sie 24 2023
GRUPA WEBERA O WIEŻOWCU TDT, STATYSTYKACH „N”, KONTROLACH GITD I NIEDOBORACH PRACOWNIKÓW NA SKP
Sekretarz stanu w MI Rafał Weber1:
Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo,
(…). Jest dobra okazja, żeby przedstawić teraz państwu inną statystykę, statystykę związaną z wynikiem negatywnym badań pojazdów, które są prowadzone przez inne kraje europejskie. Według danych, które posiadamy, na Słowacji badanie ok. 14% pojazdów kończy się wynikiem negatywnym, na Litwie to 40% pojazdów, w Niemczech to 16% pojazdów, Holandia to 8% pojazdów, Irlandia to 32% pojazdów.
Jest to więc dużo więcej niż w Polsce.
W Polsce jest to ok. 2–2,5%, w zależności od roku.
Przedstawię teraz ciekawą statystykę z Włoch. To też daje do myślenia. Włochy to 7% w przypadku stacji kontroli pojazdów prowadzonych przez jednostkę państwową i 0,1% w przypadku SKP prowadzonych przez podmioty prywatne. Jest tam taki podział, jest tam taka możliwość.
W Polsce jednostki państwowe nie mogą prowadzić badań technicznych, to jest tylko i wyłącznie w domenie sektora prywatnego, natomiast we Włoszech jest taka możliwość. Z tych statystyk wynikają takie właśnie dane.
Dziękuję za ten ostatni głos.
On był szerszy niż poprzednie. Od razu powiem, że nie zrobimy wszystkiego od razu. Potwierdzam, że ta ustawa, ten projekt jest minimum implementacyjnym. Do tego się zresztą zobowiązałem i dlatego praca nad tym projektem trochę trwała, bo dwa i pół roku obecnej kadencji, jeżeli chodzi o okres pracy do zakończenia go przyjęciem przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, bo później był etap będący etapem tylko i wyłącznie rządowym.
Potwierdzam, faktycznie zależało nam na minimum implementacyjnym.
Jeżeli chodzi o wypowiedź pana prezesa Litwińskiego, który skupił się m.in. na Transportowym Dozorze Technicznym, jest to argument, który przypomina mi te z 2018 r.,
kiedy narracja była następująca: TDT potrzebuje środków finansowych na budowę nowego gmachu, na budowę nowej siedziby, dlatego do nich przekierowana zostanie opłata dodatkowa.
TDT już wybudował siedzibę, jest już po inwestycji, jest otwarta, funkcjonuje.
TDT nadal przynosi zyski, wykonując zakres badań, które zostały nałożone na TDT wcześniej.
Teraz nakładamy nowe obowiązki, wymagające nowego wysiłku finansowego po stronie organu, stąd środki finansowe. Jako doświadczony przedsiębiorca pan prezes dobrze wie, że środki finansowe do prowadzenia działalności gospodarczej też są potrzebne.
Tak samo tutaj: środki finansowe do tego, żeby przeprowadzić odpowiednią liczbę kontroli wskazaną w ocenie skutków regulacji, też są potrzebne.
Wszystkie statystyki, które podałem w prezentacji, związane z kontrolami inspekcji transportu drogowego, dotyczą, szanowni państwo, pojazdów powyżej 3,5 tony, bo one są w głównej mierze, a w zasadzie w całości kontrolowane przez inspekcje transportu drogowego. Proszę więc nie przenosić ich na pojazdy lekkie, ich jest zdecydowanie więcej. To po pierwsze. Po drugie z racji tego, że pojazdy ciężkie są eksploatowane niemalże codziennie, trwa tylko wymiana kierowców, trzeba przyznać, że przedsiębiorcy zwracają dużo większą uwagę na ich stan techniczny. Stąd ten odsetek w kontrolach szerszych niż tylko na mobilnych stacjach kontroli wynosi circa about 3%, natomiast jeżeli chodzi o kontrole pojazdów lekkich, to myślę, że statystyka policyjna byłaby właściwsza. Myślę, że ten odsetek jest większy.
Kwestie, które poruszył pan prezes Barankiewicz…
Dziękuję, panie prezesie, za tę bardzo szczerą i rzeczową wypowiedź. Diagnostów ubywa.
Drodzy państwo, to jest problem nie tylko stacji kontroli pojazdów. To jest dużo szerszy problem. Faktycznie brakuje nam fachowców w zawodach technicznych związanych z mechaniką pojazdową.
Brakuje kierowców. Panie prezesie, 150 tys., tak? Takie dane są przedstawiane przez zrzeszenia przewoźników drogowych, tak że ten problem jest powszechniejszy niż tylko w ujęciu jednego zawodu.
