Kolejna przegrana sprawa po 11 latach od popełnionego błędu.
Przed paroma dniami NSA ostatecznie zadecydował o cofnięciu kolejnemu naszemu koledze uprawnień, chroniąc w ten sposób jedynie interes TDT.1
A wcześniej, tj. 11 lipca 2018 roku był podobny w treści wyrok WSA we Wrocławiu, który rozpatrywał sprawę ze skargi naszego kolegi M.P. na decyzję SKO we Wrocławiu z września 2017 r., w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania BT.2
Popatrzmy, o co chodziło w tym przypadku . . . . .
Pierwszą decyzję w tej sprawie podjął w czerwcu 2017 r. Starosta Powiatowy we Wrocławiu, który cofnął naszemu koledze M. P. (skarżącemu) uprawnienie do wykonywania BT. Z uzasadnienia tej decyzji wynika, że w czerwcu 2013 roku nasz kolega M. P. (skarżący) przeprowadził BT pojazdu z zainstalowanym zbiornikiem LPG.
Termin eksploatacji zbiornika LPG przewidziany był do maja 2013 r., zatem w dniu wykonywania BT zbiornik ten nie mógł być już eksploatowany. Fakt ten nie budzi wątpliwości.3 Ale okoliczności tej sprawy, to już tak . . . .
1. Brak przedawnienia, bo nasz kolega ścigany był przez tego Starostę i jego służby w tej sprawie przez 10 lat, niczym jakiś bandzior z półświatka.
2. Nie jest prawdą kolejne powielanie także w tej sprawie, że cyt.: „starosta zobowiązany był do cofnięcia skarżącemu uprawnień do wykonywania BT.” (???), albowiem codzienna praktyka urzędnicza w WK/starostwach dowodzi czegoś wręcz przeciwnego. Spośród tysięcy zaleceń pokontrolnych wybierane są tylko te sprawy do administracyjnych postępowań, w których naruszono interes finansowy TDT!
3. Jest zwyczajnym kłamstwem, które wynika z nieznajomości Prawa, że rzekomo ustawodawca nie pozostawił staroście swobody decyzji co do możliwości cofnięcia diagnoście uprawnień do wykonywania BT. Bo ta „swoboda” wynika z konieczności bezpośredniego przestrzegania zasad proporcjonalności określonych w Konstytucji. A Konstytucja jest organem wyższego rzędu niż ustawa PoRD. Te tysiące zaleceń pokontrolnych zalegające szafy w WK/starostwach, a które nie naruszały interesów finansowych TDT są dowodem na praktyczne stosowanie konstytucyjnej zasady proporcjonalności w polskich urzędach.
4. Nie jest prawdą twierdzenie powielane w uzasadnieniu tego wyroku, że dopuszczenie do użytkowania pojazdu, w którym minął termin dla butli jest równoznaczne z cyt. „dopuszczeniem do użytkowania pojazdu niesprawnego technicznie”. Takie sugestie (głupoty?) mogą wynikać jedynie z braku stosownej wiedzy technicznej w ciżbie prawników i para-prawników wymiaru sądownictwa administracyjnego oraz w gronie urzędników WK/starostwa, którzy nadzorując SKP nigdy w swoim życiu nie byli w kanale przeglądowym.
5. Cyt.: „Organ nie uwzględnił nadto argumentu, że przekroczenie terminu dopuszczenia zbiornika LPG do użytku o zaledwie trzy dni powinno być uznane za naruszenie o charakterze marginalnym.” Nie uwzględnił, bo do tego trzeba mieć wiedzę techniczną. A skąd oni mają ją znać, gdy są tylko urzędnikami?
6. Cyt.: „Prawodawca bowiem całkowicie wyłączył z kompetencji diagnosty ocenę dopuszczalności zbiornika LPG do eksploatacji. (…) weryfikacja sprawności zbiornika LPG wymaga profesjonalnej wiedzy oraz specjalistycznych urządzeń technicznych i nie może być dokonana podczas zwykłego okresowego badania technicznego pojazdu.” (???) To jak to rozumieć, że my już nie sprawdzamy zbiorników w trakcie OBT??? Czy to możliwe, że nie wolno nam wydać wyniku „N”-negatywnego w przypadku jego uszkodzenia lub nieszczelności? Czy tu ktoś czasami na głowę nie upadł?
