). Do obowiązków tych należy zatem – zgodnie z art. 72 i art. 73 ust. 1 u.t.d., umożliwienie inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1) udzielenie ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazanie dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienie danych mających związek z przedmiotem kontroli;
2) udostępnienie pojazdu, a w uzasadnionych przypadkach wynikających z przeprowadzonej kontroli pojazdu na drodze, obiekt, siedzibę przedsiębiorcy oraz wszystkie pomieszczenia, w których przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą bądź też przechowuje mienie przedsiębiorstwa;
3) umożliwienie sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego;
4) umożliwienie sporządzenia dokumentacji filmowej lub fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
5) umożliwienie przekazania, za potwierdzeniem odbioru, oryginału zapisu urządzenia samoczynnie rejestrującego prędkość jazdy, czas jazdy i postoju lub karty kierowcy, oraz gromadzonych przez kontrolowany podmiot wydruków z tachografu cyfrowego i karty kierowcy, których kontrola będzie dokonywana w siedzibie organu kontroli (art. 72 u.t.d.),
a także:
1) legitymowanie kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;
2) badanie dokumentów i innych nośników informacji objętych zakresem kontroli;
3) dokonywanie oględzin i zabezpieczać zebrane dowody;
3a) zatrzymanie karty kierowcy w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, oraz w przypadkach, o których mowa w art. 11 ust. 4 lit. c załącznika do Umowy AETR, kartę przedsiębiorstwa lub tachograf, inny przedmiot lub urządzenie mające niedozwolony wpływ na funkcjonowanie tachografu,
3b) sprawdzanie statusu karty, korzystając z ewidencji karty połączonej z systemem Tachonet, prowadzonej przez podmiot wydający karty, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach, lub bezpośrednio w systemie Tachonet;
4) przesłuchiwanie świadków i zasięgać opinii biegłych;
5) przesłuchiwanie kontrolowanego w charakterze strony, jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli (art. 73 ust. 1 u.t.d.).
Reasumując, podmiot wykonujący przewóz drogowy zobowiązany jest na żądanie Inspekcji Transportu Drogowego poddać się kontroli przedsiębiorstwa w zakresie przestrzegania warunków i obowiązków przewozu drogowego określonych w art. 4 pkt 22 u.t.d. Z wymienionych przepisów wynika wprost, że już samo niepoddanie się lub uniemożliwienie kontroli stanowi naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego i jest sankcjonowane karą pieniężną, o której mowa w art. 92a ust. 1 w zw. z zał. nr 3 lp. 1.6 u.t.d. Oczywiste jest przy tym, że okoliczności niepoddania się lub uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli nie są stwierdzane podczas kontroli w podmiocie wykonującym przewóz drogowy, bo właśnie do kontroli nie dochodzi (por. wyrok NSA z 15 lipca 2021 r., sygn. akt II GSK 1385/18, dostępny w internetowej bazie orzeczeń: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
I ten wyrok WSA przybliżył Wam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Po 136/23 – Wyrok WSA w Poznaniu; Data orzeczenia: 2023-07-28 ; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2023-03-03; Symbol z opisem: 6037 Transport drogowy i przewozy; Hasła tematyczne: Transport; Skarżony organ: Inspektor Transportu Drogowego; Treść wyniku: Oddalono skargę;
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: firmy transportowe, GITD, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58), WITD, WSA, wyrok sądu