Sprawa ta dotyczy treści zawartych w ustawie Kodeks Karny, w art. 231. „Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego”, w paragrafach od 1 do 4 (poniżej).
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.
To dlatego postanowiłem wrócić do tej sprawy w ten nieco (dla Was?) kontrowersyjny sposób, czyli dokonując analizy tego przepisu pod kątem tego wyroku NSA o sygn. II GSK 1685/18, z dnia 8 lutego 2022 r., który jest już orzeczeniem prawomocnym.
Przepis art. 231 kk chroni prawidłowość wykonywania funkcji publicznej, czyli chroni przestrzeganie Prawa przez urzędnika. Bo specyfiką pracy każdego urzędnika w Polsce jest wymóg i konieczność działanie tylko i wyłącznie oraz jedynie (!) w granicach obowiązującego Prawa! W omawianym przypadku NSA uznał, że urzędnicze zarzuty wobec naszego Kolegi były bezzasadne prawnie i moralnie co wskazuje na fakt, że urzędnicy TDT (choć nie tylko oni) w tej sprawie – swoim działaniem – przekroczyli obowiązujące w Polsce prawo.
Przekroczenie uprawnień w KK, to właśnie działanie nie mieszczące się w ramach kompetencji zakreślonych dla pracowników TDT w ich własnej ustawie, która reguluje zakres ich urzędniczej aktywności, poza który nie wolno im wykraczać. Nawet, gdyby to przysporzyło lub miało przysporzyć dodatkowych pieniążków dla TDT1.
Aby ten przepis z art. 231 kk można było zastosować w praktyce wobec urzędnika TDT, to jego czyny muszą zawierać element działania na szkodę dobra społecznego lub na szkodę jednostki.
Jeśli działanie na szkodę jednostki jest tu ewidentne (stres, niepotrzebne wydatki i strata czasu, pomówienie o działanie sprzeczne z przepisami Prawa, zniesławienie co do umiejętności, itd., itp., et’cetera), to mamy tu także element działania na szkodę dobra publicznego. Albowiem podważana jest w ten sposób wiarygodność i kompetencje do sprawowania jakiegokolwiek nadzoru tej państwowej instytucji.
Szkoda, o której tu mówimy nie musi być stricte materialna (w jakimś złotówkowym wymiarze), ale także moralna.
W omawianym wyroku mamy do czynienia z przypadkiem, gdy urzędnik TDT działa umyślnie, więc podlega wyższemu wymiarowi kary. Trudno tu będzie przyjąć, że sprawca tego czynu nie zna własnej ustawy, która reguluje zakres jego służbowych obowiązków, które tu ewidentnie przekroczył.
Zaostrzenie wymiaru kary dla tego pracownika TDT może być także uzasadnione faktem, że działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej dla firmy, w której jest zatrudniony. Przymuszanie diagnostów do postępowania niezgodnego z Prawem, a opisanego w tym wyroku NSA niesie ten efekt, że nielegalnie rosną wpływy TDT.2
I tak, w wielkim skrócie
dla naszych organizacji
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
P.S.
Indywidualne wystąpienie w tej i takiej sprawie może spotkać się z urzędniczą zemstą. Po to zrzeszamy się w naszych organizacjach, aby pomagać Kolegom bez narażania ich na niebezpieczeństwo.
Ponadto nasze organizacje zrzeszają także Kolegów z pewnym prawnym doświadczeniem, co może pomóc w ocenie sytuacji na etapie przed- oraz sądowym.
1utrzymanie ich nowego wieżowca nieco kosztuje. Tym bardziej, że to koszty rosną z dnia na dzień, prawda?
2Także na podstawie: Prawo Karne, Witold Świda, Wydanie II zmienione, PWN, Warszawa 1982, str. 630-631.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 20 2022
PRZEKROCZENIE UPRAWNIEŃ URZĘDNICZYCH
Przekroczenie urzędniczych uprawnień.
Sprawa ta dotyczy treści zawartych w ustawie Kodeks Karny, w art. 231. „Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego”, w paragrafach od 1 do 4 (poniżej).
Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.
