gru 20 2022
STANOWISKO WSSKP
Szanowni Państwo!
W dniu 8 grudnia 2022 roku odbyło się Nadzwyczajne Zebranie Członków Warszawskiego Stowarzyszenia Stacji Kontroli Pojazdów, poświęcone głównie bieżącej działalności Stowarzyszenia, szczególnie w kontekście dwóch tematów którymi są:
opłaty za badania techniczne pojazdów;
projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym – druk sejmowy 2540.
Trwające prace nad zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym, zawarte w projekcie – druk 2540 i brak waloryzacji urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów od ponad 18-u lat budzą nasze zaniepokojenie o przyszłość tysięcy Przedsiębiorców i ich pracowników. Bardzo liczymy na pomoc i wsparcie innych organizacji w naszych działaniach. Nasze stanowisko w tych kluczowych kwestiach jest jednoznaczne i niezmienne!
Jesteśmy gotowi zaakceptować następujące rozwiązania zawarte w projekcie – druk 2540:
Wprowadzenie systemu dokumentowania obecności pojazdu na badaniu technicznym w postaci jednego zdjęcia pojazdu na stanowisku kontrolnym wraz z wysyłką tego zdjęcia na koniec badania do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Wprowadzenie kilkutygodniowego marginesu elastyczności w ramach, którego przeprowadzane mają być okresowe badania zdatności do ruchu drogowego (+/- 30 dni).
Wprowadzenie obowiązkowego szkolenia przypominającego lub egzaminu w celu aktualizacji poziomu kwalifikacji i kompetencji personelu diagnostycznego.
Zatwierdzenie ośrodków szkolenia diagnostów, które będą uprawnione do wystawiania świadectwa diagnostom spełniającym minimalne wymogi w zakresie kompetencji i wyszkolenia.
Wprowadzenie ustawowego zapisu o corocznej aktualizacji opłat za badania techniczne w oparciu o wskaźnik GUS.
Uaktualnienie definicji pojazdu historycznego (zabytkowego).
Uzupełnienie przepisów o Krajowym Punkcie Kontaktowym w kwestii badań technicznych.
Oczekujemy wykreślenia lub modyfikacji następujących zapisów projektu:
system kontrolnych badań technicznych – w przypadku skarg posiadaczy pojazdów – modyfikacja zapisu,
system karnych, dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów wykonywane po terminie – usunięcie wszystkich zapisów,
system kontroli Przedsiębiorcy SKP naruszający ustawę Prawo Przedsiębiorców (art.48) – modyfikacja zapisów,
system kar finansowych dla przedsiębiorców SKP i personelu diagnostycznego – modyfikacja zapisów.
Już 19-y rok obowiązują w Polsce niezmienione regulacje prawne w zakresie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów, które określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261). W okresie obowiązywania tego rozporządzenia diametralnie wzrosły koszty funkcjonowania SKP oraz inflacja. Koszty przekroczyły wartość 50,87%, a wskaźnik inflacji 54,20% i nadal rosną. Są to dane na koniec III kwartału 2022 roku. Taka sytuacja sprawia, że ten rodzaj działalności gospodarczej stał się całkowicie nierentowny i nieuzasadniony ekonomicznie. Polskiemu systemowi badań technicznych grozi chaos i paraliż z powodu coraz mniejszej ilości SKP.
Tylko do połowy 2022 roku upadło ponad 150 SKP. Branża potrzebuje zrozumienia i pilnych działań rządu. Niestety jest odwrotnie. Odpowiedzi jakie otrzymujemy z Ministerstwa Infrastruktury świadczą o odklejeniu się urzędników tego ministerstwa od realiów rzeczywistości. Cytowanie zapisów Dyrektywy odnośnie cen badań z jednej strony, a równocześnie kolejne rozszerzanie zakresu tych badań i obowiązkowego wyposażenia SKP w tym kontekście z drugiej strony, świadczą o braku zrozumienia dla elementarnych zasad działalności gospodarczej i funkcjonowania biznesu.
W okresie transformacji ustrojowej i gospodarczej Przedsiębiorcy SKP pomogli władzom kraju w stworzeniu systemu badań technicznych pojazdów. Zrobili to z własnych środków finansowych, a nierzadko także z kredytów. Powstał jeden z najnowocześniejszych w Europie, a może nawet na świecie systemów kontroli stanu technicznego pojazdów i technicznego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ostatnich latach państwo odwraca się tyłem do Przedsiębiorców SKP. Nie widzi żadnych racjonalnych argumentów i kieruje się tylko słupkami wyborczymi.
Działania Ministerstwa Infrastruktury są wobec SKP, podobnie jak całej branży transportowej irracjonalne i szkodliwe. Trwa metodyczne niszczenie wszystkiego co Przedsiębiorcy tego sektora stworzyli w ostatnich kilkunastu latach. Nawet nietrudno to zrozumieć, skoro w obecnym czasie administracja rządowa jest pełna prawników, a nie ma w niej ekonomistów, którzy potrafią wykonać proste wyliczenia rachunkowe. Takie podejście władzy do Przedsiębiorców sprawia, że nasz kraj nie tylko się nie rozwija, ale wręcz zwija. Jakieś siermiężne argumenty urzędników wysokiego szczebla, dotyczące opłat za badania techniczne prowadzą do prostych wniosków: z tymi ludźmi nic nie można zrobić, co zmieniłoby los branży SKP. Nie są w stanie pojąć oczywistych prawideł gospodarki i biznesu. Smutna, lecz prawdziwa to konstatacja na koniec tego roku.