7. Gdy urzędnicy sądowi piszą, cyt. „zaś zagrożenie stwarzane przez niesprawny zbiornik LPG tak poważne, i to nie tylko dla użytkownika pojazdu, ale także dla otoczenia”, to mam wrażenie, że gdzieś na boku dorabiają jeszcze pisaniem powieści SF. Bo (kłamliwie?) niezgodnie z wiedzą techniczną utożsamiają przekroczenie terminu dopuszczenia zbiornika o 3 dni z jego niesprawnością. Zbiornik jest niesprawny, gdy jest niesprawny, czyli uszkodzony. A nie wówczas, gdy ktoś tak twierdzi. Nawet, jeśli jest z NSA, WSA, SKO, WK, Starostwa, czy też z TDT. Ponadto w sytuacji, gdy od lat wiadomo, że w pojazdach GAZ jest paliwem bezpieczniejszym od benzyn, to twierdzenie o rzekomym niebezpieczeństwie „dla otoczenia” zakrawa na jakiś absurd lub żart z czytających takie uzasadnienia. Zbyt dużo filmów akcji, gdzie James Bond strzela do butli z gazem, a zbyt mało wiedzy technicznej.
8. Nie jest prawdą twierdzenie, że cyt.: „Żaden przepis tego Prawa nie upoważnia także organów do miarkowania odpowiedzialności diagnosty za powstałe uchybienia (nie przewidziano za nie żadnej innej sankcji niż cofnięcie uprawnień).” Bo nic nie uzasadnia tak restrykcyjnego prawa, zaś zasada proporcjonalności wynika z Konstytucji, a to jest Prawo nadrzędne nad ustawą PoRD.
9. Przywoływanie argumentacji z wyroku NSA z 24 stycznia 2017 r. (II GSK 2988/15, CBOSA)4 jest w tym przypadku o tyle wadliwe, że z technicznego punktu widzenia nie doszło do jakiegokolwiek zagrożenia dla BRD lub dla życia lub zdrowia ludzkiego. Zagrożony został tylko i wyłącznie interes finansowy TDT.
No, może i dosyć na ten dzień.
Fakt jest zaś taki, że nie potrafimy – jako środowisko zawodowe – właściwie obronić się przed prawnymi prześladowaniami ze strony urzędniczych gremiów, którzy bezzasadnie (a może i bezrozumnie?) postanowili interes finansowy TDT postawić na równi ze zdrowiem i życiem Polaków.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II GSK 1938/18 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2022-04-22; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2018-11-28; Naczelny Sąd Administracyjny; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygnatury powiązane: III SA/Wr 27/18 – Wyrok WSA we Wrocławiu z 2018-07-25; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;
2II SA/Wr 27/18 – Wyrok WSA we Wrocławiu; Data orzeczenia: 2018-07-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2018-01-12; Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu; Symbol z opisem: 6032 Inne z zakresu prawa o ruchu drogowym; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Sygnatury powiązane: II GSK 1938/18 – Wyrok NSA z 2022-04-22; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę; Powołane przepisy: Dz.U. 2017 poz 1260 art. 84 ust. 3 pkt 1 Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – tekst jednolity;
3Następnie organ przywołał treść art. 81 ust. 12 PoRD oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania BT pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy badaniach i wskazał, że za usterkę techniczną uznaje się – stosownie do pkt 10.5 dział I załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia – brak dokumentu wydanego przez TDT i TZ (tabliczki znamionowej) na zbiorniku butli, potwierdzających ich sprawność. W konsekwencji organ I instancji stwierdził, że spełnione zostały przesłanki do zastosowania art. 84 ust. 3 ustawy PoRD.
4 Cyt.: „Przepis ten spełnia funkcję zapobiegawczą i sankcyjną jednocześnie. Jego celem jest więc odsunięcie nierzetelnych diagnostów od czynności kontroli stanu technicznego pojazdów. Wydanie przez diagnostę zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym lub przepisami, jak i przeprowadzenie wadliwego badania może mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a przez to godzić w życie i zdrowie ludzkie.”
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 4 2022
KOLEJNE COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ. TYM RAZEM PO 11 LATACH.
Kolejna przegrana sprawa po 11 latach od popełnionego błędu.