Jeżeli chodzi o, jak to ujął pan prezes Barankiewicz, podwójne obniżenie wpływów z opłaty za badanie techniczne, te obniżenia miały miejsce w przeszłości, natomiast teraz resort cyfryzacji pracuje nad tym, aby zdjąć obowiązek ponoszenia opłaty ewidencyjnej. Wiem, że nie jest to dużo, ale po pierwsze zawsze coś zostanie, a po drugie zostanie zdjęty obowiązek, który jest nałożony w tym zakresie. Ustawa jest przed Stałym Komitetem Rady Ministrów, tak że mam nadzieję, że to kwestia miesięcy i że ona wejdzie w życie. Będzie to pewne odciążenie dla prowadzących działalność gospodarczą.
– – – – – – – – – – – – – – – –
1 zapis przebiegu posiedzenia: Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego Projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540) (nr 2).
24 sierpnia 2023 @ 11:42
Za w/w Weberem, cyt.:
„W Polsce jednostki państwowe nie mogą prowadzić badań technicznych.”
– czy to prawda?
Może Wy wiecie coś na ten temat, może znacie jakąś podstawę prawną dla takiego zakazu? Bo ja jakoś nie ogarniam . . . . . . . .
dP
24 sierpnia 2023 @ 12:59
Ministra R. Webera należy podszkolić co jest co – bo wprowadza w błąd uczestników posiedzenia komisji.
Dz. U. 2009 Nr 157 poz. 1240 USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
DZIAŁ I
Zasady finansów publicznych
(…)
Rozdział 3
Jednostki sektora finansów publicznych
(…)
Art. 11. 1. Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora
finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje
wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek
odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu
terytorialnego.
2. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego
w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.
3. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów
i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.
Art. 11a. 1. Państwowe jednostki budżetowe, dla których organem
prowadzącym są organy administracji państwowej, prowadzące działalność
określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023
r. poz. 900) gromadzą na wydzielonym rachunku dochody uzyskiwane:
(…) w skrócie np. przez szkoły
Art. 12. 1. Jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą,
łączą i likwidują:
1) ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw – państwowe jednostki budżetowe;
2) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe
lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
2. Tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.
Mógłbym przytoczyć kolejne art. jednak ograniczę się się do najważniejszej kwestii, co z tej ustawy wynika tzn kogo można zaliczyć do jednostki państwowej np.: szkoły, straż miejska, straż pożarna, policja, zakłady karne, domy kultury, domy dziecka, domy pomocy społecznej, wszystkie urzędy.
—————————————
Encyklopedia Administracji Publicznej
RESORT – element struktury administracyjnej, który składa się z wyodrębnionego organizacyjnie zespołu organów zajmujących się daną dziedziną życia, katalogiem jednorodnych lub pokrewnych spraw. W ramach r. funkcjonuje system organów i innych jednostek tworzących część administracji, a w jego skład wchodzą centralne organy administracji rządowej, urzędy centralne, terenowe organy administracji rządowej, a także zakłady administracyjne, jak szpitale, uczelnie wyższe, urzędy administracyjne, organy doradcze, opiniodawcze, konsultacyjne oraz przedsiębiorstwa państwowe. Na czele r. stoi naczelny organ administracji publicznej (→ minister) lub centralny organ administracji publicznej. W państwach, w których decentralizuje się zadania i silną pozycję ma samorząd terytorialny, struktura resortowa istnieje w obszarach scentralizowanych (administracja rządowa) oraz wewnątrz innych urzędów, jak np. urzędy gmin czy powiatów. Nie jest to jednak jednolita struktura ze względu na brak podległości między samorządem a rządem. Dlatego też bardziej trafne jest pojęcie → działu administracji rządowej [ A. Jarosz ].
Literatura: H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004 ■ J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 ■ E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Warszawa 2013.
24 sierpnia 2023 @ 13:27
Co do patologii badań w firmach prywatnych to sekretarz stanu ma rację, przykład z dzisiejszego poranka. Przyjechał pojazd z hakiem bez adnotacji o nim , mało tego uciąg haka dużo niższy niż O1. małpo tego świeci mil i kierowca przyznał mi się że to „coś z dpf” zrobiłem badanie haka z wynikiem N oczywiście i zwiał na okręgówkę i tam trzy godziny później cudowne P. Cud myślę sobie cud jednak to się zdarza. Cholerna patologia prywaciarska i tyle , do likwidacji jak najszybciej albo tak ostre przepisy i kary z ucięciem łba włącznie .
24 sierpnia 2023 @ 13:31
Jak posłuchałem co się wyrabia na okręgówkach ( nie mówię że wszystkich) to nie dziwota że nie ma chętnych do klepania na własną odpowiedzialność wszystkiego co każe właściciel. Diagnosta robi wszystko od sprzątania hal po strzyżenie trawników i milion innych rzeczy a badanie 10 minut i wypad następny.