A przed nami nowa niewiadoma – Nowy Rok 2023. Jest to rok wyborczy, a więc festiwal obietnic, propozycji, szalonych pomysłów i wielu niespełnionych nadziei na normalną, lepszą Polskę. Jak będzie? Czas pokaże! Zawsze trzeba mieć nadzieję więc niech tak będzie i tym razem. Na razie życzymy Wszystkim Radosnych Świąt Bożego Narodzenia i Szczęśliwego Nowego Roku. Tradycyjnie i od serca?
Z wyrazami szacunku
Prezes Zarządu
Kazimierz Zbylut
Źródło: https://wsskp.pl/zebranie-wsskp/
20 grudnia 2022 @ 09:28
zamknąć stacje na 3 dni, może ktoś się obudzi, tylko do tego trzeba jedności niestety
20 grudnia 2022 @ 13:12
Masz rację..całkowitą rację.
20 grudnia 2022 @ 10:32
Cytat: „Bardzo liczymy na pomoc i wsparcie innych organizacji w naszych działaniach.”
To jest samolubne. Co najwyżej mogą podjąć podobne działania i wszystkie organizacje i nie tylko powinny się zjednoczyć. Jednak myślę, że do tego nie dojdzie z powodu błędów popełnionych przez PISKP w tym temacie.
Cytat: „Wprowadzenie ustawowego zapisu o corocznej aktualizacji opłat za badania techniczne w oparciu o wskaźnik GUS.”
W oparciu o wskaźnik GUS to zła propozycja, już na ten temat pisałem.
Cytat:
1) system kontrolnych badań technicznych – w przypadku skarg posiadaczy pojazdów – modyfikacja zapisu,
2) system karnych, dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów wykonywane po terminie – usunięcie wszystkich zapisów,”
Mam podobne stanowisko.
W odniesieniu do nakładania kar: wprowadzenie takich samych kar dla Starosty i TDT oraz wszystkich bez wyjątku inspektorów kontrolujących SKP. Nie wprowadzą to usnąć nakładanie kar na przedsiębiorców i diagnostów.
20 grudnia 2022 @ 12:37
https://pl.news.mordplik.narkive.com/PCS262Ek/spam-z-moim-adresem
proponuję:
1) nie robić z igieł wideł, ta domena znajduje się na tylu czarnych
listach, że nawet kradzież tożsamości jej nie zaszkodzi
2) sprawdzić, że ten IP jest już w kilku RBLach
3) skontaktować się z odpowiednim abuse
i na końcu:
zmienić tekst o „sępologicznych cośtam” bo staje się już nudny.
20 grudnia 2022 @ 11:25
Proszę usunąć wpisy tego ŚLUSARZA NARZĘDZIOWEGO.
On niema żadnych kwalifikacji aby się wypowiadać w tak poważnych sprawach i nikogo nie reprezentuje. Niech wróci do sprzedawania garnków, pokrywek, patelni i tam będzie bardziej przydatny z jego kwalifikacjami.
20 grudnia 2022 @ 18:08
Slusarz moze w Wigilę przemowi ludzkim glosem. Narazie to ujadanie i bicie piany.
20 grudnia 2022 @ 19:32
może niech państwo zatrudni diagnostów i wtedy skończy się bicie stempli na akord i wyżyjecie spokojnie z badań poprawkowych.
20 grudnia 2022 @ 21:31
A chciałbyś pracować dla państwa? Ja raczej nie, patrząc jak to u nich funkcjonuje
31 grudnia 2022 @ 12:39
Wolisz zostać chłopcem do bicia dla nadzoru klienta i prywaciarza to powodzenia życzę.
20 grudnia 2022 @ 19:57
A mnie zastanawia, dlaczego WSSKP – po raz kolejny! – zapomina o niezależności naszego środowiska zawodowego, co jasno zapisano w Dyrektywie 45/2014.
Pozdrawiam
dP
20 grudnia 2022 @ 22:37
Może trzeba zadać sobie pytanie kogo reprezentują WSSKP i PiSKP ? Diagnostów , a może tylko właścicieli SKP?
21 grudnia 2022 @ 11:18
Przecież diagności mają swoje stowarzyszenie OSDS.
Zapisz się tam i zacznij działać!!!
21 grudnia 2022 @ 12:26
Cyt.: „AA kogo mają reprezentować”
– a co stoi na przeszkodzie, aby reprezentowali także swoich, Swoich, SWOICH własnych pracowników?
Czym jest firma bez swoich pracowników?
Czy członkom WSSKP nic nie zależy na własnych pracownikach?
dP
21 grudnia 2022 @ 14:51
Tak samo zależy jak PISKP – wcale!!!
21 grudnia 2022 @ 16:37
zajęli się istotnymi sprawami:
=opłaty za badania techniczne pojazdów;
=projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym – druk sejmowy 2540.
Spotkali się przedsiębiorcy i oni poruszyli istotne zagadnienia.
Jak będzie z czego płacić, to będą znacznie wyższe zarobki niezwykle potrzebne i dla diagnostów.