Przed paroma dniami NSA ostatecznie zadecydował o cofnięciu kolejnemu naszemu koledze uprawnień, chroniąc w ten sposób jedynie interes TDT.1
A wcześniej, tj. 11 lipca 2018 roku był podobny w treści wyrok WSA we Wrocławiu, który rozpatrywał sprawę ze skargi naszego kolegi M.P. na decyzję SKO we Wrocławiu z września 2017 r., w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania BT.2
Popatrzmy, o co chodziło w tym przypadku . . . . .
Pierwszą decyzję w tej sprawie podjął w czerwcu 2017 r. Starosta Powiatowy we Wrocławiu, który cofnął naszemu koledze M. P. (skarżącemu) uprawnienie do wykonywania BT. Z uzasadnienia tej decyzji wynika, że w czerwcu 2013 roku nasz kolega M. P. (skarżący) przeprowadził BT pojazdu z zainstalowanym zbiornikiem LPG.
Termin eksploatacji zbiornika LPG przewidziany był do maja 2013 r., zatem w dniu wykonywania BT zbiornik ten nie mógł być już eksploatowany. Fakt ten nie budzi wątpliwości.3 Ale okoliczności tej sprawy, to już tak . . . .
1. Brak przedawnienia, bo nasz kolega ścigany był przez tego Starostę i jego służby w tej sprawie przez 10 lat, niczym jakiś bandzior z półświatka.
2. Nie jest prawdą kolejne powielanie także w tej sprawie, że cyt.: „starosta zobowiązany był do cofnięcia skarżącemu uprawnień do wykonywania BT.” (???), albowiem codzienna praktyka urzędnicza w WK/starostwach dowodzi czegoś wręcz przeciwnego. Spośród tysięcy zaleceń pokontrolnych wybierane są tylko te sprawy do administracyjnych postępowań, w których naruszono interes finansowy TDT!
3. Jest zwyczajnym kłamstwem, które wynika z nieznajomości Prawa, że rzekomo ustawodawca nie pozostawił staroście swobody decyzji co do możliwości cofnięcia diagnoście uprawnień do wykonywania BT. Bo ta „swoboda” wynika z konieczności bezpośredniego przestrzegania zasad proporcjonalności określonych w Konstytucji. A Konstytucja jest organem wyższego rzędu niż ustawa PoRD. Te tysiące zaleceń pokontrolnych zalegające szafy w WK/starostwach, a które nie naruszały interesów finansowych TDT są dowodem na praktyczne stosowanie konstytucyjnej zasady proporcjonalności w polskich urzędach.
4. Nie jest prawdą twierdzenie powielane w uzasadnieniu tego wyroku, że dopuszczenie do użytkowania pojazdu, w którym minął termin dla butli jest równoznaczne z cyt. „dopuszczeniem do użytkowania pojazdu niesprawnego technicznie”. Takie sugestie (głupoty?) mogą wynikać jedynie z braku stosownej wiedzy technicznej w ciżbie prawników i para-prawników wymiaru sądownictwa administracyjnego oraz w gronie urzędników WK/starostwa, którzy nadzorując SKP nigdy w swoim życiu nie byli w kanale przeglądowym.
5. Cyt.: „Organ nie uwzględnił nadto argumentu, że przekroczenie terminu dopuszczenia zbiornika LPG do użytku o zaledwie trzy dni powinno być uznane za naruszenie o charakterze marginalnym.” Nie uwzględnił, bo do tego trzeba mieć wiedzę techniczną. A skąd oni mają ją znać, gdy są tylko urzędnikami?
6. Cyt.: „Prawodawca bowiem całkowicie wyłączył z kompetencji diagnosty ocenę dopuszczalności zbiornika LPG do eksploatacji. (…) weryfikacja sprawności zbiornika LPG wymaga profesjonalnej wiedzy oraz specjalistycznych urządzeń technicznych i nie może być dokonana podczas zwykłego okresowego badania technicznego pojazdu.” (???) To jak to rozumieć, że my już nie sprawdzamy zbiorników w trakcie OBT??? Czy to możliwe, że nie wolno nam wydać wyniku „N”-negatywnego w przypadku jego uszkodzenia lub nieszczelności? Czy tu ktoś czasami na głowę nie upadł?