Niedawno rozmawialiśmy o kolejnym i skandalicznym wyroku, który jest dowodem na bezpodstawną i bezprawną napaść urzędników na nasze zawodowe środowisko, przy biernej postawie naszych najważniejszych branżowych organizacji – https://www.diagnostasamochodowy.pl/2022/nsa-uchyla-kolejny-wyrok-z-inicjatywy-tdt-o-cofnieciu-uprawnien/
To dlatego postanowiłem wrócić do tej sprawy w ten nieco (dla Was?) kontrowersyjny sposób, czyli dokonując analizy tego przepisu pod kątem tego wyroku NSA o sygn. II GSK 1685/18, z dnia 8 lutego 2022 r., który jest już orzeczeniem prawomocnym.
Przepis art. 231 kk chroni prawidłowość wykonywania funkcji publicznej, czyli chroni przestrzeganie Prawa przez urzędnika. Bo specyfiką pracy każdego urzędnika w Polsce jest wymóg i konieczność działanie tylko i wyłącznie oraz jedynie (!) w granicach obowiązującego Prawa! W omawianym przypadku NSA uznał, że urzędnicze zarzuty wobec naszego Kolegi były bezzasadne prawnie i moralnie co wskazuje na fakt, że urzędnicy TDT (choć nie tylko oni) w tej sprawie – swoim działaniem – przekroczyli obowiązujące w Polsce prawo.
Przekroczenie uprawnień w KK, to właśnie działanie nie mieszczące się w ramach kompetencji zakreślonych dla pracowników TDT w ich własnej ustawie, która reguluje zakres ich urzędniczej aktywności, poza który nie wolno im wykraczać. Nawet, gdyby to przysporzyło lub miało przysporzyć dodatkowych pieniążków dla TDT1.
Aby ten przepis z art. 231 kk można było zastosować w praktyce wobec urzędnika TDT, to jego czyny muszą zawierać element działania na szkodę dobra społecznego lub na szkodę jednostki.
Jeśli działanie na szkodę jednostki jest tu ewidentne (stres, niepotrzebne wydatki i strata czasu, pomówienie o działanie sprzeczne z przepisami Prawa, zniesławienie co do umiejętności, itd., itp., et’cetera), to mamy tu także element działania na szkodę dobra publicznego. Albowiem podważana jest w ten sposób wiarygodność i kompetencje do sprawowania jakiegokolwiek nadzoru tej państwowej instytucji.
Szkoda, o której tu mówimy nie musi być stricte materialna (w jakimś złotówkowym wymiarze), ale także moralna.
W omawianym wyroku mamy do czynienia z przypadkiem, gdy urzędnik TDT działa umyślnie, więc podlega wyższemu wymiarowi kary. Trudno tu będzie przyjąć, że sprawca tego czynu nie zna własnej ustawy, która reguluje zakres jego służbowych obowiązków, które tu ewidentnie przekroczył.
Zaostrzenie wymiaru kary dla tego pracownika TDT może być także uzasadnione faktem, że działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej dla firmy, w której jest zatrudniony. Przymuszanie diagnostów do postępowania niezgodnego z Prawem, a opisanego w tym wyroku NSA niesie ten efekt, że nielegalnie rosną wpływy TDT.2
I tak, w wielkim skrócie
dla naszych organizacji
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
P.S.
Indywidualne wystąpienie w tej i takiej sprawie może spotkać się z urzędniczą zemstą. Po to zrzeszamy się w naszych organizacjach, aby pomagać Kolegom bez narażania ich na niebezpieczeństwo.
Ponadto nasze organizacje zrzeszają także Kolegów z pewnym prawnym doświadczeniem, co może pomóc w ocenie sytuacji na etapie przed- oraz sądowym.
1 utrzymanie ich nowego wieżowca nieco kosztuje. Tym bardziej, że to koszty rosną z dnia na dzień, prawda?
2 Także na podstawie: Prawo Karne, Witold Świda, Wydanie II zmienione, PWN, Warszawa 1982, str. 630-631.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD, Różne sprawy, nie zdiagnozujesz bez kawy 0 • Tags: decyzje urzędnicze, diagnosta, kodeks karny, NSA, starostwo, TDT, Wydział Komunikacji, wyrok sądu