7. Gdy urzędnicy sądowi piszą, cyt. „zaś zagrożenie stwarzane przez niesprawny zbiornik LPG tak poważne, i to nie tylko dla użytkownika pojazdu, ale także dla otoczenia”, to mam wrażenie, że gdzieś na boku dorabiają jeszcze pisaniem powieści SF. Bo (kłamliwie?) niezgodnie z wiedzą techniczną utożsamiają przekroczenie terminu dopuszczenia zbiornika o 3 dni z jego niesprawnością. Zbiornik jest niesprawny, gdy jest niesprawny, czyli uszkodzony. A nie wówczas, gdy ktoś tak twierdzi. Nawet, jeśli jest z NSA, WSA, SKO, WK, Starostwa, czy też z TDT. Ponadto w sytuacji, gdy od lat wiadomo, że w pojazdach GAZ jest paliwem bezpieczniejszym od benzyn, to twierdzenie o rzekomym niebezpieczeństwie „dla otoczenia” zakrawa na jakiś absurd lub żart z czytających takie uzasadnienia. Zbyt dużo filmów akcji, gdzie James Bond strzela do butli z gazem, a zbyt mało wiedzy technicznej.
8. Nie jest prawdą twierdzenie, że cyt.: „Żaden przepis tego Prawa nie upoważnia także organów do miarkowania odpowiedzialności diagnosty za powstałe uchybienia (nie przewidziano za nie żadnej innej sankcji niż cofnięcie uprawnień).” Bo nic nie uzasadnia tak restrykcyjnego prawa, zaś zasada proporcjonalności wynika z Konstytucji, a to jest Prawo nadrzędne nad ustawą PoRD.
9. Przywoływanie argumentacji z wyroku NSA z 24 stycznia 2017 r. (II GSK 2988/15, CBOSA)4 jest w tym przypadku o tyle wadliwe, że z technicznego punktu widzenia nie doszło do jakiegokolwiek zagrożenia dla BRD lub dla życia lub zdrowia ludzkiego. Zagrożony został tylko i wyłącznie interes finansowy TDT.
No, może i dosyć na ten dzień.
Fakt jest zaś taki, że nie potrafimy – jako środowisko zawodowe – właściwie obronić się przed prawnymi prześladowaniami ze strony urzędniczych gremiów, którzy bezzasadnie (a może i bezrozumnie?) postanowili interes finansowy TDT postawić na równi ze zdrowiem i życiem Polaków.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II GSK 1938/18 – Wyrok NSA; Data orzeczenia: 2022-04-22; orzeczenie prawomocne; Data wpływu: 2018-11-28; Naczelny Sąd Administracyjny; Symbol z opisem: 6038 Inne uprawnienia do wykonywania czynności i zajęć w sprawach objętych symbolem 603; Sygnatury powiązane: III SA/Wr 27/18 – Wyrok WSA we Wrocławiu z 2018-07-25; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę kasacyjną;
2 II SA/Wr 27/18 – Wyrok WSA we Wrocławiu; Data orzeczenia: 2018-07-25; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2018-01-12; Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu; Symbol z opisem: 6032 Inne z zakresu prawa o ruchu drogowym; Hasła tematyczne: Ruch drogowy; Sygnatury powiązane: II GSK 1938/18 – Wyrok NSA z 2022-04-22; Skarżony organ: SKO (Samorządowe Kolegium Odwoławcze); Treść wyniku: Oddalono skargę; Powołane przepisy: Dz.U. 2017 poz 1260 art. 84 ust. 3 pkt 1 Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – tekst jednolity;
3 Następnie organ przywołał treść art. 81 ust. 12 PoRD oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania BT pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy badaniach i wskazał, że za usterkę techniczną uznaje się – stosownie do pkt 10.5 dział I załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia – brak dokumentu wydanego przez TDT i TZ (tabliczki znamionowej) na zbiorniku butli, potwierdzających ich sprawność. W konsekwencji organ I instancji stwierdził, że spełnione zostały przesłanki do zastosowania art. 84 ust. 3 ustawy PoRD.
4 Cyt.: „Przepis ten spełnia funkcję zapobiegawczą i sankcyjną jednocześnie. Jego celem jest więc odsunięcie nierzetelnych diagnostów od czynności kontroli stanu technicznego pojazdów. Wydanie przez diagnostę zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym lub przepisami, jak i przeprowadzenie wadliwego badania może mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a przez to godzić w życie i zdrowie ludzkie.”
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, BRD, decyzje urzędnicze, diagnosta, Konstytucja, NSA, pojazdy z gazem, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, TDT, WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu